Afgelopen jaar keerde het echter weer terug, dit keer bleef het duren en duren. Uiteindelijk na 2 AB-kuren ben ik doorgestuurd naar het ziekenhuis voor foto's van mijn longen. Een week later belde ik voor de uitslag en kreeg ik te horen dat mijn hart vergroot lijkt en dat ik een flinke scoliose in mijn rug heb. Ik wist altijd al wel dat ik een scheve/kromme rug had, dus schrok er niet zo van, van het vergrote hart schrok ik des te meer. Hiervoor moest ik een afspraak maken bij de HA, tijdens mijn spreekuurtje heeft mijn HA de beoordelend arts gebeld en hij adviseerde eerst actie op de scoliose te ondernemen, ik moest doorgestuurd worden naar een orthopeed.
Zo gezegd zo gedaan, mijn HA heeft het verzoek gestuurd met de vraag of ik binnen 2 weken op het spreekuur kon komen. Dat was vorige week dinsdag. Ik kwam bij de orthopeed en zag de foto van mijn longen en rug die gemaakt was, en jeetje ik schrok me echt rot!! Het zag er echt verschrikkelijk uit die ruggengraat van mij. Omdat de orthopeed alleen niet goed vast kon stellen hoe erg het was en de exacte afwijking in graden moest ik naar de rontgen om een foto te laten maken van mijn gehele rug, daarna moest ik terugkomen en zou hij alles vertellen wat er gedaan moest en kon worden.
De orthopeed heeft vastgesteld dat de afwijking van het bovenste gedeelte 52 graden is en van het onderste gedeelte 72 graden
Ik ben er echt ontzettend van geschrokken, daarna vertelde hij wat de mogelijkheden zijn. In mijn geval is dat een operatie om de scoliose vast te zetten zodat deze niet verder kan zakken en te kijken of ze het nog wat rechter kunnen maken. Er zijn 3 ziekenhuizen waarnaar ze mij door konden verwijzen, namelijk Rotterdam, Breda of Nijmegen. Ze zouden vanuit het ziekenhuis kijken waar ik het snelst terecht kon en mijn gegevens doorsturen. Een dag later kreeg ik al te horen dat mijn gegevens naar Breda gestuurd zouden worden omdat daar de wachtlijst rond de 6 maanden lag en bij de andere ziekenhuizen meer dan een jaar.
Nu moet ik dus geopereerd worden aan de scoliose en vraag ik mij af wie er nog meer een scoliose heeft, en wat er bij jullie aan gedaan is. Daarnaast de afwijking van jullie scoliose. Of je een operatie hebt gehad, en zo ja hoe de ingreep was. Hoe lang je in het ziekenhuis moet blijven en hoe lang de revalidatie na de ingreep ongeveer is.
??!
ik heb zelf dus geen ervaring met een operatie o.i.d. Ik hoop voor je dat het hierna beter zal gaan en dat het probleem van je longen en hart hiermee wellicht ook verholpen wordt.

Hoe is je herstel na de operatie? Wat mag jij wel en niet nu zo kort na je operatie? Hoe lang staat er voor jou herstel ongeveer? Gewoon de 6 tot 9 maanden? In welk ziekenhuis heb jij de operatie gehad?
4 dagen later lag ik weer op de OK om het bloed achter mijn longen weg te halen. 2 dagen daarna voelde ik me stukken beter, ik kon weer eten sinds 6 dagen. het moeilijkst vond ik, was het zitten. het kost heel veel kracht, en je bent best uitgeput na zo'n operatie. lopen ging bij mij gelijk goed, ik liep zelfs al de hele afdeling over. die dag mocht ik ook naar huis. de prikken waren niet heel erg fijn, ik kreeg 11 dagen lang een trombose prik in me been omdat ik niet kon lopen. ik heb ongeveer 25 vingerprikken gehad, maar die waren volgens mij om me bloed na te kijken door die complicatie. ik was zo'n beetje helemaal lek geprikt met alle infusen nog erbij haha.