Handzalf; na gebruik handen wassen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Handzalf; na gebruik handen wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 11:43

Het kan heel goed zijn dat ik enorm dom ben, maar het kan ook goed zijn dat de apotheek dom is :')

Vanwege uitslag op m'n hand heb ik een zalfje voorgeschreven gekregen van de dokter.
Prima, net even opgehaald bij de apotheek..
Maar nu zat ik even de verpakking etc te lezen, en staat er heel groot op; NA GEBRUIK HANDEN WASSEN!
Juist. Wat voor nut heeft de zalf dan op m'n handen? :')

Het zalfje heb ik gekregen voor m'n handen, en in de bijsluiter staat ook dat het vooral voor handen is.. Moet ik dan inderdaad m'n handen wassen na gebruik? Lijkt me niet echt logisch, toch?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:45

Dat is wel heel tegenstrijdig.
Heeft de huisarts wel het goede middel voorgeschreven, of misschien heeft hij niet helemaal goed gekeken, of heeft de apotheek een foutje gemaakt.
Zou zelf eerst even de apotheek bellen of alles wel klopt en daarna je huisarts om het eventueel na te vragen.

Ibbel

Na gebruik díe delen van je handen wassen waar de zalf niet voor bedoeld is.

Handen wassen is nl een standaard 'vermaning' bij zalfjes die je nu eenmaal met je handen aanbrengt, maar die ook geneesmiddelen zijn waarvan het niet per se de bedoeling is dat ze ook in niet-zieke huid doordringen.

Anoniem

Je moet het van je handen wassen als je het ergens anders voor hebt gebruikt.. Dat is zo bij cremes en zalven waar hydrocortison (of andere cortisonen) inzitten, die maken namelijk je huid dun.. Maar klopt natuurlijk niet helemaal dat dit er nu op staat ;) Maar kan ook zijn dat de apotheek niet weet dat je het op je handen moet smeren.. Vaak krijgen ze alleen het gebruik en niet waar het gesmeerd moet worden :)

xJolien

Re: Handzalf; na gebruik handen wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:01

Heb het er vanmiddag maar gewoon opgesmeerd, zonder het er daarna weer af te wassen :Y)

In de bijsluiter stond iets over dat het beter intrekt wanneer je er een verbandje omheendoet, dus ik ga er maar van uit dat het goed moet intrekken! :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:38

ik heb ook wel eens creme tegen eczeem op mn handen gehad waarbij in de bijsluiter stond dat je na gebruik je handen moest wassen.
bedoelen ze mee: overal waar de creme op de huid komt waar dat niet de bedoeling is (dus bijv de vingers waar je de creme mee opsmeerd), daar moet je het van afwassen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:39

Vandaar :j
Dan heeft het bij mij niet veel zin om m'n handen te wassen, want ondertussen zit er op de gehele onderkant van m'n hand ongeveer uitslag... :=

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:50

oh ik deed ook nooit mn handen wassen hoor. (toen 4 maanden sterkste catagorie corticosteroid creme gebruikt)
doe het nu nog steeds niet (nu zogenaamd weer een cremepje waarna je je handen moet wassen).
vind het een beetje overdreven, breng die zooi alleen met mn vingertoppen aan. gebruik die cremes nu al 8 maanden ongeveer, dagelijks, en merk nog niets van dunner wordende huid dus het zit me wel gebakken.

(lees: ik ben gewoon te lui om mn handen te wassen)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:59

Hydrocortison toevallig? Ik ken het, het is met name bedoelt om je alert te houden met aanbrengen. Als je het aanbrengt op delen waar het niet hoort zeker weer afspoelen. Vandaar de opmerking, uiteraars als je het voor je handen hebt gekregen negeren. Tenzij je het bv. alleen voor de bovenzijde handen gebruikt en met de onderzijde aanbrengt bv :j

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 21:02

Ik snap het ja :j
Maar vond het zo tegenstrijdig, haha!

Het is Triamcinolon (?), tegen huiduitslag/exceem!