Blauwalg.. ben me rotgeschrokken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Blauwalg.. ben me rotgeschrokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:53

Hey Bokkers,

Vandaag ben ik lekker met een bootje naar giethoorn geweest, heerlijk in het zonnetje op het water dobberen en kl0ten met vrienden. Ik lag op de bodem van de boot, met 1 van mijn handen in het water (Heb hem 11 weken geleden gebroken en helaas nogsteeds kapot) omdat die door het klieren dik geworden was :Y)

Na een half uurtje zo met mijn hand in het water te hebben gezeten kwamen we de vriendin van 1 van de jongens bij mij in de boot tegen en die zei dat we absoluut niet het water in moesten gaan omdat er blauwalg in het water zit. Nou oke, dan maar in de boot blijfen. Zonder er bij na te denken heb ik de rest van de dag gewoon mijn hand in het water gehouden...
Een uur later kreeg ik veel last van mijn hand, hij werd op één plek wat dikker en gevoelloos en langzaamaan werd mijn linkerarm tot mijn ellboog rood.

Omdat mijn breuk dus niet geneesd moest ik van de chirurg opletten. Als mijn hand dik werd, pijn ging doen, rood werd en ik me slecht ging voelen dan moest ik meteen langskomen.
Je snapt dus wss wel dat bij mij wat alarmbellen gingen rinkelen :oo
Thuis heeft mijn moeder de huisartsenpost gebeld en ik mocht een half uur later meteen komen. Heeft even gekeken, gevoeld en m'n temperatuur opgenomen en zei dat het niet van binnenuit kwam en ik dus geen ontsteking had.

Wat het wel was dat wist ze niet, maar waarschijnlijk een allergische reactie... ik heb in de auto dus flink lopen malen, wat kon het toch zijn? >;)

En toen zei ik nog tegen mijn moeder dat ik het zo raar vond omdat ik hem eigenlijk de hele dag koel heb gehouden, en er niks mee gedaan heb. Nog voor ik het helemaal had uitgesproken begon het lampje te branden... blauwalg :)*

Niet zo vreemd dat ik uitslag heb op mijn arm, ik me misselijk voelde en het idee had dat de wereld een groot bootje was dat op de golfen bewoog _O-

Dus bokkers, heb je na het zwemmen oid overklaarbare uitslag en ziek zijn.... denk even aan blauwalg :D

shirleyp
Blogger

Re: Blauwalg.. ben me rotgeschrokken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:00

Haha! Balen van je arm, maar het is wel een komisch verhaal geworden. Bedankt voor de tip en succes met je arm!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:40

Wat een actie, dat had een verhaal geschreven door mij kunnen zijn hihi. Gelukkig niets ernstigs maar wel even schrikken en erg vervelend natuurlijk! Hoop dat je snel van alles afbent! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:48

Ik heb de foto's in je profiel al een paar keer gezien en vroeg me de eerste keer al af waarom je zoveel gips nodig had.. _O-
Het lijkt me heel erg vervelend als je iets gebroken hebt en dat niet wil genezen.
Kom je daar ooit wel weer vanaf? Of blijft het gewoon kapot..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:48

Eeeeeeeehhmmmmm, even opzoeken:

Menselijke gezondheid
In verband met de gezondheid wordt aangeraden niet te zwemmen in gebieden met te veel blauwalg. De blauwalgen kunnen giftige stoffen afscheiden waarvan mensen ziek worden. Deze stoffen komen via de mond het lichaam binnen, van blootstelling via de huid is geen sprake. Juist daarom is voor kinderen zwemmen in met blauwalg besmet zwemwater gevaarlijk: ze nemen nog wel eens per ongeluk een paar slokken water. Ze zijn ook nog eens kwetsbaarder dan volwassenen. Ook huisdieren kunnen ernstig ziek worden door het drinken van water met blauwalgen of door hun besmette vacht droog te likken. De klachten variëren van hoofdpijn, ernstige zwelling van de oogleden, irritatie van slijmvliezen, huidirritatie, misselijkheid, diarree tot koorts. De vergiften kunnen ook tot lange termijnschade aan het zenuwstelsel leiden.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwalgen ... gezondheid

Dus moet het toch iets anders geweest zijn TS.. misschien toch verstandig als de klachten aanhouden langs ze eerste hulp te rijden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:52

@Smurffie
Klopt, dit meldt Rijkswaterstaat ook.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/waterkwaliteit/kwaliteit-zwemwater/blauwalg
Citaat:
Risico’s vergiftiging
Vergiftigingen door blauwalgen komen alleen via de mond tot stand. Het gif dringt niet door in de huid. Ernstige vergiftigingen doen zich bij volwassenen zelden voor. Kleine kinderen zijn kwetsbaarder, omdat zij eerder water binnenkrijgen en minder weerstand hebben. Dit geldt ook voor honden die altijd met open bek zwemmen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:56

Nou wat ik er van weet kan het de huid wel irriteren en de huid neemt ook van alles op dus ik denk dat dat wel degelijk kan is mij ook altijd verteld :j

raar dan die reactie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:59

Op dit moment is er ook geen waarschuwing voor blauwalg in Giethoorn.
Blauwalg herken je direct... het stinkt verschrikkelijk en het water is op die plekken heel troebel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:59

Misschien heeft ze dan toch iets binnen gekregen, bijv. bij iets met je handen eten, of is dat dan te weinig? :=

Wat ik zelf een aantal maanden geleden had, was ook heel apart.
Ik had in een kanaal gestaan (niet zonder reden hoor :+) en had me nergens aan verwond en er stonden ook geen brandnetels in de berm of andere rare planten.
Maar toen ik uit het water kwam, begon mijn arm ineens heel erg te branden en ik kreeg allemaal bultjes.
Het begon echt pijn te doen, alsof ik constant in brandnetels lag, zonder het weg te halen.
Ik ben diezelfde dag nog naar de dokterspost geweest, maar zij konden ook geen oorzaak vinden.
Het deed behoorlijk veel pijn en ben uiteindelijk s'nachts toch maar op bed gegaan en de ochtend erop was de pijn een stuk minder.
Maar ik weet nog steeds niet wat het kan zijn geweest en het lijkt wel een beetje op het verhaal in de OP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:00

Brainless schreef:
Blauwalg herken je direct... het stinkt verschrikkelijk en het water is op die plekken heel troebel.
Klopt.. :j Bij ons op de manege zit er heel af en toe blauwalg in de waterbak (om door de rijden, niet drinkbak van de paarden) en dat is een soort groene/blauwe waas, het lijkt een beetje op kroost. :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 00:06

Brainless schreef:

Toch lijkt het me niet verzonnen door dat meisje, want rijkswaterstaat/politie was daar al een paar dagen om te controleren of er niet gezwommen werd. En dat werd en dan ook echt niet, niemand was in het water :n

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:12

als de wond open was kunnen er ook gewoon bacterien ingekomen zijn. en via de huid ook zwakke plek , het blijft vreemd

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:20