extreme buikpijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

different1

extreme buikpijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 23:18

Al jaren kamp ik met wisselende buikpijnen, en dito ontlastingspatroon.
Hiervoor ben ik meerdere keren naar de huisarts geweest, met uiteindelijk een maagendoscopisch onderzoek.
Hieruit kwam dat ik wat kleine ontstekingen had in mijn maag en 12-vingerige darm.
Er is verder niets mee gedaan, behalve het advies om meer vezels te gaan eten.
Tijdens mijn zwangerschap heb ik een blinderdarm-ontsteking gehad.
Nadat deze verwijderd was, ging het een tijdje vrij aardig.
Dit is inmiddels bijna 2,5 jaar geleden, en nog steeds heb ik wisselende buikpijnen.
De ene keer heb ik gruwelijke steken links onderin, en als ik dan met 3 vingers heel hard tegendruk geef is het weg, maar owee als ik los laat.
Deze steken komen spontaan opzetten, en soms zijn ze zo heftig dat ik niet eens auto kan rijden.
Mijn benen verkrampen en ik kan mijn voeten niet van het gaspedaal of de koppeling afhalen.
Dit is natuurlijk levens gevaarlijk!
Afgelopen zaterdag werd ik weer ziek, een enorm opgeblazen gevoel en de pijn trok naar mijn rug, een beetje vergelijkbaar met een wee.
Tijdens zo'n aanval ga ik bibberen en krijg ik last van zweetaanvallen.
Enfin, bij de huisartsenpost werd ik voor de zoveelste keer weggestuurd met het verhaal over het prikkelbare darm syndroom, en leer er maar mee leven.
Maar zo'n diagnose kan toch alleen gesteld worden als er ook een uitgebreid darmonderzoek is gedaan?
En dan, als ik weer zo'n aanval in de auto krijg, en ik veroorzaak een ongeluk....Tja, ze heeft PDS, foutje bedankt.
Moet ik dan gewoon nooit meer in de auto stappen?
En ook maar niet meer fietsen?Want ik kan in zo'n pijn-aanval ook niet trappen, remmen of afstappen...
Wie herkend dit?
Misschien ook belangrijk om te weten: ik heb regelmatig bloedarmoede, hiervoor krijg ik staaltabletten.
Waar het vandaan komt is nog nooit onderzocht, ik moest maar meer vlees gaan eten.
Ik ben selectief vegetariër, ik eet alleen kipfilet en vis....
Wel eet ik veel groenten en noten, of vleesvervangers.
Ik kan geen lijn ontdekken qua voedsel waar ik wel of niet tegen kan, ook drankjes als Yakult en Activia helpen niet.

_AB_

Re: extreme buikpijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:24

vervelend, he die buikpijn! Ik herken mezelf hier voor een deel wel in! Heb ook erg vaak last van m'n darmen, die dan ook echt pijn doen enzo. Wat bij mij af en toe helpt zijn vezelzakjes van de apotheek, daar moet je dan water bij doen en ze opdrinken. Verder werd mij aangeraden, kijk uit met koffie,koolzuur en koolsoorten. Iig sterkte er mee!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:20

Je buikpijnen klinken ook wel wat als galsteenkolieken. Is dat al eens onderzocht? In elk geval terug naar je eigen huisarts. En dan gewoon even doordrammen. Hetzij dat hij verder gaat kijken, hetzij dat je een verwijzing naar een MDL-arts krijgt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:29

Het klinkt als koliekpijn van een of andere sluitspier. Het zou misschien ook de "klep" tussen dikke en dunne darm kunnen zijn (ileocaecale klep), dat die niet helemaal goed functioneert.

Misschien een huis-tuin-en-keukentip maar aangezien ze d'r niks op weten, probeer eens een tijdje per dag 200 mg magnesiumcitraat te nemen en kijk eens of het hele patroon (krampen e.d. en de pijn) daar minder van wordt. Of Calcium/Magnesium in voldoende hoge dosering (als je een merk wilt weten moet je even PB-en).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:35

De symptomen die je aangeeft zijn idd de symptomen van een prikkelbare darm. Heb je ook problemen met bepaalde voeding zoals scherp en kruidig eten? Tegenwoordig wordt al snel de diagnose PDS gesteld. Het hoeft geen uitgebreid darmonderzoek te zijn(wees blij, ik heb er 2 gehad, een pretje is het niet). Let wel op bloed, slijm en pus bij je ontlasting. Als je dit hebt dan kan er iets anders aan de hand zijn. En ga ook even terug als je een aanval hebt.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:45

Heb je niet ziekte van Crohn? Misschien toch eens bij de HA zeuren om een endoscopie..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:16

PDS is een overkoepelende term waar ook darmklachten onder vallen die ze niet helemaal kunnen plaatsen.
Wat daarbij kan helpen zijn simpele dingen (zoals een warme kruik op je buik leggen en een uurtje gaan liggen als je last hebt), maar bepaald voedsel vermijden helpt ook. Zo eet mijn vriend geen Indisch/Thais, en ook geen vet voedsel, omdat dat de krampen verergert..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 10:35

Ik kan helemaal geen lijn ontdekken qua voedsel wat ik wel of niet kan hebben.
Soms kan ik wel tegen pittig, soms niet.
Soms kan ik wel tegen pasta met een roomsaus, soms niet.
Ik kan niets opnoemen waarvan ik altijd buikpijn krijg, dat is het rare.
Ziekte van Crohn, volgens mij zijn de pijn-aanvallen daar niet frequent genoeg voor(gelukkig!).
Soms heb ik 3 dagen buikpijn, soms 2 weken niet.
Warme kruik of even gaan liggen helpt ook niet, soms wil t weleens helpen om op handen en knieën te gaan zitten en dan m'n hoofd op de grond te leggen.
Er is verder niets onderzocht qua galstenen ofzo.
Ik krijg een beetje het gevoel dat ik met een kluitje het riet in word gestuurd.
Het is ook lastig voor een arts, omdat er geen duidelijke lijn in zit.
Maar jeetje, als je soms al niet eens auto kan rijden.....

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:41

ikzelf heb al jaren een prikkelbaar darmsyndroom en had dezelfde klachten als jij.
ik dacht dus altijd dat dat erbij hoorde.
paar maanden geleden krege ik ook steeds aanvallen die uitstraalden naar mijn rug.

uiteindelijk bleek dat ik last had van galstenen,.. ook die veroorzaken een opgeblazen gevoel,.pijnaanvallen en pijn in de rug en zo.
soms had ik paar dagen last en dan weer hele tijd niks.
(en 1 van de meest voorkomende dingen die mensen met galsteenaanval doen als ze zo'n aanval hebben,is in elkaar gaan zitten.net zoals jij doet op handen en knieen)

vet eten kan zo'n aanval makkelijk opwekken,.net zoals kaas (dat zij tenminste de arts in het ziekenhuis)

zou dus je huisarts even vragen om een verwijzing voor een echo.
baat het niet dan schaadt het niet.

in ieder geval veel sterkte!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:54

Gewoon je huisarts om een verwijzing voor een MDL-arts vragen. Daar heb je recht op, dus als hij hem niet wil geven, gewoon doordrammen. Lijkt mij de enige, echt zinvolle, weg.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 19:21

nah, ik ben vandaag naar de huisarts geweest, en ein-de-lijk is er iets concreets uit gekomen.
mijn dikke darm zit voor ongeveer 3/4 verstopt, wat dus leid tot misselijkheid, buikpijn en veel moeten plassen.
ook de extreme moeheid kan hier goed mee samenhangen, evenals mijn depressieve klachten ivm verminderd opnemen van voedingsstoffen en vitamines.
nu krijg ik zakjes om het allemaal door te spoelen, en dat moet ik een tijd volhouden.
mocht de buikpijn/vermoeidheid daarmee niet over zijn, dan komt er een bloedonderzoek.
ik ben blij dat er eindelijk eens iemand zegt wat er aan de hand is, en welke problemen dit met zich mee kan brengen.
nu maar hopen dat dit het ook daadwerkelijk is, en dat het na jaren eindelijk eens opgelost word.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:52

dat hoort ook typisch bij een PDS,

Zoals al eerder genoemd is, PDS is een verzamelnaam voor verschillende soorten buikpijn.
Buikpijn is 1 van de moeilijkste dingen.
Als je het zeker wilt weten zou ik bloedtest en een scopie laten maken, maar wees niet teleurgesteld als er niets uit komt.
Veel vezels eten en veel water drinken, en meer dan 2 liter per dag. dat is het lot van een darm klantje ;)
En als er niets uit komt, zul je er echt mee moeten leren leven!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:37

Of Imodium slikken wanneer je weer buikkrampen hebt, dat helpt ook wel wat. Kan je gewoon bij de drogist kopen :) Het zorgt ervoor dat de darm ontstopt wordt, want alles komt er dan uit... Heel naar en vervelend, maar dan is de darm in ieder geval leeg.

Edit: Met PDS valt goed te leven hoor :) Het is vooral een kwestie van ontdekken wat je in jouw geval beter wel en niet kan eten, omdat je met PDS waarschijnlijk bij bepaalde soorten eten sneller last krijgt van je buik. En de goede oplossingen vinden om de pijn een beetje te verminderen (in het geval van mijn vriend bijvoorbeeld geen Thais eten nemen, en een warme kruik pakken of Imodium slikken als er toch buikkrampen zijn). Daarna ben je erop ingesteld en weet je beter hoe je ermee om moet gaan. Er is ook een PDS belangenvereniging waar je lid kan worden, voor informatie en tips, en een forum met nog veel meer PDS patienten :)