Ervaringen inspuiten knie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Ervaringen inspuiten knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:11

Na een lang traject van sportarts, fysio, podotherapeut, sportfysio, orthopeed, operaties enz. wordt morgen mijn knie ingespoten. De orthopeed denkt nav de laatste mri dat er nog een ontsteking zit en hoopt die met inspuiten weg te krijgen.
Mijn knie wordt ingespoten met kenacort, een corticosteroïd.

Nu is mijn knie eerder ingespoten en kan ik me nog wel herinneren dat ik er in eerste instantie wat meer last van had maar niet meer dat ik echt rustiger aan heb moeten doen. Nu gaf de huisarts aan de telefoon wel aan dat dat echt nodig was.

Wie heeft er ervaring met het inspuiten en wat is jullie ervaring hiermee? In hoeverre heb je (noodgedwongen) rustig aan moeten doen daarna en heeft het geholpen?

Suprice

Re: Ervaringen inspuiten knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:15

Mijn knie is ook ooit ingespoten, maar ik weet niet precies meer met wat. Ik had een peesonsteking in mijn knie, die elke keer als ik weer wat deed weer op begon te spelen. Eerst heb ik medicijnen geslikt, maar die werkten niet goed genoeg. Het inspuiten heeft bij mij goed geholpen, ik heb er maar een aantal dagen last van gehad. Wel heb ik nog 2 jaar met een plek rondgelopen, die ook regelmatig verschillende kleuren aannam. Deze is nu zo goed als weg..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:22

Ik heb in december een kenacort spuit in mijn pols gehad. Ik moest inderdaad ook drie dagen absolute rust houden daarna.

Het hielp goed, ik was met een paar dagen van de ontsteking af. Helaas heb ik een nare bijwerking gekregen, die zeer zeldzaam is: atrofie. De ingespoten pees is verschrompeld en komt niet meer terug. Gecombineerd met het littekenweefsel is mijn hand er nu slechter aan toe dan ooit, en dat komt niet meer goed. Gelukkig is dit echt heel zeldzaam.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 14:26

Thanks voor het delen van jullie ervaringen :)

Wat een ellende Blue_Eyes :(:) Daar doe je het natuurlijk niet voor.
Ik hoop stiekem eigenlijk wel gewoon naar mijn werk te kunnen overigens, op het werk kan ik stil zitten met mijn pootje omhoog maar zal er wel naartoe moeten reizen. Ben er eigenlijk wel vanuit gegaan dat dat zou kunnen :o

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:34

Bij mij heeft het inspuiten van mijn knie met corticosteroïden niet geholpen. Achteraf bleek ik een scheur in mijn kraakbeen te hebben die op de MRI niet te zien was, tijdens een kijkoperatie wel.

Waar ik veel last van heb gehad is de combinatie van de spuit met de diclofenac die ik i.v.m. mijn klachten slikte. Dat is dan dubbelop en ik heb 2 dagen met een constante opvlieger gelopen, rode kop, zweten als een gek en een hartslag alsof ik de marathon gelopen had.
Even geen pijnstillers slikken dus, alleen paracetamol mag wel.

Wat bij mij wel heeft geholpen is een spuit met Durolane, een soort glij- en smeermiddel.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:47

Ik kon wel gewoon naar school hoor Richtje!
Ik heb inderdaad ook eerst diclofenac geslikt, maar dat hielp niet. Die heb ik inderdaad niet meer geslikt toen ik de spuit kreeg.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:59

In die spuit zit ook een forse dosis lidocaine, dus de eerste dag is je knie sowieso gevoelloos en heb je die diclofenac ook niet nodig :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:38

Ik wist niet van te voren dat ik die spuit zou krijgen dus had ik het 's morgens al ingenomen.
De eerste dag na de corticosteroïde heb ik juist heel veel pijn gehad ;(

Nu na de duralane heb ik het alleen nog voor noodgevallen en niet meer voor dagelijks gebruik, een hele vooruitgang dus :D

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:50

ik heb 2 keer zo'n injectie in m'n pols gehad.

alleen ik had de variant zonder pijnstillers er in.
dit omdat je dan meer doet dan goed voor je pees is en hem dus nog steeds (over)belast terwijl je pees rust moet hebben om te genezen.

helaas hielp het niet en de 2e was zeer pijnlijk!
ik kon daar door echt niets meer met mijn hand.
terwijl ik daar voor nog wel wat kon doen maar niet 100%

uit eindelijk bleek mijn pees ontsteking te komen door dat mijn pees verkleeft was aan omliggende weefsel.
na een operatie van nog geen 30 min was de pijn gelijk minder en met rust binnen 3 weken genezen.
na 2 maanden hersteld tot 80/90% dit is beter dan dat t voorspeld is!

voor de operatie was m'n hand nog maar zo'n 30% belastbaar als voor beeld ik liet een plasticbekertje met koffie vallen nu kan ik 4 kilo vast houden!

na deze ervaring gaat er geen injectie meer in m'n pezen of gewrichten!
liever een klein sneetje en sneller herstel dan rotzooi spuiten wat niet helpt.

succes met je herstel!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:51

Thanks!

Ik ben al 2x geopereerd maar kan nog steeds bijzonder weinig. Weer open snijden zal dus weinig nut hebben helaas!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:52

Hier nog iemand die een inspuiting (toevallig ook met kenacord) heeft gehad.
Ik heb de eerste 4 weken alleen maar meer last gehad. Daarna zakte het weer terug naar mijn 'oude niveau' dus ik had er geen effect van.
Ik persoonlijk laat het echt de komende jaren niet meer doen! Wat een pijn heb ik toen gehad!
Hoe is het bij jou gegaan vandaag?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:54

Blue_Eyes schreef:
Ik heb in december een kenacort spuit in mijn pols gehad. Ik moest inderdaad ook drie dagen absolute rust houden daarna.

Het hielp goed, ik was met een paar dagen van de ontsteking af. Helaas heb ik een nare bijwerking gekregen, die zeer zeldzaam is: atrofie. De ingespoten pees is verschrompeld en komt niet meer terug. Gecombineerd met het littekenweefsel is mijn hand er nu slechter aan toe dan ooit, en dat komt niet meer goed. Gelukkig is dit echt heel zeldzaam.

hmmz... het is toch minder zeldzaam dan wat mensen denken vrees ik. Dit gebeurt nl. vaker, weliswaar meer bij oudere mensen, maar toch zie ik het met regelmaat langskomen. Hoewel ik natuurlijk een beetje gekleurd kijk, want ik werk in een verpleeghuis waar alleen mensen komen die wat hebben natuurlijk ;)

Overigens zijn er ook maar weinig mensen bij wie het wel helpt. Het helpt wel voor een tijdje, maar het komt vrijwel altijd weer terug. En corticosteroïden hebben een erg slechte invloed op je bindweefsel, dus op de langere termijn is het ook nog eens slecht.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 17:56

nathalie_v schreef:
Hier nog iemand die een inspuiting (toevallig ook met kenacord) heeft gehad.
Ik heb de eerste 4 weken alleen maar meer last gehad. Daarna zakte het weer terug naar mijn 'oude niveau' dus ik had er geen effect van.
Ik persoonlijk laat het echt de komende jaren niet meer doen! Wat een pijn heb ik toen gehad!
Hoe is het bij jou gegaan vandaag?

Dat is ook mijn ervaring van de vorige keer. Ik hoop op een betere ervaring deze keer :+

Voor nu voelt het uiteraard nog niet lekker, de pijn valt op zich wel mee maar ik heb dan ook heel rustig aan gedaan. Merk duidelijk dat ik direct meer pijn krijg als ik iets meer (meer richting normaal niveau zeg maar) belast, dus dat laat ik nog maar even :D