Bij welke dieren heb je het minst last van je astma?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Bij welke dieren heb je het minst last van je astma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:57

Hey,

Ik weet niet of het hier goed staat.

Ik heb astma, nog niet zo lang. We hebben 2 honden en ik ga 3 x per week naar mijn verzorgpaarden.
Ik wil erg graag nog een cavia,vogel,reptiel o.i.d. er bij hebben,alleen weet ik niet waar het meeste stof bij vrij komt. Reptielen vind ik érg gaaf, alleen is het onderhoud wel ingewikkeld,en mijn meoder wil het niet i.v.m. de hoeveelheid stroom erdoor heen gaat.

Ik heb wel gehoord dat Chinchilla's geen huidschilfers vrij laten, alleen ze hebben een erg grote kooi nodig, en het zijn nachtdieren, niet zo handig dus :+.

Nu vraag ik mij af, bij welke huisdieren ik het minst last zou hebben van mijn astma. En welke huisdieren jij hebt met je astma.

Alvast bedankt!

xx

petitparis

Re: Bij welke dieren heb je het minst last van je astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:59

ik zou denken dat vogels niet echt bevordelijk zijn, wan telkens ze met hun vleugels klapperen verspreiden ze hun huidschilfers en "donsjes"

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:01

Goudvissen natuurlijk :)
Misschien zo'n hond die Obama ook heeft. Of misschien naaktbeesten? Een naaktkat, naaktrat.
En reptielen natuurlijk.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:03

Zelf had ik inderdaad meer last van vogels dan van de hamster :P
Zijn er net als bij honden en katten misschien speciale rassen die minder van die schilfers hebben?

Verder kan je een konijn makkelijk buiten houden, scheelt al heel wat ;)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:03

Wandelende takken :D (dan heb ik evt wel wat eitjes voor je haha)
Of een kikker
Visjes

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:11

We hadden wel een vogeltje, die is van mijn broer alleen die is verhuisd naar mijn oma. Ik merk opzich niet héel veel verschil, maar wel een beetje, benauwd ben ik altijd. Alleen ze verspreiden inderdaad wel hun huidschilfers en donsjes. Hamster heb ik samen metmijn vriend haha, alleen die staat daar dus ook.
Visjes heb ik ook, die staan ook bij mijn vriend (ivm stroomkosten -.- )

Ik dacht misschien aan rex-cavia's of rex-konijnen? Alleen weet ik dat dus niet zeker! Wandelende takken hoef ik niet haha, je ziet ze haast niet! :p

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:13

Oh nee :+
Dan mag je wel eens bij mij komen :P
Heb ook takken die je heel goed ziet :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:17

Cavia's (ook rex) zou ik niet doen die geven echt heel veel stof af, niet alleen de beestjes zelf maar ook door het zaagsel en hooi wat in de kooi zit. Mijn moeder heeft astma en zij kon niet tegen mijn rex-cavia's. Die hebben net zo veel haar als een normale cavia, alleen is het ruw haar ipv glad haar.

Maar stroomkosten icm visjes? Guppies en goudvissen zitten niet in een verwarmd aquarium hoor, en als de bak groot genoeg is en je voldoende planten hebt hoef je ook geen zuurstof pompje. Snap het argument dus niet zo goed.

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:21

Ik heb ook astma, mn hele leven dus ben er aan gewend. Na jarenlang alleen goudvissen heeft mijn zusjenu sinds 2 jaar een cavia binnen staan, maar ik moest er toch wel heel erg aan wennen. Ik ben allergischer voor dat beest dan voor mijn paarden. Ik ben er wel van overtuigd dat je met astma aan dingen moet wennen, zo had ik het twee jaar geleden toen mijn zusje de cavia net had toch wel echt zwaar benauwd thuis, maar na een paar maanden ging het eigenlijk toch wel erg goed. Ook als ik bij vriendinnen op stal ben dan heb ik er toch meer last van dan dat ik een hele dag thuis op stal ben.

Ik zou als ik jou was bij jou longarts om raad vragen, je kan dan ook zo'n bloedtest doen waar je getest wordt op konijnen, cavia's enzovoort, dan kunnen ze meten waar jij het meest allergisch voor bent. Het zou voor zowel het beestje als voor jezelf heel erg zijn als het achteraf blijkt dat je er toch echt niet tegen kan. Heel veel succes!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:31

Grote slakken! :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:35

vissen en reptielen en haarloze katten, en of curlyhorses.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:36

Vissen en schildpadden is het enige wat in me opkomt.
Naaktkatten ed, zijn ook niet echt geschikt want ook die hebben huidschilfers waar je vaak last van kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:36

Als je al continu benauwd ben, dan zou ik er nog geen beest bijnemen, maar eerst eens kijken wat de oorzaak in huis is waardoor je continu benauwd bent.

Je geeft aan dat jullie twee honden hebben, dat is voor 9 op de 10 astmapatienten natuurlijk ook niet bevordelijk :n

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:39

labradoodles zijn geschikte honden. die zijn speciaal gefokt voor mensen met allergieen enz. Er is wel een lange wachtlijst..
Vogels absoluut niet!
Tja en vissen spreken voor zich denk ik :P

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:41

Een poedel. Mijn moeder is allergisch voor alles wat los en vast zit en heeft jaren een poedel gehad.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:51

Cavia's en vogels vallen dus sowieso af, konijnen zou eventueel kunnen doordat ze buiten in een hok kunnen, alleen heb ik al een aantal jaren konijnen gehad, dus ben ik er een beetje op uit gekeken.

Ik moet volgens mij binnenkort weer naar de longarts, dus dan kan ik meteen even vragen! qua vissen, ik heb een aquarium van 80 cm met 5 van die bol-oog vissen. Het water zit constant op 18 graden, dus wel 'verwarming'. Ook een pomp om het water schoon te houden, en om er voor te zorgen dat de beestjes niet meer hoeven te zwemmen als het ware, en dus niet op hun rug gaan kiepen. Wil ze namelijk wel steeds in beweging houden, ook omdat ze dit leuk vinden (gaan snel tegen de stroming in zwemmen).

Een reptiel heb ik al uitgezocht qua maandelijkse kosten ongeveer, dit zou dan op 15 euro +/- zitten. Ik mocht eerst een reptiel, alleen later toch maar nee gezegd, waar ik wel erg van baal, omdat ik erg graag een baardagaam wil hebben, of een landschildpad.

Honden die gaan echt absoluut niet weg! Onze labrador is er vanaf haar geboorte,die is nu 5. Toen wist ik nog niet dat ik astma had, daar kwamen we pas later achter. Onze chihuahua hebben we nog niet zo lang, maardie is kortharig dus dat is al beter dan langharig (vertelde de longarts mij)

Heeft iemand nog meer ervaring met reptielen? Hoe duur ze ongeveer maandelijks zullen zijn, en hoe het qua verzorging zit?

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:56

Klopt, heb je ook gelijk in.
Maar de benauwdheid komt, omdat er nog niet een goed medicijn voor mij is gevonden. De pufjes doen zijn werk niet tot bijna niet. Hiervoor loop ik nu ook in behandeling bij de longarts. Ik moet binnenkort naar een internist en cardioloog, om te kijken wat de oorzaak is waardoor ik zo benauwd ben steeds.
Dit moet dus allemaal nog uitgezocht worden, en ben nu wel tot de conclusie gekomen dat een reptiel houden het beste zou zijn.

En wat betreft de honden (wat ik al eerder zei haha.) die gaan dus absoluut niet weg!

Jans schreef:
Als je al continu benauwd ben, dan zou ik er nog geen beest bijnemen, maar eerst eens kijken wat de oorzaak in huis is waardoor je continu benauwd bent.

Je geeft aan dat jullie twee honden hebben, dat is voor 9 op de 10 astmapatienten natuurlijk ook niet bevordelijk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:58

Maar je moet niet op de pufjes helemaal vrij van benauwd of minder benauwd zijn. Het heeft altijd een oorzaak, en je moet niet alleen met medicatie zaken onderdrukken, ook de oorzaak moet aangepakt worden. Dat is de reden waarom wij helemaal geen huisdieren in huis hebben, ons welzijn gaat toch echt voor.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:59

Met astma kan je beter geen vogels nemen.
Mijnn vader heeft een heeeel erge vorm van astma.
Die kan tegen geen enkel beest, maar vogels en honden en paarden heeft hij altijd heeel erg veel last van.

Als jij ook naar je paarden kan gaan kan een hamster ed ook niet kwaad denk iK?

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:07

Inderdaad. Wij hebben toen wel aangevraagd of er iemand zou kunnen komen om eventueel de oorzaak/oorzaken te vinden, alleen die vrouw zei dat het niet echt nodig was. Want dan zou ik dus in mijn kamer laminaat hebben ipv. vloerbedekking, en zo min mogelijk knuffels/kleding op mijn kamer, of dingen die stof opvangen, en een speciaal matras etc. Alleen dat word allemaal erg duur, en we weten niet of het dan wel wordt verzekerd.

Ik snap dat jullie welzijn voor gaat, die van mij natuurlijk ook, daarom maak ik zo'n topic aan, om te vragen of er ook een dier is die geen effecten heeft op je astma.

Jans schreef:
Maar je moet niet op de pufjes helemaal vrij van benauwd of minder benauwd zijn. Het heeft altijd een oorzaak, en je moet niet alleen met medicatie zaken onderdrukken, ook de oorzaak moet aangepakt worden. Dat is de reden waarom wij helemaal geen huisdieren in huis hebben, ons welzijn gaat toch echt voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:12

Wij hebben dat op elke kamer zo ongeveer. Dat hoeft heus niet duur te zijn :n

Het is een investering in je eigen gezondheid, en ja er zijn dieren die geen uitwerking op je astma hebben. Maar als je daarnaast wel allerlei bronnen van astma in je huis hebt, dan heeft het alsnog geen zin. Dan kan je net zo goed nog een beest nemen wat de oorzaak is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:17

Je kan er ook voor kiezen (mits je ouders het goed vinden uiteraard) om een voillere in de tuin te zetten met vogels en nijntjes. Ik zelf ben astma patiente en dit werkt voor mij prima. Zo toch veel contact maar geen onnodig stof in huis. Wel een hond in huis (die hoeft niet buiten te blijven) maar eerst specifiek getest of dat zou gaan. Dit is tevens het enigste dier bij mij waar de allergie is vermiderd. De rest van de dieren zijn de reacties gebleven.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:11

Ik ga sowieso vanmiddag nog even mijn kamer doornemen, om alleen wat echt nodig is in m'n kamer te hebben. Ik heb wel erg veel last van stof merk ik, aangezien er overal wel een laag op zit, ook meteen na het schoonmaken, misschien weet je hoe dat komt? Door de gordijnen? Of door de hoeveelheid (losse :o ) kleding die op mijn kamer ligt, of misschien door andere dingen?

Ik zal wel even met mijn moeder overleggen, en met de longarts en/of longverpleegkundige.

Jans schreef:

Het is een investering in je eigen gezondheid, en ja er zijn dieren die geen uitwerking op je astma hebben. Maar als je daarnaast wel allerlei bronnen van astma in je huis hebt, dan heeft het alsnog geen zin. Dan kan je net zo goed nog een beest nemen wat de oorzaak is.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:14

Heb net in je profiel gekeken, en je voliere gezien, wat mooi zeg!! Dat lijkt mij dus ook érg leuk, ik kan altijd vragen natuurlijk! Van die leuke zingende vogeltjes buiten, die ik dan in de ochtend hoor (mijn kamer zit aan de achterkant, dus bij de tuin!)
Je hebt me op goede ideeen gebracht!! Lijkt me echt super leuk! En dan 2 konijntjes er bij, lijkt me echt mooi zeg! <3

Of misschien andere dieren, zoals landschildpadden. Heb gehoord dat die in de zomer ook buiten kunnen ofzo? Weet niet meer precies! Ik zal even zoeken op internet!

PBA_ schreef:
Je kan er ook voor kiezen (mits je ouders het goed vinden uiteraard) om een voillere in de tuin te zetten met vogels en nijntjes. Ik zelf ben astma patiente en dit werkt voor mij prima. Zo toch veel contact maar geen onnodig stof in huis. Wel een hond in huis (die hoeft niet buiten te blijven) maar eerst specifiek getest of dat zou gaan. Dit is tevens het enigste dier bij mij waar de allergie is vermiderd. De rest van de dieren zijn de reacties gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:24

- Losse gordijnen er uit, dat zijn de grootste stofnesten voor een slaapkamer, beter is het voor verduistering of luxaflex of een rolgordijn te nemen
- Losse kleding opruimen: wasmand of kast, ook daar gaat stof in zitten, en als je het aantrekt dan heb je daar ook weer last van
- Knuffelbeesten, losse papieren etc, alles trekt stof aan
- Stof gaat ook in beddegoed zitten, als astmapatient dus speciale hoezen extra om je matras, kussen etc doen, en dan je gewone beddegoed elke week verwisselen :j
- Vloerbedekking vervangen voor glad oppervlak: linoleum, zeil, laminaat

ilsexxx schreef:
Ik ga sowieso vanmiddag nog even mijn kamer doornemen, om alleen wat echt nodig is in m'n kamer te hebben. Ik heb wel erg veel last van stof merk ik, aangezien er overal wel een laag op zit, ook meteen na het schoonmaken, misschien weet je hoe dat komt? Door de gordijnen? Of door de hoeveelheid (losse :o ) kleding die op mijn kamer ligt, of misschien door andere dingen?

Ik zal wel even met mijn moeder overleggen, en met de longarts en/of longverpleegkundige.

[***] schreef: