Erg onzeker over mijzelf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Erg onzeker over mijzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:32

Hallo allemaal,

helaas ben ik erg onzeker en negatief over mijzelf. En wil dit graag veranderen.
Maar weet helaas niet hoe. Weet helaas wel dat het niet in 1,2,3 over is. Praat er veel met mijn vriend over.
Maar wil hem niet overal lastig mee vallen. Want zijn thuissituatie is momenteel ook niet makkelijk.
Ben helaas jaren lang gepest. En krijg regelmatig te horen dat ik dik ben en stink. Terwijl ik van de huisarts elke dag mij moet wassen of douchen omdat ik helaas last heb van krentenbaard. En gebruik regelmatig deo.

Ook ben laatste tijd helaas weer een paar kilo aangekomen. Vorig jaar woog ik 65 kilo en was hier best tevreden over. Kon hier zelf helaas niks aan doen omdat ik te ernstig vermoeid was omdat ik B12 tekort heb, waar ze in mei zijn achtergekomen. Sinds ik braaf elke week mijn injectie ophaal voel ik mij veel actiever.

Zo ben ik dol op zwemmen, helaas durf ik niet in bikini of badpak te lopen omdat ik bang ben dat mensen mij gaan aankijken. Durf niet in korte broek te lopen etc.

Sinds ik bij mijn vriend ben is het al wat beter geworden qua onzeker zijn. Maar toch ben ik niet te vreden over mezelf. En wil ik juist meer zelfvertrouwen hebben. Ook wil ik meer gaan sporten. Rij nu 1 x per week paard. Wat natuurlijk niet genoeg is. Maar weet niet juist welke sport ik wil doen.

Ook probeer ik alles juist positief te zien. Maar vind dit erg moeilijk.

Hebben jullie mischien tips? Of kunnen jullie mij iets aanraden?

Groetjes, [***]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:10

'Ik ben lelijk' is niet echt een functionele gedachte... Want je wordt er niet bepaald blij van... En daarnaast kan jij niet voor anderen bepalen of ze jou lelijk vinden of niet.

Het is heel erg makkelijk om voor de spiegel te gaan staan en te denken ' Jemig, wat ben ik lelijk' .... Dan kun je ook niet meer gekwetst worden door anderen. Het is een (niet zo goed werkend) beschermingsmechanisme. De waarheid is echter, dat je jezelf er alleen maar mee kwetst. 24/7 ! Dat is veel erger dan de hele kleine kans dat iemand je zo lelijk vindt als dat jij je zelf nu wijsmaakt dat je bent. Je schiet er dus niets mee op... Ik weet dat het om die reden moeilijk is om je ' onzekerheid ' los te laten. Maarrr het is veel functioneler om voor de spiegel te gaan staan en te kijken hoe mooi je eigenlijk bent :j Lelijk zijn is geen waarheid, dus kijk waarom mensen je mooi zouden kunnen vinden. En daarnaast denk ik dat alle mooie mensen gemeen hebben dat ze van zichzelf kunnen houden :D

Geen idee of je er iets aan hebt, maar 't heeft mij geholpen... :j Om in te zien dat je jezelf alleen maar lelijkheid aanpraat, en jezelf daar tien keer harder mee kwetst en ongelukkig maakt... Terwijl je jezelf net zo goed aan kan praten dat 't gewoon meevalt :D En daar word je veel gelukkiger van. Alleen is het wel moeilijk om ' los te laten' dat anderen je mss lelijk kunnen vinden. :) Maar je kunt niet voor de rest van de wereld bepalen of ze je lelijk vinden of niet, :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:51

Menino schreef:
'Ik ben lelijk' is niet echt een functionele gedachte... Want je wordt er niet bepaald blij van... En daarnaast kan jij niet voor anderen bepalen of ze jou lelijk vinden of niet.

Het is heel erg makkelijk om voor de spiegel te gaan staan en te denken ' Jemig, wat ben ik lelijk' .... Dan kun je ook niet meer gekwetst worden door anderen. Het is een (niet zo goed werkend) beschermingsmechanisme. De waarheid is echter, dat je jezelf er alleen maar mee kwetst. 24/7 ! Dat is veel erger dan de hele kleine kans dat iemand je zo lelijk vindt als dat jij je zelf nu wijsmaakt dat je bent. Je schiet er dus niets mee op... Ik weet dat het om die reden moeilijk is om je ' onzekerheid ' los te laten. Maarrr het is veel functioneler om voor de spiegel te gaan staan en te kijken hoe mooi je eigenlijk bent :j Lelijk zijn is geen waarheid, dus kijk waarom mensen je mooi zouden kunnen vinden. En daarnaast denk ik dat alle mooie mensen gemeen hebben dat ze van zichzelf kunnen houden :D

Geen idee of je er iets aan hebt, maar 't heeft mij geholpen... :j Om in te zien dat je jezelf alleen maar lelijkheid aanpraat, en jezelf daar tien keer harder mee kwetst en ongelukkig maakt... Terwijl je jezelf net zo goed aan kan praten dat 't gewoon meevalt :D En daar word je veel gelukkiger van. Alleen is het wel moeilijk om ' los te laten' dat anderen je mss lelijk kunnen vinden. :) Maar je kunt niet voor de rest van de wereld bepalen of ze je lelijk vinden of niet, :)

Daar heb je gelijk in. Maar het is zo lastig. Hoor al jaren van veel mensen dat ik er niet uitzie en dik ben.
En de ene keer als ik in de spiegel kijk ben ik erg positief over mij en andere keer als ik kijk denk ik, man ik zie er echt niet uit.
Maar ga het nog meer proberen.

En bedankt voor je berichtje :D