Processierups-ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Processierups-ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:01

Hebben ze die in nederland, de rupsjes? :P

Anyway, het is weer zover .. Vorige week zaterdag te horen gekregen dat er weer beestjes in de bomen bij mijn pony zitten. Dit was vorig jaar ook zo maar heb er eigenlijk geen last van gehad (of toch niet zodat ik het verband legde). Dus ik denk: achja, we zien wel ... Ik heb dus zaterdagmiddag met poon gewerkt (toen wist ik het nog niet trouwens) en kreeg zaterdagnamiddag ineens uitslag & enorme jeuk. Zocht er niet meteen wat achter, dacht eerst aan muggenbeten ofzo want daarvoor ben ik allergisch dus dat is altijd heel irritant. Maar toen ik keek stond de uitslag mooi in een half cirkeltje en het waren een stuk of 5 puntjes, zagen er ook niet uit als muggenbeten dus toen dacht ik al "hmm }:0 ". 's Avonds ging ik terug naar de pensioneigenaar (was toevallig een feestje) en toen vertelde die me dat er weer processierupsen in de bomen zaten. En toen dacht ik: aha :)*

Zondag of maandag opgestaan met keelpijn en dit gaat de hele week al van kwaad tot erger. Donderdag ben ik nog bij mijn pony geweest en toen was de brandweer net weg, hebben ze een aantal nesten weggebrand (ze kunnen alleen maar tot 5m hoogte en hoger zitten er ook nog -O- ). Ik had toen al wat last van een beginnende verkoudheid, maar mijn oma & moeder hebben beiden een longontsteking dus dat leek me logisch ... Dus donderdag bij pony geweest, en gisteren ging het van kwaad tot erger, neus/keel gingen dichtzitten, hoesten, niezen, etc. etc. En nu .. nu voel me ik me helemaal belabberd .. vannacht heel moeilijk geslapen omdat ik niet door mijn neus kon ademen en het verstand niet had om mijn mond constant open te houden :+ en de jeuk was ook nog een leuk detail ... En nu zit alles dus dicht, snot, en ik heb pijn op mijn borst, gewoon in het midden .. Kan ook amper rondlopen want dan heb ik het idee dat ik geen lucht meer krijg ...

Echt als een longontsteking voelt het niet, heb 2 jaar terug een heel zware gehad dus ken het gevoel wel, en toen dacht ik ineens terug aan die beestjes .. Heb even gekeken op internet en daar staat dat het inderdaad ook de luchtwegen kan infecteren, met een soort verkoudheid/allergische reactie als gevolg .. Aangezien ik sowieso al allergisch (geworden ben) aan alles wat nog maar op insect lijkt (vooral muggen dan, maar ook een teek zorgt voor enorme jeuk heb ik recent ontdekt :+ ) denk ik dus eerder die richting uit dan in de richting van een longontsteking ... Zou dit kunnen? Heeft iemand hier ervaring mee? En indien ja, wat moet ik ermee? Kan toch maar moeilijk wegblijven bij mijn pony? -O-

Hopelijk kan iemand helpen .. eventueel ga ik maandag wel naar de HA als het nog zo is zoals nu, maar daar ga ik hem in het weekend niet voor storen, ben nog niet dood ;)

Edit; nog even wat uitleg van internet
Citaat:
Na direct contact met de brandharen ontstaat er binnen de 8 uur een rode pijnlijke huiduitslag met hevige jeuk. Deze kenmerkt zich door bultjes, pukkeltjes of met vochtgevulde blaasjes die kunnen gaan ontsteken. Vaak ontstaan deze reacties op de onbedekte huid, maar door versleping of open wrijven van bijvoorbeeld zweet kan dit ook plaatsvinden op de bedekte huid.
Als er brandharen in de ogen terechtkomen, kunnen zij binnen 1 tot 4 uur een heftige reactie geven van het oogbindvlies en/of hoornvlies met zwelling, roodheid en jeuk en in sommige gevallen met ontstekingen. Na inademing kunnen brandharen ook irritatie of ontsteking geven van het slijmvlies van de bovenste luchtwegen (neus, keel en bovenste gedeelte luchtpijp). De klachten lijken op een neusverkoudheid. Tevens kunnen mensen ook klagen over pijn in de keel en eventuele slikstoornissen, in sommige gevallen is er sprake van kortademigheid. Daarnaast kunnen er zich algemene klachten voordoen, zoals braken, duizeligheid, koorts...

http://www.tuinadvies.be/eikenprocessie ... rupsen.htm

Bleh ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-11 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Re: Processierups-ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:03

Naar de huisarts!

De processierps laat haartjes los, die adem je in, maar omdat er weerhaakjes aan zitten laten ze niet meer los als ze op je huid oid komen.

Als je er zo last van hebt, denk ik dat het bij jou het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:08

Het lijkt inderdaad overeen te komen :j (jammer genoeg)
Maar heb gelezen dat uitslag na 2 weken verdwijnt, maar de plek op mijn arm (van vorige zaterdag dus) is eigenlijk al weg .. Maar misschien dat iedereen daar anders op reageert? (ik neem ook iets anti-allergisch trouwens omwille van mijn insecten-allergie, misschien daarmee dat uitslag sneller wegtrekt ofzo).

Moet ik daar dringend mee naar de huisarts? Het is weekend ... en ik vraag me af wat hij ermee kan doen (hij kan ze moeilijk uit mijn luchtwegen trekken lijkt me :+ ) .. Wat doet een huisarts? Iemand die dat weet?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:36

Verschilt idd per persoon :j
Bij mij was de uitslag ook na een weekje ongeveer al weg.

Ik zou even de huisartsenpost bellen voor advies :)
Wat ze eraan doen weet ik niet, maar die haren irriteren flink en kunnen wel leiden tot problemen.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:57

Ik heb het ook eens gehad en voelde me alsof ik in de brandnetles had liggen rollen, werd gek van de jeuk.
Kreeg alergietabletten en mentolzalf van de HA. Was er ook met een week vanaf.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:01

Ik zou ook in ieder geval even bellen! misschien dat je met langsgaan kan wachten tot maandag, maar bellen zou ik nu wel doen! Moeite hebben met ademen is niet niks! ik zag toevallig van de week bij onze HA praktijk ook een grote poster over die processierups hangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:05

Mijn moeder, zelf verpleegster, zegt dat het waarschijnlijk gewoon die luchtweginfectie/longontsteking is die aan het uitbreken is .. Ze heeft zelf ook een paar dagen gehad dat alles volledig dicht was en er toch uitliep en dergelijke .. Ze denkt dat het na het weekend wel een stuk beter is .. zo niet kan ik nog altijd maandag gaan .. (en moest er echt iets gebeuren dan wordt er echt wel een dokter gecontacteerd ;) maar ik heb niet het idee dat ik dood ga om het zo te zeggen... ). Ik heb op dit moment eigenlijk ook geen jeuk .. als ik er niet aan denk :+ Daarstraks ben ik even met de hond gaan wandelen en toen jeukte het wel enorm := (momenteel zit het op mijn enkels dus met je sokken & schoenen.. ). Dus ik ga maar gewoon braaf stil blijven zitten en aan andere dingen denken :Y)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:10

Ooh als je moeder verpleegster is kan je het ook wel gewoon een beetje in de gaten houden natuurlijk! Die weet meer dan een leek. Maar liever 1 keer teveel naar de dok dan 1 keer te weinig ;)

beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:33

Mijn moeder zei net dat het bij mij toch wel erg hevig was (met name het snot) om een longontsteking te zijn .. Ze begon nu zelf over die processierups .. Dus morgen ga ik daarmee naar de HA, tenzij het ineens op spectaculaire wijze verdwijnt :+

Ik neem op dit moment anti-allergie medicatie .. zou het kunnen dat deze juist de reactie van mijn lichaam verergert? Want vorig jaar nam ik die niet, waren er ook rupsen, en heb ik totaal geen last gehad ... Had toen wel last van de muggen enzo, vandaar dat ik nu die medicatie heb ...

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:08

Heb wel in de krant gelezen dat de hoeveelheid processierupsen in NL dit jaar vijf keer zoveel is dan de hoeveelheid in deze periode vorig jaar....

Heel veel sterkte TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:23

Misschien even een klein update'tje, moest er interesse in zijn :Y)

Zondagnacht heb ik koorts gehad en ik had een afspraak voor maandagavond bij de HA. Zou eerst nog gaan werken en dan er eens naar laten kijken. De hele nacht dus niet geslapen maar maandagmorgen voelde ik me eigenlijk heel goed. Dus ik gaan werken, en het ging eigenlijk wel. Wel nog wat snotteren, maar niet meer zo extreem .. Aangezien ik vond dat ik niet ziek genoeg was om een HA lastig te vallen heb ik afspraak afgezegd. Dinsdag & woensdag gaan werken, kreeg steeds meer en meer spijt dat ik die afspraak had afgezegd :+ Maar het ging nog wel, het was gewoon een serieuze verkoudheid zeg maar .. en daar moet je niet voor bij de HA gaan zitten vind ik :=

Maar today ... vandaag voelt het alsof mijn hoofd gaat ontploffen, zolang ik stil zit (zelfs aan de pc) is het nog goed te doen, maar als ik in beweging kom .. Ook is mijn snot gepromoveerd van wit & slijmerig naar dik & groen :+ Mijn moeder (en ikzelf ook) denkt nu dat ik sinusitis heb. Ben daar nu wat voor aan het nemen en als het maandag niet beter is ga ik alsnog naar de HA. Ik twijfel nu dus of het eerst wel van de processie-rups was .. Momenteel heb ik geen uitslag & jeuk meer, terwijl ik gisteren & vandaag wel bij mijn pony geweest ben. Dus je ne sais pas .. maar ik hoop wel dat het snel voorbij is :+

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:07

Jeetje, wat balen dat je er nu nog steeds niet vanaf bent!
Ik zou toch voor de zekerheid even de dokter bellen, of even langsgaan!
Een keer teveel geeft niet toch! :)

Sterkte!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:18

Weij hebben er hier rondom mijn kantoor heel veel zitten in de bomen, gadverdamme!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:24

Hier in Zuid-Limburg zitten veel bomen vol met die krioelende beestjes...
Voornamelijk op de Heide zie je ze met vele samen zitten. Echter in de natuur worden ze hier met rust gelaten en vermeerderen ze zich lustig voort :P
Ik heb er echter geen last van, loop enkele malen per dag langs die bomen maar heb geen enkele reactie gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:27

Ik ben ondertussen van alles af :)
Naja .. ongeveer dan :+ Jeuk zal ik altijd wel hebben, maar dat ligt daarom niet aan de rupsen, er is genoeg ander ongedierte wat irriterend is :P Maar het meest vervelende (echt snot- en snotverkouden, exploderend hoofd etc. etc.) is wel voorbij .. dus laten we hopen dat dat zo blijft :Y)