Piep / suis in mijn oor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xRowina

Piep / suis in mijn oor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 17:57

Ik ben vannacht uit geweest naar een discotheek, waar DJ Tony Star (Sterretje) ging draaien.
Met mijn groepje stond ik vooraan bij de DJ tafel zeg maar, maar ook naast de boxen/speakers.
En we hadden wel het gevoel van dit geluid is gewoon echt te hard, dus we zijn na een tijdje ook even naar buiten gegaan om onze oren rust te geven. Later zijn we wel weer terug gegaan.
Maarja vanaf het moment dat ik naar huis ging enz. hoor ik met beide oren veel minder, net alsof mijn oren verdoofd zijn, alsof er iets over mijn oren heen zit. Ook hoor in constant gepiep/gesuis. Van schelle geluiden krijg ik nu direct hoofdpijn. Gisteravond had ik nog zoiets van oh dat zal morgen wel weer over zijn, maar ondertussen is het nog steeds hetzelfde.

Moet ik gewoon nog een tijdje afwachten en zal het nog wel weer beter worden of denken jullie dat ik nou echt fikse gehoorschade op heb gelopen?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Piep / suis in mijn oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:59

Kan een lichte gehoorbeschadiging zijn, vaak is dat na een dag wel weg ;)
Houd het aan dan zou ik even naar de huisarts gaan.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 18:01

Ja maar ik besef me nu ook wel dat toen we daar stonden het soms gewoon pijn deed aan mijn oren, maar ik het gewoon negeerde. Super dom natuurlijk!

Ik heb wel eens vaker een piep maar dat is dan gewoon direct de ochtend erna weer over, vandaar dat ik me nu wel wat zorgen maak, ook omdat ik nu zo slecht hoor!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:01

Ik snap wat je bedoelt ! Gaat meestal naar 1 dag of 2 weg :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:02

Helaas een (lichte) gehoorbeschadiging. Hopelijk trekt het weg en blijf je geen irritante piep houden! In ieder geval voortaan goede oordopjes mee!

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 18:08

Ik hoop het ook! Dit is sowieso een wijze les voor mij, dit bewijst maar eens hoe snel zoiets kan gaan. Ik ben wel een beetje gerustgesteld door jullie reacties haha.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:30

xRowina schreef:
Ik hoop het ook! Dit is sowieso een wijze les voor mij, dit bewijst maar eens hoe snel zoiets kan gaan. Ik ben wel een beetje gerustgesteld door jullie reacties haha.

De volgende keer snel wegwezen bij die boxen idd! Ik heb een piep die niet meer weggaat... geloof me, daar wordt je niet vrolijk van, zorg dat je dat voor bent!

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 18:33

Hoe is dat ontstaan, ook door een keer uitgaan? Of heeft het zich echt ontwikkeld. Dat lijkt me zo vreselijk!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:39

Ja hoor, dat kan ook van 1 keertje goed uitgaan gebeuren als je een beetje je best doet... En niet om je bang te maken, maar een gehoorsbeschadiging gaat NIET meer over. Je lichaam filtert het geluidje wat je nu hoort er hopelijk weer uit, zoiets heet gewenning.

Je oorsensoorhaartjes zijn door het harde geluid te ver doorgebogen en dat komt niet meer goed. Dat groeit niet meer aan en herstelt zich ook niet.

Goeie tip: leer hiervan en wees voorzichtig met je oren. Je kunt tegenwoordig voor een tientje supergoede doppen op maat laten maken waar je alles perfect mee hoort maar je oren wel beschermt!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:40

Ik heb vroeger veel concerten/festivals bezocht (en altijd vooraan), te harde muziek luisteren (en te lang) zonder gehoorbescherming..
Dus een avondje stappen kan echt geen kwaad, maar je moet er niet vlak naast gaan staan, en zeker niet te lang.. Nu herstelt het wellicht (nog) snel, maar naarmate je het te vaak doet gaat dat minder en minder herstellen.

Google maar eens op tinnitus... (dat etiket heb ik overigens -nog- niet, maar dat komt omdat ik geen zin heb in doorverwijzingen omdat ze er toch niks aan kunnen doen. Buiten dat heb ik het wel, maar het is niet héél heftig.. het wordt erger met harde geluiden en met inslapen is het bagger :') )

Edit; en ik lees hierboven dat dat niet herstellen is, maar gewenning :+

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:42

Nee een avondje stappen kan inderdaad niet veel kwaad, maar zo dicht op die boxen staan is echt wel schadelijk helaas. Je piep gaat voor jou wel herstellen, maar dan herstellen als in: je hoort het niet meer bewust.

De beschadiging die nu aan je gehoor opgelopen is gaat NIET meer over.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:42

Mn moeder heeft ook een permanente piep, al heeft zij geen idee waar t van komt, ze heeft t al heel erg lang..

Die piep die je vrijwel standaard na t stappen hebt wordt geloof ik t ''geluid van de stervende zwaan'' oid genoemd (ooit ergens gelezen), die piep betekent namelijk dat er een beschadiging ziet. Piept t, zijn er tonen die je dus niet meer kunt horen (al heb je daar niet zo gauw last van hoor, maar t betekent iig dat je gehoor kapot gaat).

Idd niet meer zo dicht bij de boxen gaan staan :P En als t niet weggaat, toch maar ff naar de dokter.. maar als t permanent is ben je de pisang, de ha stelde mn moeder voor (jaartje of 8 geleden geloof ik al hoor) dat als ze er echt vanaf wilde en er gek van werd, hij dr trommelvliezen kon doorprikken :? Nou is mn dokter een rare hoor, maar kan me dus echt niet voorstellen dat iemand dan liever doof is..

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 18:43

Ja ik had al wat over tinnitus gelezen inderdaad.

Dat met dat het erger word met harde geluiden heb ik nu ook, en ik kon vannacht echt totaal niet slapen omdat ik vanaf het moment dat ik bij de club wegging dat piepje had. Ik hoop zo dat het snel weer weg is!

Oordopjes ga ik zeker aanschaffen!

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 18:45

amyz schreef:
de ha stelde mn moeder voor (jaartje of 8 geleden geloof ik al hoor) dat als ze er echt vanaf wilde en er gek van werd, hij dr trommelvliezen kon doorprikken :? Nou is mn dokter een rare hoor, maar kan me dus echt niet voorstellen dat iemand dan liever doof is..

oké dat is wel erg merkwaardig! :P

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 18:57

saarie schreef:
De beschadiging die nu aan je gehoor opgelopen is gaat NIET meer over.

Het is ook gewoon dom en dat besef ik wel, alleen op dat moment dat je daar bent sta je daar gewoon niet zo bij stil. Dat is eigenlijk ook het gevaar.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:07

saarie schreef:
Goeie tip: leer hiervan en wees voorzichtig met je oren. Je kunt tegenwoordig voor een tientje supergoede doppen op maat laten maken waar je alles perfect mee hoort maar je oren wel beschermt!

Een tientje? Mijn op maat gemaakte oordoppen kostten 150 euro. Je kan voor 15-20 euro wel erg goede oordoppen vinden, maar op maat gemaakt vind je ze zo goedkoop niet.

Maar inderdaad, het is inderdaad iets waar je aan moet wennen. Ik draag tijdens concerten en festivals altijd oordoppen en toch heb ik nu last van een (vage) piep die niet meer weggaat. Je moet ermee leren leven en jezelf in het vervolg beter beschermen, zodat het niet erger wordt.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:08

Ja nee joh ik snap je wel :) Ik probeer je juist te behoeden voor erger. Ik ben zelf muzikant en baal af en toe echt dat ik 'vroeger' veel en luid ben uitgegaan zonder oordoppen. Er wordt gewoon steeds meer over bekend hoe snel het schadelijk is voor je gehoor.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:09

Ik heb het vandaag ook een beetje van gisteren en dan stond ik nog niet eens naast boxen (was in het gelredome men o men wat een geluid komt er uit die boxen :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:10

amyz schreef:
Mn moeder heeft ook een permanente piep, al heeft zij geen idee waar t van komt, ze heeft t al heel erg lang..

Die piep die je vrijwel standaard na t stappen hebt wordt geloof ik t ''geluid van de stervende zwaan'' oid genoemd (ooit ergens gelezen), die piep betekent namelijk dat er een beschadiging ziet. Piept t, zijn er tonen die je dus niet meer kunt horen (al heb je daar niet zo gauw last van hoor, maar t betekent iig dat je gehoor kapot gaat).

Idd niet meer zo dicht bij de boxen gaan staan :P En als t niet weggaat, toch maar ff naar de dokter.. maar als t permanent is ben je de pisang, de ha stelde mn moeder voor (jaartje of 8 geleden geloof ik al hoor) dat als ze er echt vanaf wilde en er gek van werd, hij dr trommelvliezen kon doorprikken :? Nou is mn dokter een rare hoor, maar kan me dus echt niet voorstellen dat iemand dan liever doof is..

Ff offtopic, maar dat helpt sowieso niet bij tinnitus ;)
Rare optie van de HA.
De geluiden die je bij tinnitus hoort, zijn eigenlijk fantoomgeluiden als het ware.
Dus ook al ben je doof, dan hoor je het nog 'in' je hoofd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:15

Bij deze bevestigd wat ik eigenlijk al wist; mijn ha spoort niet :=

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:39

Lekker dan, zo'n HA :P Ben je mooi klaar mee...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:57

Ga nu toch maar serieus nadenken over switchen van ha denk ik :=

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:06

Ik heb ook een gepiep :j

Bij mij is het van een slag met de vlakke hand op mijn oor te krijgen, maar dat is een ander verhaal.
Ik hoor het nog altijd, maar ik luister er niet meer naar ;) Gewenning dus.
Als je trouwens na een 24tal uur nog gepiep hoor is het denk ik echt wel beschadiging en niet overbelasting.

Ik hou ècht van luide muziek, vind het fantastisch om zoiets door m'n lijf te voelen vibreren.
Maar in natuurwetenschappen kregen we een les over golven, radiogolven oa en dat dat gemeten wordt in Hertz.
Stond een apparaat in de klas, en de leerkracht testte tonen.
Er was een jongen bij, 18, maar ging al elke week uit vanaf z'n 15. Lang en veel.
Alles onder de 60 mH hoorde hij geloof ik niet meer.
Als je weet dat er zangers zijn die zingen op 40 ...
Opent je ogen hoor :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:37

Ik had ook eens zo'n piep, dat zeker een week of 2 aanhield. Is vanzelf weggetrokken.
Was in paniek na een dag al naar het ziekenhuis getrokken, maar die stelde mij na een paard gehoortests gerust: ik had perfect gehoor en dus geen schade en het gepiep zou vanzelf wegtrekken.
Ik denk dat de kans groot is dat het wegtrekt. Zoniet, zit je er helaas levenslang aan vast en kan er maar bitter weinig aan gedaan worden.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:49

Ik heb ook een hoortest gehad: meer dan prima, en tóch een blijvende oorpiep..