Hyperventilatie, wie wil erover praten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EsmeexRoosz

Hyperventilatie, wie wil erover praten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 10:13

Ik heb nu ong. 2 maanden last van hyperventilatie, de klachten nemen alleen maar toe.
Bij elk pijntje wat ik voel raak in paniek. Ik weet soms dat het niks is, maar ik blijf gewoon denken: Ik heb iets ergs, ik ga dood.
Ik nu zowat last van alle symptomen en ben er echt niet blij mee.
Voor zover ik weet is de eerste aanval gekomen voor mijn examenuitslag en nog wat andere spannende dingen.
Maar het is nu zo dat ik me bij elk pijntje zorgen maak, niet goed alleen durf te zijn en gek wordt in drukke, warme, kleine ruimtes.
Ik ben laatst naar de huisarts geweest en die verwees me door naar de longarts, daar ga ik dinsdag heen.
Ik heb vaak last van mn longen, vooral in de winter. Ik moet ook bloedprikken want ben waarschijnlijk voor veel allergisch en ik kan last hebben van een klein beetje astma ofzo. Heb ook een longfunctietest gedaan maar die was gewoon goed.
Het voelt fijn als er ik met iemand over kan praten, die het ook snapt.
De meeste mensen hier vinden het aanstellerig, snappen het niet en willen er niks over horen.
Ik zou tot dinsdag moeten wachten maar ik voel me veel fijner als ik erover kan praten tot die tijd...
Ik heb al een tijdje geen heftige aanvallen meer gehad, gisteren bijna weer maar die wist ik nog te beheersen.
Ook doe ik wel eens ademhalingsoefeningen en deze helpen wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:15

Ik heb regelmatig hyperventilatie gehad.
Tip voor een boek voor je: Hyperventilatie van Dinah Bradley.
Heel veel dingen waren zo herkenbaar. Vooral de oorzaken van hyperventilatie.
Verder kan een fysiotherapeut je ook helpen om op de juiste manier te ademen.

Hyperventilatie heeft niets met je longen te maken namelijk, maar met je manier van ademhalen en het juist gebruiken van de juiste spieren.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:39

Ik heb er ook wel regelmatig last van, vooral als het druk is op me werk, hele dag heb gewerkt, dan paard doen en naar de sportschool. dan zit ik thuis en kan ik gewoon niet gaan zitten, ga ik weer schoonmaken etc. Krijg hele erge last van benauwdheid en kortademen als ik me druk maak.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:41

Waarom ga je niet eens naar therapie? Ik heb het ook en ga nu naar Cesar therapie

EsmeexRoosz

Re: Hyperventilatie, wie wil erover praten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:57

De longarts gaat me waarschijnlijk doorsturen naar de fysio..

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:59

Ik heb het ook en heb nu ook ademhalingstherapie. Echt dat werkt zó goed en is zo fijn!
Je leert hoe je je ademhaling weer onder controle kunt krijgen, hoe je op een goede manier ademhaalt, etc!
Voel mij altijd heel relaxed als ik daar vandaan kom!

Dus misschien ook een idee voor jou om therapie te gaan volgen!

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:01

Ik moet altijd hyperventileren bij enge films of als ik écht in paniek ben :o

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:05

Denk ook dat een longarts hiervoor niets kan betekenen, maar het is natuurlijk nooit verkeerd om alles uit te sluiten ;)
Ademshalingsoefeningen zouden je heel goed kunnen helpen, maar misschien ook ontspanningsoefeningen!
Het klinkt heel onlogisch, maar als je een keer heel benauwd ben, moet je eens een paar keer de trap op en af lopen!
Goede voorlichting is heel belangrijk! Soms kunnen aanvallen zo heftig zijn, dat het heel erg veel weg heeft van een hartaanval en daar knap je dan helemaal niet van op.... Maar als je weet hoe en wat, kun je daar toch anders mee omgaan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:52

Ademhalingsoefeningen zijn een pré zowel voor, tijdens als na de aanvallen. Hierbij moet je ergens gaan zitten wat fijn voor je is. Bijvoorbeeld op je bed met de rug tegen de muur, op een stoel of op de grond. Dan ga je je rug optimaal lang maken en tegelijkertijd diep inademen en dan zak je weer in en adem je uit. De kunst is dat je iedere cel in je lichaam wil laten ontspannen. Begin dus bij het topje van je hoofd en werk naar je kleine teen toe. Wees bewust van elke spier in je lichaam en laat die optimaal ontspannen. Gebruik hierbij ook ondersteunende muziek. Daarnaast moet je proberen om je heel licht te gaan voelen, probeer het gevoel te krijgen dat je zweeft.

Deze ademhalingsoefeningen kan je ook tijdens je dagelijkse gang van zaken overal op toepassen. Bijvoorbeeld tijdens het lopen naar je werk of tijdens het paardrijden.

Tegelijkertijd kan het gebruik van Valeriaan (homeopathisch) je ook bij deze ontspanning helpen.

Maar het belangrijkste is dat hyperventilatie tussen je oren zit. Optimale ontspanning is deel 1, maar deel 2 is dat je in jezelf gaat zoeken om zo de oorzaken weg te kunnen nemen. En ik weet uit ervaring dat dit onderdeel verschrikkelijk moeilijk kan zijn.

Overigens de beste tip (voor mij gebleken): fluit dat je een ons weegt! Je kan namelijk alleen maar fluiten wanneer je ontspannen bent, dus hoe meer je fluit hoe meer je ontspant, hoe beter je ademhaling gaat. Fluit maar met alles mee! Met elk deuntje wat in je hoofd zit. :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:25

Ik heb er ook een tijd last van gehad, vooral als ik emotioneel was. Bij mij hielp het om erover te praten. Heb er nu al jaren amper last van. Soms als ik ruzie heb met men vriend, maar dan is het nietmeer in erge mate en probeer ik gewoon even te kalmeren.
Ik heb het nu echt wel goed onder controle, maar ik vond het vroeger ook altijd erg beangstigend!
Probeer gewoon rustig te blijven, en ademen in een zak wil ook nog wel eens helpen. Succes!

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 19:37

Bedankt voor jullie tips!
Ik hoop er echt zo snel mogelijk vanaf te kunnen komen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:43

Nou ik kan erover mee praten. Heb het erg regelmatig maar kan het door de therapie die ik gehad heb nu wel onder controle houden. Voelt voor mij gewoon even heel vervelend en doe dan m'n best om weer normaal te gaan ademen maar soms lukt dat niet 1,2,3. Maar nu ik weet dat het niets ergs is en het wel weer over gaat kan ik er wel gewoon rustig onder blijven.

Wat mij wel helpt is om water te gaan drinken. Klinkt heel stom en simpel misschien maar als ik ga drinken wordt mijn ademhaling weer normaal. Zou ik echt eens proberen!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:05

Ik heb zelf ook hyperventilatie, maar bij mij is het meer dat ik paniekaanvallen krijg. Ik ben bang dat ik een paniekaanval krijg en zodoende krijg ik het dan. :+ Kleine ruimtes, drukke plaatsen, benauwdheid.. in zulke gevallen krijg ik het sneller dan als ik bijvoorbeeld ergens ben waar het heel rustig is en dat ik kan 'vluchten' voor mijn paniekaanval. Ik ben al naar de fysiotherapeut geweest, geen succes. Daarna doorgestuurd naar een haptonoom, maar dat is niks voor mij. :+ En zo loop ik al ongeveer 2 jaar rond.

joyce2 @ [MW] hyperventilatie wie nog meer?? In dat topic staan ook ervaringen en tips in. :)

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 16:48

Bedankt voor de reacties.
Ik raakte vandaag weer in paniek over een bultje in m'n oorlel...
Waarschijnlijk ontstoken mee-eter want er zit een zwart puntje op maar ik ga maandag even naar de dokter voor de zekerheid.
Gelukkig wist mijn moeder me nog een beetje rustig te krijgen.
Altijd als ik iets voel of heb wil ik het gelijk opzoeken op internet, wat ik eigenlijk niet moet doen want meestal komen de ergste dingen eruit die het niet eens zijn.
En zo gaat het bij mij de hele tijd maar door, als ik iets voel of heb raak ik in paniek.
Ben benieuwd wat de longarts dinsdag gaat zeggen. Ik denk toch wel dat ze me doorstuurt naar de fysio ofzo.
Ik snap er niks van, want ik was nooit zo paniekerig. Ik kan me nog wel herinneren dat ik een paar maanden geleden gestoken was door een mug in m'n duim en dat gif trok de volgende dag via mn pols door mijn arm, ook helemaal in paniek. Maar het was niets ernstigs, gewoon een alergische reactie.
Sindsdien heb ik het eigenlijk...

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:52

Mijn fysio zei dat kniebuigingen ook goed waren, of iets drinken.

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 22:40

Ja, als je te stijf/te ver met je knieeen naar achter staat adem je ook moeilijker.
Als je ietsje naar voren staat voel je je al veel relaxter. :P

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:03

Als je een paniek aanval voelt aankomen ga liggen sluit je ogen en haal rustig adem..
Wat is je leeftijd ? Meestal zit er een bepaalde leeftijd aan gebonden i.v.m hormonen puberteit etc..
Ik heb het vanaf de basisschool gehad tot nu denk zo´n 5 jaar geleden, Bij mij was hoofdoorzaak verkeerd ademen vanuit de borst en niet vanuit de buik.. Ook stop ik met ademen als ik begin te praten of als ik me concentreer op dingen.. Kan film zijn maar ook als mensen iets vertellen.. eingelijk moet ik hiervoor ook naar logopodie maar vind ik niet heel noodzakelijk.. af en toe heb ik nog wel paniek aanvallen maar kan het van me afzetten.. ( Denk aan, Morgen is het weer weg :D )

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:18

BE_GENTLE, gaan liggen als je zoiets voelt aankomen kan ook niet altijd. Naja, het kan wel. :') Maar ben niet van plan als ik bijvoorbeeld in de klas zit, opeens op de grond te gaan liggen. Daarbij als ik op mijn ademhaling ga letten, dan gaat het al helemaal mis.

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:23

Ik ben nu 15, bijna 16 dus het kan er idd mee te maken hebben.
Word wel gek van die steken, kramp en pijn in m'n spieren. :(
Maarja, morgen eerst maar naar de dokter voor dat bultje. :Y)
En dan dinsdag naar de longarts.

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:07

Ik ben vanochtend dus bij de longarts geweest.
Ze heeft me van top tot teen onderzocht en kon niks vinden, dus het is de hyperventilatie die pijn veroorzaakt.
Ik mag terug komen bij iemand die ontspanningsoefeningen met me gaat doen en voor de zkerheid nog even zuurstof meten.
Dus als het goed is moeten die oefeningen bij de medischspycholoog helpen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:11

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:20

Buteyko-therapie werkt goed tegen hyperventilatie. Mijn schoonzusje heeft die gevolgd en is er helemaal vanaf gekomen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:00

ik heb precies hetzelfde! Als ik iets voel ga ik googlen en ja hoor raak ik in paniek. Terwijl er niets is. Maar toch. Dat kan je ook wel lezen in mijn andere topic. Vandaag hebik last vna mn nek en hoofd en denk ik ga googlen maar ik heb beloofd aan de andere bokkers dat ik dat niet meer zou doen haha. Het gingeen poosje goed maar toch voel ik me vandaag niet goed. en ben ik weer bang dat ik iets heb, Nu ben ik weer duizelig en heb ik tintels in de linkerkant van mn lichaam. oooooh en iedereen kan 10 keer zeggen dat het bij hyperen hoort maar je geloofd nieman\d

RoosxBill schreef:
Bedankt voor de reacties.
Ik raakte vandaag weer in paniek over een bultje in m'n oorlel...
Waarschijnlijk ontstoken mee-eter want er zit een zwart puntje op maar ik ga maandag even naar de dokter voor de zekerheid.
Gelukkig wist mijn moeder me nog een beetje rustig te krijgen.
Altijd als ik iets voel of heb wil ik het gelijk opzoeken op internet, wat ik eigenlijk niet moet doen want meestal komen de ergste dingen eruit die het niet eens zijn.
En zo gaat het bij mij de hele tijd maar door, als ik iets voel of heb raak ik in paniek.
Ben benieuwd wat de longarts dinsdag gaat zeggen. Ik denk toch wel dat ze me doorstuurt naar de fysio ofzo.
Ik snap er niks van, want ik was nooit zo paniekerig. Ik kan me nog wel herinneren dat ik een paar maanden geleden gestoken was door een mug in m'n duim en dat gif trok de volgende dag via mn pols door mijn arm, ook helemaal in paniek. Maar het was niets ernstigs, gewoon een alergische reactie.
Sindsdien heb ik het eigenlijk...

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:14

appiesjappie schreef:
ik heb precies hetzelfde! Als ik iets voel ga ik googlen en ja hoor raak ik in paniek. Terwijl er niets is. Maar toch. Dat kan je ook wel lezen in mijn andere topic. Vandaag hebik last vna mn nek en hoofd en denk ik ga googlen maar ik heb beloofd aan de andere bokkers dat ik dat niet meer zou doen haha. Het gingeen poosje goed maar toch voel ik me vandaag niet goed. en ben ik weer bang dat ik iets heb, Nu ben ik weer duizelig en heb ik tintels in de linkerkant van mn lichaam. oooooh en iedereen kan 10 keer zeggen dat het bij hyperen hoort maar je geloofd niemand

Ja, inderdaad...
Ik heb vandaag weer last van mijn keel en darmen gehad.
Keel denk omdat ik gister op de tocht zat want het is nu bijma over en darmen zijn nog opgezet omdat ik vanmiddag in een keer een ijskoude icecaffee naar binnen mikte, toen kreeg ik steken pff.
Is nu ook al minder.
Pijn en steken kun je in je hoofd krijgen door de vreselijke spierpijn in je nek.
Ook steken en kramp zorgen voor die pijn overal.
Ik had overal spier en gewrichtpijn, wat losmaak-oefeningen helpen wel!
Had eerst ook alleen alles links pijn en dan weer rechts, je denkt gewoon dat het zo is...
Ik merkte gisteren eigenlijk ook pas hoe stijf ik wel niet ben geworden.
Voel me nu al wat rustiger omdat de arts me helemaal onderzocht heeft, dat scheelt echt.
Ik krijg nog een brief thuis gestuurd wanneer ik voor die oefeningen mag komen.
Morgen naar de dokter dat stomme bultje weg laten halen want kon pas morgen terecht.
Ik heb met veel mensen gepraat maar toch geloof je niet alles op de een of andere manier.
Het zit allemaal tussen je oren.. Helaas is het gewoon moeilijk te begrijpen.
Al ben ik wel blij dat ik geen astma heb. Van dit kan ik nog afkomen met wat hulp.
En ik hoop dat jij er ook vanaf komt. Als je vragen hebt of iets wilt weten kun je altijd bij mij terecht! Ik wil je graag helpen, want ik weet hoe het is...

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:33

hallo ik wil me ook graag melden, en zou ook graag mijn verhaal hier kwijt willen. :)
Kan een lang verhaal worden hoor.. :)) :P

Ik heb voor een maand geleden een hele heftige hyperventilatie gehad..
Ik was op de dag zelf al erg beroerd en naar de heletijd.. Ik was sochtends ff langs mijn vriend geweest toen was ik al niet helemaal lekker en had de heletijd het gevoel alsof ik niet "genoeg" adem kreeg, maar ik liet het maar even voor hoe het was..
Goed..Vriendlief moest werken en ik ben op me scooter naar huis gegaan, ik moet onderweg even stilstaan bij een stoplicht en werd opeens helemaal gek? een soort paniek? maar toen ik weer verder kon rijden trok het weer weg.. ( concentratie denk ik? )
Eenmaal thuis aangekomen zag ik dat er niemand thuis was.. normaal heb ik hier helemaal geen problemen mee vind het soms juist wel lekker ff rustig alleen te zijn :).
Maar deze keer sloeg bij mij complete paniek toe maar echt ontzettende paniek.. ik wist niet meer waar ik het zoeken moest.. ik pakeerde me scooter en rende als een kip zonder kop naar binnen en pakte de telefoon ik probeerde me moeder te bellen.. Me moeder nam haar telefoon niet op, nou je kan het al raden :') wat tot nog méér paniek bij mij lijde.. ik ben naar buiten gerend.. en ben naar de buren gerend.
ik heb tegen me buurvrouw in paniek lopen gillen dat ze me moest helpen dat ik dood ging en dat ik zo ontzettend bang was.. :\
Me buurvrouw heeft mij mee genomen naar binnen en probeerde me rustig te maken ze heeft mijn bloeddruk op gemeten die was wel goed.. en probeerde me rustig te h ouden.
maar het enigste wat ik wou was dat ze me vast hielt en me niet losliet.. ik was zo bang ik was gewoon aan het gillen dat ik dood ging dat ik nog niet dood wou etc etc.. :\
Mijn buurvrouw besloot maar de ambulance te bellen want zij wist niet meer wat ze ermee aanmoest.. :o want mijn hyperventilatie/paniek aanval werd alleen maar erger en erger..
Eenmaal toen de ambulance er was was mijn moeder er ook gelukkig inmiddels.. Hun hebben mijn zown soort zakje gegeven waar ik in moest ademen.. dit hielp wel een beetje maar de paniek kwam steeds terug.. ik voelde mijn benen niet meer en werd gewoon helemaal gek..
Ze besloten mij mee te nemen naar het ziekenhuis om me daar verder te onderzoeken..In de ambulance nog flink in paniek geweest maar eenmaal aagekomen op het ziekenhuis ging het toch beter omdat ik het idee had "hier ben ik veilig, hier kunnen ze me meteen helpen ik ben in goede handen"
Ik moest 20 minuten daar op bed liggen totdat ze tijd hadden mij te helpen.. ik heb al die 20 minuten nog in het zakje geademend.. dit was echt nodig.. Ze hebben een hartfilmpje gemaakt, bloed afgenomen.. dit was allemaal in orde..Ze hebben ook nog bloed uit mijn oor afgenomen hier aan kunnen ze namenlijk zien of er teveel zuurstof etc in je bloed zit ( hyperventilatie dus ).
En dit bleek dus ook zo te zijn..Ik mocht dus gewoon weer naar huis.. ik was echt helemaal kapot het is zo ontzettend vermoeiend voor je lichaam.. Eenmaal thuis heb ik er ook nog heel erg last van gehad .. ik durfde niet te slapen omdat ik toch nog erg bang was.. maar goed op gegeven moment ben je zo moe, dat je gewoon in slaap valt.

Tot heden heb ik er nog steeds helaas last van.. De pest bij mij is dat ik er gewoon nog heel erg veel mee bezig ben en veelste veel op mijn adem let.
en de heletijd bezig ben met van "oh jee als ik maar geen aanval krijg" nou hiermee wek je het dus juist op.. :=

Verder heb ik ook vaak als ik maar een raar pijntje ofzo in me hoofd heb dat ik ook meteen in paniek raak.. ik kan me wel steeds beter gerust stellen en tegen mezelf zeggen ; Kom op Lisa stel jezelf niet zo aan je bent uitgebreid onderzocht je bent gezond, niet ermee bezig zijn en ga gewoon door. Ik moet zeggen dit gaat steeds beter!

Verder herken ik heel goed wat sommigen hier zeggen het gevoel dat je voor over getrokken word dat je voor over valt enzo, hier heb ik ook veeel last van ! en ik vind het echt super irrietant! maar vind het wel fijn om te lezen dat dat dus wel normaal is? :)

Nou het spijt me voor dit lange verhaal :o ik hoop dat er mensen zijn die de moeite willen nemen om te lezen en er wat op te zeggen, maar dit van me af schrijven deed me al erg goed :)!