Pijn bij doorkomen vertsandskies, normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Pijn bij doorkomen vertsandskies, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 19:31

Hallo,

Sinds een aantal dagen heb ik toenemde pijn in mijn onderkaak, aangezien daar een verstandskies aan het doorkomen is.
In mijn bovenkaak zijn beide verstandskiezen al door, hier heb ik echter weinig van gemerkt. Mijn andere verstandskies in de onderkaak is weggesneden door de kaakchirurg, omdat deze scheef ging groeien.

Nu vraag ik me af in hoeverre deze pijn normaal is? Ik heb echt continue pijn en ben moe. Geen koorts of ziek ofzo hoor. Maar ik vraag me af of ik hiermee de tandarts moet bellen dinsdag, of dat deze pijn normaal is en ik het moet uitzingen.

Groetjes Laura

AFCAAFCA

Re: Pijn bij doorkomen vertsandskies, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:34

Ik heb wel behoorlijk last gehad van het groeien van de verstandskiezen.
Je kunt ze altijd even bellen en het verhaal uitleggen, misschien zeggen ze wel dat je langs moet komen of hebben ze een goede tip tegen de pijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:40

Pijn bij het doorkomen van (verstands)kiezen is normaal. Het bot moet omvormen, het tandvlees moet wijken. Vooral tegen de avond hebben vele hier vaak last van. Als het tandvlees over de kies weg is, is de pijn vaak ook een stuk minder. Als tandarts kun je hier erg weinig aan doen. Als er 1 knobbel door is kun je met een sonde soms iets het tandvlees oprekken. Paracetamol nemen is dat het advies wat ik vaak geef. Wanneer het ontstoken is rondom de kies, moet deze verwijderd worden. Anders is het tot die tijd even op je kiezen bijten.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 19:44

Bedankt voor de reacties!

Lithya, de kies is nu al een eind door, maar vooral het tandvlees achter de kies is heel erg pijnlijk. De kies zelf valt wel mee.
Kan ik nog iets doen om het extra schoon te houden ofzo?
Edit: ik had gelezen dat waterstofperoxide goed helpt, maar dat heb ik niet meer in huis.

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:10

Waterstofperoxide kan je opvragen via je tandarts. Zij schrijven dan een receptje uit. Verder spoelde ik ook wat regelmatiger met mondwater. Verzachte bij mij wel. Zo'n zeurende pijn is volgens mij redelijk normaal. Maar bellen kan altijd, misschien is er in jou geval te weinig ruimte voor de tand om door te komen. Succes.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:48

Ja ik heb afgelopen november een verstandskies doorgekregen (links boven) en dat voelde ik erg goed. Niet kunnen eten met links, zeurende pijn aan mn kaak etc. Deze is er toen uit getrokken door de TA. Nu krijg ik er weer een, rechtsonder. Moet zeggen dat deze veel meer pijn doet. Heb geen/weinig honger, moet het niet proberen om met rechts te eten (terwijl ik altijd rechts meer gebruik als links) heb heel de dag een zeurende pijn, trekt af en toe door naar mn hoofd waardoor ik dus hoofdpijn krijg. Ook is mn kaak wat dikker...
Helaas zit ik nu met een koortslip waardoor ik eerst moet wachten totdat deze weg is en ik naar de TA kan om hem eruit te laten halen... Zal dus zeker nog anderhalve/twee we(e)k(en) moet wachten :(

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:16

ik heb bij al mn kiezen flink last gehad bij het doorkomen.
en nu nog steeds. mijn verstandskiezen komen zo af en toe een beetje door.. elke keer een stukje meer..
dan is het weer een keer gevoelig voor 2 dagen en ik voel me dan zelfs slapper, beetje algehele malaise..
en daarna gaat het weer over, tot de volgende keer dat een van mn kiezen besluit weer een beetje meer door te komen.
maar toen mn gewone kiezen vroeger in 1 keer doorkwamen was ik er echt ziek van, inclusief koorts, opgezwollen mond, overal aften, dikke keel waar ik nog geen slokje water door heen kreeg etc.
om de een of andere reden kwamen mijn kiezen ook altijd door zodra we op vakantie waren in het buitenland.

mijn verstandskiezen komen trouwens schots en scheef door (geloof niet dat er ruimte is in mn kaak om recht door te komen) maar tandarts zegt: zolang je er geen last van hebt, lekker laten zitten.

misschien kun je ipv paracetamol een ibuprofen of aspirine nemen, die werken ontstekingsremmend :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:43

Voorzichtig blijven poetsen zodat je in ieder geval wel de plaque en etensresten weg haalt. Mondwater kan soms wel verlichting bieden, maar vervangt beslist het poetsen niet. Zelf vind ik Listerine het fijnst, al zullen er zijn die dat afraden vanwege de alcohol die erin zit.

Het lapje tandvlees (operculum) wat nog over je kies zit kan ook geïrriteerd raken doordat er etensresten onder blijven zitten. In dat geval kun je het zelf lastig schoon maken en werkt uitspelen met een monojet het best (een spuitje met een plastic tuitje eraan). Water met een beetje zout volstaat prima.

Ibuprofen is ontstekingsremmend ja en zou ruim de voorkeur boven aspirine hebben. Maar ik koos voor paracetamol omdat niet ieders maag tegen ibuprofen kan. Als je weinig eet worden sommigen misselijk van ibuprofen. Neem dan bijvoorbeeld een eierkoek met jam. Heb je in ieder geval iets in je maag.

Als de kies niet verder kan doorbreken en je blijft last houden zou ik er niet te lang mee blijven lopen en je tandarts bellen. Dan blijft het probleem terugkomen. Vooral op momenten dat het echt niet past.
Laatst bijgewerkt door Lithya op 12-06-11 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:48

Als de mogelijkheid er is zou ik ze er toch lekker uit halen. Als ze scheef doorkomen en je hebt een beugel gehad in het verleden kan alles weer verschuiven.
Bij mij deed het op een gegeven moment zoveel pijn dat ik mijn mond niet eens meer open kon doen en kon eten. Moest alles plat drukken en tussen mijn tanden door zien te douwen. Vond de pijn van het doorkomen vele malen erger dan de napijn na het trekken. Van het trekken heb ik niks gevoeld, vond er niks aan en was goed verdoofd.

Daarna heb ik dus nog een half jaar met een beugel mogen lopen omdat ik boven na de eerste jaren beugel op mijn 12-de tot mijn 14-de geen spalkje aan de bovenkant had gekregen. Mijn tanden zijn toen aan de wandel gegaan omdat mijn verstandskiezen doorkwamen.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 08:20

Bedankt voor alle reacties!

Inmiddels lijkt het iets beter te gaan. Het is nog wel erg gevoelig, maar die constante, zeurende pijn is weg. Even kijken hoe het vandaag gaat en hoe het morgen is. Als het morgen nog niet beter is, ga ik de tandarts bellen. Ik hoop alleen niet dat ie er dan direct uit moet, want ik ben namelijk woensdag jarig en geef a.s. zaterdag een groot feest voor mijn verjaardag en afstuderen. En van die actie bij de kaakchirurg ben ik een week beroerd geweest.
Dus hopen dat t wat opknapt en dat ik t in ieder geval tot na zaterdag uit kan zingen.

@ Lithya, poetsen doe ik gewoon. Mondwater heb ik nu niet in huis, net als waterstofperoxide en een monojet en de winkels zitten dicht hier, dus dat kan ik eventueel pas morgenmiddag halen. Ibuprofen hetzelfde verhaal, heb ik ook niet in huis. Misschien dat mijn vriend nog wat heeft liggen, dat ga ik nog even vragen.
Overigens gaat eten wel goed hoor, zo lang ik het aan de linkerkant doe.

Lous, zoals je hierboven kan lezen hoop ik niet dat ie op korte termijn getrokken moet worden, omdat ik er vorige keer een week ziek van ben geweest (het is toen ook gaan infecteren) en dat kan ik nu niet gebruiken! Ik heb ook een beugel gehad en daarna spalkjes, die heb ik nu nog steeds. De verstandskies lijkt mooi recht door te komen nu, dat had de tandarts ook al eerder op een rontgenfoto gezien. Die andere in mijn onderkaak is al verwijderd voordat hij door kon komen, omdat die echt scheef zou groeien.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:33

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 08:36

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:15

Ondanks het topic: een verstandskies die gewoon doorkomt is vaak makkelijker te trekken dan kiezen die niet volledig doorgebroken zijn. Zoiets geeft dan meestal weinig tot geen problemen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:36

Je zou kunnen spoelen met Corsodyl. Dat helpt echt heel fijn als het een beetje ontstoken raakt.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:58

Lithya schreef:
Ondanks het topic: een verstandskies die gewoon doorkomt is vaak makkelijker te trekken dan kiezen die niet volledig doorgebroken zijn. Zoiets geeft dan meestal weinig tot geen problemen.

Da's goed nieuws :) Mijn andere die verwijderd is, was nog niet doorgekomen en daar heb ik erg veel last van gehad, vooral ook omdat het ook nog ging ontsteken.

Scum, bedankt voor de tip! Helaas heb ik dat niet in huis en de winkels zitten dicht, dus ik moet het even zonder doen. Maar ik spoel nu met zout water, dat gaat ook goed.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:36

Corsodyl is chloorhexidine. Dit geeft nogal eens verkleuring aan de tong en tanden en verminderd het sterk je smaak. Zou het niet snel kiezen.