Steeds terugkerende blaasontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Steeds terugkerende blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:38

Ik heb nu mijn 5e blaasontsteking in 5 maanden tijd...

Het vreemde is dat ik altijd in de avond last begin te krijgen en dan binnen het uur van ellende niet weet hoe snel ik de HAP moet bellen. De eerste 3 keren heb ik dezelfde kuur gehad (nitrofurantoine). De 4e keer opperde ik voorzichtig dat het misschien niet helemaal handig zou zijn om wéér dezelfde kuur te geven, maar toen kreeg ik van de assistente een sneer dat ik geen dokter was...
Tussen de blaasontstekingen door heb ik mijn urine laten testen bij mijn eigen dokter en dan was ie na de kuur steeds weer in orde. Tussen de 3e en de 4e blaasontsteking heb ik een kweek laten maken, daar kwam niks uit, was ook op een moment dat ik klachtvrij was getest.

Mijn huisarts heeft me na de 4e keer blaasontsteking spullen meegegeven voor een nieuwe kweek, zodat ik die in kon leveren mocht ik weer klachten krijgen. Deze week stak dus nr. 5 de kop op en heb ik de kweek laten maken, daarin werd een E coli. bacterie gezien. Toen ik vroeg om een afspraak met mijn huisarts, omdat ik dit niet normaal/gezond/leuk/prettig meer vind zei de assistente dat dat niet nodig was. Ik ben immers toch weer klachtvrij? Ja, na de zoveelste kuur wel ja, maar ik kan er donder op zeggen dat ik volgende maand wéér met ellende zit. :(

Met veel pijn en moeite ging de assistente overleggen met de dokter, zonet belde ze terug. Ik mag niet langskomen, want ik heb geen klachten meer en ik heb een kuur gehad. Bovendien heb ik op het moment de ziekte van Pfeiffer en kan ze me sowieso niet behandelen omdat mijn weerstand nu heel slecht is.

Ik weet eigenlijk even niet wat te doen en ben het zat om steeds afgewimpeld te worden en maar weer aan te moeten kijken om vervolgens weer met blaasontsteking te zitten. Ik heb dit jaar al 7 antibioticakuren moeten slikken en dat doet mijn lijf natuurlijk al helemaal geen goed.
Aan de andere kant snap ik wel dat ze niet veel kunnen behandelen als ik geen ontsteking/bacterie meer in mijn lijf zit en vanwege de Pfeiffer.

Zijn er bokkers met eenzelfde soort probleem? En wat zouden jullie doen in mijn geval?
Moet ik op mn strepen gaan staan en een afspraak/doorverwijzing uroloog vragen of moet ik het inderdaad maar weer een maandje aankijken?

Pfff moeilijk, ik weet t ff niet meer :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:46

Heb je inmiddels al de D-Mannose geprobeerd of niet? Houdt namelijk ook E-coli buiten de deur en kan je gewoon preventief slikken...

Ik ken het en werd er ook helemaal gek van! Ook is al die AB inderdaad niet goed en een aanslag op je lever ivm je Pfeiffer (ik mocht zelfs helemaal geen AB slikken toen ik nog in m'n acute Pfeifferfase zat).

In principe is het geen probleem om iedere keer nitrofurantoine te slikken omdat je BO's er wel van over gaan. Persoonlijk vind ik Trimethoprim een fijnere AB, daar ben ik er sneller mee vanaf.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 23-06-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:47

Jeetje dat is wel heel heftig. Ik heb ook regelmatig blaasontsteking gehad. De standaard dingen zul je wel weten neem ik aan? Plassen na de sex, cranberry pillen enz enz, veel drinken (zou zelf gaan voor water trouwens, sommige mensen zeggen sinaasappelsap ofzo maar daar zitten weer suikers in waar die bacterien graag van leven).
Ik zou er overigens ook eens aan denken om een probiotica kuur te volgen. En dan geen yakult ofzo maar even bij de apotheek/De Tuinen/Vitaminstore vragen.
Sterkte en laat je niet afschepen bij de huisarts! Zelf zou ik denk ik ook eens bij een natuurarts/homeopaat ofzo langs gaan. Niet direct als vervanging van de huisarts maar misschien meer als ondersteuning/wie weet is er wel een meer algeheel probleem wat zich dan uit in die blaasontsteking. Een huisarts richt zich dan vaak alleen op die blaasontsteking terwijl een natuurarts/homeopaat meer naar het geheel kijkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:48

Klinkt even heel l*llig maar even geen seks meer hebben. Daar kan ook een oorzaak liggen. Heeft de huisarts dat ook aangekaart?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:50

Tara: Een probiotica kuur zal in dit geval niet veel uithalen toch? Aangezien de bacterien dan enkel in de darmen komen (en daar worden ze ook vaar voor gebruikt, zoals Yakult e.d.). En volgens mij wil je verder juist geen bacterien in je blaas, dat hoort steriel te zijn (voor zo ver ik weet hoor, pin me er niet op vast).

Naar een natuurarts lijkt me ook wel een goede. Ik denk dat de TS een zeer slechte blaasweerstand heeft (of een hele korte uretha, waardoor de bacteriën heel gemakkelijk in de blaas komen).

Grapjasjes12

Re: Steeds terugkerende blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:52

en ook opletten met je billen afvegen, aangezien e coli uit je darmen komt.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:54

Voor de zekerheid bloedonderzoek vragen, echo, doorverwijzing naar uroloog. Ernstige oorzaken uitsluiten ;)
Ik had hetzelfde probleem, enige wat helpt, is geen seks hebben.
Supplementen etc zijn voor mij verspilling van geld geweest, bij uroloog werd er ook geen duidelijke oorzaak gevonden voor mijn probleem en kon ik niet verder geholpen worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:56

Focussed: nee, die heb ik nog niet gehaald, ik heb in plaats daarvan inderdaad probiotica geprobeerd, zoals _Tara_ noemt. Eigenlijk met de gedachte dat die mijn weerstand ook zou helpen en daarmee wellicht ook blaasontsteking buiten de deur zou houden.

_Tara_: ja, veel drinken, cranberry, goed uitplassen, hygiene etc etc, ik doe het allemaal.

Suzanne F.: Ze heeft enkel genoemd dat het goed is na seks even te gaan plassen en dan goed uitplassen.

Natuurarts weet ik eigenlijk niet of ik daar zo voor ben, dan zou ik even wat meer moeten lezen daarover.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:00

Het kan ook van je partner afkomen (hygiëne).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:02

Brainless schreef:
Het kan ook van je partner afkomen (hygiëne).

Dat bedoelde ik ook. Het kan door seks steeds weer getriggerd worden.
Uitplassen is sowieso verstandig maar als je steeds af en aan blaasontsteking hebt is even een rustpauze wel verstandig. Eerst goed die blaas tot rust krijgen en dan verder kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:02

Dit staat er op het internet.
Het kan dus zijn dat er bacteriën zich "verstopt" hebben in het slijmvlies van je blaas waardoor ze niet verdwijnen door een AB-kuur.
Citaat:
Buiten de darmen echter is de E.coli minder onschuldig. Als de bacterie via de urinebuis in de blaas terecht komt, kan hij urineweginfecties veroorzaken. Dat doet hij als volgt: de E.coli bacterie heeft celwanden die bekleed zijn met moleculaire uitsteeksels, pili genaamd. Deze werken als klittenband en hechten zich vast aan de blaas en de urinewegen. Omdat ze zich vasthechten, zijn ze moeilijk weg te spoelen met de urine. Doordat de bacteriën kunnen overleven in de diepere slijmvlieslagen van de blaas zijn ze zelfs in staat antibiotica te trotseren.

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:12

Ik heb je en PB gestuurd!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:23

Focussed schreef:
Tara: Een probiotica kuur zal in dit geval niet veel uithalen toch? Aangezien de bacterien dan enkel in de darmen komen (en daar worden ze ook vaar voor gebruikt, zoals Yakult e.d.). En volgens mij wil je verder juist geen bacterien in je blaas, dat hoort steriel te zijn (voor zo ver ik weet hoor, pin me er niet op vast).

Naar een natuurarts lijkt me ook wel een goede. Ik denk dat de TS een zeer slechte blaasweerstand heeft (of een hele korte uretha, waardoor de bacteriën heel gemakkelijk in de blaas komen).

Door de antibiotica maak je ook een heleboel bacterien in de darmen kapot. Deze zijn juist belangrijk voor je weerstand enz. Wat je verder zegt, klopt helemaal hoor :j Bacterien horen zeker niet in je urine maar in je darmen wil je ze dus juist wel hebben. Vandaar dat 't altijd raadzaam is om een probiotica kuur te nemen na een antibiotica kuur.

TS, als je dat allemaal doet en ook die probiotica, dan zou ik 't ook niet weten wat 't dan zou kunnen zijn. Ik hoop dat je er met behulp van tips van anderen wel achter kunt komen. Blaasontstekingen zijn ontzettend rot.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:23

Naar een natuurarts gaan..

Ik ken iemand die het echt heel erg had en er maar niet van af kwam, jaren lang.
Ze is nu bij de natuurarts geweest en heeft al 1,5 jaar geen last!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:45

Brainless schreef:
Dit staat er op het internet.
Het kan dus zijn dat er bacteriën zich "verstopt" hebben in het slijmvlies van je blaas waardoor ze niet verdwijnen door een AB-kuur.
Citaat:
Buiten de darmen echter is de E.coli minder onschuldig. Als de bacterie via de urinebuis in de blaas terecht komt, kan hij urineweginfecties veroorzaken. Dat doet hij als volgt: de E.coli bacterie heeft celwanden die bekleed zijn met moleculaire uitsteeksels, pili genaamd. Deze werken als klittenband en hechten zich vast aan de blaas en de urinewegen. Omdat ze zich vasthechten, zijn ze moeilijk weg te spoelen met de urine. Doordat de bacteriën kunnen overleven in de diepere slijmvlieslagen van de blaas zijn ze zelfs in staat antibiotica te trotseren.

He jesses,
dat vind ik niet echt fijn om te lezen ;(

Inderdaad dus een heel hardnekkig kreng, die bacterie. Geen wonder dat mn cranberry tabletjes dan niks uithalen. Maar hoe maak ik m dan wél dood? Want het is dus duidelijk dat een deel van de bacterie dood gaat door de AB en de rest die er nog zit gaat lekker verder broeien zodat ik elke maand weer klachten krijg...

En hoe gaat dat met zo'n natuurarts, kun je daar zomaar naartoe gaan?
Ik sta daar eerlijk gezegd een beetje sceptisch tegenover, maar wil wel alles proberen om ervan af te raken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:47

Een natuurarts kun je gewoon naartoe :j

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:57

Ooh dit komt zo bekend voor! Mijn moeder heeft dit ook en een hele zware tijd gehad. Nog steeds weet niemand wat het is. Ze blijf maar als het ware blaasontsteking houden. Ook kwam er die bacterie uit bij mijn moeder en heeft ze antibiotica kuren gehad die allemaal niet hielpen. Het is dus een chronische blaasontsteking die ook niet weg gaat. Ze bleef er last van houden dus ging weer terug naar de dokter. Weer gaf de dokter haar van alles en dit keer ging het fout. Door dat de dokter haar de verkeerde antibiotica had gegeven twee keer op een rij ging het steeds slechter met haar. Ze kreeg een bacterie bij de darmen en longen. De antibiotica was ook veelste heftig voor haar. Voor deze bacteriën moest ze weer antibiotica. Ze kreeg uitdroging verschijnselen en was ondervoed. . Ze wou ook niets meer ze wou alleen naar het ziekenhuis maar die wilden haar niet hebben. Ze vonden als het waren dat ze zich aanstelde. Toen lag ze op bed en had ze echt vocht te kort en ging het echt niet goed ook koorts van 40 graden waarbij de dokter zei ooh als het 45 graden word is het pas ernstig! Dus mijn vader boos geworden kwam er dus een ander. Die schrok zo erg van de toestand en heeft ons meteen naar het ziekenhuis doorverwezen. Ze kwam eerst op een afdeling om voor haar uitdrogingsvers enz het ging dus beter. Nu was ze wat beter en kreeg ze weer antibiotica. Dus nu ging het pshyisch niet goed en ging ze naar die afdeling.

Ze was niet meer te herkennen en het ging ook zo slecht met haar dat ze niet wisten of ze het wel zou redden.

Uit de dood ontsnapt is het nog steeds niet opgelost. Ze is bij een natuurwinkel daar heeft ze d-manose dacht ik of hoe heet dat. Kost handen vol geld. Het helpt ietsjes. Ook eet ze geen vlees meer alleen vis. Niemand weet wat het nou werkelijk is, ze hebben voor haar de hele wereld rond gebeld. Elke keer leid ze van de pijn ik vind het vreselijk voor haar en we zitten met het handen in het haar. We weten echt niet wat we moeten doen.

Dus die dokters hebben niet altijd gelijk met hun antibiotica!

Als je antibiotica slik, merk je dan verschil? Ga anders naar een natuurwinkel. Deze mensen zijn op een andere manier opgeleid.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 13:03

Jeetje LiasaFaded, heftig verhaal en wat vreselijk naar voor je moeder dat ze zulke heftige klachten heeft!
AB slaat bij mij altijd prima aan. Sterker nog, binnen het uur nemen mijn klachten behoorlijk snel af. Het probleem zit hem er in dat ik telkens blaasontsteking terug krijg.

Ik ben naar de Tuinen geweest en heb daar probiotica gekregen, maar ondanks dat nog steeds last. Ik denk dat ik idd die D mannose als volgende stap probeer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:05

Kun je bij je huisarts niet vragen/aandringen op een verwijzing naar de uroloog?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:08

uroloog is zeker een goede!
En mocht je er helemaal niet uitkomen, ben je ooit getest op diabetes??

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 13:11

Diabetes ben ik nooit op getest :n
Aandringen voor een doorverwijzing naar uroloog ben ik zelf wel voor. Probleem is dat mijn huisarts me nu niet eens wil zien voor een standaardafspraak. 1, omdat ik Pfeiffer heb en ze me niet kan behandelen en 2, omdat ik nu geen klachten meer heb en er dus ook niks te behandelen valt volgens haar.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:25

Maakt niet uit of je die klachten nu wel of niet hebt.
Vijf blaasontstekingen in vijf maanden tijd is gewoon niet normaal :+
en als huisarts zal ze dingen moeten uitsluiten door bloedonderzoek, kweek, echo, doorverwijzen.
Mijn huisarts zei dat terugkerende blaasontstekingen vaker voorkwamen bij jonge vrouwen, maar dat hij ook een geval heeft gezien, waarbij de vrouw dus iets aan haar nieren of iets dergelijks mankeerde..

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:33

Jeetje..ik heb ook minimaal 3 x in 1 jaar blaasontsteking..Maar 5 x in 5 maanden is wel erg veel!
Ik heb ook pfeiffer en inerdaad mag ik ook geen anti-biotica!
Ben benieuwd, volg je topic even! :)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:34

Iemand die ik ken heeft hetzelfde probleem gehad, zij kreeg elke maand blaasontsteking. Bij haar was de 'trigger' haar menstruatie, ze kreeg dus altijd na haar menstruatie blaasontsteking. Zij slikt nu haar pil door op aanraden van de arts, en heeft nu geen last meer. Wellicht dat het bij jou ook hiermee in verband staat?
sowieso zou ik het laten nakijken door een uroloog, om andere dingen uit te sluiten.

Hoop voor je dat je er snel vanaf bent!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:42

De D-mannose verricht wonderen! Bij mij is de BO helaas chronisch en vlamt ie zo nu en dan weer op. Antibiotica wil ik never nooit meer slikken (te veel van gehad), cranberry -zelfs liters ongezoet puur sap!- helpen niet, maar een paar kleine schepjes d-mannose, goed drinken (in mijn geval sinaasappelsap en onmeunig veel water), lekkere warme sokken aan en dan zakt het al heel snel weer weg.