De ziekte van Pfeiffer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wikiboo

De ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:19

Ik had 6 weken geleden keelpijn en ben naar de dokter gegaan.
Ik ben toen positief getest op pfeiffer.
Nu 6 weken later, heb ik weer een keelontsteking.
En dan ook echt dat ik niet kan praten, niet eten..
Mijn mond kan niet verder dan een paar cm open, dus de ha kon het ook niet heel goed bekijken.

Als ik google op pfeiffer lees ik alleen maar reacties van mensen die moe zijn.
Maar ik ben absoluut niet moe, alleen heb ik dus last van een keelonsteking en opgezette halsklieren.
Ben gisteren nog naar de dokter geweest, en ze willen me nog geen ab doen.
Omdat ze wel denken dat deze keelontsteking nog met pfeiffer te maken heeft.
Moet morgen weer naar ha, ben benieuwd wat ze dan zeggen..

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die pfeiffer hebben (gehad) ?
En of er ook iemand is die niet moe was, maar wel meerdere keren keelontsteking ?

suikermeisje

Re: De ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:24

ik heb ook pfeiffer, 4 weken geleden oid heel erg moe, opgezwolle hoofd zag er dus echt niet uit. Klieren in mijn hals dik en toen ook heel erg moe.
Maar na 2 weken toen we voor de uitslag belden kwwam er dus pfeiffer uit, maar de moeheid was ondertussen alweer weg. Nu heb ik alleen als ik veel heb gedaan wat hoofdpijn en wel sneller vermoeid en dan sjaggerijnig, maar heb geen ervaringen echt met keelpijn. Sterkte er in ieder geval mee, luister goed naar je lichaam en als je wel moe gaat worden, rustig aan blijven doen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:05

Ik had dit in het begin ook, die vermoeidheid kwam later pas. Daardoor heb ik geen rust genomen en loop ik er nu na 5 jaar nog mee :=

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:15

Ik ben ruim 10 maanden echt ziek geweest, onwijs moe, opgezette lever en mild, geen zin in eten, eigenlijk helemaal nergens zin in, opgezette klieren en regelmatig keelontsteking..

Luister heel goed naar je lichaam, loop jezelf niet voorbij en neem voldoende rust. Dat kan ontzettend frustrerend zijn, maar doe je dat niet dan rek je het ziekteproces alleen maar meer op.. Eet gezond en drink geen alcohol.

Beterschap!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:56

idd drink geen alcohol want bij mij ging het gruwelijk mis toen ik wat dronk...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:22

Pfeiffer heet ook wel klierkoorts, een keelontsteking is een bijna standaard symptoom. Ik had ook gigantische keelontsteking, AB heeft dus geen zin want het komt door het virus en niet door bacterien. Daarnaast mag je eigenlijk tijdens je acute fase helemaal geen AB slikken vanwege de lever die ook wordt aangetast door de Pfeiffer (hierdoor is ook alcohol absoluut taboe! Het wordt namelijk slecht tot zelfs niet afgebroken en dan krijg je dus een zwarte intoxicatie!).

Mijn moeheid kwam pas na de acute fase (deze was bij mij met 6 weken over) inmiddels is het een jaar geleden en heb ik af en toe echt nog een nasleep met extreme moeheid (14 uur slapen op een nacht en overdag ook niet kunnen functioneren).

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:52

Ik heb eigenlijk nergens last van, ook niet van mijn lever of mild.
De dokter kon ook aan mijn bloed zien, dat ik daar geen last van had.
Het is dus eigenlijk alleen de keelonsteking.
Ben vandaag weer naar de dokter geweest, en misschien ligt het aan mijn amandelen,
dat die eruit moeten, en niet aan de pfeiffer...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:57

ik had ook enorme keelpijn. Nog nooit zo erg gehad, en toen naar de ha gegaan. Die dacht al dat ik pfeiffer had en dat had ik dus ook. In het begin voelde ik me echt ziek, later alleen maar moe. Het heeft bij mij nog ruim 2 jaar geduurd voordat ik me weer 'normaal' voelde.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:46

Wikiboo schreef:
Ik heb eigenlijk nergens last van, ook niet van mijn lever of mild.
De dokter kon ook aan mijn bloed zien, dat ik daar geen last van had.
Het is dus eigenlijk alleen de keelonsteking.
Ben vandaag weer naar de dokter geweest, en misschien ligt het aan mijn amandelen,
dat die eruit moeten, en niet aan de pfeiffer...

Het ligt denk ik wel zeker weten aan de Pfeiffer, maar amandelen eruit halen doen ze vaker bij Pfeiffer-patienten die er erg last van houden.

Mijn leverwaardes (oa bilirubine) waren ook pas slechter na de acute fase. Tijdens de acute fase had ik alleen last van een gigantische keelontsteking met koorts en weinig eetlust. Ben toen ook gewoon nog op reis geweest door Vietnam en Hong-Kong, iedere dag 5 uur op, niks aan de hand. (dit was in juli), pas rond september kreeg ik serieuze vermoeidheidsklachten.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:09

Bij mij begon het in November met Pfeiffer en sindsdien heb ik al 4 keer keelontsteking gehad. Ong elke 6 weken idd! Al ik nu nog een keer keelontsteking krijg dan mogen mijn amandelen er eindelijk uit!
Ik vind het zo naar, kan niet slikken, heb het dan benauwd, verkouden, koorts. Ben er nu net weer een weekje vanaf!

Gewoon iedere keer dat je keelontsteking krijgt de dokter bellen en melden dat je het hebt, dan mogen je amandelen er na 5 keer uit zei mijn HA.
Al hoop ik niet voor je dat je het ook zo vaak gaat krijgen, ben in totaal al 8 kilo afgevallen, want steeds als ik bijna weer op normaal gewicht ben word ik weer ziek.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:04

Ik hoor hier (helaas) ook bij. Enige tijd geleden had ik al zo'n last van keel/ opgezwollen klieren en al enige tijd ben ik belachelijk moe/ slap: zere ogen, hoofdpijn, kou. Twee weken geleden naar de dokter en bloed laten prikken. De dokter vermoedde Pfeiffer. Maar ben op nog meer getest, o.a. Bloedlichaampjes. Die uitslag kwam eerst: bloedarmoede... De dokter zei al: waarschijnlijk heb je dan geen Pfeiffer. Die uitslag duurde een week... En ja hoor, het Epgard-Barr virus (Pfeiffer) heb ik ook.

Ik ben echt heel moe. Als ik iets gedaan heb, moet ik zorgen dat ik rust voordat ik moe word, anders ben ik echt niks waard. Als ik mijn ogen sluit, slaap ik en dat doe ik dan ook veel.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:28

Ik heb ook pfeiffer gehad, lymfeklieren in mn keel waren ook superdik, kon bijna niks slikken.
Mijn oogleden waren ook heel erg opgezet, en daarnaast was ik ook supersnel moe.
Heeft ruim een jaar geduurd voordat ik weer een beetje mezelf was *te koppig om écht rust te nemen := *
Het is dan helaas ook nog niet helemaal over, blijf waarschijnlijjk altijd wel sneller vermoeid dan anderen. Als ik ga stappen bijvoorbeeld moet ik écht een week rustig aan doen anders dan gaat 't weer mis.

Dus meid, neem gewoon je rust om er echt vanaf te komen, ook al voel je je maar een klein beetje moe, je gaat zo makkelijk te ver! Beterschap :(:)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:38

Ik heb ook pfeiffer gehad.
Ik ging toen naar een vervangende dokter want het was zomer en mijn eigen dokter was op vakantie. Ik zei nog dat ik heel erg moe was en vroeg of het mischien pfeiffer kon zijn want een vriendin van me had dat toen ook en ik had uit haar glaasje gedronken, volgens de dokter kon het dat niet zijn. Kreeg dus antibiotica voorgeschreven en de volgende dag ging ik op vakantie. Na 2 dagen begon mijn hoofd op te zwellen en ik kreeg overal rode vlekjes die heel erg jeukte. Ben toen met spoed naar de huisartsenpost gegaan en moest onmiddelijk stoppen met de antibiotica. bloedtest gedaan en ja hoor ik had pfeiffer. heb er 3 maanden heel erg last van gehad, kon niet eens van de bank afkomen maar ging wel elke dag werken, helaas want ik ben nog steeds niet de oude ik, nog steeds moe. na 2 jaar!

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:50

Ik heb het ook gehad toen ik 18 was ben nu 24. Ook heel erg moe steeds en keelontsteking ben een jaar ziek thuis geweest. En ben echt nooit meer de 'oude' geworden.
Voel me prima hoor maar ben gewoon sneller moe dan ervoor en als ik niet genoeg slaap dan trek ik het gewoon niet. Maar dat zijn maar periodes het kan de ene maand super gaan en de volgende gewoon wat minder maar goed het went wel het is nou eenmaal niet anders

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:58

Dat van die vermoeide en zere ogen/ zware oogleden heb ik dus ook. I.c.m. veel dorst dacht ik eerst ook nog aan Diabetes maar hopelijk is het dus "alleen" bloedarmoede en Pfeifer. Ik ben gewoon echt te moe om te koken e.d., ik leef echt op mijn bed :-(. Ik kan me niet voorstellen dat iemand begrijpt HOE vermoeid ik ben.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:15

ik begrijp je, had overigens ook heel veel dorst toendertijd!