blaar open --> open wond en het is weekend..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

blaar open --> open wond en het is weekend..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:04

Ja hoor heb het voor elkaar...
Ik heb een wratje laten aanstippen op mijn duim, nu kwam daar een gigantische blaar op en op advies van de assistente door geprikt omdat er gigantisch veel spanning op zat en ik mijn duim niet meer kon gebruiken.
Nu was dat het probleem niet (behalve dat die blaar zich net heel snel weer vulde!).
Maar op mijn werk bleef ik ergens achter haken... er zat dus een klein gaatje in die niet meer dicht ging.
Nu was ik net bezig met iets in elkaar aan 't zetten (een stoel :+ ) en ja hoor het hele velletje schuurde ik er af (auuuwww!!).
Nu zit er dus een wond van zo'n 1 cm. Nu lijkt dat niet heel groot, maar voor een duim is dat behoorlijk! Het zit precies op m'n gewrichtje..

Wat kan ik nu doen? (er is op het moment niemand thuis, kan ook niemand bereiken). Ik heb geen vet gaas liggen (normaal wel.. nu natuurlijk niet)

Optiwolk

Re: blaar open --> open wond en het is weekend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:07

Laten uitdrogen?
Als ik een open blaar heb, probeer ik die zo vlug mogelijk te laten 'drogen'.
Evt ontsmetten tegen de vuilte die er inzit/ kan inkomen.

Ik snap soms niet dat mensen altijd wonden willen afdekken. Als er dan vuilte inzit gaat dat toch alleen maar sneller ontsteken doordat het warm heeft en kan broeden?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:09

idd lekker laten drogen aan de lucht, en evt ontsmetten.. oftewel ik ga mee met optiwolk!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:10

Oh ja dat was ik vergeten te zeggen, vrijdag aan 't einde van de dag kwam er wat prut uit. Inmiddels is die ook al rood (rondom) geworden en natuurlijk ook warm...

Ja ik dacht ook op laten drogen, maar aangezien het een behoorlijk wondje is leek me dat misschien niet zo'n heel goed idee...

ontsmetten heb ik gedaan (de sterilon had ik gelukken wel staan,, brand iig goed uit :+ )

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:11

Kan je da HA post niet even bellen en vragen wat zij aanraden?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:12

Sterilon is echt heel erg branderig op een blaar.

Ik ontsmet altijd met Biotex.
En dan in warm bijna heet water.
10 minuten zitten en dan zo'n 3 keer op een dag :)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:15

kiki @ zat ik al aan te denken,, maar vind het denk ik een beetje onzinnig.. is niet bepaald spoedeisend (denk ik) is alleen vervelend :+

cchanny@ biotex heb ik volgens mij nog wel staan, ga ik proberen dankjewel!

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:17

heb je soda in huis?

beetje soda in water en even laten weken, daarna droog deppen en een pleistertje er rond.
s avonds pleister eraf weer even in soda en zo laten voor de nacht

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:17

Je hebt maar een blaar, niet voor alles hoeft de huisartsenpost gebeld te worden :)
Gewoon niks opplakken of doen, maar laten drogen, en niet te veel bewegen want dat doet pijn als het op de knokkel zit haha, maar nee niks aan doen hoor, gaat vanzelf over.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:18

Effe weken in soda/biotex en daarna een pleister erop.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:18

Het is een blaar na het aanstippen, mijn wrat onder mijn voet is echt weleens gaan ontsteken na het aanstippen, dat was geen pretje :n

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:19

djulitaa@ nou ja had een blaar,, nu een wondje :P maar inderdaad die huisartsen hebben nog meer te doen.. kijk als ik nou een pols had die de andere kant op stond oké... :P

Soda heb ik geloof ik ook nog wel staan.. :)

@kiki nou ja onder mijn voet zit de rest (van de wratjes die aangestipt zijn.. maar daar heb ik geen last van (als ik maar niet loop :+ ) maar die zijn gelukkig nog helemaal intact :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:24

Anders even langs je buren voor de verbanddoos? :) Die hebben vast wel een gaasje voor je dat niet plakt aan de wond.
Gewoon schoonmaken met water, event. ontsmetten (wat sterilon op gaasje en dan even eroverheen vegen :P) en dan wel afplakken als de wond nog open is: niet aan de lucht drogen, juist bedekken met grote pleister oid (ik heb zelf altijd pleister die ik op maat kan knippen). Bacterien hebben anders vrij spel als je het aan de lucht laat drogen ;)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:28

als het al rood is en er komt prut uit dan moet je het juist nat gaan houden, dus nat gaasje erop en zorgen dat het wondje ''open'' blijft tot het schoon eruit ziet.
En wanneer je het echt niet vertrouwd toch even langs de HA post

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:15

Heb het in de soda gehouden en jodium opgedaan (heb ik nog gevonden onder in een kastje. Het is tot 04/11 houdbaar, dus de werking is wat minder ;) maar beter iets dan niets!)
Heb er nu een gewone pleister op geplakt, ben alleen bang dat mijn huid er straks aan vast plakt... (vandaar dat ik eerst een vet gaas wou pakken..)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:13

In zulke gevallen doe ik er gewoon wat zalf op en een pleister :)

Bij voorkeur iets van honingzalf , daar genezen open plekjes heel mooi en snel van !

Wond is afgedekt zodat er geen vuil in kan komen , de zalf houdt het zacht en soepel zodat het niet steeds open scheurt (wat je bij indrogen al snel hebt op een gewrichtje :P ) en door de zalf plakt de pleister er ook niet aan vast.

Als ik geen goede wondzalf bij de hand heb dan pak ik wel wat anders , handcrème ofzo gaat ook prima :j

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:17

Als de pleister aan de wond vast gaat zitten bij de volgende weekronde gewoon eerst met pleister en al in je badje gaan, dan weekt de pleister weer los.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:37

Maar dan gaat je wond toch steeds weer open?

:S

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:01

Dat is in geval van een mogelijke ontsteking ook niet erg, dan kan eventuele troep er ook uit ;)

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:07

Ik had ook zo`n rauwe plek (maar dan iets groter dan 1 cm)
Echt heel erg vervelend is dat!
Ik heb mijn voet (daar zat de plek op) een kwartier
in een soda badje gehouden.
Daarna een gaasje op gedaan met een laagje eronder waardoor
het niet aan de blaar bleef plakken.
Ik heb er elke dag een nieuw gaasje op gedaan en elke dag jodiumgel (prikt niet) op het gaasje gedaan.
En toen is het helemaal dichtgegaan. :)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 18:30

Heb net m'n pleister er af gehaald om te kijken hoe het er nu aan toe was...
hij zat goed vast geplakt.. en heb hem er dus in 1x afgehaald, misschien niet verstandig... :+

Het ziet er gelukkig al iets rustiger uit als vanmiddag!

Handcreme er op smeren lijkt me nou niet echt heel handig/fijn.. die ga ik maar niet uitproberen.. :o

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:16

Heb 3 weken geleden hetzelfde gehad met een flinke blaar op mijn voet. Nu was mijn blaar wel iets groter dan die van jou 1,5 bij 4,5cm aan de binnenkant van mijn voet (hardloopkwaaltje) :=

Zolang de wond rood en geinfecteerd is, moet je er steriele, vette gaasjes (voor brandwanden) op doen met verbandje erom. Ik deed zelf 's avond mijn voet in de soda, laten drogen, vlakvoor ik naar bed ging, deed ik het gaasje erop. De infectie was na 4 dagen weg, toen ben ik gestopt met de gaasjes. De gaasjes heb ik bij de apotheek gekocht.
Vooral geen pleister erop doen!! Het moet juist ademen nu.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:35

zuurvrije vaseline is ook nog een optie om erop te doen.
maar persoonlijk, en nu zeker voor de nacht, zou ik er niks mee doen en het onafgedekt laten drogen.