versleten kraakbeen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BiHB

versleten kraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 22:00

Hallo Bokkers,

Even mijn verhaaltje kwijt en misschien dat jullie ervaringen en of tips hebben.

Ik zou afgelopen maandag worden geopereerd aan een gescheurde meniscus ( daat heb ik al een topic over geopend met het hele verhaal, maar geen idee hoe ik de link plaats )
Nu ben ik ook wel geopereerd, maar nadat ze in mn knie keken, bleek er met mijn meniscus niks aan de hand te zijn!!
Helaas wel van alles mis met mn kraakbeen!!
Daar was nog maar 30 % van over!!
Mijn kraakbeen is dus ernstig versleten, en ik ben 28 jaar!
Nooit echt extreme sporten gedaan of een ernstig ongeluk gehad ofzo.

Ze hebben tijdens de operatie mn kraakbeen gelaserd, maar de arts vertelde er wel bij dat ws over een jaarte ofzo er een kraakbeentransplantatie moet komen, ik hoef jullie vast niet te vertellen dat ik nogal in shock was...

Ik blijf me er maar over verbazen, en ergens maak ik me ook wel zorgen, hoe gaat de toekomst eruit zien?
Kan / mag ik straks nog alles?
En mijn grootste vraag is : Waar komt dit door???
De fysio's hebben met elkaar overlegd en denken dat dit mede door mn ziekte komt....(SLE )
Maar ook de sle is nogal zeldzaam / bijzonder dus ook daar is niet enorm veel over bekend.

Ik moet nu minimaal 4 weken ( ! ) met twee krukken lopen en eigenlijk bijna niks doen, been omhoog, regelmatig oefeningen en verder niks, en daarna nog zeker 2 weken met 1 kruk, al met al zijn we dan 6 weken verder!
En dat voor iemand die altijd erg van het leven geniet en veel bezig is!

En mocht er nog een operatie komen, kan ik die zelf qwa datum een beetje sturen?
Ik ga in september een lange wens vervullen door de opleiding paarden coach te volgen en het zou heel vervelend zijn als ik halverwege geopereerd zou moeten worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen klager, en ik realiseer me echt wel dat er mensen zijn die het veel zwaarder hebben of hebben gehad, en over het algemeen ben ik erg positief ingesteld, probeer ik overal van te leren en geniet van alles en iedereen ( mede door de sle en onzekere toekomst ) maar soms schiet ook ik in een dipje en wil ook ik even mijn verhaal kwijt.

Ben ook erg benieuwd naar ervaringen van andere!!!

Alvast bedabkt voor het lezen

Liefs
Bianca

xMarieke

Re: versleten kraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:16

Zo dat is inderdaad schrikken.
Mijn vader wordt eind deze maand geopereerd aan z'n knie. Hij is natuurlijk een stuk ouder, maar helaas is van zijn kraakbeen helemaal niets meer over.
Iets waar veel mensen (en paarden ;) ) baat bij hebben bij kraakbeen slijtage is glucosamine (wel altijd met chondroitine anders heb je er niets aan). Dit kan ervoor zorgen dat het kraakbeen weer opbouwt, gold helaas niet voor mn pa.
Hij heeft trouwens tot afgelopen winter bijna alles kunnen doen, ookal was het soms aangepast. Skien kon, tennissen (in dubbel). Verder proberen om verdere slijtage zoveel mogelijk te voorkomen. Door bijvoorbeeld te fietsen ipv lopen en trappen vermijden.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 22:21

Dank je wl voor je snelle reactie, die glucosamine, is dat homeopatisch?? anders moet ik even uitzoeken of ik dat mag slikken bij mn normale medicatie.
Maar bedankt voor je tip, ik ga er zeker wat mee doen!
Vervelend van je vader, suc6 / sterkte voor hem!!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:23

Dat weet ik eigenlijk niet. Je kunt op bokt gewoon even zoeken, want het wordt vaak voor paarden gebruikt :) Verder zou ik sowieso even overleggen met je arts. Het is namelijk vrij prijzig, maar er zijn er een hoop enthousiast over.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:25

God meid..natuurlijk mag jij ook ff klagen en je verhaal kwijt..
Ik denk dat je zo'n operatie wel enigzins kunt sturen toch? (ik heb al 3 keer een plastische operatie afgezegt)

Ook geef ik mijn 14 jarige merrie Glucosamine met Chondritine (of zoiets) gewoon van de Kruidvat (beste getest) en zij is hier soepeler van gaan lopen. Ik hoop dat je het mag en hebben en dat je er dan baat bij hebt..

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 08:31

Dank jullie wel voor jullie reacties!!
Ik vraag me ook echt af hoe ik de komende weken door ga brengen.. Ik zit echt aan huis gekluisterd ... Ik mis m'n pony enorm en vind t vervelend / moeilijk dat ik hem zelf niet kan verzorgen nu ( al zijn er twee lieve meiden die hem al 7 jaar kennen en hem nu verzorgen )

Er is wel een voordeel ... Ik ben spieren aan t kweken door het lopen met de krukken!!
Het lijkt er zelfs op dat m'n buik platter / strakker wordt... Haha dat zou leuk zijn!

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 13:58

Nog meer mensen met ervaringen met versleten kraakbeen??
Ik hoor ze graag!!

Groetjes

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:37

Natuurlijk is dat even kl*te nieuws en mag je daarvan balen :(:)

Ik heb geen ervaring met zo'n slijtage van het kraakbeen. Ik heb wel ervaring met een kapotte knie en operaties aan die knie (nu 2x geopereerd en 2x ingespoten). Vanuit die ervaring kan ik je alleen maar adviseren om echt die rust en revalidatietijd te gebruiken om er zo goed mogelijk uit te komen. Die 6 weken zijn k*t maar probeer daar niet te veel over na te denken maar er het beste van te maken en te genieten van de rust die je nu hebt :)
Wat betreft het sturen van het moment van de operatie. Volgens mij is daar wel veel in te doen :j Overleg vooraf even met je orthopeed op wat voor termijn hij het verwacht en binnen welke termijn het zeker moet gebeuren. Binnen die marge kan je vrij veel zelf plannen uiteraard.

Succes en sterkte ermee!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:31

Hier een met versleten kraakbeen. Mijn knie was al versleten toen ik 11 was, maar daar hebben ze me 13 jaar mee rond laten lopen voor ze de oorzaak hadden gevonden. Helaas blijkt dat bij mij niet het enige te zijn wat versleten is. Inmiddels ben ik 30, heb ik versleten knieën, mijn heupen zijn dusdanig versleten dat de eerste botwoekeringen er al zitten, mijn SI gewricht is versleten en aan het vervormen en ik heb twee versleten tussenwervelschijven. Oh, en in mijn handen zit slijtage. En dat is dan alleen nog maar wat ze zeker weten omdat er foto's en scans zijn gemaakt. Over mijn schouders en ellebogen zullen we het maar niet hebben.....
Oorzaak: Slecht kraakbeen. Wat betekend dat een kraakbeentransplantatie bij mij ook geen zin heeft. Dus in dat opzicht hebt je nog geluk. Wat verder goed helpt (gaat nu even niet op met je krukken, maar in het algemeen) is voldoende blijven bewegen zonder te overbelasten. Wat inhoud dat bewegen op zich best pijn mag doen, maar je er niet langdurig pijn aan mag overhouden. Wat óók inhoudt dat je nu echt even je tijd moet nemen voor je herstel!!! 6 Weken op een mensenleven zijn uiteindelijk niks, hoe klote het nu ook even is.

Glucosamine doet bij mij 0,0 en doet sowieso niks voor je kraakbeen op zich. As je er baat bij hebt is het fijn, maar de meeste mensen met echt ernstig artrose hebben er niet veel aan is mijn ervaring. Wat voor mij beter helpt is Silicium. Er zijn verschillende varianten te verkrijgen, het is maar net wat voor jou werkt.

Wat betreft je operatie, natuurlijk kan je daar in grote lijnen sturing aan geven. Tegen de tijd dat ze bij mijn knie het probleem vonden, besloten ze mijn knie gewoon maar helemaal te herbouwen zodat de drukplekken op andere plaatsen kwamen. Een grote operatie met langdurig herstel dus. Maar, mijn school had al zoveel vertraging en ellende opgelopen, oa door andere operaties en ziektes. Ik heb toen aangegeven in juni/juli geopereerd te willen worden. Dat was geen probleem, ik heb gewoon wat langer op de wachtlijst gestaan. Daar moet je dan wel rekening mee houden, je word nooit naar voren geplaatst, altijd naar achteren. En de exacte week kan je niet kiezen, daarvoor is de planning gewoon te ingewikkeld.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, als je meer wilt weten hoor ik het wel. Sterkte komende weken!

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 09:22

Oei das ook erg heftig!! Maar " kan " en " mag " jij nog alles doen of heeft het veel invloed op je dagelijkse leven?
Het schijnt dat het heel zeldzaam voor kan komen bij SLE, ik ga denk maar even met m'n reumatoloog babbelen...

In ieder geval, dank je wel voor je reactie !!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:49

Ik mag alles doen wat niet overbelast. Dat betekend in de praktijk dat er niks volledig afvalt, maar wel veel dingen minder kunnen dan normaal. Zo is onlangs nog weer gebleken dat een hond hebben te veel van het goede is. Paardrijden kan, met mate en op een goed zadel. En op een paard wat netjes aan de hulpen staat. Snijden doe ik met gehoekte messen, typen kan ik ongeveer een uurtje volhouden.
Lang zitten kan alleen op een stoel die hoog genoeg is, wat bijvoorbeeld in de bios betekend dat ik op een kinderzitje zit :D.

Over het algemeen geld dat je je lichaam juist moet blijven gebruiken. Rust roest is het gezegde, maar rust maakt in elk geval dat er minder gewrichtsvloeistof aangemaakt word. En hoe minder gewrichtsvloeistof, hoe meer je kraakbeen te lijden heeft. En sowieso hoe meer pijn je hebt.

Invloed op mijn dagelijkse leven, uiteraard. Maar het is bij mij moeilijk te zeggen hoeveel problemen in het dagelijkse leven ontstaan door de artrose en hoeveel door mijn andere problemen.

Contact opnemen met je reumatoloog is altijd een goed idee, zeker gezien artrose ook onder reuma valt.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:59

hier nog iemand met versleten kraakbeen in mijn knie
ik heb in mei 2010 een zwaar ongeluk gehad
en mijn kruisbanden waren toen ge scheurt en mijn meniscus was kapot
hier door is mijn kraakbeen ook goed beschadigt
helaas heb ik elke dag nog veel last er van
moet ook dadelijk terug naar het ziekehuis voor een meschien een brees voor mijn knie
want ik belast mijn andere knie te veel van wegen de pijn van die knie
dus ga dit even bespreken met de arts
ka nog geneens een 20 min Noormaal lopen zonder pijn
en dan zegen ze je moet er maar mee leren leven :(