Heel kort samengevat: peesproblemen.
Veel pijn & ongemak in voornamelijk knieën, enkels & polsen (al beginnen nek, heupen & rug ook leuk mee te doen). Zou niet van de gewrichten zelf komen maar wel van de pezen er rond. Al jaren aan de gang en lijkt erger te worden, misschien wordt het versterkt door het werk (veel afwisselend zitten/rechtstaan, veel dezelfde bewegingen). Omdat ik hierdoor op mijn werk eigenlijk problemen heb wil ik ergens toch wel graag een antwoord. Of misschien wil ik dat wel helemaal niet

Ben al (meermaals) naar HA geweest en ook de reumatoloog hebben we al bezocht. Verder wandel ik dus wat rond hier op bokt en soms op internet en lees zo hier en daar eens wat, waar ik me nooit op vastpin maar wat wel altijd in mijn achterhoofd blijft zitten.
Wat feiten op een rijtje:
- CRP (ontstekingseiwit): wisselend verhoogd, al kan dit door vele oorzaken
- reumafactor: negatief (al wil dat eigenlijk niks zeggen)
- B12: binnen de grenzen (wel vrij dicht tegen de ondergrens vind ikzelf)
- foliumzuur: ok
- lyme: negatief in 2009 (toen had ik de klachten al een tijdje)
- bloedplaatjes: altijd te hoog
- lymfocyten: heel vaak te hoog
- in de loop der jaren ontstekingen gehad in borstspier (aanhechting naar schouder), kuit (aanhechting aan knie) en pols (peesschede)
- zo'n 8-tal jaar geleden is het allemaal gaan doorzetten, toen enkel nog in mijn knie, waarvoor ik bij de kinesist ben geweest etc., ging toen ook om de pees, maar op dit moment denken we dat alles samenhangt en geen individuele problemen zijn
Wat dingen uit het verslag van de reumatoloog:
- heel wat moeilijke woorden om aan te tonen dat mijn voeten niet goed staan, waardoor ook "neiging tot valgus beide enkels" (hiervoor heb ik steunzolen, die op zich niet hebben geholpen maar waarvan ik wel merk dat het nog erger wordt als daarvoor als ik ze niet aan heb

- neiging tot hyperlaxiteit van de pols
- lipping ter hoogte van femurkop rechts (gaat dus over mijn bekken/heup)
- knieën: evidentie voor patellofemoraal lijden (chondromalacie) (en daar ook nog eens bij dat m'n voeten niet goed staan

Therapievoorstel van reumatoloog:
- ontstekingsremmers bij pijn/last
- gewrichtssparende leefwijze met vermijden van overbelasting (prachtige zin vind ik het

- steunzolen
Van beide polsen is ondertussen een MRI gemaakt, van de rechterpols moet ik nog op bespreking maar ik verwacht niet dat er iets uitkomt.
Voorlopig is er dus geen aanwijzing voor reuma(toïde artritis) maar sluiten ze niet uit dat dit nog kan gaan ontwikkelen.
Verder wil mijn HA er niet echt een term (bv. fibromyalgie) opplakken .. Hij zegt dat hij dat wel zou kunnen, als het voor mij persé een naam moet hebben, maar aangezien het allemaal net niet klopt ... Vind ikzelf ook maar stom dan, ik hoef geen naam erop geplakt die eigenlijk toch niet helemaal klopt

Wel is het zo dat sinds ik werk ik al vrij veel ziek ben geweest, zo vrij veel dat mijn baas daar opmerkingen over heeft en ik problemen heb met contractverlenging. Nu heb ik ook dingen meegemaakt die je niet zomaar standaard meemaakt, dus een gedeelte heeft daarmee te maken, maar als je dat er vanaf trekt blijft toch nog een hele periode over. Omdat ik dit zelf vervelend vind en het helemaal niet wil ben ik toch steeds maar zoekende wat eventueel een oorzaak zou kunnen zijn ... Ik heb ondertussen wel aan mijn baas vertelt hoe de vork aan de steel zit, dat er iets is maar dat we er (nog) geen naam voor hebben. Ik ben trouwens nooit ziek thuis geweest omdat ik teveel pijn had, ben ik altijd mee blijven doorwerken, maar heb wel het idee als het allemaal teveel werd dat mijn lichaam dan ziek werd (dus echt ziek, koorts en niet meer op de benen kunnen staan etc. etc.) als reactie daarop .. Dat zou kunnen verklaren waarom ik zoveel afwezig geweest ben. Maarja, moeten we wel iets aan kunnen doen natuurlijk ... Vandaar ook dit topic.
Als jullie dit zo lezen, wat kan er volgens jullie nog onderzocht worden?
Ik dacht zelf eens te vragen voor een Vitamine D bepaling, dat is nog niet gebeurt en heb gelezen dat dit ook vaak voorkomt, een tekort bij "fibromyalgie-achtige klachten". Dus dat wil ik wel eens aan de HA vragen om te doen. Maar verder?
Ik denk dus dat ik ergens in deze hoek zit:
- reuma(toïde artritis)
- fibromyalgie
- hypermobiliteitssyndroom
Of misschien is het wel iets volledig anders? Misschien iemand die heel wat hiervan herkent en toch in een andere richting zit?
Ik sta open voor alles, kan het alleen maar in mij opnemen en in mijn achterhoofd houden, wie weet komt het ooit nog van pas

De psychische kant zit best wel ok, ik merk wel als ik me slechter voel dat ik meer last heb, maar dat lijkt me normaal. Maar het is niet zo als ik super in mijn vel zit dat alles dan spontaan verdwenen is, dus iets zit er toch wel. Ik heb zelfs momenten dat ik denk "oh, eigenlijk heb ik al een tijdje geen/heel weinig last gehad, geweldig!" en toch komt het altijd weer terug