Vliegangst..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Vliegangst..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 17:59

In de hoop dat jullie tips hebben..

Over 12 dagen is het zo ver, ik ga heerlijk 8 daagjes samen met mijn vriend naar een prachtig hotel op Tenerife! Maar.. Ik heb enorm veel last van vliegangst. Vorig jaar voor het eerst met het vliegtuig op vakantie geweest en toen we eindelijk weer in Nederland waren schreeuwde ik van de daken dat ik NOOIT weer in een vliegtuig zou stappen. Maar anderzijds vond ik de vakantie geweldig en dus hebben we dit jaar gewoon weer geboekt en ik dacht dat het wel mee zou vallen. Maar nu is het bijna zo ver en ik word zó bang als ik er alleen al aan denk dat ik moet vliegen..

Mensen die dit herkennen? Bestaat er een wondermiddel waardoor ik een beetje rustig en ontspannen in het vliegtuig kan zitten? Ik hoop het zo..

Thirty

Re: Vliegangst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:00

Bach Rescue Remedy.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:02

Ik lees even mee. heb zelf ook enorm last van vliegangst, die versterkt wordt doordat ik er ook nog eens super ziek van wordt :'). Handig...

Ik moet over 2 maandjes ongeveer met school op reis, met het vliegtuig :\

Wat bij mij wel een beetje hielp was bezig blijven. Iets om te frummelen met je handen (bijvoorbeeld macrame armbandjes maken), filmpjes kijken, spelletjes spelen, alles om maar niet te hoeven bedenken dat je in een vliegtuig zit...

succes en heel veel plezier op vakantie!!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:06

Wa is het precies waar je angstig voor bent? Dat het vliegtuig neer stort? Of het feit dat je zoveel km boven de grond zit? Of.. ?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:08

Een ongeluk inderdaad. Bij elk raar geluidje of beweging (turbulentie) denk ik; ohnee daar gaan we.. En ook dat je geen kant op kunt.

Eigenlijk ook gewoon het geen controle hebben.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:21

Valdispert Stress Moments :D Ik kan je uit ervaring vertellen, dat als die eenmaal werken echt NIETS meer uit maakt. Je angst zal wel nog blijven bestaan, maar in veel mindere mate.

Het kan natuurlijk per persoon anders werken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:23

Anne; volgens mij heb ik dat gebruikt tijdens mijn examens op de middelbare school. Is daar toevallig een spray van voor op de tong? Zoiets heb ik gehad.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:23

Je moet maar denken dat de piloot ook veilig wil landen.
Veel dingen mee nemen voor afleiding.
Sterkte! :P

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:32

Pf, weet hoe je je voelt. Ik heb ook enorm last van vliegangst. Vroeger nooit problemen mee gehad, maar het wordt steeds erger, afgelopen jaar naar Amerika enorme hyperventilatie aanval gekregen tijdens het opstijgen, d'r moesten twee stewardessen bijkomen om me uiteindelijk weer normaal te kunnen laten ademen, maar dacht echt dat ik dood ging zo enorm in paniek was ik. Heb daarna nog ruim een half uur geen gevoel in m'n benen en handen gehad..

Aan de andere kant wil je toch graag op vakantie, dus ik moet er over een maand ook weer aan geloven. Ben nu ook opzoek naar iets wat ik kan innemen zodat het misschien iets rustiger gaat, want zoals afgelopen jaar dat wil ik mezelf (en mijn medereizigers, dat hele vliegtuig zat naar me te kijken) niet meer aandoen!
Laatst bijgewerkt door Myrthe92 op 26-06-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:34

Jeetje Myrthe wat vervelend.. Ik begin dus ook te hyperventileren maar kon dat de afgelopen keer nog wel een beetje onder bedwang houden. Ik zoek dus eigenlijk ook iets om in te nemen.. En andere tips!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:08

Myrthe92, zo erg had ik het ook de laaste keer vliegen. Ik kreeg gewoon geen lucht meer, was zo bang := Mijn angst is te groot, ik vlieg niet meer.. (heb trouwens alleen gevlogen toen ik klein was en maar 4x) Heb verder niet echt tips. Ik weet wel dat ze bij schiphol van die cursussen doen om van je vliegangst af te komen. Een mevrouw die ik ken heeft dat ook gedaan en dat heeft haar erg goed geholpen. Maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.. Kijk maar op valk.org

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:12

Bach kan inderdaad helpen, als je geen vertrouwen hebt in homeopathische middeltjes kun je ook even langs de huisarts.

En verder, zoals een klasgenoot zei: je moet er helemaal niet vanuit gaan dat we neerstorten!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:18

Ja Glossi ik hoorde laatst over die cursus maar dat is sowieso al te laat want we gaan 8 juli al..

Waar zou je dat Bach spul kunnen halen en wanneer moet ik ermee beginnen?

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:19

Qua middeltjes heb ik niets, maar wat zó ontzettend helpt is muziek! Muziekje op, goed boek erbij.. Heb je misschien zo'n dvdspeler die je mee kan nemen? Het kan weliswaar niet tijdens het opstijgen/landen maar het helpt zeker ontspannen!

Iig veel succes en veel plezier! :D

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:21

Back kun je gewoon bij de drogist halen, Etos heeft het in elk geval. Muziek werkt inderdaad, gezellige mensen om je heen ook!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:22

Heb m'n Ipod net onder het stof weg gehaald en heb hem leeggemaakt. Zet er nu allemaal muziek op! Denk dat dat voor mij wel ontspannend werkt. Hoop dat ze een leuke film aanzetten, dat hielp me vorige keer op de terugweg!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:23

Goh wat vervelend zeg. De eerder genoemde middeltjes kunnen idd wel helpen om de scherpe randjes er af te halen.
Als je in paniek raakt kan je vaak niet meer rationeel denken en op jezelf vertrouwen of de situatie echt zo ernstig is als hoe jij het voelt.
Misschien is het een tip om dan om je heen te kijken naar de andere passagiers. Als zij allemaal "normaal" doen dan kan je er op vertrouwen dat er niks aan de hand is en zelf ook weer rustig worden!
En anders moet je gewoon maar heeeeel vaak op vakantie gaan onder het motto van "therapie" ;) (he, wat vervelend)

Toen ik voor het eerst ging vliegen scheet ik 7 kleuren van te voren! Een vriendin van me zij toen "ach joh, het is net alsof je in een bus zit!" en daar ging ik dan maar vanuit. Het viel achteraf reuze mee. Later kwam ik er achter dat ze zelf nog nooit gevlogen had! :+

Succes!

ps. als het echt zo gevaarlijk was zou toch niemand meer met het vliegtuig gaan!?

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:25

Ik heb er een ook klein beetje last van. Laat het je vakantie niet beinvloeden! Klinkt raar, maar als je zorgt dat je heel moe bent en dus gelijk kunt slapen heb ik er nooit zo'n last van. Dan maakt het me allemaal niet zoveel uit wat er om me heen gebeurt. Of praat gezellig met je vriend. Bedenk dat een vliegtuig het veiligste vervoersmiddel is. En dat het vliegtuig waar jij in gaat vliegen al zoooo vaak de overkant heeft gehaald.
Veel succes, en als er iets gebeurt kun je er toch niks aan doen.
veel plezier ook

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:27

Leedebee; Vorige keer keek ik steeds naar de stewardessen. Als zij gewoon rustig doorliepen dacht ik van oh dan is er niets aan de hand. ;)

En ik weet ook wel dat het niet gevaarlijk is en autorijden gevaarlijker is etc maar het is gewoon zo'n gigantisch ding wat de lucht in gaat en waar je absoluut niet uit kunt. En als het mis gaat, gaat het ook goed mis. :+

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:32

Denk dat er idd niet meer een plaatsje vrij is met die cursus maar mischien is het iets voor de volgende keer.
Denk idd ook dat het met het gevoel te maken heeft dat je er gewoon niet uit kunt als je het wil. Word ook
raar in kleine ruimtes en zelfs in de grotten waar we met vakantie in zijn geweest (kom ik dus ook nooit meer
in) Mischien heb ik wel claustrofobie :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:38

Oh ik zou dus ook absoluut niet in grotten gaan, ken het gevoel! Denk dat ik ook wel een beetje claustrofobisch ben hoor. Als iemand te dicht op me staat heb ik het ook. Ik krijg het heel snel benauwd als ik geen ruimte heb.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:40

Hoi wat je kan doen is mij een foto sturen van je zelf, ik kan je helpen.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:42

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:45

Ja die wou ik ook Janientje dus ik zoeken naar die app, is 'ie alleen voor Iphone.. Jammer! :D

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:46

marleen_usar schreef:
Hoi wat je kan doen is mij een foto sturen van je zelf, ik kan je helpen.

kan je dat echt? :wow:
ik ben wel heel benieuwd eigenlijk, zit er echt mee in me maag. Ik zeg op school wel heel stoer; ja ik doe het om van me vliegangst af te komen (alternatief was 24uur in een bus > kan ik dus echt niet!) maar ik ben echt doods en doods bang. Vooral omdat ik de laatste keer dat ik vloog nog geen last had van hv en nu dus wel...
zou echt geweldig zijn!