Welke vitaminen te kort (vegetariër).

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Welke vitaminen te kort (vegetariër).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:15

Sinds een tijdje mag ik geen varkensvlees, en eieren meer. Vis en kip at ik sowieso al niet. En al het overige vlees vind ik niet zo super.. Ik eet dus nog wel vlees, maar niet veel gevarieerd, en niet zo heel erg vaak meer.

Nu las ik dat je dan B12 te kort kon komen.. Kan je hiervan gewoon tabletjes oid kopen? En is dan gewoon 'vitamine B' voldoende?

Ik ben dus geen vegetariër, maar eet nu nauwelijks nog vlees..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:17

B12 is wat anders dan "gewoon vit B". Er staat niet voor niks een 12 achter. Mijn advies: naar de huisarts! Evt doorverwijzing naar dietiste. Die kunnen het beste vertellen WAT je evt te kort komt (denk ook aan calcium bijv) en hoe dat aan te vullen.

Bloempotje

Re: Welke vitaminen te kort (vegetariër).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:18

Okee, bedankt :j !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:21

Als je heel af en toe vlees eet is de kans erg klein tot niet aanwezig dat je B12 tekort komt. Aan bijv. 1x per week vlees heb je meer dan voldoende. Het is echt iets van onze maatschappij om dagelijks flink vlees te eten, maar noodzakelijk is dat absoluut niet. Ik zou me als ik jou was niet direct zorgen gaan maken over een mogelijk tekort :D

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:22

Ik ben al jaaaaaaren vega, en slik verder geen extra pillen oid.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:25

xChantal94 schreef:
Sinds een tijdje mag ik geen varkensvlees, en eieren meer. Vis en kip at ik sowieso al niet. En al het overige vlees vind ik niet zo super.. Ik eet dus nog wel vlees, maar niet veel gevarieerd, en niet zo heel erg vaak meer.

Nu las ik dat je dan B12 te kort kon komen.. Kan je hiervan gewoon tabletjes oid kopen? En is dan gewoon 'vitamine B' voldoende?

Ik ben dus geen vegetariër, maar eet nu nauwelijks nog vlees..

Ik pak altijde de gewone B + de B12 ik eet ook geen vlees of vis.
Ook pak ik aanvullend A-Z + vitamine C.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:32

Ik las net in een topic symptomen ervan.. Laat ik nou al heeeel lang snel duizelig, misselijk, moe etc zijn. Maar dit is al veeeel langer, dan dat ik nog maar nauwelijks vlees eet. Daar moest ik sowieso al bloed voor prikken :j. Maar tot op heden nog steeds niet gedaan, 'geen tijd' :+ .

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:44

Ik vegetariër (wist je misschien al) en dan moet je inderdaad B12 binnenkrijgen :j. Deze is er in de vorm van pillen of iets dergelijks, maar zit ook gewoon in eten zoals bijvoorbeeld ei, melk, yoghurt en kaas etc. Dierlijke producten dus.

Citaat:
Naast ijzer en vitamine B12 is vlees ook een belangrijke leverancier van eiwit, zink, vitamine D en verschillende B-vitamines. Een goede vervangende bron van deze voedingsstoffen is bij vegetariërs belangrijk.

Supplementen
Vegetariërs hoeven in principe geen extra vitamines of mineralen te gebruiken, mits ze voldoende en gevarieerd genoeg eten.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:48

Idd B12.
maar dat zit ook gewoon in noten, zuivel en vleesvervangers!
Pilletjes kan je kopen bij de kruidvat (heb ik altijd voor op vakantie als ik geen vleesvervangers eet) ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:50

Ijzer en vitamine b12 kunnen inderdaad tekorten gaan geven, maar zolang je gevarieerd genoeg eet en gewoon gezond eet en wat vaker producten eet met meer van deze dingen erin, heb je nergens problemen mee. Ik ben nu ruim twee en een half jaar vegetarier en heb geen enkel tekort.

Net even wat vaker spinazie eten en ik gebruik eieren als vleesvervanger. Dat gaat dan voor jou niet op, maar in wel meer dierlijke producten zit voldoende b12 om het op peil te houden.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:54

Kunt idd B12 en ijzer tekort gaan komen, ik heb ook B12 tekort gehad.
Je moet goede vleesvervangers eten en ik slik davitamon vitaminepillen (sinaasappel zijn de vegetarische)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 15:06

Vleesvervangers eet ik niet :P. Eieren mag ik niet meer.. Ik eet wel kaas, yoghurt ook af en toe. Melk lust ik niet :+. (Behalve als de melk dus ergens in verwerkt zit oid).

Maar het zal vast wel goed komen dan :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:10

Als je nu al klachten hebt is het zeker de moeite waard om eens een bloedonderzoekje te laten doen, maar in dat geval verwacht ik persoonlijk niet dat de oorzaak ligt in de hoeveelheid dierlijke producten die je eet :D

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:14

Dat verwacht ik zelf ook niet nee, aangezien die klachten al veel langer spelen dan dit :j !