Afvallen zonder dieet of sport, kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Afvallen zonder dieet of sport, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 21:27

Misschien heel naïef bedacht maar eigenlijk zou ik graag willen afvallen zonder dat ik fanatiek moet gaan sporten of dieet :P.

Ik was altijd prima op gewicht. 1.88 lang en ik schommelde tussen de 70 en 75 kilo. Ik kon alles eten en naast het dagelijkse paardrijden, sportte ik niet. Ik had een fulltime kantoorbaan, dus ook daar geen beweging. Dit kon ik mooi zo volhouden tot mijn 32e. Tot ik stopte met roken, toen begon de ellende :n. Langzaam aan begon ik aan te komen. Natuurlijk doordat ik, zeker in het begin meer at (pepermuntjes, borrelnootjes) maar ook doordat mijn spijsvertering veranderde. 3 jaar later weeg ik circa 89 kilo en dat vind ik echt teveel.

Voor een paar maanden terug ben ik gaan sporten en dat hielp wel, woog 85 kilo maar dat was qua tijd een enorme opgave. Nu ik een week of 3 niet meer naar de sportschool ben geweest ben ik bang dat ik zelfs over de 88 kilo heenga (ik durf nu niet meer op de weegschaal te gaan staan :+).

Omdat mijn grootste angst is om in het jojo-effect te vervallen ben ik op zoek naar tips waardoor ik in ieder geval niet meer zwaarder wordt en misschien zelfs wat lichter. Wat ik nu doe is zo min mogelijk aardappelen/pasta's en het snoepen binnen de perken te houden maar het lijkt geen zoden aan de dijk te zetten.

Is er iemand die slimme tips heeft?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:30

Ik denk dat je wel 1 van de twee nodig hebt om af te kunnen vallen ;). Ik ben ook geen sporter, maar was wel
20 kilo te zwaar. Door mijn eetpatroon aan te passen ben ik ze in 5 maanden weer kwijt geraakt. Ik heb daar
totaal niet meer bij bewogen dan normaal. Maar als ik gewoon door was gegaan met mijn oude leefwijze, was
het gewoon fout gegaan. Als je wilt kan ik je het lijstje wel sturen met dingen die ik vooral in het begin at. Dat
heeft mij ontzettend geholpen, zonder dat ik aan het crashen was. Succes :).

Marit

Re: Afvallen zonder dieet of sport, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:31

Nou, bij afvallen moet je vet kwijtraken. Dit moet door of minder/gezonder te eten, of meer te bewegen. Dat kan gewoon simpelweg niet zonder een van de twee. :')
Of zie ik nu iets over het hoofd?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:34

Als dat zo makkelijk was, zou het dan niet zo zijn dat er bijna niemand overgewicht zou hebben ? :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 21:36

Als je zou willen, zou ik graag het lijstje willen bekijken Siets!

@Marit: klopt wat je zegt maar ik wil niet bewust gaan dokter Franken, Sonja Bakkeren, Cambridgen of iets anders. Sporten eigenlijk liever niet omdat daar de tijd voor ontbreekt. Daar moet ik heel bewust tijd voor maken en valt me zwaar. Ik zorg alle dagen dat ik gezond mogelijk eet maar ik lust ook een nootje of dropje. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik die de rest van mijn leven zou moeten laten staan. Je zou toch gewoon een gezond gewicht moeten kunnen hebben met gezond eten en af en toe wat snoepen? Ergens doe ik iets fout maar wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:38

nouja je moet je ook afvragen wanneer iets een dieet is...

Een gezond eetpatroon zul je wel nodig hebben, maar wel gewoon 3 gezonde(re) maaltijden met 3 lichte(re) tussendoortjes gaat wel helpen... :D

Daar hoef je geen gekke citroensap / ziekenhuis / koolhydraten dieten voor te volgen of whatever. Waar het omgaat is dat je gewoon minder kcal binnenkrijgt dan je verbruikt (minimaal 1400 kcal. per dag als je niet beweegt oid. ) door te sporten kan je je kcalverbruikvergroten :Y) Maar dat is niet écht essentieel wil je afvallen.. Tenzij je al op het minimum zit van wat je wil eten.. Als je daar niet mee af kan vallen,ben je afhankelijk van sport :P

RvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:39

Ik denk van niet ! Maar als je je eten aanpast aan je beweging per dag, moet het wel lukken .. ook ik ben erg benieuwd naar het lijstje van Siets ! Zou je die misschien ook naar mij kunnen pb´en ?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:43

Rhodos schreef:
Als je zou willen, zou ik graag het lijstje willen bekijken Siets!

@Marit: klopt wat je zegt maar ik wil niet bewust gaan dokter Franken, Sonja Bakkeren, Cambridgen of iets anders. Sporten eigenlijk liever niet omdat daar de tijd voor ontbreekt. Daar moet ik heel bewust tijd voor maken en valt me zwaar. Ik zorg alle dagen dat ik gezond mogelijk eet maar ik lust ook een nootje of dropje. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik die de rest van mijn leven zou moeten laten staan. Je zou toch gewoon een gezond gewicht moeten kunnen hebben met gezond eten en af en toe wat snoepen? Ergens doe ik iets fout maar wat?

Als je alle dagen gezond eet met af en toe snoepen kan je inderdaad een gezond gewicht hebben. Je komt dan niet meer aan.
Waarschijnlijk kom je nu dus niet aan, je behoud je gewicht door gezond te eten. Dit zegt echter niet dat je afvalt, daarvoor moet je echt minder calorieën eten dan je verbrandt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:49

je moet eens voedingsproducten vergelijken, zit veel kcal verschil in vergelijkbare producten. Dat is een kleine moeite :P

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 21:55

Om een voorbeeld te geven, van een gemiddelde werkdag en een vrije dag:

Werk:
Ontbijt is een halve liter magere yoghurt
Tussendoor een granenreep oid
Lunch zijn drie boterhammen, soep, karnemelk, fruit
Tussendoor een granenreep
Diner is groenten met vlees en pasta of aardappelen, ik eet pas om acht uur meestal.
Soms wat snoep of borrelnootje 's avonds.

Verder drink ik ongeveer 8 koppen cappucino op een werkdag en nog 2 of 3 senseo.

Als ik vrij ben, 5 dagen per week. Eet ik onregelmatiger en is mijn lunch vaak drie broodjes.

Ik eet gemiddeld 2 keer per maand patat, gebak komt ook weleens langs op kantoor.

@myrthe: ja, ik vrees het ook. En nu nog zo, zonder dat je gaat jojo-en

Waar gaat het mis?

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:09

Probeer zoveel mogelijk volkoren producten te eten (volkorenbrood-volkorenpasta i.p.v normale)
das gezonder en vult beter waardoor je minder eet.

En sommige z.g.n granenrepen zijn juist ongezond, zag ik laatst iets van op tv
soms net zo ongezond als snoep.

Bij het eten van een "prak" schep dan in verhouding meer groente op als aardappels.

Soms zeggen ze ook, niet te laat eten omdat je dat niet meer verbrand, maar of dat klopt weet ik niet want in je slaap is je lichaam ook aan het verbranden!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:37

granenrepen er meteen uit, barstens vol suiker die krengen..

je hoeft geen speciaal dieet te volgen. Maar zoek iets waarbij je echt geen suiker eet, heel erg belangrijk! Dus ook geen Cruesli's en liga continue en al dat soort b*llshit. :n
Dan maak je zélf een eetschema waar je je zonder moeite aan kunt houden en eventueel een trainingsschemaatje waar je niet zoveel moeite voor hoeft te doen.

Het gaat namelijk niet zozeer om de kilo's kwijt te raken, het gaat erom dat je ze er over, pakweg, een jaar af kunt houden voor de rest van je leven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:40

denk dat die koppen cappuchino behoorlijk aantikken, is echt onwijs slecht... Zit veel vet in, helemaal als je dan nog suiker er in doet is het echt kcalbom. Zoiets moet je meer als tussendoortje/toetje zien.
Verder zijn idd niet alle granenrepen niet even gezond, kan je beter vervangen door een snack-a-jack ofzo, of een stuk volgranen ontbijtkoek etc. :Y) Zo zijn er nog wel wat voorbeelden te bedenken. iig geen sultana of mueslirepen of iets in die trant; daar zit superveel suiker in..

brood is prima, maar wel met mager beleg. En in nootjes zitten onwijs veel kcal. Ook wel veel goede vetten enzo, maar daarmee moet je echt matigen want dat tikt onwijs snel aan qua kcal :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:42

in ontbijtkoek zit ook suiker :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:44

je hebt ook van die meergranen/volkoren (iets in die trant :D ) ontbijtkoek, dat valt best mee.. Is best gezond :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:33

Het boekje Skinny Bitch lezen. De titel klinkt misschien niet aantrekkelijk, maar ik denk dat dat wel een goede leidraad is wat betreft gezond eten :j

Je hoeft 't overigens niet direct te zoeken in dieet of sporten. Je voedingspatroon aanpassen, wat je dan ook jaren vol moet kunnen houden, en beweging inbouwen in je leven, is veel effectiever dan gedwongen dingen doen zeg maar. Neem vaker de fiets, wandel eens een half uurtje ipv dat je tv kijkt/bokt :P Zomaar wat kleine dingetjes.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:36

Een gezond voedingspatroon én beweging.....
Beweging is sowieso belangrijk!!!
Ik ben zelf 54 kilo afgevallen en blijf op gewicht door gezond en bewust te eten en te sporten..
Dus helaaaaaaas :D
Het is wel een idee om het uit te vinden ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:48

Rhodos schreef:
Misschien heel naïef bedacht maar eigenlijk zou ik graag willen afvallen zonder dat ik fanatiek moet gaan sporten of dieet :P

Amputatie is een optie....

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 02:00

Kuggur schreef:
Rhodos schreef:
Misschien heel naïef bedacht maar eigenlijk zou ik graag willen afvallen zonder dat ik fanatiek moet gaan sporten of dieet :P

Amputatie is een optie....

:')

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 05:44

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 06:06

als je zonder dieet of extra beweging kon afvallen was ik een slanke den :')

Ik denk dat je niet zozeer moet gaan diëten als dingen aanpassen. Zoetjes in de koffie ipv cappucino met suiker, geen granenrepen meer maar bv een rijstwafel, wat steviger ontbijten en lichter avondeten wil ook wel eens helpen. Je hebt op zich geen slecht eetpatroon hoor, dus zou daarbinnen proberen wat producten door magerder producten te vervangen. En beweging idd inbouwen in je dagelijks leven (ik ben 20 kg afgevallen sinds de paarden thuis staan maargoed dat is niet voor iedereen een optie natuurlijk :') ), de trap ipv de lift, half uur wandelen per dag in de pauze bv... dan moet t wel lukken en al gaat t minder snel dan met een dieet dan hou je het wel eraf omdat je leefpatroon verandert.

en mss nog een tip, als je wat strakker en sterker wilt worden (en er dus slanker uit wilt zien omdat je strakker bent) maa geen tijd/zin hebt voor de sportschool kun je wellicht pilates proberen (20 min pd). Ik heb Windsor Pilates dvdtjes en dat voelt bijna niet als sporten maar als lekker rekken en strekken, tis puur aan de spierpijn dat je merkt dat je echt wat doet (en voor mij dé manier om mijn sinaasappelbillen :') weer strak te krijgen in een paar weken! want je ziet snel resultaat vind ik).
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 12-06-11 06:11, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 06:11

Ja, je kunt wel afvallen zonder dieet, bijvoorbeeld door je eetpatroon aan te passen. Maar ook dan moet je er echt dingen voor laten en kun je niet zomaar eten wat je wilt. Ik heb een tijdje geleden eens een soort "experimentje" gedaan (in het kader van een opleiding) om te zien of ik zou kunnen afvallen door alleen m'n manier van eten aan te passen. Ik ben helemaal niet te zwaar dus da's wel een uitdaging (ik weet rond de 60 kg). Ik ben 3 kilo afgevallen door die aanpassing, weliswaar ging dat heel langzaam maar toch lukte het wel. Mijn vriend is hetzelfde dieet gaan doen en is nu inmiddels 12 kg afgevallen.

Toch is ook zo'n aanpassing best lastig, ik ontbijt bijvoorbeeld zonder koolhydraten, dat is in broodlievend Nederland natuurlijk best een grote aanpassing. Dus als je niets wil veranderen in je dieet, dan zou ik op je vraag "nee" moeten zeggen. Dat kan dan gewoon niet. Je zult er wel iets voor moeten doen.

Als er iets aan je stofwisseling mankeert en daardoor dik bent, dan kan het soms helpen om (onder begeleiding) gerichte supplementen te nemen. Maar als het probleem meer zit in dat je gewoon wat teveel eet, dan helpt dat ook echt niet!

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 06:21

sorry maar het kan....alleen of het gezond is......nee dat denk ik niet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 06:40

Doel je op het dieet waar ik het over heb Frangelica, of in het algemeen?
Het dieet wat ik deed is juist erg gezond, het ligt alleen niet erg dichtbij het normale Nederlandse eetpatroon.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:23

HannahFrouk schreef:
Ja, je kunt wel afvallen zonder dieet, bijvoorbeeld door je eetpatroon aan te passen. Maar ook dan moet je er echt dingen voor laten en kun je niet zomaar eten wat je wilt. Ik heb een tijdje geleden eens een soort "experimentje" gedaan (in het kader van een opleiding) om te zien of ik zou kunnen afvallen door alleen m'n manier van eten aan te passen. Ik ben helemaal niet te zwaar dus da's wel een uitdaging (ik weet rond de 60 kg). Ik ben 3 kilo afgevallen door die aanpassing, weliswaar ging dat heel langzaam maar toch lukte het wel. Mijn vriend is hetzelfde dieet gaan doen en is nu inmiddels 12 kg afgevallen.

Toch is ook zo'n aanpassing best lastig, ik ontbijt bijvoorbeeld zonder koolhydraten, dat is in broodlievend Nederland natuurlijk best een grote aanpassing. Dus als je niets wil veranderen in je dieet, dan zou ik op je vraag "nee" moeten zeggen. Dat kan dan gewoon niet. Je zult er wel iets voor moeten doen.

Als er iets aan je stofwisseling mankeert en daardoor dik bent, dan kan het soms helpen om (onder begeleiding) gerichte supplementen te nemen. Maar als het probleem meer zit in dat je gewoon wat teveel eet, dan helpt dat ook echt niet!

Wat dat ontbijt betreft, het is voor je hele lichaam een stuk beter om met fruit te ontbijten ipv met brood zoals we doen. Ik heb/had last van m'n darmen en mij is toen onder andere aangeraden om te gaan ontbijten met fruit. Licht verteerbaar enz. Ik doe dit nu een aantal weken en als ik nu 's morgens wel een keer ontbijt met brood, mis ik m'n fruit :P