Paardrijden met (lage) rugklachten, wie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Paardrijden met (lage) rugklachten, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:33

Hallo bokkers,

Ik ben op zoek naar mede-bokkers met rugklachten (tis wat waar je tegenwoordig op wordt uitgezocht he ;) ). Ik ben een aantal jaren geleden lelijk van een pony gevallen en heb toen een klap op mijn nek en wervels gehad waardoor er toen zenuwen klem hebben gezeten ed.
Daarvoor heb ik paar jaar bij de fysio gelopen en uiteindelijk was het over.

Nu zit ik met een ander probleem. Ik heb al sinds 2 weken een stekende pijn in mijn onderrug bij bepaalde bewegingen voorover. Ben vandaag bij de fysio geweest en blijkt dat mijn tussenwervelschijven te weinig ruimte hebben. Afijn, oefeningen meegekregen om mijn rug te ontlasten en het wat 'op te rekken' en volgende week weer terug komen. Paardrijden mag gelukkig weer, maar langzaam weer opbouwen. Dus ik ga er maar weer op stappen en daarnaast veel grondwerk doen.

Zijn er nog meer bokkers die iets vergelijkbaars hebben? En hoe gaan jullie hier mee om in combinatie met paardrijden? Misschien kunnen we elkaar wat tips e.d. geven ;)

ShiningStar1

Re: Paardrijden met (lage) rugklachten, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:35

Ik meld mij :)
Voor de moment mag ik (nog) niet rijden maar ik zit met discopathie.
Nu heb ik uitstralingen naar mijn benen, als ik dat niet had zat ik al lang terug op paard ;(.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:36

Wat is dat precies?
Ik heb gelukkig geen uistraling. Moest ook allerlei oefeningen doen met mijn benen om te kijken of dat ging. Het deed alleen pijn in mijn rug, verder niet.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:38

Mijn tussenwervelschijf is helemaal kapot en er zit een scheur in en daarom komt ook mijn discus er nog eens uit. Maar ik moet volgende week naar de dokter om te kijken wat ze er gaan doen en hopen op een groen licht :D het zal voor mij dan heel veel stappen zijn en niet overbelasten.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:39

ik heb ook rugklachten. ik heb het onder tussen ook al een paar keer laten behandelen en ook oefeningen mee gekregen.
met paardrijden merk ik het niet altijd, meestal als ik heel lang heb gereden dan voel ik het in me onderrug.
ik krijg ook altijd snel last als ik moet staan, daarom kan ik ook niet te lang staan anders val ik om omdat ik er zo moe van word in me benen enz.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:40

ja IK IK IK!!!!!!!!!!!

ten eerste, wat ontzettend vervelend dat je nu rugpijnen hebt. Mag ik je 1 advies geven? Ga voor de zekerheid langs het ziekenhuis, en laat een MRI maken van je rug! Het is een kleine moeite. Het is namelijk zo dat een fysio, hoe goed diegene zijn/haar beroep ook uitvoert, nooit met zekerheid kan zeggen wat er vanbinnen gaande is.
Daardoor kan het zijn dat je momenteel met een hernia of iets dergelijks rond loopt.

Zelf ben ik 24 jaar, en heb 3 versleten rugwervels, en 2 hernia's in mijn rug. Momenteel kan ik gelukkig weer erg veel, ik werk weer lekker 30 uur per week, en kan recreatief nog makkelijk mijn paard rijden.
Wel moet ik eerlijk toegeven dat het voor mij niet haalbaar is om elke dag paard te rijden, of zelfs meerdere paarden te rijden.
Ook is voor mij een goed zadel een absolute must, anders krijg ik nog meer klachten...

Maar verder merk ik er vrij weinig van nu...

groetjes keshia

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:40

Als ik lang sta, heb ik het gevoel dat ik achterover ga vallen, erg raar.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:41

Tsja, ik heb wel (lage) rugklachten maari k weet niet of ik in je categorie "pas". Ik kan nl wel gewoon paardrijden als ik het maar niet te bont maak. Teveel doorzitten of snel stappen kan ik bv niet te lang. Ik merk wel dat het juist wel goed is voor m'n rug om (rustig) te rijden, omdat je je rugspieren dan toch goed gebruikt en in beweging blijft met je rug. Maar ik moet het niet overbelasten.

Hoeven uitkrabben en dat soort dingen, daar heb ik dan weer het meest last van! Dat KAN ik wel, maar als ik last heb van m'n rug doet het wel goed zeer.

(ik heb trouwens een paar versleten ruggewervels, dus dat komt ook niet meer goed).

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:45

@ ShiningStar1: Wat vervelend zeg! Weet je ook hoe het gekomen is? Een val o.i.d.?

@ Keishia: Ik heb er inderdaad wel eens aan gedacht, maar volgens mij doen ze dat eigenlijk niet zomaar, toch? Ik heb ooit wel bij een chiropractor zo'n scan laten maken maar ben daar vervolgens niet doorgegaan. Het is toch niet helemaal wat ik dacht wat goed was. Mijn fysio is ook manueel en heeft mijn rug toen der tijd gekraakt, sindsdien ben ik daar pijn vrij. Nu (2 jaar later) is het mijn onderrug.

Weet jij ook hoe het gekomen is Keishia?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:47

HannahFrouk schreef:
Hoeven uitkrabben en dat soort dingen, daar heb ik dan weer het meest last van! Dat KAN ik wel, maar als ik last heb van m'n rug doet het wel goed zeer.

Hoeven krabben is iets waarvan ik momenteel door de grond zak. Ik ga er op de grond op mijn knieen bij zitten, gelukkig werkt paardje wel goed mee. Net als vaatwasser in en uitruimen. Dat onding staat veel te laag :P Als ik eenmaal gebukt ben (ff doorbijten), dan gaat het wel, maar dan moet ik door datzelfde punt weer overeind... zelfde verhaal.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:08

Ik meld me ook!

Ook ik ben na een val heel naar terecht gekomen, nu loop ik al een aantal jaar met rugklachten.

Tot nu toe heeft niemand me kunnen vertellen wat er nu precies aan de hand is, omdat de HA, de fysio en de chiropractor allemaal iets anders zeggen. Het verhaal wat voor mij het beste klopt met mijn klachten is dat bij de val mijn bekken zodanig geirriteerd is geraakt dat ik daar nu uitstralingspijn van heb in mijn onderrug en dijbeen.

Hoe ik dit combineer met paardrijden? Ik rijd maar weinig, omdat rijden mijn pijn verergerd.
Vorige week heb ik bij toeval ontdekt dan rijden zonder beugels een stuk beter gaat, maar dat kan ook een momentopname zijn geweest. Dat gaan we dus binnenkort weer proberen!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 21:15

@ Meintje: Dat is ook rot, als ze allemaal wat anders zeggen. Dan weet je ook niet wat je moet. Ben bang dat je dat altijd wel blijft houden. Ieder heeft zijn eigen vakgebied en ziet ergens weer wat anders in.

Ik heb nu een week niet gereden (en niet gesport) en ga zondag maar wat rondjes stappen denk ik. Hopen dat paardje zich netjes houdt :)

Sporten mag ik voorlopig niet. Ik doe 1x in de week body combat maar dat vraagt heel veel van je stabiliteit in je rug. Dat heb ik nu dus niet... helaas!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 06:20

Ola er loopt een topic voor ruggenkneusjes zoals jullie allemaal :D

Ook ik heb discopathie, helaas niets aan te doen.
Heb zenuwblokkade gehad, dit heeft mij meer ontnomen dan gebracht.
Helaas heb ik zelfs afscheid moeten nemen van 1 van mijn paarden omdat ik er door mijn rugklachten niet meer goed voor kon zorgen. Ik doe heel veel om te zorgen dat mijn rug enigzinds een beetje gezond blijft zodat ik iig nog kan paardrijden, dit is echt een zware opgave, maar het is het allemaal waard.
Ik mag absoluut niet rijden van de neuroloog, omdat mijn kapotte discus tegen mijn zenuwen aandrukt....
Maar het is een virus he waar nog geen medicijn voor gevonden is ;)

Iedereen sterkte met de rugproblemen en neem eens een kijkje in het HK au mijn rug

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:59

Ook ik meld mij!

Ik heb afgelopen september mijn rug op twee plekken gebroken, een inzakking en een ruggenmergbeschadiging opgelopen na een val van een paard. Opzich gaat het aardig goed met me, heb alleen wel snel met rijden last van mijn rug. Ik rijd wel gewoon iedere dag ( meerdere paarden ) en als ik zo nu en dan tussendoor eens plat ga liggen en een ibuprofen neem red ik het prima. Maar lastig is het wel...

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:40

Ik meld me ook! Ik ben 10.5 week geleden van mn bijrijdpaard gevallen en naar terecht gekomen. Jawel op mn rug.
De dag erna pas naar de huisarts gegaan want we dachten dat het mijn spieren waren. De huisarts zei dat mijn rug gekneusd was. Okee goed.

Gezien ik 2 weken later nog niet kon zitten en enkel plat lag (op mn linkerzij, anders kon niet) en af en toe wat rondliep hebben we er een holistisch arts naar laten kijken. Zij zei dat mijn bekken verschoven waren en dat ik naar de chiropracter moest.
Op haar advies ben ik er de volgende dag met spoed tussen gepropt bij de chiropracter. Zij bevestigde dat mijn rechterbekken naar achter verschoven was en dit konden ze wel terug zetten d.m.v. kraken.
Zo gezegd, zo gedaan. 3 behandelingen later was ik uitbehandeld (en een stuk lichter in mijn portemonnee).

Ik mocht gaan beginnen met het opbouwen van paardrijden. Dit was +/- 5 á 6 weken na mijn val.
Ik ben ongeveer 1x per week gaan rijden. De 1e twee keer enkel longeren en stappen, want mij flinke spierpijn opleverde. De 3e keer ben ik ook 10 minuten gaan draven wat erg goed ging!
Uiteraard wel spierpijn.

24 mei er voor de 4e keer opgegaan na longeren en ook weer 10 minuten gaan draven, na flink gestapt te hebben. Sindsdien komt de pijn langzaam aan terug en kan ik steeds minder.
Ik heb niet meer gereden en dinsdag heeft de holistische arts bevestigd dat mijn bekken weer verschoven zijn.
Helaas kan ik volgende week donderdag pas terecht bij de chiropracter en stop ik mezelf nu maar vol met pijnstillers, die helaas niet werken..

Ik kan momenteel 5 minuten pijnloos zitten..
Hmpf :(

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:06

Yes, hier nog iemand.
Ik volg nu Mensendiecktherapie. Helpt nog niet veel, maar je schijnt er goede resultaten mee te kunnen bereiken!