Wachtlijsten GGZ/ het gaat niet goed met je

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

clara

Wachtlijsten GGZ/ het gaat niet goed met je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:10

Best medebokkers,

inmiddels sta ik al een tijdje op de wachtlijst bij het GGZ, nu heb ik van de week eens nagevraagd hoelang het nog duurt voor ik aan de beurt ben.
Dit kan nog zo'n 10 weken duren!!! Nou vraag ik mij serieus af hoelang ik dit nog vol houd. Voel me zwaar ellendig/ depressief en trek het niet meer. Steeds vaker komt de gedachte in me op dat het niet meer hoeft van mij. De reden dat ik nog probeer vol te houden is mijn paardje die nu bijna 3 maanden drachtig is. Maar zelfs dat gaat me steeds minder intereseren. Ook m'n werk gaat er onder lijden. Het liefst lig ik in bed, als het kan heel de dag. Ik moet er uit voor m'n hond en voor m'n paard.

Heb het gevoel dat ik overal alleen voor sta, denk heel erg zwart/wit en ben erg achterdochtig als het om vriendschappen gaat. Ben erg bang om in de steek gelaten te worden. Heb regelmatig huilbuien, vaak weet ik dan niet eens waarom ik moet huilen, maar voel me dan zo ontzettend klote.

Ik zet dit hier neer omdat ik graag even mijn verhaal kwijt wil. Ik heb een hele lieve vriendin die altijd voor me klaarstaat, maar zij heeft het zelf ook al heel moeilijk en wil haar er eigenlijk niet meer mee belasten.

antje_vip

Re: Wachtlijsten GGZ/ het gaat niet goed met je

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:22

Ja, die wachtlijsten zijn vreselijk! :( Helemaal als je je al zo depressief voelt. Is er naast je vriendin niet iemand die je de laatste 10 weken door kan helpen? :(:)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:23

Ik zou als ik jou was even contact opnemen met de crisisdienst, dit kan je zo niet veel langer volhouden als ik het zo lees :(:)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:32

Kan je niet informeren of er in een andere plaats wel ruimte is?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:44

Als je echt denkt dat je het niet lang meer volhoudt kan je het daar aangeven. GGZ heeft ook spoedzorg/crisisdiensten.
Je zou ook kunnen informeren bij privépraktijken, die hebben vaak (iets) kortere wachttijden

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:30

GGZ is vreselijk, ik heb meer dan een jaar op de wachtlijst gestaan. Ben er uiteindelijk niet eens aan begonnen (of beter gezegd 'opgegeven'), wat een bende van ellende daar. ;( Als ik jou was zou ik óf toch de crisisdienst van hen bellen, óf (beter nog imo) een kleinere instelling zoeken waar je vaak sneller terecht kunt. Die zijn er wel, inclusief vergoeding van de verzekering. Veel sterkte!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:35

Ik weet niet hoe oud je bent, maar er zijn genoeg eerstelijns psychologen die vaak een veel kortere wachttijd hebben.
Ook zou je kunnen denken aan haptotherapie, daar is de wachttijd vaak maar een week, en dat is ook praten, maar ook leren ontspannen , plus aan je gevoelens werken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:35

He meis, als je het echt niet meer trekt kan je altijd nog de crisisdienst laten bellen. Dan kom je op de crisisopvang. Dat is niet niks, omdat daar echt van alles binnen komt maar er is in ieder geval een psychiater die je, indien nodig, juiste medicatie kan geven. En er zijn pscychiatrisch verpleegkundigen om je op te vangen als je even helemaal niet meer weet wat je met jezelf aan moet.

Vaak blijf je daar totdat het weer wat beter gaat.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:38

PS: zorg je nog wel voor jezelf? Eet je nog enzo?
Dat hele dagen in bed liggen is echt typisch voor een depressie, heb je al bij de HA overlegd of je eventueel tijdelijk antidepressiva mag slikken?

clara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 20:37

IK slik al 6 jaar anti depresieva, tijd terug nog verhoogd, maar heeft niet echy effect. Ga morgen denk ik de huisarts bellen, vragen of zij er wat haast achter kan zetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:34

En, heb je al gebeld?

Goede tips zijn in het topic al gegeven :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:39

Kan zijn dat deze AD voor jou niet werken en dat andere AD wél het juiste effect geven.
Van de ene AD werd ik zelf nog depressiever en suicidaal, op crisisopname op andere AD gezet en na 4 weken kon ik na een jaar eindelijk weer eens lachen en was ik niet meer apatisch (werd door die andere echt heel erg apatisch, type kasplantje dat alleen voor zich uitstaart).

Je moet echter wel zelf actie ondernemen! Niet afwachten en ook niet zomaar weglaten sturen. Kom voor jezelf op, je bent belangrijk en er moet nu iets gebeuren!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:42

Is er geen bedrijfsmaatschappelijk werk via je werkgever? Dan heb je in ieder geval eerste hulp.

Ps: de wachttijden GGZ zullen alleen maar langer worden door de bezuinigingen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:58

Ik weet er alles van. Ik heb voor traumaverwerking ook 3 maanden op de lijst gestaan, maar het was nou eenmaal niet anders. Uiteindelijk kreeg ik gelukkig toch voorrang maar daar mag je natuurlijk niet op rekenen.
Hopelijk ben je snel aan de beurt!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:16

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring wel anders is. Heb ook ruim 6 maanden op de wachtlijst gestaan, maar had ik die tijd wel wekelijks gesprekken met een therapeut. En als het echt niet goed ging zouden er ook dingen geregeld kunnen worden met medicatie of crisisopname.

Mijn ervaring is wél dat je dit zelf aan moet geven. Zelf moet bellen dat je dit niet trekt en dat je tussentijdse gesprekken wil. Vaak is er veel mogelijk, zolang je er zelf maar een actieve houding in neemt..

clara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:20

Heb vanmorgen de huisarts gebeld en aangegeven dat ik het niet meer trek. Nu kan ik aanstaande donderdag terecht voor een intake gesprek bij het GGZ. Dan beoordelen ze of de daadwerkelijke behandeling ook spoed heeft of dat ik gewoon moet wachten tot ik aan de beurt ben. Nog even volhouden dus....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:22

Op het moment dat je daadwerkelijk op de wachtlijst staat (dus na intake) zijn ze verplicht om je overbruggingszorg aan te bieden. Dus laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Neem desnoods iemand mee...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:48

en geef aan dat het écht slecht met je gaat, dat je hele dagen alleen maar op bed ligt.
Succes donderdag, dat is nog maar 3 nachtjes slapen!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:06

Ben je nog niet onder behandeling van een psychiater of psycholoog??
Via hen gaat het vaak ook sneller.
sterkte!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:08

Goed dat je gebeld hebt +:)+

Veel sterkte tot donderdag, ik vind het erg goed van je dat je het aangeeft en ik hoop dat ze er een beetje vaart achter zetten.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:17

Blijven bellen en zeggen dat je het echt niet meer redt.... bellen, bellen, bellen, en net als je het opgeeft dat ze ooit nog een plekje krijgen hebben ze ineens door dat je echt hulp nodig hebt en kun je komen spreek helaas uit ervaring.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:17

Hoe is het gesprek gegaan????

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:29

ben ook benieuwd TS :j

Laat je het even weten?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:53

Ik ben gelukkig binnen een week 'geholpen' vorige week zat ik bij de huisarts, en vandaag voor het eerst een gesprek met de psycholoog (huisarts geregelt) ik heb nu lexapro gekregen, maar de volgende afspraak is pas 5 augystus.
Ook had ik al eens gemaild met een psycholoog in Heerlen daar kon ik ook pas eind augustus terecht,

clara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 17:17

Heb gisteren een intake-gesprek gehad met een psychiatrisch verpleegkundige van het GGZ. Heb daar echt zitten janken dat ik het niet meer zie zitten en dat ik NU hulp wil. De boodschap is toch wel duidelijk over gekomen volgens mij. Ze gaat nu met de huisarts overleggen wat de beste optie is. Waarschijnlijk niet het GGZ omdat dat gewoon te lang duurt. Haar voorkeur gaat uit naar een particulier iemand, dan is het ook allemaal wat persoonlijker dan bij zo'n grote organisatie als het GGZ. Dit sprak mij wel erg aan. Ze gaat me bellen zodra ze meer weet. Dus nog maar even volhouden tot die tijd.