Op straat gezet door zorgverlener

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Op straat gezet door zorgverlener

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:16

Mijn zorgverlener heeft mij na 8 jaar "op straat gezet" zonder medisch dossier. Dit kan niet zomaar. Juridisch gezien kan dit alleen ivm een gewichtige reden en die heeft hij niet. Iom met mijn advocaat is er deze week een kort geding geweest in de rechtbank. Ik moet nu tot maandag wachten op de uitspraak en ik word helemaal gek van de onzekerheid.
Ik hoor het graag indien iemand tips heeft om deze dagen door te komen!!!

RoodZonnetje

Re: Op straat gezet door zorgverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:36

Ik begrijp er helemaal niks van :o
Welke zorgverlener en waarom heeft hij je op straat gezet? En wat bedoel je überhaupt met "op straat gezet?"

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:39

@Heino
Sorry voor mijn onduidelijke formulering. Mijn fysiotherapeut heeft na 8 jaar de behandeling gestaakt omdat hij overspannen is. Na 8 jaar blijkt dat er geen medisch dossier bijgehouden is. Ik heb nu een juridische procedure moeten starten om hem alsnog de behandelgegevens op papier te laten zetten....
Ik voel me gewoon een beetje beroerd hierdoor ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:42

Hoe heeft hij dan al die jaren geld van de zorgverzekeringen gekregen? Die willen van alles aan dossiers hebben voordat ze uitbetalen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:50

@ Tamary
Ja, er is behandeld en gedeclareerd.
Ik ben 2x per week behandeld, dus tel uit je winst.
Via zorgverzekeraar begrijp ik dat ze niet alle dossiers nakijken. Er vindt alleen steekproefgewijs controle plaats.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:35

Wat heb je dan aan de behandelgegevens dat je er een zaak van maakt? Hoe belangrijk kunnen die helemaal zijn? Je huisarts heeft ook je medisch dossier gewoon :?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:05

Huisarts heeft de gegevens niet. Therapeut heeft al die jaren alleen behandelt en geen verslag uitgebracht aan medisch behandelaars. Gegevens zijn voor mij belangrijk om mij te kunnen laten behandelen, ik heb namelijk een uiterst zeldzame aandoening.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:06

Petratje72 schreef:
Huisarts heeft de gegevens niet. Therapeut heeft al die jaren alleen behandelt en geen verslag uitgebracht aan medisch behandelaars. Gegevens zijn voor mij belangrijk om mij te kunnen laten behandelen, ik heb namelijk een uiterst zeldzame aandoening.

Heb je daar wel een officiële diagnose van?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:08

Ja, diagnose is gesteld door professor in het AMC. Ook aan deze afdeling is geen verslag uitgebracht door fysio.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:10

Had het AMC dan niet eerder aan de bel moet trekken van; "We krijgen niets te horen, we gaan een onderzoek starten?"

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:13

Ja wellicht had medisch behandelaars moeten reageren. Het zijn er nogal een aantal: anesthesist van de pijnpoli, neuroloog, orthopedisch chirurg en huisarts.
Totale behandeling is 5 jaar geleden aan fysio gedelegeerd met afspraak dat hij periodiek verslag aan medisch behandelaars zou uitbrengen. Dit is dus nooit gebeurd. Er staat werkelijk niets op papier. Er zijn over die gehele periode geen behandelverslagen gemaakt door fysio of waarnemers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:32

Je zei in de OP dat hij geen gewichtige reden had om de behandeling te stoppen, maar ik lees later dat hij overspannen is en daardoor niet kan werken.
Is dat dan geen gewichtige reden om de behandeling te stoppen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:34

@Brainless
Hij is volgens omstanders overspannen, maar is wel gewoon werkzaam in de praktijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:36

Als je 2x in de week fysio vergoed krijgt, gaat dit op machtiging. Het komt dan uit de basisverzekering en het moet om een aandoening gaan die op de lijst Borst staat (een lijst van aandoeningen die in 2006 door toenmalige minister van volksgezondheid Els Borst is vastgelegt). Dit moet door de zorgverlener aangevraagt worden bij de verzekeraar. De verzekeraar heeft hier dus gewoon een aanvraagform voor, wat ze ook goedgekeurd hebben, anders is het gewoon weg onmogelijk dat je al die jaren je behandelingen vergoedt hebt gekregen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:37

stef schreef:
Als je 2x in de week fysio vergoed krijgt, gaat dit op machtiging. Het komt dan uit de basisverzekering en het moet om een aandoening gaan die op de lijst Borst staat (een lijst van aandoeningen die in 2006 door toenmalige minister van volksgezondheid Els Borst is vastgelegt). Dit moet door de zorgverlener aangevraagt worden bij de verzekeraar. De verzekeraar heeft hier dus gewoon een aanvraagform voor, wat ze ook goedgekeurd hebben, anders is het gewoon weg onmogelijk dat je al die jaren je behandelingen vergoedt hebt gekregen.

Aanvullende verzekering voor onbeperkt fysio kan ook nog. Die heb ik omdat fybromialgie dus niet op die !@#$ lijst staat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:39

onbeperkt zijn maar héél weinig verzekeraars die dat bieden vanuit de AV, vandaar dat ik die optie niet mee genomen had in mijn verhaaltje ;)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:42

In mijn geval vergoeding vanuit basisverzekering.
Fysio moet ieder jaar een machtiging invullen met huisarts en dit in dossier stoppen. Ook dit is niet gebeurd!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:47

Petratje72 schreef:
In mijn geval vergoeding vanuit basisverzekering.
Fysio moet ieder jaar een machtiging invullen met huisarts en dit in dossier stoppen. Ook dit is niet gebeurd!

Ik denk nu dat ik snap waarom fysio jouw eruit gekiept heeft. Verzekering is gaan controleren en wil niet meer betalen.
Denk dat je je meer zorgen moet maken of verzekering jouw behandeling via een andere fysio nog wel wil vergoeden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:50

En dat machtigingsformulier moet ook naar de zorgverzekering gestuurd worden, anders kan je geen vergoeding krijgen. Dus bij je zorgverzekering zijn ze dan ook niet helemaal handig bezig....

Voor welke aandoening werd je behandelt en komt deze behandeling voor op de lijst borst?

Misschien kan het IKG je verder helpen? http://www.zorgbelang-nederland.nl/

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 15:00

Machtigingsformulier hoeft bij mij zorgverzekeraar niet opgestuurd te worden; fysio moet deze alleen bewaren in het dossier voordat de zorgverzekeraar langskomt ivm een algemene controle.

@ Stef
Ik heb een spierziekte die inderdaad voorkomt op de lijst Borst.
Met Zorgbelang heb ik reeds contact. Zij hebben mij geadviseerd een klacht in te dienen bij de beroepsvereniging en naar de rechtbank te gaan. Dat heb ik dus gedaan ;-)