Ernstige steken baarmoeder/eierstokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Ernstige steken baarmoeder/eierstokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 06:36

Hallo allemaal.

Ik wist even geen betere topictitel te verzinnen.

2 a 3 maanden geleden had gigantische steken bij mijn baarmoeder/eierstokken. Ik kon op dat moment niet zitten staan of lopen en wist even niet hoe ik het hebben moest.

Door half opgekruld op de bank te zitten waren de steken goed op te vangen terwijl ik ondertussen met een vriendin aan de telefoon hing in een lichte paniek. Die rade mij aan de ambulance te bellen (dacht meteen aan blinde darm ontsteking) Die vroegen aan welke kant ik pijn had, en vonden het uiteindelijk niet serieus genoeg om langs te komen en zeiden me de huisartsenpost te bellen. Ook die namen mij niet serieus en moest een afspraak maken met de huisarts de volgende dag.

Na ongeveer 2 uur was de pijn gelukkig weg en kon ik verder slapen (werd wakker van de pijn rond 2 uur s'nachts)
Volgende ochtend word ik wakker, en weer gigantische steken. Eerst HA gebeld en ik kon meteen langs komen, daarna vriendin gebeld zodat ze me kon brengen want lopen ging als een waggelende pinguïn.

Bij de huisarts werd er gevoeld, met drukken had ik een zeurderige pijn, en hij vertelde mij dat dit op de plek van de eierstokken was. Daarna deed hij een test dat hij vast drukte, en daarna plotseling snel losliet. Ik ging op dat moment ook door de grond van de pijn. En hij schreef een doorverwijsbrief voor radiologie omdat hij dacht aan cystes op de eierstokken/baarmoeder.

2 dagen na de pijnaanval/ afspraak bij de huisarts had ik een doorbraakbloeding. Dus dacht dat het voorpijnen waren (ik ben aan de prikpil, gebruik die al 3 jaar, dus in die tijd ook niet ongesteld geweest) het was ook in de tijd dat ik de nieuwe prikpil moest laten zetten. Voordat ik aan de prikpil was, had ik ook altijd helse pijnen met ongesteldheid en een erg onregelmatige cyclus. Toen ik aan de gewone pil zat wel een normale cyclus maar nog steeds erg veel pijn en veel vloeien tijdens de menstruatie.

Maargoed, ik dacht pijn zal wel zijn door de doorbraakbloeding, even op de kiezen bijten en weer fijn verder met de prikpil. Echter had ik een paar weken later weer erge steken en heb ik toch maar het rijnstate gebeld voor een afspraak.

Toen ik daar kwam was ik erg zenuwachtig voor wat ze zouden vinden. Echter ze konden helemaal niets vinden op de echo!
Hij zei dat de baarmoeder niet vergroot was, en er geen afwijkingen te zien waren. Hij maakte een paar foto's en had die doorgestuurd naar de huisarts.
Op het moment dat hij in de andere kamer was om iets te doen heb ik ook even flink gejankt omdat er dus niets te vinden was.

Dit is inmiddels een maand geleden, en ga binnenkort een afspraak maken met de huisarts om mij door te laten verwijzen naar een gynaecoloog voor evt een inwendige echo/onderzoek. Dit ook omdat sinds een week weer erge steken heb, alleen nu wat vaker, maar weer geen ongesteld gevoel.

Ook wil ik meteen dan kijken met de gynaecoloog naar een ander anticonceptiemiddel dan de prikpil waarmee ik niet meer ongesteld word, maar met minder hormonen/bijwerkingen. Van de prikpil merk ik dat ik erg moe word, lager libido, kom steeds meer aan etc etc. Vooral het lagere libido stoort mij en mijn vriend erg.

Nu vraag ik mij af of iemand deze klachten herkent, en of hun weten wat het evt kan zijn? Graag ervaringen :)
Myomen en cystes waren uitgesloten volgens de arts van radiologie, al kan er op de inwendige echo van de gynaecoloog altijd nog wat naar voren komen.

ps: Sorry voor de erg lange tekst, maar moet het even kwijt. :o
Edit: fout aangepast in tekst :)
Laatst bijgewerkt door Deri op 21-06-11 07:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_PatriciaH

Re: Ernstige steken baarmoeder/eierstokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 06:44

Ik herken je verhaal maar al te goed, jaren ben ik bezig en loop ik iedere keer weer met pijn die niet te omschrijven is....de ene keer niet en de andere keer weer wel. Maar iets vinden kunnen ze niet.
Ik heb alles al gehad van normale pil tot een spiraaltje wat een ramp was....zoveel inwendige onder zoeken dat ik er zat van ben en niet meer weet wat ik moet doen. De huisarts en gynaecoloog weten geen raad en zeggen iedere keer weer "er is niets" ja fijn maar waar komt die pijn dan vandaan?

Heel veel succes ik hoop dat ze iets kunnen vinden (natuurlijk niets ernstig) en je kunnen helpen want iedere keer horen dat er niets is is geen pretje!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 06:53

Zoek schreef:
Ik herken je verhaal maar al te goed, jaren ben ik bezig en loop ik iedere keer weer met pijn die niet te omschrijven is....de ene keer niet en de andere keer weer wel. Maar iets vinden kunnen ze niet.
Ik heb alles al gehad van normale pil tot een spiraaltje wat een ramp was....zoveel inwendige onder zoeken dat ik er zat van ben en niet meer weet wat ik moet doen. De huisarts en gynaecoloog weten geen raad en zeggen iedere keer weer "er is niets" ja fijn maar waar komt die pijn dan vandaan?

Heel veel succes ik hoop dat ze iets kunnen vinden (natuurlijk niets ernstig) en je kunnen helpen want iedere keer horen dat er niets is is geen pretje!

Pff balen dat ze bij jou niets kunnen vinden :(:)
Hoelang ben je hier nu al mee bezig met het laten onderzoeken?
Wel las ik iets op internet over endometriose, al word hier bijna nooit naar gekeken door gynaecologen. Dit schotel ik dan ook meteen voor bij het onderzoek zodat ze kunnen kijken of het dat is.
http://www.endometriose.nl/endometriose/index.php
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... -seks.html

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 06:54

Ik herken het ook. Maar vaak worden cystes alleen herkend via een inwendig onderzoek. Ik zou dat aanvragen. Ook kunnen cystes komen en gaan en dat ik een korte tijd. Ik heb sinds mijn operatie vorig jaar waar ze er een aantal weggehaald hebben er veel last van en krijg dan inderdaad erg felle steken zodat lopen en rechtop staan al teveel is. Ik zal er mee moeten leren leven want er is simpelweg niets aan te doen.
Ze halen een cyste pas weg bij een grote van 7 cm. Eentje van 2 of 3 cm kan weer verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Soms kun je vol blaasjes, cystes zitten bij een controle en soms is alles weg (een maand later).
Maar het kan inderdaad de soort pijn veroorzaken die jij omschrijft. Helaas is niet altijd iets te vinden en kun je het beste dikke vriendjes sluiten met pijnstillers die overigens de pijn echt niet weghalen maar net het scherpe randje ervan af halen.

Ik denk dat je er verstandig aan doet bij de gyn een inwendig onderzoek aan te vragen. Zij kunnen zien of er cystes spelen.
Wellicht heb je ook last van kleine verklevingen maar dan zou je een kijkoperatie moeten ondergaan en de kans is kleiner dat je dat hebt als je verder geen problemen hebt gehad.
In ieder geval succes en sterkte met de pijn!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 06:55

Misschien endometriose of adenomyose? Die aandoeningen kunnen veel pijnklachten geven en worden niet altijd direct herkend. Er is ander onderzoek voor nodig dan een inwendige echo. Je zou erop kunnen googlelen of lezen of je je in de klachten ervan herkend. Ik hoop dat jullie allebei kunnen worden geholpen met je klachten.

Edit: ik zie dat kiwi hier ook al aan dacht.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 07:06

Popke schreef:
Ik herken het ook. Maar vaak worden cystes alleen herkend via een inwendig onderzoek. Ik zou dat aanvragen. Ook kunnen cystes komen en gaan en dat ik een korte tijd. Ik heb sinds mijn operatie vorig jaar waar ze er een aantal weggehaald hebben er veel last van en krijg dan inderdaad erg felle steken zodat lopen en rechtop staan al teveel is. Ik zal er mee moeten leren leven want er is simpelweg niets aan te doen.
Ze halen een cyste pas weg bij een grote van 7 cm. Eentje van 2 of 3 cm kan weer verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Soms kun je vol blaasjes, cystes zitten bij een controle en soms is alles weg (een maand later).
Maar het kan inderdaad de soort pijn veroorzaken die jij omschrijft. Helaas is niet altijd iets te vinden en kun je het beste dikke vriendjes sluiten met pijnstillers die overigens de pijn echt niet weghalen maar net het scherpe randje ervan af halen.

Ik denk dat je er verstandig aan doet bij de gyn een inwendig onderzoek aan te vragen. Zij kunnen zien of er cystes spelen.
Wellicht heb je ook last van kleine verklevingen maar dan zou je een kijkoperatie moeten ondergaan en de kans is kleiner dat je dat hebt als je verder geen problemen hebt gehad.

Is er dan echt niets aan te doen om die dingen te voorkomen? :\
Pijnstillers hebben bij mij nml geen tot weinig effect waardoor ik ze eigelijk al niet eens meer slik.
Bij de eerste keer dat ik deze steken had, had ik diclofenac voorgeschreven gekregen, en ook die haalden niets uit.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:11

Van diclofinac wordt ik ziek dus die neem ik niet meer. Volgens mijn gyn is er inderdaad niets aan te doen. Maar ik heb ook verklevingen dus dat speelt ook mee. Die zijn pijnlijk maar er kan op het moment niets aan gedaan worden.
Wellicht over een tijdje weer een operatie maar ook daar ga ik goed over nadenken.. Eerst de voors en tegens tegen elkaar afwegen.
Maar leg alles een voor bij een gyn, dan kun je overleggen wat ze kunnen onderzoeken.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:29

ook ik ben jarenlang geteisterd door ovariumcystes , 1x per maand was het doffe ellende en lag ik opgekruld in bed te hopen dat de pijn weg zou gaan.
de uiteindelijke boosdoeners bleken hormonen te zijn , ben binnenstebuiten gekeerd , en ovariumcystes komen voor bij vrouwen met een verhoogde hoeveelheid vrouwelijke hormonen.(kom ff niet op de naam)
doordat ik daarbij de pil slikte, kreeg ik cystes.
ben 3 jaar geleden met de pil gestopt, en sindsdien nog maar 1 keer een "aanval" gehad!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:32

Een second opinion bij een andere arts bij aanhoudende klachten waar niets tegen gedaan kan worden is ook een optie.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:36

Hier ook! sinds ik gestopt ben met de pil(ook al nam ik deze daarvoor) is het over!

ik heb verschillende inwendige onderzoeken gehad, niets gevonden.

nu slik ik zo'n anderhalf jaar geen pil meer en is dat weg, alleen de menstruatie klachten zijn er wel.. maarja die duren maar 2 dagen en zijn er niet ALTIJD

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:37

Misschien een beetje domme vraag, heb je niet je eisprong gevoeld? Miijn moeder die voelde dat vroeger iedere maand, deed gigantische pijn in haar onderbuik! Naar de dokter geweest konden het eerst ook niet vinden uitgebreid onderzoek gedaan en uiteindelijk eruit gekomen dt het haar eisprong is.
Weet niet of je er wat aan heb maar het is een idee....schijnt dat het namnlijk bij heel weinig vrouwen voorkomt!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 08:53

emily_olle schreef:
Misschien een beetje domme vraag, heb je niet je eisprong gevoeld? Miijn moeder die voelde dat vroeger iedere maand, deed gigantische pijn in haar onderbuik! Naar de dokter geweest konden het eerst ook niet vinden uitgebreid onderzoek gedaan en uiteindelijk eruit gekomen dt het haar eisprong is.
Weet niet of je er wat aan heb maar het is een idee....schijnt dat het namnlijk bij heel weinig vrouwen voorkomt!

Ik zou het eerlijk gezegt niet weten.
Maar de prikpil onderdrukt de eisprong zover ik weet, dus theoretisch gezien zou toen en deze week het niet van een eisprong moeten komen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 08:57

rachel_j schreef:
ook ik ben jarenlang geteisterd door ovariumcystes , 1x per maand was het doffe ellende en lag ik opgekruld in bed te hopen dat de pijn weg zou gaan.
de uiteindelijke boosdoeners bleken hormonen te zijn , ben binnenstebuiten gekeerd , en ovariumcystes komen voor bij vrouwen met een verhoogde hoeveelheid vrouwelijke hormonen.(kom ff niet op de naam)
doordat ik daarbij de pil slikte, kreeg ik cystes.
ben 3 jaar geleden met de pil gestopt, en sindsdien nog maar 1 keer een "aanval" gehad!

Als het door de pil zou komen zou het makkelijk opgelost zijn :)
Alleen zit ik dan met welke anticonceptie ik zou moeten gebruiken, van condooms raakt het nml allemaal geirriteerd down under.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:53

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:04

phormicola schreef:
Wanneer krijg je deze pijnen? Als het rond je eisprong is, is het hoogst waarschijnlijk mittelschmerz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mittelschmerz

Ik kreeg het vorige keer rond de tijd dat ik de nieuwe prikpil moest gaan halen.
Nu deze week weer, en checkte mn agenda en is weer in de tijd dat ik de prikpil moet halen.

Verder heb ik als de prikpil heb gehad geen cyclus, word dan niet ongesteld en heb geen eisprong.

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:57

Sommige SOA's veroorzaken ook veel pijn, dus misschien voor de zekerheid een testje laten doen?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:00

Popke schreef:

TS: De gewone met vocht gevulde cystes kunnen inderdaad komen en gaan (onder invloed van je hormonen), echter de met bloed gevulde cystes (die voorkomen bij endometriose) verdwijnen helaas niet vanzelf. Laat jezelf goed onderzoeken bij de gyneacoloog, en laat je bij aanhoudende klachten niet met een kluitje in het riet sturen. De diagnose endometriose wordt bij veel vrouwen vaak pas na lang zoeken en vele jaren van aanhoudende klachten gesteld. Het vaststellen hiervan kan alleen door middel van een laperoscopie en niet door een inwendig (lees vaginaal) onderzoek.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:14

Dat komt er ook bij inderdaad. Ik had ook een bloedgevulde die is geknapt met als gevolg er veel pijn en bloed in de buikholte. Na binnenkomst in het ziekenhuis lag ik binnen 20 minuten op de OK en dat was afzien want ik was niet nuchter en dus behoorlijk ziek van de narcose.
Denk dat TS gewoon een doorverwijzing moet vragen voor de gyn en alles moet bespreken. Maar dat de pijn ergens vandaan moet komen is duidelijk. Eerder ook niet tevreden zijn, ook al zul je er in sommige gevallen mee moeten leren leven.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:18

pianka schreef:
Sommige SOA's veroorzaken ook veel pijn, dus misschien voor de zekerheid een testje laten doen?

Ik liet mij in mijn lang leve de lol periode regelmatig testen :)
Nu heb ik een vaste vriend die ook getest is (moest van mij :P ) en ik zelf ook. :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:19

hoogendroog schreef:
Popke schreef:

TS: De gewone met vocht gevulde cystes kunnen inderdaad komen en gaan (onder invloed van je hormonen), echter de met bloed gevulde cystes (die voorkomen bij endometriose) verdwijnen helaas niet vanzelf. Laat jezelf goed onderzoeken bij de gyneacoloog, en laat je bij aanhoudende klachten niet met een kluitje in het riet sturen. De diagnose endometriose wordt bij veel vrouwen vaak pas na lang zoeken en vele jaren van aanhoudende klachten gesteld. Het vaststellen hiervan kan alleen door middel van een laperoscopie en niet door een inwendig (lees vaginaal) onderzoek.

laperoscopie is toch een inwendige echo van de baarmoeder?
Dat bedoelde ik met het zeggen van inwendige echo, wist de juiste benaming niet :o

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:20

Popke schreef:
Dat komt er ook bij inderdaad. Ik had ook een bloedgevulde die is geknapt met als gevolg er veel pijn en bloed in de buikholte. Na binnenkomst in het ziekenhuis lag ik binnen 20 minuten op de OK en dat was afzien want ik was niet nuchter en dus behoorlijk ziek van de narcose.
Denk dat TS gewoon een doorverwijzing moet vragen voor de gyn en alles moet bespreken. Maar dat de pijn ergens vandaan moet komen is duidelijk. Eerder ook niet tevreden zijn, ook al zul je er in sommige gevallen mee moeten leren leven.

Ik ga mezelf sowieso helemaal binnenstebuiten laten keren tot ze de oorzaak gevonden hebben :)
Ik wil er namelijk gewoon wat aan gedaan hebben, en laat me zeker niet met een "das een menstruatie krampje gaat wel weer weg" weg sturen :)

edit: sorrie voor de vele quotes, ik ben geen quote wonder :o
Laatst bijgewerkt door Deri op 21-06-11 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:21

ik herken het ook zeer zeker!

ben bij de gynaecoloog geweest, en die heeft een kijkoperatie gedaan omdat ze me verdachte van endometriose.
daar is alleen uitgekomen dat ik in mijn bekken ontzettend veel bloedvaten heb lopen, die wellicht de pijn kan veroorzaken.

mijn volledige verhaal staat hier
[MW] Het leed dat buikpijn heet.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:26

ivy_power89 schreef:
ik herken het ook zeer zeker!

ben bij de gynaecoloog geweest, en die heeft een kijkoperatie gedaan omdat ze me verdachte van endometriose.
daar is alleen uitgekomen dat ik in mijn bekken ontzettend veel bloedvaten heb lopen, die wellicht de pijn kan veroorzaken.

mijn volledige verhaal staat hier
[MW] Het leed dat buikpijn heet.

pff heb even de op gelezen, wat hebben ze jou achterlijk behandeld :n
*gaat verder lezen*

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:33

tja dat vind ik zelf ook, maar wat kun je als simpele patient met iets waarvoor geen naam is, er aan doen?
als je zo ziek bent, dat je echt niets meer kunt, heb je ook niet meer de puf er vol tegenin te gaan.
elke keer als ik het ziekenhuis inliep, dacht ik daar gaan we weer.
2 uur binnenzitten, vervolgens hoor je, mevrouw we hebben niets gevonden.
goh vertel eens wat nieuws?

Ik heb ook nog stenen uitgeplast, en als ik het zo ga terug denken..
Tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis kon ik niet plassen, vervolgens had ik een slechte nierfunctie, en uiteindelijk plas ik stenen? lijkt me dat ze een slag gemist hebben.

maar ik hoop echt voor je (en ik ben iemand die oprecht spreekt uit ervaring) dat ze iets kunnen vinden, iets met een naam, en iets waar iets aan te doen is :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:27

ivy_power89 schreef:
tja dat vind ik zelf ook, maar wat kun je als simpele patient met iets waarvoor geen naam is, er aan doen?
als je zo ziek bent, dat je echt niets meer kunt, heb je ook niet meer de puf er vol tegenin te gaan.
elke keer als ik het ziekenhuis inliep, dacht ik daar gaan we weer.
2 uur binnenzitten, vervolgens hoor je, mevrouw we hebben niets gevonden.
goh vertel eens wat nieuws?

Ik heb ook nog stenen uitgeplast, en als ik het zo ga terug denken..
Tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis kon ik niet plassen, vervolgens had ik een slechte nierfunctie, en uiteindelijk plas ik stenen? lijkt me dat ze een slag gemist hebben.

maar ik hoop echt voor je (en ik ben iemand die oprecht spreekt uit ervaring) dat ze iets kunnen vinden, iets met een naam, en iets waar iets aan te doen is :)

Las in je andere topic dat ze endometriose haarden hadden gevonden.
Ik heb me hier ook over ingelezen en schijnt dat je daar ook een continue pijn van kunt hebben, er zijn ook vrouwen die er vol mee zitten en nooit last hebben.
Maar hebben ze op je nieren niet verder doorgezocht dan? want dat zou ik wel raar vinden aangezien je ook stenen uit had geplast.

En heel erg bedankt voor je reactie :)
Ik zal voor jou ook duimen dat ze spoedig iets vinden, en er ook wat aan kunnen doen. Want de hele tijd met pijn leven is ook niets :)