Eindelijk, mijn vriend wil afkicken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snippertje

Eindelijk, mijn vriend wil afkicken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:14

De topic titel wilde ik eigenlijk beginnen met: HELP mijn vriend gaat afkicken!

Maar ik ben onwijs gelukkig dat hij zijn probleem onder ogen ziet en ZELF wil afkicken!

Wat info:
- Geen woning
- Een schuld van 100.000 euro (oa de reden van alcohol drinken), schuld is ongeveer 5 jaar geleden gekomen na het kopen van een huis (rechtzaak verloren)
- Vaak dronken (van eens in de zoveel tijd naar nu bijna iedere dag)
- Gebruiken van drugs om weer nuchter te worden...
- Gokken
- Klust

Ja je kan denken wat doe je nog bij die vent?
Ik hou van hem! Ik hou van hem hoe hij nuchter is en ik weet zeker dat hij van mij houdt.
We zijn ongeveer 5 jaar samen (toen was de veslaving nog niet zo erg als nu).

Hij ziet nu zelf in dat het geen toekomst is voor ons samen en dat hij verslaafd is.
We kunnen niets opbouwen door zijn schulden, kunnen geen kinderen krijgen oftewel geen toekomst.
Ook al hou ik ontzettend veel van hem ik stond op het punt onze relatie te beeindigen.

Maar wat nu :oo
Ik hoop dat er bokkers zijn die kunnen helpen in het hoe wat waar?!

Hij wilt naar een afkickkliniek, hij wil zijn schulden afbetalen, hij wil er tegenaan al beseft hij dat het een zware weg wordt!
Maar hoe?

Geen huis, geen inkomen, geen ziekenfonds, geen identiteitskaart...
Waar moet hij naartoe om hulp te zoeken?

Ik?
Ik ben er ongelukkig van, maar gelukkig zijn mijn materialisitische zaken wel op orde.
Ik heb geen schulden en mijn enige probleem is hij! Voor mij wordt dit ook een zware weg, maar ik ben daartoe bereidt en zou helpen waar ik kan.
Laatst bijgewerkt door snippertje op 31-05-11 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Re: Eindelijk, mijn vriend wil afkicken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:17

Goed dat hij wil afkicken.

Ik snap alleen werkelijk niet dat hij geen baan heeft! En geen ziekenfonds en ID?
Waar verblijft hij nu dan?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:17

Gemeente voor bijstand en riagg lijkt me als eerst het beste voor inkomen en hulp. Hij kan zich tevens aanmelden voor de verslavingshulp maar daar komt hij via het riagg ook bij uit. Daarbij kan hij bij riagg bijv. geholpen worden met zijn achterliggende problemen.

Goed van hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:18

Is hij legaal in Nederland?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:18

Hij heeft toch een sofinummer? Hoe kan hij geen ziekenfonds hebben (kwestie van aanmelden? Of zit er meer achter?) of een ID kaart? Ik denk dat ik geen tips kan geven, maar wil je wel veel sterkte wensen. Hij zal het zwaar gaan krijgen, maar jij denk ik ook!

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:20

Wanneer hij wit werkt wordt alles meteen in beslag genomen :n
Hij is zijn id kaart kwijt en durft geen nieuwe bij het politiebureau aan te vragen, omdat hij bang is daar opgepakt te worden door zijn schulden.
Daarom is hij ook nergens ingeschreven met de angst opgehaald te worden en in de gevangenis te eindigen...

Ik weet dat dit niet goed is en dat het gewoon om te schamen is!
Maar het moet gewoon opgelost worden, dit kan niet meer zo!

Het is een nederlander, alleen vraag ik me af of hij nog legaal is?
Al 5 jaar niet meer bereikbaar en geen id?
Laatst bijgewerkt door snippertje op 31-05-11 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:21

Inderdaad ja, wat doe je bij die vent?! :oo

Maar goed, super dat hij er nu eindelijk iets aan wil doen. Hou goed in de gaten dat verslaafden vanalles beloven, maar niet nakomen... En niet moeilijk doen om daarover te liegen of het goed te praten. Dat is een kenmerk van verslaving. Je zou kunnen informeren bij klinieken als http://www.vnn.nl om te vragen hoe hij de procedure in gang kan zetten en wat hij allemaal moet hebben om aan de slag te kunnen. Identiteitskaart lijkt me de allereerste stap. Als hij verzekerd zou zijn zou ik zeggen bezoek eens een huisarts, die kan je ook vertellen hoe je het in gang kan zetten. Misschien kan je het leger de heils bellen om informatie over het traject.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:22

Logisch toch dat er loonbeslag wordt gelegd, vind ik niet meer dan normaal. Hij heeft zelf zijn schulden zo ver laten komen.
Hij zal er toch niet zijn leven lang voor weg kunnen blijven rennen.

Weet je, ik zit zelf ook achter iemand aan die nog flinke schulden bij mij heeft en door mensen als jouw vriend ben ik de dupe en heb ik problemen.

Schop onder zijn kont, naaar de politie, ziekenfonds aanvragen en een baan zoeken.
En helaas.... zitten op de blaren!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:22

Knap dat hij inziet dat het zo niet langer gaat.

Ik denk dat het belangrijk is om alle schulden op een rijtje te zetten.
En om af te kicken.
Maatschappelijk werk kan daarbij helpen.

http://www.wsnp.rvr.org/ (schuldsanering)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:25

Goof schreef:
door mensen als jouw vriend ben ik de dupe en heb ik problemen.

Lekkere opmerking naar TS toe... ze heeft nergens gemeld waar en wat voor schulden hij heeft. Als het bij een groot bedrijf is, of de belastingdienst bijvoorbeeld, is het al een ander verhaal en is het "mensen als jouw vriend" helemaal niet van toepassing.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:26

Heel veel succes! :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:27

GamblersCup schreef:
Goof schreef:
door mensen als jouw vriend ben ik de dupe en heb ik problemen.

Lekkere opmerking naar TS toe... ze heeft nergens gemeld waar en wat voor schulden hij heeft. Als het bij een groot bedrijf is, of de belastingdienst bijvoorbeeld, is het al een ander verhaal en is het "mensen als jouw vriend" helemaal niet van toepassing.

Klopt, maar ze geeft wel duidelijk aan dat hij ervoor wegloopt en dat vind ik niet kunnen.

Hij zal toch moeten opdraaien voor zijn schulden, zal toch oplossingen moeten zoeken. Afkicken is uiteraard een hele goede start, maar ik had hem allang een schop onder zijn kont gegeven om alles te gaan regelen en bovenal.... een baan te zoeken.

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:28

Goof schreef:
Logisch toch dat er loonbeslag wordt gelegd, vind ik niet meer dan normaal. Hij heeft zelf zijn schulden zo ver laten komen.
Hij zal er toch niet zijn leven lang voor weg kunnen blijven rennen.

Weet je, ik zit zelf ook achter iemand aan die nog flinke schulden bij mij heeft en door mensen als jouw vriend ben ik de dupe en heb ik problemen.

Schop onder zijn kont, naaar de politie, ziekenfonds aanvragen en een baan zoeken.
En helaas.... zitten op de blaren!

Ik begrijp je reactie volkomen!
Ik denk zegmaar dat het afkicken eerste prioriteit heeft.
Wanneer hij nuchter en gezond is komt de rest.

Ik heb 90% van de schulden verzameld in een map.
80% daarvan is de grote schuld van het huis wat hij ooit gekocht heeft (toen hij "normaal" was, wit werkte en een hypotheek kreeg), dat huis bleek niet goed en moest met 90.000 euro verlies worden verkocht. Er is een rechtzaak over geweest, maar de schuld blijft voor mijn vriend ook al kocht hij een huis met verborgen gebreken. Daarna is hij geen ziekenfonds en rekeningen meer gaan betalen, met de gedachte er nooit meer uit te komen... Zo ging het balletje rollen naar drank etc.

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:32

Hij klust en is niet lui.

Helaas verdwijnt het meerendeel naar alcohol en drugs.
Ik praat het echt niet goed en begrijp reacties als deze...

Maar hij wilt echt veranderen! En het is niet een valse belofte, dit is serieus.
Hij wilt wat van zijn toekomst maken en vechten voor wat hij verpest heeft. Maar hoe?
Waar te beginnen?
Laatst bijgewerkt door snippertje op 31-05-11 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:33

Ik denk dat je het beste informatie in kunt gaan winnen bij en afkickkliniek en maatschappelijk werk. Die kijken nergens meer van op hoor, dus schaam je niet en gooi alles daar maar op tafel.

Hou je er voor jezelf alsjeblieft wel rekening mee dat beloftes en goede voornemens van de meeste verslaafden niet heel veel waarde hebben? Maak je niet té blij met zijn woorden van nu.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:33

Goof schreef:

Lastig voor je, maar volgens mij gaat het in dit topic niet om jou.

TS, heel veel succes samen!!
Goed dat hij het inziet :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:34

Het gebruiken/drinken is om zijn problemen niet onder ogen te hoeven zien. Haal je de drank/drugs weg, dan zijn de schulden er nog steeds.... Hoe het traject er voor hem het beste uit kan zien kunnen de professionals voor je verzinnen, dat hoef je niet zelf te doen. :) Zorg dat hij via welke weg dan ook het behandeltraject in gaat. Iemand van een verslaving afhelpen is niet het probleem. Zorgen dat hij daarna clean blijft is het moeilijkst. Dat kan alleen als de redenen van zijn verslaving ook aangepakt worden. Die hulp wordt je in de kliniek geboden.

GamblersCup

Goof schreef:
Klopt, maar ze geeft wel duidelijk aan dat hij ervoor wegloopt en dat vind ik niet kunnen.

Hij zal toch moeten opdraaien voor zijn schulden, zal toch oplossingen moeten zoeken. Afkicken is uiteraard een hele goede start, maar ik had hem allang een schop onder zijn kont gegeven om alles te gaan regelen en bovenal.... een baan te zoeken.

Dat wil ie toch ook, dat is de hele reden dat TS dit topic opent. Nog even een trap na geven vind ik dan niet ok. (tenzij het over dierenmishandeling gaat :D )

mika11

Kan hij niet beter eerst zijn ID, ziekenfonds en andere papieren in orde maken?
Hoe kan hij anders afkicken?
Zo wordt hij toch in geen enkele kliniek opgenomen, denk ik.
Heeft hij al vaker een poging gedaan tot afkicken?
Zonder hulp is het heel moeilijk/onmogelijk om af te kicken en de rest van zijn zooi (sorry) op te ruimen.

spottedponie

Hij zal zich op moeten geven bij de schuldsanering, id aanvragen en werk zoeken, hij kan wel wachten tot hij afgekickt is, maar dan worden de schulden alleen maar hoger en word het nog zwaarder, dan nu maar door de zure appel heen bijten...
Politie pakt hem trouwens niet zomaar op voor schulden, enkel als de schulden ontstaan zijn door boetes van de politie...

Mijn broer zit in hetzelfde schuitje, had geen vaste woonplaats, aan de drugs, schulden enz.
Hij is inmiddels hard aan het werk en hij moet nog anderhalf jaar keihard werken, dan is hij er klaar mee...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:37

http://www.vnn.nl/index.cfm?pid=57

Citaat:
U wordt ingeschreven en de hulpverlener geeft uitleg over de gang van zaken.
We vragen u tijdens dit gesprek enkele gegevens die voor ons noodzakelijk zijn:

■uw naam, adres, telefoonnummer
■uw ziektekostenverzekering en burgerservicenummer
■verwijskaart van de huisarts

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:38

Imre schreef:
http://www.vnn.nl/index.cfm?pid=57

Citaat:
U wordt ingeschreven en de hulpverlener geeft uitleg over de gang van zaken.
We vragen u tijdens dit gesprek enkele gegevens die voor ons noodzakelijk zijn:

■uw naam, adres, telefoonnummer
■uw ziektekostenverzekering en burgerservicenummer
■verwijskaart van de huisarts

Precies, dat bedoelde ik ook net.
Dat moet hij eigenlijk als eerste allemaal in orde maken.
Dat is de eerste stap!

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:39

Wat goed van je vriend dat hij eindelijk hulp gaat zoeken. Sommige (de meeste) mensen zullen zich afvragen wat je met zo'n vent moet en waarom je nog bij hem bent. Maar je houdt van hem en wil hem helpen om eruit te komen. En hij houdt ook zo veel van jou dat hij eruit wil komen. Hij al je steun hard nodig hebben, maar liefde kan dit overwinnen.
Ik weet niet in welke omgeving jullie wonen, maar zoek anders eens op internet naar sociale hulpverlening in de omgeving. Misschien vindt je zo instellingen waar je vriend kan aankloppen. Als hij eenmaal ergens binnen is zal het balletje vanzelf gaan rollen. Maar een id-kaart aanvragen is het begin, zonder zo'n ding ben je 'niemand'.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:43

Wat goed van hem dat hij onder ogen ziet dat hij verslaafd is en dat zijn problemen op deze manier alleen maar erger worden. Goed dat hij werkt, ondanks dat het zwart is.
En onwijs goed van jou dat je hem blijft steunen en alle papieren toch op orde hebt gehouden.

Denk dat het, zoals andere bokkers ook zeggen, belangrijk is dat hij een ID aanvraagt, dit kan toch gewoon bij het gemeentehuis? Toch zal hij zich ergens moeten inschrijven denk ik qua woning.
Schuldsanering zal ook wel kunnen helpen, evenals Riag o.i.d.
Ook kan je natuurlijk naar een afkickkliniek met hem, het hele verhaal op tafel gooien en om hulp vragen wat je het beste kan doen en hoe en wat.
Ziekenfonds lijkt me wel zo handig, anders krijgt hij uiteraard niets vergoed als hij wil afkicken en therapie nodig heeft.
Succes!

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:45

Hij heeft in die 5 jaar niet erkend dat hij verslaafd is.

Hij heeft het naar mij ontkend, naar zichzelf, al kon hij niet meer lopen: Hij was NIET dronken!

Hij is hier zelf meegekomen en heeft uitgesproken dat hij verslaafd is en af wil kicken, al moet hij ervoor worden opgesloten.
Hij wil mij niet kwijt, wil een toekomst en wil uit de oliebol komen.

Stel hij gaat die ID kaart regelen.
Dan wordt hij opgepakt, zit bv. 3 maanden vast, boetes/schulden blijven staan gaan niet weg na 3 maanden... En zo blijf je in die cirkel.

Bij Azivo mag hij 150 euro per maand betalen. 100 nieuwe ziekenfonds, 50 euro aflossen.
Dan krijgt hij ook weer een pasje en is verzekerd. Van bewijs van goed betalen komt hij ook weer in aanmerking voor zorgtoeslag (wat hij ook 4 jaar niet heeft gekregen) etc.
Dus dat gaan we morgen meteen storten om alvast 1 ding op te lossen.