Algemene tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_C

Algemene tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:11

Beste Bokkers ,

Ik heb een brief binnengehad van het CAK dat ik recht heb op wtcg ( wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten)
Hierin komt naar voren dat ik 300,- gestort krijg op mijn rekening binnen 6 weken over 2009. Nu had ik nog nooit gehoord van deze tegemoetkoming en heb ik dus niks aangevraagd ook. Ik vind het een beetje vreemd.

Zijn er meer mensen die deze brief 'zomaar' ontvangen hebben?? Voldoe overgings wel aan de eisen..

Moet een antwoordkaart met mijn rekeningnr doorgeven bsn nr ed hebben ze al. Ik vertrouw het niet helemaal maar op internet kan ik nisk vinden over dat hier mee gefraudeerd oid word? Brief zelf ziet er keurig uit zit een hele nette folder bij ook een antwoordnr netjes in Den Haag en staat ook weer in verbinding met belastingdienst en postbus 51..

Bedankt voor het lezen alvast ! Hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen

Succubi

Re: Algemene tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:20

Het is wel een beetje een raar moment. In mijn herinnering krijg je een tegemoetkoming in december.
Dat is omdat er heel veel geschrapt is bij de ziektenkosten en je bij de belastingdienst bepaalde dingen niet terug kan krijgen. Dan krijg je eenmalig een bedrag om dat soort dingen te kunnen bekostigen.

Ik vind het wel een beetje raar dat je je rekening nummer enzo moet doorgeven! In mijn herinnering is zoiets niet nodig, al die gegevens hebben ze al.
Staat er een telefoon nummer? Ik zou dat nummer, én het nummer van de UWV of belastingdienst oid óók even bellen (mochten ze een fake persoon op hun eigen nummer hebben staan ;) )

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:25

Ja staat een tel nummer bij ik was ook van plan om die te bellen EN om iets van het uwv te bellen ik vertrouw het ook niet compleet daarom heb ik ook nog geen stappen ondernomen. Lijkt mij ook dat ze bij mijn rek nr zouden moeten kunnen..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:34

Ja, gewoon even bellen... Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd!
In principe heeft uwv en belastingdienst je reknr (als je al eerder geld van hun hebt gehad) zijn mogen in theorie ook je nummer niet doorgeven aan derde... Hoewel ik mij niet kan herinneren dat ik mijn reknr moest doorgeven, bij mij stond het geld er al op voordat ik de brief had gehad.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:29

Ik ken mensen die dit ook hebben. Als je er recht op hebt krijg je het, een aanvraag doen is niet nodig, ik zou zeggen geniet van het extratje!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:39

S_C schreef:
Ja staat een tel nummer bij ik was ook van plan om die te bellen EN om iets van het uwv te bellen ik vertrouw het ook niet compleet daarom heb ik ook nog geen stappen ondernomen. Lijkt mij ook dat ze bij mijn rek nr zouden moeten kunnen..

Ik heb het vorig jaar ook gekregen, maar ik vond mezelf niet gehandicapt of chronisch ziek. Zij vonden mij wel chronisch ziek, maar ze zeggen niet de precieze reden waarvoor je het ontvangt (ik was nl. ook bang dat het een fout was en heb daarom gebeld).
Ze kunnen wel zeggen wat o.a. redenen zijn waarvoor je het zou kunnen ontvangen en ik bleek het te hebben ontvangen ivm langdurig medicijngebruik.

Wij hebben van dat geld een weekendje weg geboekt met kerst, maar toen lag ik in het ziekenhuis en we hadden geen annuleringsverzekering, dus heb er niets aan gehad. Hoop dat ik het dit jaar weer krijg :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:42

Dit is vertrouwd hoor,hier in de omgeving hebben meer mensen dit gehad en allemaal op verschillende tijden,dus niet persé in Dec.
Gewoon invullen en posten.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:39

Heb je ergens een indicatie voor? (CIZ/AWBZ)
Omdat ik een indicatie heb om op 'begeleid wonen' te mogen wonen krijg ik ook tegemoetkoming van CAK. De indicatie impliceert eigenlijk dat je chronisch / langdurig ziek bent.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:06

Ik krijg jaarlijks ook zo´n brief, ik krijg ongeveer 50 euro terug. Ik heb astma en hoewel ik mezelf niet echt chronisch ziek vindt, ben ik elk jaar wel mijn 160 euro eigen risico kwijt aan medicatie.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:09

Dit klopt gewoon hoor :) Dit jaar heb ik m niet gehad, maar vorig jaar wel omdat ik in 2008 in een revalidatie centrum had gezeten. Ik heb zelf niks aangevraagd maar met bepaalde kosten schijn je hier inderdaad automatisch recht op te hebben. Ik moest ook mijn rekening nummer opsturen en een tijdje daarna stond het netjes op mijn rekening.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:25

patos schreef:
Ik krijg jaarlijks ook zo´n brief, ik krijg ongeveer 50 euro terug. Ik heb astma en hoewel ik mezelf niet echt chronisch ziek vindt, ben ik elk jaar wel mijn 160 euro eigen risico kwijt aan medicatie.

Hoezo krijg jij dan maar 50 euro terug?
Volgens mij heeft het CAK dit pas vorig jaar ingesteld voor zover ik weet.
Is dit niet iets anders dat je terug krijgt?

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 11:35

ik heb recht op 300 euro..
ik vind mezelf niet chronisch ziek maar ik heb wel revalidatie gehad wegens een hernia.
Ik ga maar eens even bellen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:09

Quellian schreef:
patos schreef:

Hoezo krijg jij dan maar 50 euro terug?
Volgens mij heeft het CAK dit pas vorig jaar ingesteld voor zover ik weet.
Is dit niet iets anders dat je terug krijgt?

Nee hoor, krijg het zeker al 3 jaar. De brief is van het CAK, tegemoetkoming voor chronisch zieken. Ik denk dat ik maar 50 euro krijg omdat ik lang geen 300 euro kwijt ben aan mijn medicatie.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:50

Ik heb het ook ontvangen, kort nadat ik mijn belastingaangifte over 2010 had gedaan. Bij mij was het inderdaad ook een tegemoetkoming over 2009. De logica hiervan snap ik nog steeds niet, maar ik heb mijn aangifte over 2010 verder helemaal goed gedaan zegt de accountant. Dus ik ga er maar vanuit dat het goed is!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:56

Mijn moeder krijgt dit ook en voor mij zit het in de molen :)

Dit is gewoon vertrouwd en ik zou ook zeggen, geniet van het extraatje. Je kan ook nog het mantelzorgcompliment aanvragen als je een mantelzorger hebt. Bv dat je moeder je booschappen doet oid, dan krijgt je moeder 250 euro gestort.

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:42

Bedankt voor jullie verhalen !
Ik heb geen mantelzorg oid, snap daarom niet zo goed waarom ik dit gekregen heb aangezien ik mezelf niet als ziek oid beschouw.

Brief is op de post ! bedankt voor jullie snelle adviezen !

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:43

S_C schreef:
ik heb recht op 300 euro..
ik vind mezelf niet chronisch ziek maar ik heb wel revalidatie gehad wegens een hernia.
Ik ga maar eens even bellen

Hiervoor zou je best een indicatie hebben gekregen.

(en dat koppelen ze dus terug bij CAK)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:26

patos schreef:

Wat jij krijgt is waarschijnlijk de Compensatie Eigen Risico (CER) , die loopt ook via het CAK en al een paar jaar inderdaad.

In 2008/2009 (weet het even niet meer exact) is de WTCG (wet tegemoedkoming chronisch zieken en gehandicapten) ingevoerd ter compensatie van de flinke beperkingen in de belastingaftrek van bepaalde ziektekosten.

De CER ligt op ongeveer 50 euro inderdaad en wordt meestal ergens in september uitgekeerd.

De WTCG bestaat uit verschillende onderdelen. Een deel wordt via het UWV uitgekeerd aan mensen die in het lopen de jaar vóór 1 juli 35% op meer zijn afgekeurd. Dit is een vast bedrag van 350 euro, en wordt meen ik ook in september uitgekeerd.

De rest wordt via het CAK geregeld geloof ik en bestaat voor een deel uit een verlaging van de eigen bijdrage WMO/AWBZ met ruim 30% en afhankelik van je zorggebruik (medicijnen, fysio, revalidatie en nog wat dingetjes) krijg je een bedrag tussen de 150 en 500 euro uitgekeerd. Dit wordt berekend over het voorgaande jaar.

Dus je hoorde in 2010 het bedrag van 2009 te krijgen, dit jaar dat van 2010 etc. Het CAK is echter deels afhankelijk van de info die je zorgverzekeraar doorgeeft en heeft zelf ook nogal eens te maken met achterstanden, dus het kan ook later komen. Heb je niks gehad en denk je recht te hebben op een tegemoedkoming uit de WTCG vai het CAK dan kun je die ook aanvragen.

Meer info: http://www.hetcak.nl en http://www.testwtcg.nl/ Op die laatste site kun je je gegevens invullen en een indicatie krijgen van waar je recht op hebt. Dat wil echter niet zeggen dat je de tegemoedkoming automatisch krijgt. Zoals gezegd moet het CAK info krijgen van je verzekeraar, die weer afhankelijk is van de snelheid van factureren van zorgaanbieders (artsen, apotheek, fysio etc.).

Als je in google WTCG intikt, krijg je nog wel meer info naar boven.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:48

Annick75, wat een duidelijke uitleg, bedankt! +:)+

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:57

Aha, nou is me ook eindelijk duidelijk waarom ik dat geld krijg ;) De brief is inderdaad wel van het CAK afkomstig, vandaar dat ik in de war raakte.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:24

Graag gedaan, door mijn eigen chronische ziekte ben ik helaas steeds beter thuis in de wirwar van regeltjes en regelingen en ach, als je dan zo'n vraag tegenkomt, lijkt het mij niet meer dan aardig die info even door te geven ;).

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:24

Ik was ook redelijk in de war en bovenal omdat ik mijzelf dus totaal neit als chronisch ziek beschouw !
ik werk volop ik studeer ik ga uit ik train volop, oke er zijn soms dagen dat ik me been niet omhoog kan krijgen van de pijn in me rug met uitstraling maar chronisch ziekii beschouw ik mijzelf absoluut niet. De brief is inmiddels al op de post en kijk uit naar me zakcenje, ga dr lekker aan dagje spa van boeken ! heb ik wel verdiend vind ik zelf hihi.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:39

Ik krijg het ook heb 2 x 50 euro gehad en vorig jaar December 300 euro. Ik heb suikerziekte, mijn nichtje heeft het down syndroom en krijgt het ook zo ook mijn oom met ms.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:51

S_C schreef:
Ik was ook redelijk in de war en bovenal omdat ik mijzelf dus totaal neit als chronisch ziek beschouw !
ik werk volop ik studeer ik ga uit ik train volop, oke er zijn soms dagen dat ik me been niet omhoog kan krijgen van de pijn in me rug met uitstraling maar chronisch ziekii beschouw ik mijzelf absoluut niet. De brief is inmiddels al op de post en kijk uit naar me zakcenje, ga dr lekker aan dagje spa van boeken ! heb ik wel verdiend vind ik zelf hihi.

Focus je niet op het woordje 'chronisch'.

Langdurig ziek kan ook ;)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:44

wij hebben het vorig jaar ook gehad. Onze zoon is zutistisch en heeft altijd medicatie nodig. Vertrouw het maar lekker en geniet van je extraatje