Beugel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Beugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:57

Nav [MW] Beugel - Tanden weer scheef wil ik toch maar weer een beugel nemen.
Ik krijg van mijn verzekering 1500 euro vergoed, dus dat gaat wel lukken aangezien het alleen maar mijn twee (snij??) tanden bovenin zijn.

Nu heb ik dus gelezen over witte en doorzichtige beugels. Allemaal voor en nadelen.. De witte schijnen geel te worden? En je hebt dan ook doorzichtige beugels van glas? Maar die schijnen heel snel kapot te gaan?

Wie heeft ervaringen met deze soort niet opvallende slotjes beugels?

AppelQueen

Re: Beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:00

ik heb de witte proseleinen slotjes gehad, 5 maanden. Nooit 1 afgebroken oid en met extreme clean van aquafresh beleven ze mooi wit. Ik had alleen mijn ondergebit en dat heeft niemand ooit gezien :)
je hebt nu ook van die "celeb'' beugels weet niet precies hoe het heet. dat is een soort bitje wat je indoet.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:03

AppelQueen schreef:
ik heb de witte proseleinen slotjes gehad, 5 maanden. Nooit 1 afgebroken oid en met extreme clean van aquafresh beleven ze mooi wit. Ik had alleen mijn ondergebit en dat heeft niemand ooit gezien :)
je hebt nu ook van die "celeb'' beugels weet niet precies hoe het heet. dat is een soort bitje wat je indoet.

Hmm, dat is wel positief. Hoeveel was je hier nou ongeveer voor kwijt als ik vragen mag? Ik mag namelijk 'tot' 1500 euro een beugel. Die bitjes ken ik, maar dat wordt heel duur aangezien je iedere 2 weken een nieuwe moet. En je kan er ook niet mee eten, en ... ik trek die dingen 's nachts automatisch uit. :+

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:04

Ik zou dat eens bespreken met je ortho. Wat de beste en ook de goedkoopste manier is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:07

Die speciale beugels kosten een klauw vol geld, ik wilde em ook, maar het werd afgeraden. Zijn lang zo sterk niet als de standaard metalen slotjes.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:07

Even een reactie op je vorige topic, kan daar niet meer reageren. Toen ik 13 was ging mijn beugel eruit, heb vanaf mijn 9e een buitenboord gehad tot mijn 12e, vanaf mijn 11e tot 13 slotjes. Nu was dat echt wel een noodgeval. Ik heb geen draadjes gehad maar bitjes, het afbouwen werkte niet want na 1 dag stonden die dingen weer heel erg strak op mijn tanden. Resultaat: Supermooie rechte tanden, geen overbeet. Nu, 3 jaar later (al een jaar terug eigenlijk, dus 2) Overbeet van bijna een cm, voortand boven staat naar voren, voortand onder staat schuin over zijn buurman heen..
En het word alleen maar erger.. Ik ben nu 16 dus zou het wel deels vergoed krijgen. Maar hoe werkt dit dan? Ik wil eigenlijk geen beugel meer, maar vind het wel ontzettend zonde van het geld van mijn ouders..

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:12

MoonChloe schreef:
Ik zou dat eens bespreken met je ortho. Wat de beste en ook de goedkoopste manier is.

Ik ga zometeen bellen voor een afspraak, maar ik wilde me wel eerst even informeren voor hij me vanalles aan gaat smeren. :)

@Macs, Ik weet natuurlijk niet hoe jij verzekerd bent. Ik was altijd op het 'hoogste niveau' verzekerd en kreeg alles vergoed. Nu ik 18 ben krijg ik dus nog maar 1500 euro. Ik raad je wel aan om het nu nog te doen hor. Ik wilde het op mijn 16de niet, maar had ik eigenlijk wel moeten doen. Dan was ik er nu vanaf geweest.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:14

Macs; misschien zou je ook even kunnen kijken of het mogelijk is om je ortho aansprakelijk te stellen. Dat hebben mijn ouders iig wel gedaan bij mijn broer wiens tanden ook allemaal weer scheef gingen staan. Uiteindelijk heeft de ortho alsnog een deel meebetaald geloof ik.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:15

MoonChloe schreef:
Macs; misschien zou je ook even kunnen kijken of het mogelijk is om je ortho aansprakelijk te stellen. Dat hebben mijn ouders iig wel gedaan bij mijn broer wiens tanden ook allemaal weer scheef gingen staan. Uiteindelijk heeft de ortho alsnog een deel meebetaald geloof ik.

Echt waar? Dat zou ik dan ook nog kunnen doen?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:16

Ik geloof het van wel, het is al weer jaren terug. Je zou er wel naar kunnen kijken of het mogelijk is. (vragen op de site van Juridisch loket o.i.d? )

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:18

Ik heb ook witte slotjes gehad. Heb hem dik een jaar gehad, en ze zijn niet geel geworden of afgebroken (en ik was niet voorzichtig :+). Ik had ze alleen op mijn snijtanden wit, en de andere slotjes gewoon metaalkleurig. Geloof dat de witte iets van 50 euro duurder waren per stuk dan de normale. Maar hoe dat nu zit... geen idee. Heeft de ortho geen spalkje achter je tanden geplakt na je eerste beugel?

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:23

vinurr schreef:
AppelQueen schreef:

Hmm, dat is wel positief. Hoeveel was je hier nou ongeveer voor kwijt als ik vragen mag? Ik mag namelijk 'tot' 1500 euro een beugel. Die bitjes ken ik, maar dat wordt heel duur aangezien je iedere 2 weken een nieuwe moet. En je kan er ook niet mee eten, en ... ik trek die dingen 's nachts automatisch uit. :+

ik was 500 euro kwijt, vantevoren een prijs afgesproken.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:25

Ik heb van die Q-brackets gehad, ze zijn er wel in het wit maar die wilde de ortho niet zetten omdat die snel stuk gingen. Ik heb dus ook voor de 2e keer een beugel gehad.. Nu achteraf erg blij mee :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:26

Pytje schreef:
Ik heb ook witte slotjes gehad. Heb hem dik een jaar gehad, en ze zijn niet geel geworden of afgebroken (en ik was niet voorzichtig :+). Ik had ze alleen op mijn snijtanden wit, en de andere slotjes gewoon metaalkleurig. Geloof dat de witte iets van 50 euro duurder waren per stuk dan de normale. Maar hoe dat nu zit... geen idee. Heeft de ortho geen spalkje achter je tanden geplakt na je eerste beugel?

Nee, hij zei dat dat niet kon. :+ Heel fijn, maar mijn tanden staan nu alweer scheef, en mijn tandarts zei dat het wel kon. Dus hij gaat het nu maar gewoon oplossen.

Appelqueen, ooh dat is niet duur! Ik las al op de site van mijn ortho dat een normale beugel al 580 euro was, onderzoekskosten bijna 300 euro. En dan per maand nog 42 euro en dan aan het eind ook nog een spalkje..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:27

Als je ortho het niet kan, zou ik maar uitkijken naar een andere die het wel doet.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:43

Oja ik heb geen spalkje gekregen de tweede keer, dit omdat ik dit niet wilde.. (deze was de vorige keer dus los gegaan en daardoor is na het verstandskiezen trekken alles weer scheef gaan staan). Ik heb nu een plastic nachtbeugeltje, IDEAAL!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:48

ik heb ook eerst zo'n gebitje gehad dat ik overdag in moest, daarna slotjes en nu al 13 jaar zo'n soort boksbeugel voor snachts. ik merk het echt wel als ik m een paar dagen niet in heb gehad.. dus ik vind m ook ideaal!! overbeetje is niet meer teruggekomen!!

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:49

_Inga schreef:
Oja ik heb geen spalkje gekregen de tweede keer, dit omdat ik dit niet wilde.. (deze was de vorige keer dus los gegaan en daardoor is na het verstandskiezen trekken alles weer scheef gaan staan). Ik heb nu een plastic nachtbeugeltje, IDEAAL!

Die heb ik ook gekregen (Toen ze al scheef stonden, zodat ze niet nog verder gingen) maar ik trek die dingen er snachts uit in mijn slaap. :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:53

_Inga schreef:

Lijkt ideaal, tot dat je gaat afbouwen..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:57

Precies, daarom zou zo'n bitje mijn voorkeur niet hebben :) Ik zelf heb een spalkje, ideaal. Is al wel eens stuk gegaan, gewoon meteen terug / een nieuwe laten zetten.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:58

Afbouwen???

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:18

_Inga schreef:
Afbouwen???

Ik moest inderdaad afbouwen.. Na hem 1 nacht niet in hebben gehad paste hij al bijna niet meer..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:25

Macs schreef:
_Inga schreef:
Afbouwen???

Ik moest inderdaad afbouwen.. Na hem 1 nacht niet in hebben gehad paste hij al bijna niet meer..

Had ik ook.. Rotdingen! En toen ging hij ook nog kapot. Bij mij is alles heel minimaal verschoven dus het is nog steeds wel netjes maar wat een drama die bitjes.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:26

Voor de meeste mensenis een beugel puur symptoombestrijding... en dus geen aanpak van de oorzaak.
Mijn tanden staan dus ook weer mooi scheef en mijn tanden naast mijn 2 voorste snijtanden en mijn hoektanden zijn nooit volledig naar beneden gegaan.
Het probleem: Als kind druk je je tond tijdens het slikken ed. tegen je tanden aan, normaal verdwijnt dit naarmate je ouder wordt.. bij mij is dat dus alleen niet gebeurd.
Ik heb wel logopedie gehad alleen door drukte vorig jaar er niet meer aan toegekomen om te bellen, ik kon een soort bitje kopen voor 's nachts die mijn tong dan in de juiste positie zou houden...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:44

Symptoombestrijding vind ik het niet.. Als ik er niks aan had gedaan had ik een kaakoperatie moeten ondergaan, mijn overbeet was ruim 2,5 cm, misschien wel 3. Kiezen konden niet doorgroeien omdat ze geen ruimte hadden. De oorzaak was verkeerde stand van kaak, tanden kiezen en door de beugel is alles verschoven.