Zere scheenbenen na/tijdens het hardlopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kingie

Zere scheenbenen na/tijdens het hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:51

Hoi!

Ik ben sinds kort(ongeveer 1,5 week) weer bezig met hardlopen. Een tijdje geleden was ik hier ook al mee bezig, maar vanwege school en de paarden had ik hier niet genoeg tijd meer voor.
Maar nu heb ik sinds een paar keer, zere scheenbenen na een tijdje rennen. Weet iemand hoe dat komt? Gewoon overbelasting ofzo? Maar ik bouw het wel best wel rustig op..

Ik hoop dat iemand weet wat het is :)

Origineel

Re: Zere scheenbenen na het hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:51

had ik ook wat last van, gewoon die spieren daar.
ik denk omdat je het gewoon niet gewend bent.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:52

Keet

Re: Zere scheenbenen na/tijdens het hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:55

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:58

Inderdaad goed opletten, want dat kan tot een scheenbeenvliesontsteking leiden en dat is alles behalve aangenaam. Niet te fanatiek zijn, maar rustig aan opbouwen. Als het erger wordt of blijft aanhouden, meteen naar de huisarts gaan. En na het hardlopen tien minuten ijs op je benen leggen, dat wil ook wel eens helpen.

Het kan overigens ook zijn omdat je te veel op je hielen loopt, dan moeten je schenen nl. alle schokken opvangen. Had ik vroeger ook last van, maar sinds ik meer op de bal/voorkant van mijn voeten loop, heb ik er geen last meer van.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:00

Als het de spieren zijn die naast je scheenbeen lopen dan heb je grote kans dat je een shinsplint hebt.
Dan heb je fysio nodig,en dat is in het begin erg pijnlijk als ze je been gaan masseren.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:02

Inderdaad voorzichtig zijn!!
Ik heb een scheenbeenvliesontsteking gehad en dat is alles behalve fijn, in eerste instantie liep ik gewoon door, maar uiteindelijk werd het zo erg dat ik niet eens meer normaal kon lopen...
Rustig aan doen dus!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:20

Je bent inderdaad waarschijnlijk te hard van start gegaan. Ik zou als ik jou was, eerst gaan kijken voor goede schoenen bij een Run2day of Runnersworld winkel. Echt alleen naar 1 van die 2 gaan. Perry Sport en andere winkels hebben er echt niet genoeg verstand van.
Daarnaast een beginnersschema van internet halen of je hebt ook van die podcasts dat iemand zegt wanneer je moet wandelen en hardlopen. Zelf zou ik zo'n schema dan gewoon vanaf week 1 gaan volgen. Dus niet denken van: ach, ik heb wel al wat conditie maar echt bij 1 beginnen.
Succes! Hardlopen is ontzettend leuk maar dus wel ook ontzettend blessuregevoelig als je het niet goed aanpakt.
De site www.runnersworld.nl vind ik zelf sowieso een fijne site voor tips en ook schema's.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:26

Hier ook een scheenbeenvliesontsteking gehad. Ik zou ook even fanatiek te hard lopen op een harde grond. Volgende dag kon ik dus niet eens meer op mijn benen staan, wat een hel. Rustig opbouwen, en goede hardloopschoenen aanschaffen!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:28

Ondergrond is ook nog belangrijk inderdaad. Beste is natuurlijk een zachte ondergrond (parkje/bos). Soms kan 't echter niet anders als je in de stad woont bv.

Als je er overigens, na goede schoenen + schema, nog last van houdt, zou ik echt even langs een fysio gaan en zeker niet door lopen. Nooit "door de pijn" heen lopen. Pijn = stoppen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:32

_Tara_ schreef:
Als je er overigens, na goede schoenen + schema, nog last van houdt, zou ik echt even langs een fysio gaan en zeker niet door lopen. Nooit "door de pijn" heen lopen. Pijn = stoppen.

Helemaal mee eens! Ik heb 2x een scheenbeenvliesontsteking gehad en geloof me, dat wil je echt niet! :n
Heel rustig aan opbouwen, er zijn genoeg goede schema's te vinden, hou een dag rust tussen de trainingen en zoals Tara zegt, niet door de pijn heen lopen!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:34

Ben ook weer begonnen (en weer gestopt, want de fysio vroeg wtf ik aan het doen was... mocht dus nog niet...) maar goed, heb het dus nu ook een beetje. Het beste werkt om gewoon goed te rekken en strekken na het hardlopen. Was mijn fout, had ik niet goed gedaan. Als je netjes opbouwt en dan ook netjes 15 seconden per spier rekt en strekt, heb je er praktisch tot helemaal geen last van.

Oh en geen koude spieren rekken en strekken. Pas als ze warm zijn. Dus na de training en als je langer loopt, tussendoor nog een keertje.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:35

oeh zoveel mensen met een ontsteking dus?
Ik heb standaard last van mijn schenen na het hardlopen (wat ik nooit doe, om die reden) maar wist niet dat dat zo erg was, dacht gewoon spierpijntje?

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:36

Waar zit de pijn in je scheenbenen?
Ik denk net als de rest dat het shin splint, springschenen, scheenbeenvliesontsteking is (allemaal bijna t zelfde net iets anders)
Als je hiermee te lang door gaat word het alleen maar moeilijker om te verhelpen. Inderdaad naar fysio en samen met hem langzaam opbouwen. Goed kijken naar de schoenen die je hebt. En ook even laten kijken naar de stand van je voeten. Als die te ver doorzakken kun je hier ook last van krijgen.

Ik heb er ook last van en word eind augustug geopereerd. Ze gaan dan heel mijn benen open maken van enkel tot waar mijn pijn zit. (halfweg mijn onderbeen) Dus dit worden lelijke littekens!

Dus je kunt het beste nu meteen beginnen met fysio en misschien podotherapie, maar dat kan ook in overleg met de fysio.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:36

Dag rust is ook ontzettend belangrijk inderdaad. Warming up, cooling down en vantevoren en erna rekken en strekken ook nog inderdaad :j

Soms denk ik wel eens dat er een soort reclame op tv zou moeten zijn, goede schoenen, schema en dag rust. Ik begrijp wel dat veel mensen met dit weer gaan hardlopen enzo maar als ik sommige mensen zie gaan... Op Allstars bv. Dat doen ze vast met de beste bedoelingen zonder te weten wat voor impact dat verder op je gewrichten enz heeft.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:57

Ik heb er ook last van, niet dat ik het uitschreeuw van de pijn maar voel het wel.
Ik dacht eigenlijk dat het gewoon spierpijn was..
(Gelukkig is mijn vader fysiotherapeut dus zal eens wat advies aan hem vragen :j )

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:02

_Tara_ schreef:
Daarnaast een beginnersschema van internet halen of je hebt ook van die podcasts dat iemand zegt wanneer je moet wandelen en hardlopen.

Met Start To Run moet je echt opletten! Het is in eerste instantie daardoor dat ik bijna een scheenbeenvliesontsteking heb opgelopen. Mijn huisarts vertelde me dat een heel groot gedeelte van sportblessures worden opgelopen door mensen die aan Start To Run doen. Dat programma begint heel rustig maar gaat op een gegeven moment veel te snel vooruit. Als je dus merkt dat je een les niet goed aankan, moet je die een paar keren lopen tot je zeker bent dat je klaar bent om nog een stapje verder te gaan.

Rustdagen zijn goed, maar de tijd die je loopt is ook van belang. Het is beter om 5 dagen per week 10 minuutjes te gaan hardlopen ipv één keer per week anderhalf uur.
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 16-06-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:02

Ok dat wist ik zelf niet. Ik heb zelf het schema van runnersworld gebruikt, dat ging bij mij goed.
Maar goed dat je dit plaatst!

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 11:04

Heel erg bedankt allemaal!

De pijn zit vooral naast mijn 'scheenbot' aan de binnenkant.
Ik loop wel op hardloopschoenen, ze zijn wel van mijn moeder dus 1/2 / 1 maat te groot.. Ik ga een dezer dagen nieuwe kopen.
Misschien ben ik dan wel te fanatiek gegaan.. Ik heb wel wat rustdagen gedaan, en stukje lopen/stukje rennen etc.
Oja, ik loop eigenlijk voornamelijk in het duin, maar soms ook op de weg. Dus misschien moet ik maar sowieso gewoon alleen maar in het duin rennen.

Nu heb ik nog één vraagje: maandag heb ik een 30 minuten loop voor gym, kan ik dan beter nu helemaal niet rennen zodat ik dan geen zere benen heb, of juist wel door gaan?

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen!

Edit: De pijn was trouwens voornamelijk tijdens het rennen, na het rennen had ik er eigenlijk geen last meer van. Alleen nu een heel klein beetje.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:07

Als je echt pijn hebt, zou ik het niet doen. Maar als de pijn bv. pas na een halfuurtje komt opzetten, kan je misschien om de dag 10 minuutjes gaan hardlopen. Natuurlijk wel goed stretchen, opwarmen en cooling down, maar zo onderhoud je het wel een beetje.

Probeer ook eens wat ik gezegd heb, minder op je hielen lopen en meer op de bal van je voeten neerkomen (loop eens zonder schoenen aan hard, dan merk je ook vanzelf dat je natuurlijkerwijze nooit op je hielen neerkomt, dat zijn te veel schokken). Dat helpt :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:08

TS, super dat je het zo positief opneemt allemaal :)
Loopschoenen van je moeder zullen waarschijnlijk niet goed zijn voor jou. Het kan zijn dat jij ergens meer/minder steun nodig hebt dan je moeder. Dat ze te groot zijn dat is juist wel goed! Hardloopschoenen horen altijd een maat te groot te zijn. Maar dat zullen ze je in de winkel ook allemaal wel vertellen. Hou er overigens ook rekening mee dat hardloopschoenen, gebruikt en ook ongebruikt!, na een jaar wel op zijn. Hetgeen wat zorgt voor de demping droogt dan in/raakt versleten. Voor het geval je moeder haar schoenen weer wilt gaan gebruiken.
Stukje lopen/stukje rennen, dat is dus denk ik waar 't grotendeels fout is gegaan. Echt even een schema zoeken :j
Ik ben wel jaloers dat je in 't duin kan rennen! Lijkt me heerlijk. Ik loop altijd door de stad.

Yasmine, zomaar 10 minuutjes hardlopen zal voor TS ook al te lang zijn. Dan gaat de pijn in haar schenen echt niet weg.

Die maandag zou ik echt overslaan.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:12

Heel goed naar je lichaam luisteren, Kingie! Mijn fout was ook om door te gaan, met als gevolg dat ik op het laatst niet eens meer 5 minuten gewoon kon lopen zonder pijn.

Start to Run bouwt inderdaad ineens heel snel op, ik gebruik het zelf ook maar loop wel eens een les 2x.

Ik denk dat voor een beginner 3x per week voldoende is, goed warm lopen, goede cooling down en niet op te grote schoenen lopen nee ;)

Sophie, gewone spierpijn kan, maar je moet het gewoon goed in de gaten houden. De dag rust is belangrijk voor je spieren om te herstellen. Waar zit jou spierpijn dan?

Ik bouw zelf nu op in de sportschool op de lopende band, geen oneffenheden e.d.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:40

Anna-Jelly schreef:
Sophie, gewone spierpijn kan, maar je moet het gewoon goed in de gaten houden. De dag rust is belangrijk voor je spieren om te herstellen. Waar zit jou spierpijn dan?

In m'n onderbenen, kan de plek erg moeilijk aanwijzen maar het komt altijd terug tijdens het lopen. Moet zeggen dat ik nog wel een echte beginner ben, loop net een weekje echt regelmatig.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:41

Sophie_midas schreef:
Anna-Jelly schreef:

In m'n onderbenen, kan de plek erg moeilijk aanwijzen maar het komt altijd terug tijdens het lopen. Moet zeggen dat ik nog wel een echte beginner ben, loop net een weekje echt regelmatig.

Je hebt wel echt goede schoenen (daar versta ik onder schoenen van run2day/runnersworld waar ze een filmpje maken enzo van hoe je loopt) en je loopt met een schema?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:56

Ja ik loop met een schema en heb aangemeten schoenen :j daar kan het niet aan liggen...
Maarja zoals ik al zei, ik zal het m'n vader even vragen. :j terug naar de TS :D