Auw, door mijn rug gegaan!! Wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Auw, door mijn rug gegaan!! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:27

Hee mensen!

Gisteren en vanmorgen had ik een beetje een vastzittende onderrug, dat neigde naar de rechterkant. Niet heel pijnlijk, dus ik ben gewoon naar de trein gefietst, en in Delft naar de uni gefietst. Daar op de fiets merkte ik zelfs dat de pijn een beetje verdween als ik rustig bewoog. Toen ik echter mijn fiets in het fietsenrek zette (tussenin dus moest naar voren buigen)(op zich geen hele zware belasting voor mijn rug, zou je denken) schoot me er toch ineens een pijnscheut door mijn rug! Het werd even zwart voor mijn ogen en ik kreunde van de pijn (erg genant 8)7 ). Ik dacht dat het wel weg zou gaan, maar nee.. Kon nauwelijks goed lopen naar mijn lokaal, en eigenlijk elke zittende houding was onwijs pijnlijk.. mijn zeer aardige docent heeft me de laatste helft van de les toegestaan dat ik de les liggend op een tafel volgde }:0 dat was wel erg prettig. Eenmaal thuis op bed gaan liggen, even geslapen onder een deken (ivm warm houden) en dat werkte heel fijn. Maar nu ik uit bed ben gekropen is er weer net zo ver terug..

Mijn vraag, wie heeft er tips voor mij om het zo draaglijk mogelijk voor mij te maken? En dan zeker voor mij die onmogelijk plat rust kan houden (ben gewoon te druk 8)7 )

Oh en ik had een zeer vol gepland hemelvaartsweekend maar dat kan ik nu ook wel op mijn buik schrijven denk ik -O-

Alvast bedankt!! :Y)

Grapjasjes12

Re: Auw, door mijn rug gegaan!! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:31

oeh, pijnlijk!

Bij mij gaat het meestal met een dag ofzo over, of als ik op een vreemde manier opsta. Dan hoor ik een grote KRAK en dan is het weer weg :')
Als het twee dagen blijft aanhouden zou ik even naar de HA gaan, kun je iig naar de fysio :)

Sterkte ermee :(:)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:32

Sauna is erg lekker,door de warmte komt het weer helemaal los enkel je loopt de sauna uit en voordat je thuis bent is het weer niks....
Wat bij mij heel goed helpt is rustig stappen op 1 van m'n paarden.
Verder rustig bewegen en nadenken bij je bewegingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:33

phormicola schreef:
oeh, pijnlijk!

Bij mij gaat het meestal met een dag ofzo over, of als ik op een vreemde manier opsta. Dan hoor ik een grote KRAK en dan is het weer weg :')
Als het twee dagen blijft aanhouden zou ik even naar de HA gaan, kun je iig naar de fysio :)

Sterkte ermee :(:)

Je hoeft niet naar de HA om naar de fysio te mogen, ik zou gelijk even langs de fysio gaan. Die kan het iig wat verlichten.
Verder: zitten is het meest belastend, dus vermijden, of iig afwisselen met regelmatig lopen. Verder blijven bewegen, fietsen is heel goed, lopen ook. Lang in 1 houding is het lastigst.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:35

Haha ja dat kraken.. Maar dat kraken zelf voelt ook niet zo prettig dus daar ben ik een beetje bang voor :P

Sauna lijkt me ook fijn idd, die hebben we hier alleen niet echt in de buurt denk ik. En stappen op een paardje is moeilijk, daar moet ik helemaal voor naar Alphen al zou ik dat willen doen want daar rij ik ;). Maar goede tip voor als ik ooit mijn eigen paard aan huis heb staan <3

@ vero, oei ik zit nu al een tijdje :P zal snel wel even wat gaan rondlopen ofzo.

Hmm maar denk toch dat ik mijn paardrijles voor morgen maar af moet zeggen :(

Dank jullie in ieder geval!! ^^

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:39

ik heb t ook vaak gehad, en ga nu regelmatig naar de masseur om mn spieren soepel te houden. t zijn vaak je spieren die zo zeer doen namelijk.(soms veroorzaakt door wervels scheef of iets dergelijks..) ik zou nu indd naar een fysio proberen te gaan, en anders eerst even warm douchen en ibuprofen 500 proberen te regelen. het beste is om in beweging te blijven een beetje,dan worden je spieren niet te erg stijf en zeer.en met die pijn stillers lukt dat beter,al doende wordt je hopelijk een beetje losser en minder pijnlijk . beterschap hoor! groetjes deess

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:43

deess schreef:
ik heb t ook vaak gehad, en ga nu regelmatig naar de masseur om mn spieren soepel te houden. t zijn vaak je spieren die zo zeer doen namelijk.(soms veroorzaakt door wervels scheef of iets dergelijks..) ik zou nu indd naar een fysio proberen te gaan, en anders eerst even warm douchen en ibuprofen 500 proberen te regelen. het beste is om in beweging te blijven een beetje,dan worden je spieren niet te erg stijf en zeer.en met die pijn stillers lukt dat beter,al doende wordt je hopelijk een beetje losser en minder pijnlijk . beterschap hoor! groetjes deess

Hier ga ik helemaal in mee. Bewegen is het beste.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:43

Bah, ik ben vandaag ook thuisgebleven omdat mijn rug vreselijk veel pijn deed, ook naar de rechterkant en dan door heel mn nek en rechterbeen :\ Beetje te hard gewerkt bij de paarden :=

Ik zweer echt bij kersenpittenzakken :)) Serieus, geweldig! Even 2 minuutjes in de magnetron (o.i.d.) en dan lekker op de pijnlijke plaats leggen in je nek/rug. Dan kun je ook gewoon zittene n hef je niet heel de tijd plat te liggen *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:50

Bluh, jullie geven me zulke goede tips maar ik heb helemaal geen kersenpittenzakken of ibuprofen in huis :P

Ik heb een kat die aan lijkt te voelen waar de pijnlijke plek zit en er dan op gaat liggen. Maar nu doet het nog niet genoeg zeer denk ik, ze is er nog niet komen liggen -O-

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:33

Beste advies voor nu is inderdaad warm houden, maar niet helemaal stil blijven liggen. Da's het advies dat ik van de fysio heb gehad al jaren geleden. Ga af en toe even een rondje lopen in huis. Door plat te blijven liggen, worden je spieren alleen maar stijver. Pak paracetamol oid en doe eventueel wat simpele oefeningetjes.

Hier is een site met wat oefeningen : http://www.werkendlichaam.nl/10233/1/oe ... e-rug.html
Oefening 4 en 5 even uit je hoofd laten ;) de rest kunt, op geleide van de pijn, voorzichtig doen.

Als je tijd hebt morgen eventueel even bij de drogist iets van spierzalf halen. Ik gebruik zelf meestal Midalgan (je hebt warm en extra warm geloof ik). Stinkt, maar wordt warm. Wel even proberen of je er tegen kunt en na het smeren héél goed je handen wassen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:45

Aiii ik weet helaas hoe het voelt! Ga zelf regelmatig door mijn rug.

Zo min mogelijk proberen zitten, dat is het zwaarst voor je rug. Probeer lopen en liggen af te wisselen. Rustig in beweging blijven, maar geen gekke dingen doen en geen dingen tillen!

Zag dat boven mij de tip spierzalf al is gegeven, dat is zeker een goede!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:20

Magrathea schreef:
Bluh, jullie geven me zulke goede tips maar ik heb helemaal geen kersenpittenzakken of ibuprofen in huis :P

Ik heb een kat die aan lijkt te voelen waar de pijnlijke plek zit en er dan op gaat liggen. Maar nu doet het nog niet genoeg zeer denk ik, ze is er nog niet komen liggen -O-

daar zijn dokters voor hoor :+ natuurlijk heb je zo dat soort dingen niet in huis. maar als je niks regelt doe je je jezelf tekort,mis wordt tzelfs erger :o heb wel eens maanden amper wat gekund hoorr.. :(:) nou beterschap maar weer :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:27

Ik heb zelf ook erge rugklachten (ja ben nog maar 16). heb eerst verschillende fysio therapieën gehad, maar niks werkte eigenlijk. Nu sinds een jaar ongeveer naar de kraker, en oooh wat was ik zenuwachtig voor de eerste keer:S Maar wat ben ik blij dat ik daar nu naar toe ga. Eerst moest ik elke week (!) en elke week werd ik weer gekraakt, klopt, in het begin is het een lelijke pijn, maar je bent daarna wel van je rugpijn af. en elke week ging het beter en deed het minder pijn. Nu hoef ik alleen nog maar als ik er weer last van heb. maar dat is nu ook weer dus ga binnenkort weer even. Duurt bij mij eigenlijk altijd maar 10 minuten. Maar ik kan eigenlijk nooit liggen als ik weer zon pijn heb. dus dat word dalijk weer een hel...:(

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:32

Ajjjjjjjj, dat klinkt als flinke spit! De beste remedie: lopen, lopen, lopen. Pijnstillers nemen, liggen en een aantal keren per dag een flink stuk lopen. Zo min mogelijk zitten. Kan me voorstellen dat je nu niet aan lopen moet denken, zelf het stukje van de bank naar het toilet kan al een marathon lijken, maar geloof me: het helpt echt om zoveel mogelijk te lopen.

Sterkte ermee!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 09:04

@dess, ja maar het vervelende was dat ik al die tips las ongeveer om de tijd dat alle winkels dichtgaan -.- dus ja. Niet praktisch :P

In elk geval goed nieuws: lopen gaat redelijk! Ben niet naar de uni gegaan vandaag, aangezien ik daar toch de hele tijd moet zitten in een stoeltje dat sowieso niet echt lekker is voor je rug :P

Vandaag maar even mams langs de drogist sturen voor ibu!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:18

er is ook een huisartsenpost ;) enn ibuprofen 500 kun je niet bij de apotheek kopen,alleen op recept via de arts..fijn dat t een btje beter gaat hoor, groetjes :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 17:20

Oja.. Maar daar heb ik niet zulke goeie ervaringen mee, helaas.
Ibu ben ik ook weer vergeten iemand voor te sturen -.-

Maar het gaat alweer iets beter!
Gisteren ging het nog beter maar vanmorgen weer minder.. kan min of meer definitief stellen dat mijn weekend in het water valt.. -O-