Gescheurde binnenste knieband... ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Gescheurde binnenste knieband... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:26

hallo,

Ik zal alles even zo kort mogelijk proberen uit te leggen.

Ik ben 3 weken geleden van een jong paard gevallen, tot 2x toe, de 2e keer lelijk mijn knie verdraaid.
Uurtje mee doorgelopen want het viel wel mee, toch maar naar de huisarts, deze heeft me doorverwezen naar de röntgen in het ziekenhuis en de spoed.

Foto gemaakt, knie niet gebroken.
Op naar de spoed. Wat onderzoek etc. etc. maar voor echt onderzoek was de knie te pijnlijk.
Moest maar een spalk gaan halen en over een week terugkomen ofzo.

Prima. Spalk gehaald, krukken opgehaald.
Vriendin en ik weer terug naar de auto, jahoor, spalk afgezakt tot op de enkels.
Thuis dus direct die spalk eraf gehaald, ik vond het in het ziekenhuis al een stelletje prutsers en was er dus HELEMAAL klaar mee.

Afijn..
Ik dus een paar dagen(welgeteld 3 dagen) met krukken gelopen. Hierna was de pijn weg..
Verband er nog wel afentoe omheen, omdat ik natuurlijk die spalk af had.

Fijn.. vandaag (na 3!! weken) kon ik terecht in ziekenhuis.
Eerst al gezeur over die spalk : heeft u die zelf al afgedaan?
'' ja meneer, na 2 uur al ''
Heeft u nog veel last?
'' nee meneer, tenzij ik door mijn knie zwik, of vele belast''

Oke.. onderzoekje, voelen, duwen, trekken, die knie naar buiten en naar binnen drukken....
De eerste dagen schoot die knie steeds aan de binnenkant eruit... onstabiele banden dus.
Nu ging het heel moeizaam maar meneer moest doordrukken... Deed weinig pijn.
Ja zei hij : geen pijn bij gescheurde band is normaal, omdat er geen spanning meer op kan komen.
Hmm geen pijn? maar ik voel het toch zekers wel, heb een erg hoge pijngrens.

Overleg, overleg en nog eens overleg met een andere arts blablabla.
Conclussie : Binnenband kapot, gips 4 weken.

Hiermee ben ik niet akkoord gegaan.
Allereerst wil ik geen 4 weken gips ivm vakantie,werk,school,paard.
als 2e : ik loop gewoon, ik fiets, ik ren, ik spring, ik rij paard... alles met mate zonder pijn...
ten 3e : Ik wil graag dat er een scan gemaakt wordt voor zekerheid, waarop ik dus ook kan zien dat het kapot is. Want mijn gevoel zegt dat het juist aan het genezen is...
Mijn gevoel heeft me nog nooit in de steek gelaten.... Dit kan de eerste keer zijn ben ik me van bewust.

Noem me eigenwijs, noem me dom, noem me stom...
Maar zoals jullie misschien al begrepen : Ik heb behandeling geweigerd.
De arts ging niet in op een scan, dit was niet nodig want hij was de arts, en hij wist het wel.

Jaja.. door beetje voelen en trekken zie jij of een band ingescheurd is, verrekt is, kapot is?
Nou maak dat de kat zn viool maar wijs.... sorry hoor.
Vond echt dat ik heel snauwerig behandeld ben, erg kortaf, en mede door dit heb ik behandeling geweigerd.

Ik wil graag even weten of er mensen zijn die zoiets ook gehad hebben.

Gescheurde kniebanden.
Had je pijn?
Kon je lopen?
Wat ging wel, wat ging niet?
Wat was de behandeling?

Verrekte kniebanden.
Had je pijn?
Kon je lopen?
Wat ging wel, wat ging niet?
Wat was de behandeling?

Achterom

Re: Gescheurde binnenste knieband... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:44

Jaren geleden heeft de eigenaresse van mijn destijds bijrijdpaard ook haar kniebanden gescheurd door een val van datzelfde paard.
Zij had geen pijn, maar kon niet lopen.

De ellende met dat soort dingen is, dat als je er mee doorloopt, je kans hebt dat je knie voor de rest van je leven naar de Kl*ten is.
Dus als ik jou was zou ik me eens volwassen gaan gedragen en doen wat de dokter zegt. Want ja, die kan op basis van wat hij gedeen heeft prima inschatten wat er aan de hand is. Daar heeft ie voor geleerd namelijk.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:47

Kniebanden heb ik geen ervaring mee, maar met verrekte enkelbanden loop je ook gewoon door zonder pijn. Moet je alleen niet een paar dagen daarna op de grondliggen met de trapper van je fiets in de zijkant van je voet, zodat je klem ligt tussen trapper en de stoep.
De behandeling was zoveel mogelijk rust en geen overhaaste bewegingen.

Sterkte meis :(:), soms denken ze dat ze in het ziekenhuis god zijn...............

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:49

Ik wil niet als kinderachtig bestempeld worden....

Ik heb overlegd met de arts, en hij begreep ook mijn mening.
Ik heb gevraagd voor een second opinie, hiervoor moet ik terugbellen van de week.

Hij zei namelijk : Bij gescheurde banden heb je geen pijn, omdat jij geen last meer hebt, denk ik dat ze gescheurd zijn.
Niets geen zekerheid vanuit zijn kant dus + dat ik wel last heb bij bepaalde bewegingen... een pijn die er niet mag zijn bij doorgescheuring... ;) ;)
Verder via een andere arts de mededeling dat als het volledig gescheurd was, ik niet meer zou lopen, maar moest hem bellen voor afspraak voor second opinie. Hij was het er namelijk niet mee eens dat het kapot was.

Tevens gaat de knie niet naar de kl*te, hier heb ik naar gevraagd wat de gevolgen kunnen zijn als ik nu niets doe.
Die waren hetzelfde als wanneer ik wel zou gipsen, netjes genezen zou het toch niet meer doen omdat we 4 week verder zijn. Dus hij zal altijd wat instabiel blijven, of we nu gipsen of niet.

Snap je dus ook mijn mening nu?

Amen Natalie(rainbow) soms denken ze idd dat ze god zijn!
Dat dachten ze al toen ik 4 weken geleden kwam binnenlopen... slechte spalk, afgesnauwd worden bij de foto's, uren moeten wachten, zonder enige informatie naar huis gestuurd worden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:53

Ik ben vorig jaar ook van een paard gestuiterd en daarbij waarschijnlijk m'n kniebanden verrekt. Veel pijn, niet lopen, niets ging, en ook ik had bij de eerste keer richting huisarts het idee dat ik niet serieus genomen werd omdat de arts niets deed/niets zag/niets kon zeggen. Maar das me later uitgelegd: gewicht was zo dik, zo gevoelig dat een arts er niets zinnigs over kan zeggen, eerst moet die zwelling en de ergste pijn weg.

Ik ben doorgestuurd richting een fysio voor behandeling. Dat zou ik jou eigenlijk ook aanraden: door trekken en voelen kan een arts er gewoon achterkomen wat er aan de hand is. Een gewricht hoort op een bepaalde manier te reageren, elke afwijking daarvan heeft een reden. Als je de arts niet gelooft, wellicht een fysio die er langer de tijd voor neemt (dubbele afspraak plannen?) en je ook het hoe, wat, waar en waarom uit kan leggen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:53

Ik vind je houding niet echt handig, artsen hebben er een lange opleiding opzitten dus weten heus wel waar ze mee bezig zijn. Dat ze dat anders over hadden kunnen brengen ben ik met je eens, maar echt communicatielessen krijgen die artsen amper :) Overigens is er ook nog een verschil tussen een compleet "afgescheurde kruisband" en een scheurtje er in.
Heb je ook gevraagd waar het gips voor diende? Want ik vermoed zo dat ze juist willen voorkomen dat je fietst, springt en paardrijd, omdat je daarmee die band continu belast waardoor het genezingsproces niet echt bevordert wordt. En wanneer je ingegipst zit kan je simpelweg niet bewegen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:56

Het draait ook allemaal om geld.
Scan is duurder als gipsen..
Betaal potjandorie al mn hele leven aan de verzekerking.. en dan willen ze geen scan maken..
Man.. ze houden geld over an me.

Eline : Thnx hier heb ik iets aan!
Ik ga zeker even contact opnemen met de fysio!
Zou ik jou nog even mogen vragen hoe de behandeling bij jou is verlopen? (mag evt. ook via pb)
Hoeveel last je had? en hoelang alles heeft geduurd voor je geen last meer had?

Heino: Alle respect voor de arts hoor, echt waar.
Hij zei '' compleet gescheurde binnenste knieband'' En dit geloof ik gewoon écht niet. Ingescheurd/scheurtje/verrekt, ja dat zou kunnen. Ik ga voor het laatste.
Gips was voor stabiliteit. Ze weten dat ik paardrij, op advies nu moet ik MINDEREN.
Waarom zegt hij niet dat ik moet stoppen en rust moet pakken? bang dat ik er tegenin ga...
Die rust pak ik wel. Werk niet meer. Rij niet meer.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:04

Als je met die knie kan fietsen, rennen, springen en paardrijden dan zal het wel meevallen met die banden.
Heb je echt gescheurde kniebanden dan kan je dit niet allemaal doen.
Vind trouwens dat je erg denigrerend over de behandelaars spreekt, omdat het niet bij jou beeld past zijn zij onnozel? Misschien toch maar naar hun luisteren en niet weer alles beter denken te weten.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:10

Gescheurde kniebanden.bijna 1,6 jaar geleden gekregen door een aanrijding

Had je pijn?ja nu nog steeds

Kon je lopen?
ja met een brees om wel dan kan je je knie niet buigen meer

Wat ging wel, wat ging niet?bijna niets ging mioets alles laten doen :(

Wat was de behandeling?veele ct en meri gehad en een operatie
nu weer een meri want de pijn gaat niet weg
moet ik maar mee leren leven zeggen ze ja doei :( :( :(

ik wens je veel sterke en ik hoop dat de pijn mee valt voor je

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:11

Ik ben denk ik een maand of twee zo'n twee keer per week naar de fysio geweest, daarna afbouwen tot december. Behandeling was erop gericht om beweging in het gewricht terug te krijgen en te versterken, vooral rekken/strekken en thuis ook veel oefeningen doen. Maar misschien hielp de eerste 'behandeling' waarin de fysio echt uitgelegd heeft wat hij voelde qua knie en wat ik voelde en waarom nog het meest ;)

Maar als ik het zo hoor waren onze blessures slecht te vergelijken: ik zat na drie dagen nog op een paardendosis aan pijnstillers, heeft weken geduurd voordat ik er weer gewicht op kon zetten. Sinds een maand of twee heb ik er bíjna geen last meer van, maar bij zware belasting merk ik nog steeds dat het een zwakkere plek is dan voor de val.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:12

En toch heb je dezelfde mening als ik? Dat het wel zal meevallen.

Dat ik zo over ze spreek ik nu omdat ik gewoon wat frustratie heb...
4 weken geleden zo stom behandeld, en afgesnauwd, en maar naar huis gestuurd enz. enz.
En nu gaat het weer op zo'n manier. daar wordt ik beetje moe van.

Maar ik noem ze geloof ik nergens onnozel?

Nagano : Waren jouw banden volledig gescheurd? Of ingescheurd?

Eline : Thnx!
Denk idd dat het bij ons enorm verschilt.
Maar toch ga ik je advies voor fysio eens opvolgen!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:59

Ze kunnen wel een scan maken, maar het lastige is dat weke delen toch altijd slecht te zien zijn en dus op 'gevoel' beoordeeld worden. Dus met oefeningetjes e.d. Een scan heeft dus gewoon vaak weinig nut en daarom doen ze dat ook meestal niet.
Ik snap je echt niet, eerst mopper je dat ze niets doen o.i.d en nu doen ze voor alle zekerheid toch wat en dan is het weer niet goed?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 15:58

Voor alle zekerheid? Neehoor dat hebben ze niet gezegd.
Heb inmiddels van meerdere ervaringspersonen gehoord dat dit gewoon niet mogelijk is dat dit met gips sneller geneest. Kan er ook drukverband omheen kletteren zodat ik mn knie stabiliseer.
Maar ik loop gewoon.. er is niets aan de hand imo.

En ja ik mopper, omdat ik het zo scheitziek ben dat je daar zo behandeld wordt.
Als je ze nodig hebt(4 weken geleden) zijn ze er niet voor je.
Geef je aan dat het goed gaat en je jezelf wel red , willen zij weer wat anders.

Met een scan kan je wel zien of een spier/band/pees volledig door is of dat er vergroeiing/slijtage/scheuring in zit.....
Sterker nog, de fysio wil een echo voor me maken als ik dit wil. En aan de hand van de echo bepalen of ik terug moet naar het ziekenhuis, of dat het ziekenhuis het bij het foute eind had.

Tsja.. mijn vertrouwen in artsen is gewoon zwaar gedaald de laatste tijd.
Gelukkig is het mijn goed recht om ergens 'nee' tegen te zeggen.
En als t wel foute boel is, is het mijn eigen schuld. Ik heb netjes uit eigen initiatief een handtekening gezet dat ik behandeling weigerde. Prima.

We wachten af.
En daarom ben ik zo benieuwd naar ervaringen, en niet om hier preken te krijgen dat ik stom bezig ben.
Die preek heb ik al gehad.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:29

Ik heb een paar jaar geleden ( ik geloof een jaar of 6) ingescheurde kniebanden gehad. niet volledig afgescheurd.
Was dik en kon amper lopen, koelen werkte misselijkmakend. daags erna toch maar even naar de huisartsenpost gegaan.
door het misselijkmakende dachten ze dat de miniscus wel eens kapot kon zijn.
gelukkig was dat niet het geval.
rusten en hoog houden was het advies, rustig opbouwen en met sporten een knieband om.
jaren later speelde af en toe mijn knie nog een beetje op maar inmiddels heb ik er eigenlijk nooit geen last meer van gehad

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:34

Mijn vriend heeft op dit moment een afgescheurde knieband. Zijn knie is lang dik geweest, en nu het vocht eruit is wordt de knie instabieler. Omdat hij nog jong is, en nog graag wil voetballen is verleden week besloten dat hij geopereerd gaat worden. De spieren eromheen zijn vrijwel nooit sterk genoeg om de kracht helemaal op te vangen.
Voor en na de operatie zal hij wel fysiotherapie moeten volgen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 23:35

Fijn te horen Eef!
Afbeelding
Knie ziet er na het koelen zo uit.
Linkerknie, voor jullie dus rechts.
Iets onder mn knieschijf aan de binnenkant zit een kleine verdikking.
Hier kan mijn knie dus ook, bij druk, wegschieten.. onstabiliteit vertonen.

Maar hier moet dan nu wel kracht op komen.
De eerste dag na het ongeluk schoot mn knie bij elke beweging alle kanten op, zeer pijnlijk.
Zag er toen zo uit:
Afbeelding

Sterkte voor je vriend Faye! Dat is echt oliebol zeg!

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:46

vind je zeker niet kinderachtig....

zelf ben ik voor anderhalf jaar geleden van de scooter afgevallen(A)had last van mijn knie...de artsen in het ziekenhuis zeiden je hebt je banden verrekt rustig aan doen...ik rustig aan doen(voor zover ik dat al kan)

na half jaar had ik er nog last van terug na het ziekenhuis na lang zeuren werd er een foto gemaakt...niets te zien maar hij twijfelde mocht mri scan.....ja let op......heb mijn kniebanden GESCHEURT!!! en daar ''liep"' ik half jaar mee.....en bedankt ziekenhuis.....

dan afgelopen februari ik sta in discotheek draai me om en mijn knie zei knak....en ik kon niets meer niet lopen niets....ik na huis gebracht volgende morgen na ziekenhuis gebeld(was er net 3 dagen ervoor geweest hoefde niet meer terug te komen tenzij ik last kreeg moest ik mijn arts bellen)
dus wij mijn arts bellen ja sorry we hebben geen plek voor je vandaag....PARDON!!kon geeneens lopen...uiteindelijk na veel gedram,,,,mocht ik komen , ik erheen ja dat is mis zegt die ja goh had ik nog niet door.....ja rust nemen...ik zo ja doei wil mri!!!!dit voelt erger dan de vorige keer ....okee mocht week erna mri....maar nu heb ik dus een scheurtje in mijn meniscus erbij.....

maar met mijn gescheurde kruisband heb k gewoon geskiet(want ja met verrekking mocht dat)en ik heb ook paardgereden en nadat ik dit te horen had gekregen wat ik had heb ik een brace gekregen waar ik mee loop als ik er last van heb heb dit jaar ook gewoon geskiet

Toen ik viel vanm ijn scoot kon amper lopen net met mijn tenen de grond raken meer niet kon niet slapen van de pijn veel gekoeld en veel rust

ik heb na mijn gevoel geluisterd en ook door gezeurt maar ik puur omdat ik zeker wist dat het mis was.....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 23:48

Ik luister ook naar mijn gevoel.

Jemig, wat een verhaal.. een half jaar ermee rondlopen....!
En de arts zei vandaag al : nou je bent er wel laat mee he, zijn al bijna 4 weken verder.
Tsja als jullie niet eerder een afspraak inplannen??????

Gipsverhaal gaat zowiezo niet door, ik wil het gewoon niet.
Ga deze week nog contact opnemen met de fysio.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:53

rainbow8 schreef:
Kniebanden heb ik geen ervaring mee, maar met verrekte enkelbanden loop je ook gewoon door zonder pijn.

Pardon?? Ik dacht het toch niet.
Ben er 3 maanden geleden zelf doorheen gegaan en advies was 2 weken krukken, na een week aan de kant gegooid maar wel nog 2,5 maand last van gehad.

Ik heb zelf een keer mijn kniebanden verrekt, 2 weken krukken.
En 2 keer knieschijf uit de kom, laten we het daar maar niet over hebben.

Als je kan lopen etcetera met die knie, dan denk ik dat het mee zal vallen.
Ga toch even naar de fysio, die kan je waarschijnlijk wel verder helpen.
Veel sterkte!

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:55

ja gezellig zon ziekenhuis....

haha ja hun plannen je maanden erna keer in en dan zegge goh wat kom je er laat mee zooo herkenbaar(niet gemeen bedoelt hoor voor de mensen die daar werken)

fysio is heel erg goed heb ik ook gedaan daarna ging het zoveel beter en veel fietsen.
Heb oefeningen mee gekregen toe die doe ik nog met regelmaat.

Ik heb de pech dat het mijn linkerknie is(opstappen op paard) maar soms ook wel hilarische momenten kom met veel moeite op mijn paard 167 zit ik er op bedenk ik me hoe ga ik er eigenlijk weer afkomen zonder te landen op mijn linkerbeen(was toen ik dacht dat het verrekking was en ik er eerst niet op kon komen en toen het me keer lukte dacht ik pas verder na)

Kan trouwens met wat ik nu heb met mijn knie ook gewoon trampoline springen(heb zon grote )en dat vond de arts wel erg knap met zon knie als de mijne maar dat gaf wel aan dat die sterk was(hoop ik dan ok maar)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:32

Ik heb een gedeelte van mijn knieband afgescheurd door een trap van een paard. 1,5 week drukverband gehad en daarna fysio. Nu bijna 5 jaar verder heb ik nogsteeds last en heb ik het advies ermee leren leven gekregen. Bij extra last gebruik ik weer de oefeningen van de fysio, om te zorgen dat mijn spierkracht voldoende is om te kunnen compenseren.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:46

10 jaar geleden alle banden in mn linkerknie afgescheurd gehad, en op het moment dat het gebeurde dacht ik dat het gekneusd was ofzo, de pijn viel wel mee......
maar nog geen 5 minuten later ging ik door de grond. Kon er absoluut niet meer op staan en mn knie was ook ineens 5x zo dik dan normaal....
Ik ben toen gelijk naar het ziekenhuis gestuurd en daar hebben ze een scan gemaakt en foto's en het was overduidelijk te zien dat alles van het bot afgerukt was. 12 weken in gips gezeten en jaren lang last van gehad. 3 jaar terug deze knie gestoten tegen de bakrand en het was gelijk weer raak.... kon er nog wel op lopen, maar het was zeer pijnlijk en hij was ook weer 2x zo dik dan normaal

denk dat het bij jou eerder verrekt is dan gescheurd......
of misschien ingescheurd maar dat heelt ook wel snel......

denk dat ik je wel kan begrijpen dat als je zelf het idee heb dat het stukken minder is, je niet zit te wachten om nu dan ineens het gips in te gaan...... zou ik ook niet doen hoor
sterkte ermee iig.....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 14:45

kellyG bedankt voor je reactie, hier kan ik veel mee!

Ik geloof ook gewoon echt niet dat het kapot is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:53

Ik lees dat je het al van plan bent, maar ook mijn tip is om naar de fysio te gaan. Die hebben vaak meer tijd en kunnen je beter uitleggen over wat er gaande is. Een fysio is gewoon gespecialiseerd in het bewegingsapparaat en imo staan die vaak ook wat dichter bij de patiënt.