borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

borst voeding zorgt voor een betere band tussen moeder en kind?

eens
81 (59%)
oneens
56 (40%)

Totaal aantal stemmen: 137

fjordowner18

borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 11:27

hoi

Ik zou wel is willen weten wat jullie vinden van deze stelling.
Ook zou het leuk zijn om te onderbouwen waarom je voor borstvoeding of juist voor flesvoeding.

Ik zelf heb nu 1 zoon en deze heb ik de eerste 6 weken borstvoeding gegeven.
Ikzelf heb het idee dat ik hierdoor een hele sterke band heb met mijn kind, maar dat deze anders werd toen ik eenmaal stopte, de band blijft sterk natuurlijk, maar lijkt anders te zijn.

Wat ik ervaren heb:
- Ik wist precies wanneer hij huilde, maakte niet uit waar ik was
- Ik wist precies wanneer hij wilde eten
- Ik wist precies wanneer hij echt in gevaar was, zo was ik er gelukkig op tijd bij toen hij een ademstilstand kreeg (weet niet of dit instinktief is)

Hoe ervaren jullie dit?

Onali

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:30

Vanuit het kindoogpunt: onzin. Ik ben een flessenkind en ben altijd een mama's kindje geweest, dit in tegenstelling tot mijn broer die borstvoeding kreeg.

:+

Denk wat jij beschrijft gewoon moederinstinct is.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:32

Ik heb de eerste 4 weken borstvoeding gegeven maar mijn band is niet anders geworden nadat ik de fles ben gaan geven. Ik weet nu ook wanneer hij honger heeft, of als er wat anders is.

Mijn zoon kijkt nog steeds met dezelfde blik naar mij

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:35

Ik heb eens gekozen, maar het is vanuit een ander oogpunt. Ik denk dat het vanuit de moeder een sterkere band krijgt met het kind. BV is zo mooi en zo intiem en je voedt je baby met je eigen lichaam, dat is prachtig. Die momenten zijn zo mooi en kostbaar. Ik denk dat het wel voor een sterkere band zorgt, misschien nog meer dat moeder dat zo voelt dan de baby. De baby wil gewoon drinken of het nou fles is of borst.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:37

sorry als ik nu iemand van haar roze wolk afdonder, maar er is NIKS romantisch aan BV. Borstontsteking, koorts aanvallen, tepelkloven, ernstige stuwingen, Naweeen, you name it, I've had it :+
Nee, ik heb het 2 weken geprobeerd, en toen mooi overgegaan op de fles, en mijn zoontje kan de hele dag wel met mij knuffelen :D

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:45

Zelf geef ik nu al bijna 8 maanden borstvoeding en de band met mijn meisje is heel sterk maar of dat nu door de borstvoeding komt? Dat betwijfel ik. De reden voor mij om
door te zetten (ondanks de tepelkloven, naweeën, en de tandjes die ze wel eens heel hard in m'n tepel heeft gezet AUWWWWW!) is dat het het best is voor mijn kind. En ja ze geniet er van om lekker bij me te liggen en als ze "zielig" is is het mama maar aan de andere kant heb niet het idee dat de band met
papa minder is.

Ben dus beetje blanco! Ja het is goed voor de band maar of de van minder is bij fles gevoede kinderen dat weet ik dan weer niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:05

Elma_ schreef:
sorry als ik nu iemand van haar roze wolk afdonder, maar er is NIKS romantisch aan BV. Borstontsteking, koorts aanvallen, tepelkloven, ernstige stuwingen, Naweeen, you name it, I've had it :+
Nee, ik heb het 2 weken geprobeerd, en toen mooi overgegaan op de fles, en mijn zoontje kan de hele dag wel met mij knuffelen :D

Hier geen borstontstekingen, geen koorts en stuwing kolf je weg. Ontstekingen krijg je niet zomaar. Dan is er te weinig met de stuwing gedaan, je borsten moeten altijd soepel aanvoelen anders moet je de harde plekken eraf kolven.
Zonder deskundige begeleiding krijg je bovenstaand verhaal.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:07

Suzanne F. schreef:
Elma_ schreef:

Hier geen borstontstekingen, geen koorts en stuwing kolf je weg. Ontstekingen krijg je niet zomaar. Dan is er te weinig met de stuwing gedaan, je borsten moeten altijd soepel aanvoelen anders moet je de harde plekken eraf kolven.
Zonder deskundige begeleiding krijg je bovenstaand verhaal.

Dat klopt, en ik vind het achteraf ook erg jammer dat er in het ziekenhuis geen energie in is gestoken, en door de kraamverzorgende bijna niets tot niets. Op een tepelhoedje na...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:09

Elma_ schreef:
Dat klopt, en ik vind het achteraf ook erg jammer dat er in het ziekenhuis geen energie in is gestoken, en door de kraamverzorgende bijna niets tot niets. Op een tepelhoedje na...

Heel zonde, echt doodzonde. Hoor je nog te vaak. Mijn kraamzorg was gediplomeerd lactatiekundige. Zou bijna verplicht moeten worden.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:12

Suzanne F. schreef:
Elma_ schreef:

Heel zonde, echt doodzonde. Hoor je nog te vaak. Mijn kraamzorg was gediplomeerd lactatiekundige. Zou bijna verplicht moeten worden.

Ik heb nog gebeld met zon buro waar die mensen er speciaal voor zaten, maar het was gewoon ook op.. omdat het vanaf het begin af aan niet goed gestimuleerd was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:14

Elma_ schreef:
Ik heb nog gebeld met zon buro waar die mensen er speciaal voor zaten, maar het was gewoon ook op.. omdat het vanaf het begin af aan niet goed gestimuleerd was.

Klopt, eerste dagen zijn cruciaal. Zonde zonde zonde.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:17

En er is niks frustrerender dan een kind dat gewoon honger heeft, en dan zoveel pijn, ik heb echt koortsaanvallen gehad op zijn hoogst 41 graden.. Nee dan maar geen bortsvoeding:+

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:19

Ik heb vanuit het ziekenhuis en vanuit de kraamzorg ontzettend goede begeleiding gehad en had dus ook nergens last van.
Ik laat de kleine nog regelmatig even bij mij liggen nadat ik de fles heb gegeven. Vind ie heerlijk

Bij mij zaten er te weinig vetten in waardoor hij elk uur kwam. Dus heb het na 4 weken afgebouwd en binnen 3 dagen was ik volledig over.
Had het graag langer gegeven, maar ik denk maar zo hij heeft tenminste iets binnen gekregen

Heb ook gelijk gezegd wil het niet, dan wil het niet

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:41

Ik vindt het onzin. je leest wel eens verhalen van moeders die borstvoeding geven en dat het dan echt over "hun" momentje met kindlief hebben. kind die lekker tegen hun aan ligt, ze liefdevol in de ogen kijkt bla bla. nou, mijn meisje krijgt flesvoeding en het is echt niet anders dan borstvoeding hoor. meisje ligt net zo goed lekker tegen me aan, ligt ook liefdevol in m'n ogen te kijken enz. zie niet in waarom borstvoeding zou zorgen voor een betere band. misschien alleen omdat kind bijna altijd door mama gevoed wordt??

Ik heb gekozen voor flesvoeding. heb wel borstvoeding geprobeerd maar dat ging niet en ben er ook totaal niet rouwig om. toen ik eraan begon stond ik er al niet voor 100% achter. ben het toch gaan proberen omdat het zo gezond zou zijn. mijn meisje zat na een paar dagen op de max. 10% wat ze af mocht vallen. er moest bij gevoed worden met de fles. toen ik haar het flesje gaf, voelde het voor mij meteen goed. DIT vondt ik leuk. borstvoeding totaal niet. ik zag er tegenop en het was absoluut niet een leuk en " mooi" momentje waar ik naar uit keek. ben dus direkt gestopt met borstvoeding en verder gegaan met de fles. en kindje was tevreden. was nu eens lekker verzadigd en rustig. anderen kunnen nu ook de fles geven. geen gedoe met kolven, ik weet wat erin gaat qua voeding. vaak hoor je ook nog het "voordeel" dat je borstvoeding altijd bij je hebt dus geen gedoe met flesjes opwarmen en dergelijke als je in de stand bent. bla bla. heb ik ook geen problemen mee, tegenwoordig hebben ze kant en klare pakjes voeding die je gewoon mee kan nemen. heeft kindje honger dan trek je dat pakje open en gietje het in het flesje. hoeft niets opgewarmd te worden. klaar is kees.
ik vindt ook dat het hele borstvoedingsgebeuren allemaal een beetje te romantische gemaakt wordt. het zou bijv. zo gezond zijn. de borstgevoedde kinderen die ik ken mankeerde altijd wat. altijd snot-verkouden, allergien enz. het waren allemaal van die vattelijke kindjes.
heb nu al bij een paar mensen mee gemaakt dat ze borstontstekingen hadden, niet genoeg voeding waardoor ze ook nog eens moesten kolven enz. en die hadden goede begeleiding van LD. zie het nu aan m'n zusje. die heeft goede begeleiding van een LD en alleen maar problemen. borstonsteking, niet genoeg melk. ze moest nu na elke voeding nog eens kolven en dat ook nog aan kindje geven. zat nu een uur tussen de voedingen en dan kon ze weer opnieuw beginnen. nee, dank je.
en heb heel wat opmerkingen gekregen hoor. omdat ik de fles ging geven. als ik het beste met m'n kindje voor had dan gaf ik het borstvoeding, moest doorzetten en nog meer van die onzin. doordat ik voor de fles heb gekozen, kies ik juist voor kindje i.p.v. koste wat het kost doorgaan. kindje is nu tevreden en liever een ongestreste moeder die de fles geeft dan een gestreste moeder die borst geeft omdat het "moet".

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:33

Ik wil straks graag BV geven, en hoop ook echt dat het lukt!
Het lijkt mij gewoon mooi en speciaal om je kindje op die manier te voeden :+:

Ben zelf kraamverzorgster geweest, dus ik weet wel hoe ik borstontstekingen en tepelkloven kan voorkomen. Hopen dat dat ook daadwerkelijk lukt :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:10

Tieme schreef:
Ik vindt het onzin. je leest wel eens verhalen van moeders die borstvoeding geven en dat het dan echt over "hun" momentje met kindlief hebben. kind die lekker tegen hun aan ligt, ze liefdevol in de ogen kijkt bla bla. nou, mijn meisje krijgt flesvoeding en het is echt niet anders dan borstvoeding hoor. meisje ligt net zo goed lekker tegen me aan, ligt ook liefdevol in m'n ogen te kijken enz. zie niet in waarom borstvoeding zou zorgen voor een betere band. misschien alleen omdat kind bijna altijd door mama gevoed wordt??

Ik heb gekozen voor flesvoeding. heb wel borstvoeding geprobeerd maar dat ging niet en ben er ook totaal niet rouwig om.

Dit kan ook alleen maar een moeder die flesvoeding heeft gegeven zeggen. Dit zal je nooit van een BV moeder horen. Je klinkt ook bijna verbitterd moet ik zeggen.

Als BV goed gaat is het het mooiste, het beste en het intiemste wat je je kind kan geven.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:12

Borstvoeding geven heeft voor en nadelen, het is heel intiem en handig omdat je het altijd bij je hebt maar het grote nadeel is dat je als moeder wel voor alle voedingen opdraait en altijd iets moet regelen voor de voeding als je even lekker een dagje je eigen ding wilt doen. Bij mij liep het allemaal vrij makkelijk en ik ben zelf allegisch en dus heb ik mijn dochtertje echt de volle 2 jaar gevoed. Soms heerlijk, soms lastig maar of we er een betere band door hebben gekregen....geen idee! Ik geloof wel dat borstvoeding het beste is voor een kind (laten we wel zijn het wordt er natuurlijk speciaal voor gemaakt), maar als het niet werkt werkt het niet en moet iedere moeder haar gevoel volgen en kijken wat het beste is voor haar en haar kind.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:17

Elma_ schreef:

Ik heb mijn jongste 3 weken lang vingergevoed. Dus kolven, melk in een puitje en dat dan samen met mijn pink in de mond stoppen. Als ze ging zuigen spoot ik een beetje melk uit het spuitje. Dat was een klus van heb ik jou daar, want ik was een uur zoet en het moest iedere drie uur herhaald worden, ook 's nachts.
En toch vond ik het heel mooi. Natuurlijk was het makkelijker toen ze zelf aan de borst ging drinken, maar ik vind het hele concept van borstvoeding wel degelijk mooi en ergens misschien ook wel een beetje romantisch.

Het is inderdaad eeuwig zonde dat jij zo slecht begeleid bent.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:20

Ik geloof in veel voordelen van borstvoeding, maar niet dat deze een der van is.

Tuurlijk krijg je der een leuke band van, maar dat krijg je met flesjes voeden ook lijkt mij. Maar geen ervaringdeskundige dus weet niet of mijn mening veel voorstelt :+ .

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:26

voor mij hoefd het niet.
ik heb een ruime week borstvoeding gegeven en dat deed mij toch een zeer!
na een paar dagen vond ik mijn zoontje niet zo lief en leuk meer.
lijkt mij niet bevoordelijk voor de moeder-kind band.

en tja intiem.. ik voelde het niet zo, vond het maar niks dat mijn voorgevel opeens een andere fuctie had.
(zou bijna naar blijf van mijn lijf huis gaan ;( )

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:34

Ik heb geen ervaring maar zou later graag borstvoeding willen geven en zal daar ook zoveel mogelijk voor doen het mogelijk te maken. Borstvoeding is wel het meest natuurlijke, dat staat buiten discussie. Het lijkt me trouwens 's nachts ook wel makkelijk, hoef je niet eerst met flesjes te gaan klooien.

Verder denk ik dat het vormen van de band er eerder vanaf hangt met welke mentaliteit men iets geeft. Als je flesvoeding geeft onder het mom van lekker snel flesje erin en als ik geen zin heb doet een ander het maar, dat is een hele andere mentaliteit dan wanneer borstvoeding om een of andere niet/slecht lukt.
Maar ik zou borstvoeding wel erg toejuichen en het zou mooi zijn als iedereen de volle 100% geeft om het te proberen en daarvoor zou ook goede begeleiding moeten zijn!

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:40

Ilsemarie , ik heb de volle 100% gegeven, maar als het niet gaat dan gaat het niet.
dan moet je tussen 2 kwaaden kiezen.

geloof mij dat niet altijd vanzelf gaat en ook niet( altijd) met mentaliteit te maken heeft.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:45

Toevallig zat ik me dat daarstraks af te vragen. Want ik zie geen verschil in de band tussen moeder en kind of dat kindje nu borstvoeding of kunstvoeding heeft gehad eigenlijk...

Ik kan me wel voorstellen dat het heel bijzonder is wanneer je nadat je je kindje 9 maanden lang uit je eigen lichaam hebt laten ontstaan en groeien, om dat vervolgens door te kunnen zetten met borstvoeding. Ik vind dat wel een heel mooi en bijzonder gegeven. Ik hoop dan ook dat ik straks mijn kindje borstvoeding kan en mag geven, gedurende een fiks aantal maanden.

Omdat ik na 3 maanden weer moet gaan werken en ons kindje dan 3 dagen elders wordt ondergebracht, zullen we ons kindje wel vanaf 6 weken flesvoeding gaan geven. Maar je kunt ook prima borstvoeding uit de fles geven, dan heeft papa en de visite ook wat te doen.. ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:20

Blue_Eyes schreef:
Elma_ schreef:

Ik heb mijn jongste 3 weken lang vingergevoed. Dus kolven, melk in een puitje en dat dan samen met mijn pink in de mond stoppen. Als ze ging zuigen spoot ik een beetje melk uit het spuitje. Dat was een klus van heb ik jou daar, want ik was een uur zoet en het moest iedere drie uur herhaald worden, ook 's nachts.
En toch vond ik het heel mooi. Natuurlijk was het makkelijker toen ze zelf aan de borst ging drinken, maar ik vind het hele concept van borstvoeding wel degelijk mooi en ergens misschien ook wel een beetje romantisch.

Het is inderdaad eeuwig zonde dat jij zo slecht begeleid bent.

Idd, als het eenmaal goed loopt is het wel degelijk geweldig mooi en intiem. Als je dat moment nooit bereikt hebt dat het bijna vanzelf gaat en je er geen zorgen meer om hebt zul je het waarschijnlijk ook niet als zo'n heerlijk wonderlijk moment ervaren hebben.

Maar verder valt er geen discussie over te voeren, voorstanders van bv vinden het geweldig en ervaren vaak zelf ook gezondheidsvoordelen. Mensen die het maar niets vinden of een slechte ervaring hebben vinden dat knusse gevoel overdreven, en kennen altijd kindjes die bv hebben gehad en vaak ziek zien en flesgevoedde kindjes die nooit ziek zijn.

Eindeloze discussie die altijd eindigt in ruzie omdat mensen zich aangevallen voelen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:39

Toevallig kom ik net dit stukje tegen op nu.nl:

Citaat:
'Borstvoeding verandert hersenactiviteit van moeder'

AMSTERDAM – Als vrouwen borstvoeding geven aan hun baby, verandert de activiteit in hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor moedergevoelens. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld.

De gemeten veranderingen in de hersenen beïnvloeden waarschijnlijk vooral de band tussen moeder en kind. Het brein van vrouwen die borstvoeding geven, reageert namelijk aanzienlijk sterker op de geluiden van baby’s dan de hersenen van vrouwen die flesvoeding geven.
Dat meldt nieuwssite LiveScience op basis van onderzoek van het National Institute of Mental Health in de Verenigde Staten.

Hersenscans
Hoofdonderzoekster Pilyoung Kim kwam tot haar bevindingen door vrouwen twee weken na hun bevalling te laten luisteren naar geluiden van hun eigen kind en andere baby’s. Ondertussen werden er scans gemaakt van hun hersenen.
Uit de hersenscans bleek dat de vrouwen die borstvoeding gaven bij het luisteren naar de babygeluiden verhoogde activiteit vertoonden in drie hersengebieden die worden geassocieerd met moedergevoelens: de frontale gyrus, de basale ganglia en de amygdala.

Interacties
De wetenschappers bestudeerden ook videobeelden van interacties tussen de moeders en hun baby’s. De vrouwen bij wie de meeste activiteit was gemeten in de eerder genoemde hersengebieden, bleken zich ook het meest teder en gevoelig te gedragen bij het verzorgen van hun pasgeboren kind.
“De acitiviteit in deze hersengebieden motiveert vrouwen waarschijnlijk op een bepaalde manier om meer verzorgend gedrag te vertonen”, verklaart hoofdonderzoekster Kim.

Druk
Toch vindt Kim dat er niet te veel druk op jonge moeders moet worden uitgeoefend om koste wat het kost borstvoeding te geven. “Ik begrijp dat er veel op jonge moeders afkomt. Ze moeten zich vooral gesteund voelen wanneer ze net zijn bevallen.”