kies gebroken: stresskiptopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

kies gebroken: stresskiptopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:22

"google!" -> done, maar geen antwoord gevonden
"bel je tandarts dan!" -> da's dus mijn vraag. Ik vind het rottig die arme dienstdoende van zijn vrije tijd te moeten beroven terwijl het misschien niet nodig is.

Bij een iets te hard stukje pizza heeft mn kies het begeven; gebroken. Maar dan niet helemaal zeg maar; het is een kies die al gevuld is (de 2e kies van vooraf gerekend). De binnenkant deed *krak* en ligt nu voor me op tafel. De buitenkant staat nog en de vulling is ook nog aanwezig.

Toch is het een beetje gevoelig, het is afgebroken onder mn tandvlees en ik scheit nou echt 7 bagger uit angst dat er een infectie komt en iets met wortels enzo... ik heb ooit 1x een wortelkanaal moeten ondergaan en dus echt Nooit Meer.

Maar kan het ongestraft wachten tot morgen? Dan heb ik dagdienst maar kan ik tussendoor wel even naar een tandarts daar in de buurt. of het moet voor 9.00 of na 16.00 kunnen, maar dat is wellicht teveel mazzel. Of moet ik gewoon nu naar de TA om een nood-iets te laten zetten?

hafjesliefde

Re: kies gebroken: stresskiptopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:26

HA's zijn er om mensen te behandelen, als je d'r gevoelig aan bent zou ik toch gaan ;)

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:27

misschien als het echt veel pijn doet. maar als ze er iets tijdelijks inzetten word dat weer een wortelkanaalbehandeling.

maarja ik heb al tijden een gat in mijn kies. eerst deed het pijn maar nou. voel er niets meer .
haha ik was nog wel van plan om naar de tandarts te gaan hoor..:)
maar zover ik weet geen probleem.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:28

Ik zou toch even bellen, kan geen kwaad toch ?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:36

ik ben tandarts assistente..
Gewoon morgen om 8.00 je eigen tandarts bellen.
Het kan absoluut geen kwaad om het even zo te laten ;)
even vervelend dat het wat gevoelig is.. probeer aan de andere kant te kauwen en de kies niet te irriteren door bijvoorbeeld iets heel koud of erg warm te eten/drinken.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:38

hafjesliefde schreef:
HA's zijn er om mensen te behandelen, als je d'r gevoelig aan bent zou ik toch gaan ;)

ja daar zijn ze voor, maar buiten dat hebben zij ook een leven ;) Voor echte spoedgevallen komen ze graag terug naar de praktijk om iemand te helpen. Maar zolang het geen kwaad kan en je niet op de kop staat van de pijn is het geen spoedgeval en is het geen ramp om even af te wachten en de volgende ochtend je eigen tandarts te bellen :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:42

Thanks!

Kijk, en dat is inderdaad het hele eieren eten, dienst hebben is voor velen een verplichting, maar maar weinigen worden er blij van. Als het nodig is is het nodig; maar als het niet noodzakelijk is dan gun ik iemand liever zn rust :)

Qua pijn trekt het gelukkig al wel weg, zal voor de nacht iig een pijnstiller snoepen als het dan gevoelig is.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:52

ik denk dat veel tandartsen zouden willen dat alle mensen het zelfde dachten delerium ;)
Bij spoed is het geen probleem, en als je echt veel pijn hebt dan moet je gewoon bellen.
maar als het te doen is zou ik gewoon morgen ochtend bellen, het kan iig absoluut geen kwaad.
Succes!!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:05

Kan idd gewoon wachten tot morgen.Als het veel pijn geeft kun je altijd een pijnstiller pakken.

De tandartsen hier helpen enkel buiten 'kantoor' tijden bij een nabloeding of een ongeval.

Een volwassen vent die ondanks paardenmiddelen bijna nog als een klein kind staat te janken van de kiespijn op vrijdagavond moet maar een paracetamolletje pakken en dan maandag zijn eigen tandarts bellen...godzijdank heeft zijn eigen tandarts een speciaal spreekuur op zondagochtend. Hij hield mij snachts ook wakker met zijn gespook :=

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:08

lrm schreef:
misschien als het echt veel pijn doet. maar als ze er iets tijdelijks inzetten word dat weer een wortelkanaalbehandeling.

maarja ik heb al tijden een gat in mijn kies. eerst deed het pijn maar nou. voel er niets meer .
haha ik was nog wel van plan om naar de tandarts te gaan hoor..:)
maar zover ik weet geen probleem.

Ben je niet bang dat het erger word? Als je zolang wacht.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 00:08

nee hoor.. ;).
deze kies word steeds weer gevuld. maar ik heb er eigenlijk nooit pijn aan.
tja dom. idd. maar ik loop anders dagelijks de tandarts praktijk in en uit.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 05:53

Ik ben ook tandartsassistente en bij ons in de praktijk komt tijdens de dienst de tandarts niet 's avonds terug voor een afgebroken kies. Enkel voor ongevallen en nabloedingen kan je 's avonds en 's nachts bellen.

Hoe is het gegaan vannacht ts? Succes vandaag bij de tandarts!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:01

Dat is wel schrikken als het gebeurt. Ik heb het zelf al 2x gehad. De ene keer bij een dode kies, dat kan dus geen kwaad, ding was al een en al vulling.

De keer daarna met een verstandskies die al half gevuld was. Omdat ik geen fan ben van de tandarts heb ik er gewoon mee doorgelopen tot aan de volgende controle. En daar zei hij dat het geen kwaad kon en hij heeft het zelfs niet gerepareerd.

Succes vandaag!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:15

Dienstdoende tandarts is echt bedoeld voor spoedgevallen.
Spoedgevallen zijn:
• trauma van de mond en het gebit ten gevolge van een ongeval, zoals een uitgevallen tand
• abces
• nabloeding
• koorts ten gevolge van een ontstekingsproces in de mond
• spontane kies- of tandpijn, die niet met een pijnstiller is te onderdrukken
• plotseling blokkerend kaakgewricht

Wel belangrijk om vandaag meteen naar je tandarts te gaan, vooral omdat het onder het tandvlees is afgebroken. Dat zijn altijd lastige plaatsen om te herstellen, dus ik hoop voor je dat het niet al te ver onder het tandvlees zit.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:21

Hier nog iemand met een halve kies..ik kan pas a.s dinsdag terecht.

Gelukkig geen pijn maar wel scherp aan mijn tong dat vindt ik erg lastig..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:13

tootje71 schreef:
Hier nog iemand met een halve kies..ik kan pas a.s dinsdag terecht.

Gelukkig geen pijn maar wel scherp aan mijn tong dat vindt ik erg lastig..

Waardeloos dat de tandarts je dan niet even langs laat komen om het scherpe eraf te halen. Is nog niet eens 10 seconden werk.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:23

Ja ik geloof dat de beste man een soort van binnen is kwa geld want hij werk sinds kort nog maar 2½ dag, toen ik zei dat het niet prettig was maar wel pijnloos vond de asistente het niet nodig mij eerder te laten komen , kreeg nog wel mee dat na dinsdag de tandarts op vakantie was met andere woorden niet nog meer afbreken...;-)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 10:15

helaas blijkt de tandarts op vakantie, komt gelukkig maandag weer terug.

Ik heb dit topic juist geopend omdat ik op tandheelkundig gebied een enorme nitwit ben qua wat spoedeisend is en niet. En het bellen van een dienst wil ik echt alleen maar als het serieus niet anders kan.

Vannacht is het prima gegaan, geen centje pijn. Nu is het gevoelig, maar met name met eten en drinken. Een bak warme koffie lukt niet en dat is een grooooot gemis haha!

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:04

In het weekend heeft de dienstdoende tandarts meestal wel 2x per dag een spreekuur waar je zonder afspraak naar toe mag dus mocht je het morgen of zondag toch niet meer volhouden kun je altijd dat nog doen, ipv 's avonds of 's nachts bellen!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:17

Ik heb laatst bijna een week met een afgebroken voortand gelopen :+ Goed schoon houden en de tandarts kan het vaak netjes weer maken :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:19

Balen dat je tot maandag moet wachten.

Maar als het nou wel een kanaalbehandeling wordt, zorg dan gewoon dat je echt goed verdoofd wordt. Ik ben pas overgestapt naar een andere tandarts omdat bij mn vorige tandarts alle behandelingen pijn deden.
Moest gelijk voor een kanaalbehandeling naar de nieuwe tandarts, nou geen centje pijn hoor. Gisteren weer een kanaalbehandeling gehad en behalve een beetje drukkend gevoel geen last :)

Edit, die eerste kanaalbehandeling was ook in een afgebroken kies, maar die heeft ze weer helemaal netjes kunnen maken hoor :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:41

En, hoe is het gegaan?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:43

Hoe is het gegaan ?? ik mag vanmiddag heb ondertussen er wel pijn aan gekregen maar dat komt ook omdat er steeds meer vanaf brokkeld..:s

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:07

tootje71 schreef:
Hoe is het gegaan ?? ik mag vanmiddag heb ondertussen er wel pijn aan gekregen maar dat komt ook omdat er steeds meer vanaf brokkeld..:s

Tijd voor een nieuwe tandarts. Als hij aan het afbouwen is zal hij sowieso niet meer in de nieuwste apparatuur en kennis investeren.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:09

Ben inderdaad al aan het informeren bij andere tandartsen heb het zowiezo gehad bij hem..