Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Elma_ schreef:sorry als ik nu iemand van haar roze wolk afdonder, maar er is NIKS romantisch aan BV. Borstontsteking, koorts aanvallen, tepelkloven, ernstige stuwingen, Naweeen, you name it, I've had it
Nee, ik heb het 2 weken geprobeerd, en toen mooi overgegaan op de fles, en mijn zoontje kan de hele dag wel met mij knuffelen
Suzanne F. schreef:Elma_ schreef:sorry als ik nu iemand van haar roze wolk afdonder, maar er is NIKS romantisch aan BV. Borstontsteking, koorts aanvallen, tepelkloven, ernstige stuwingen, Naweeen, you name it, I've had it
Nee, ik heb het 2 weken geprobeerd, en toen mooi overgegaan op de fles, en mijn zoontje kan de hele dag wel met mij knuffelen
Hier geen borstontstekingen, geen koorts en stuwing kolf je weg. Ontstekingen krijg je niet zomaar. Dan is er te weinig met de stuwing gedaan, je borsten moeten altijd soepel aanvoelen anders moet je de harde plekken eraf kolven.
Zonder deskundige begeleiding krijg je bovenstaand verhaal.
Elma_ schreef:Dat klopt, en ik vind het achteraf ook erg jammer dat er in het ziekenhuis geen energie in is gestoken, en door de kraamverzorgende bijna niets tot niets. Op een tepelhoedje na...
Suzanne F. schreef:Elma_ schreef:Dat klopt, en ik vind het achteraf ook erg jammer dat er in het ziekenhuis geen energie in is gestoken, en door de kraamverzorgende bijna niets tot niets. Op een tepelhoedje na...
Heel zonde, echt doodzonde. Hoor je nog te vaak. Mijn kraamzorg was gediplomeerd lactatiekundige. Zou bijna verplicht moeten worden.

Tieme schreef:Ik vindt het onzin. je leest wel eens verhalen van moeders die borstvoeding geven en dat het dan echt over "hun" momentje met kindlief hebben. kind die lekker tegen hun aan ligt, ze liefdevol in de ogen kijkt bla bla. nou, mijn meisje krijgt flesvoeding en het is echt niet anders dan borstvoeding hoor. meisje ligt net zo goed lekker tegen me aan, ligt ook liefdevol in m'n ogen te kijken enz. zie niet in waarom borstvoeding zou zorgen voor een betere band. misschien alleen omdat kind bijna altijd door mama gevoed wordt??
Ik heb gekozen voor flesvoeding. heb wel borstvoeding geprobeerd maar dat ging niet en ben er ook totaal niet rouwig om.
Elma_ schreef:sorry als ik nu iemand van haar roze wolk afdonder, maar er is NIKS romantisch aan BV. Borstontsteking, koorts aanvallen, tepelkloven, ernstige stuwingen, Naweeen, you name it, I've had it
) 
Blue_Eyes schreef:Elma_ schreef:sorry als ik nu iemand van haar roze wolk afdonder, maar er is NIKS romantisch aan BV. Borstontsteking, koorts aanvallen, tepelkloven, ernstige stuwingen, Naweeen, you name it, I've had it
Ik heb mijn jongste 3 weken lang vingergevoed. Dus kolven, melk in een puitje en dat dan samen met mijn pink in de mond stoppen. Als ze ging zuigen spoot ik een beetje melk uit het spuitje. Dat was een klus van heb ik jou daar, want ik was een uur zoet en het moest iedere drie uur herhaald worden, ook 's nachts.
En toch vond ik het heel mooi. Natuurlijk was het makkelijker toen ze zelf aan de borst ging drinken, maar ik vind het hele concept van borstvoeding wel degelijk mooi en ergens misschien ook wel een beetje romantisch.
Het is inderdaad eeuwig zonde dat jij zo slecht begeleid bent.
Citaat:'Borstvoeding verandert hersenactiviteit van moeder'
AMSTERDAM – Als vrouwen borstvoeding geven aan hun baby, verandert de activiteit in hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor moedergevoelens. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld.
De gemeten veranderingen in de hersenen beïnvloeden waarschijnlijk vooral de band tussen moeder en kind. Het brein van vrouwen die borstvoeding geven, reageert namelijk aanzienlijk sterker op de geluiden van baby’s dan de hersenen van vrouwen die flesvoeding geven.
Dat meldt nieuwssite LiveScience op basis van onderzoek van het National Institute of Mental Health in de Verenigde Staten.
Hersenscans
Hoofdonderzoekster Pilyoung Kim kwam tot haar bevindingen door vrouwen twee weken na hun bevalling te laten luisteren naar geluiden van hun eigen kind en andere baby’s. Ondertussen werden er scans gemaakt van hun hersenen.
Uit de hersenscans bleek dat de vrouwen die borstvoeding gaven bij het luisteren naar de babygeluiden verhoogde activiteit vertoonden in drie hersengebieden die worden geassocieerd met moedergevoelens: de frontale gyrus, de basale ganglia en de amygdala.
Interacties
De wetenschappers bestudeerden ook videobeelden van interacties tussen de moeders en hun baby’s. De vrouwen bij wie de meeste activiteit was gemeten in de eerder genoemde hersengebieden, bleken zich ook het meest teder en gevoelig te gedragen bij het verzorgen van hun pasgeboren kind.
“De acitiviteit in deze hersengebieden motiveert vrouwen waarschijnlijk op een bepaalde manier om meer verzorgend gedrag te vertonen”, verklaart hoofdonderzoekster Kim.
Druk
Toch vindt Kim dat er niet te veel druk op jonge moeders moet worden uitgeoefend om koste wat het kost borstvoeding te geven. “Ik begrijp dat er veel op jonge moeders afkomt. Ze moeten zich vooral gesteund voelen wanneer ze net zijn bevallen.”