hoe kom ik hieruit - burn out

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

hoe kom ik hieruit - burn out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:30

Een paar weken geleden heb ik van de huisarts te horen gekregen dat ik een burn out heb, ik heb me daarom ziekgemeld.
Inmiddels enigszins uitgerust, maar tot het besef gekomen dat ik door diverse omstandigheden echt niet terug wil naar mijn oude baas.
Volgens mij zou mijn burn out snel over zijn mits:
- ik even een paar weekjes met rust gelaten zou worden (helaas moet ik van mijn baas naar arbo, psych enz.)
- ik zou weten waar ik goed in ben en iets wat ik leuk vind tevens genoeg verdient om mijn paard en hypotheek te betalen
- ik zou weten hoe ik dit moet aanpakken, zit toch met minimaal een maand opzegtermijn, overzie het niet nog een maand te werken voor mijn oude baas.
wie heeft tips en helpt me uit deze ellendige situatie?

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:34

tamary

Re: hoe kom ik hieruit - burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:41

Laat je niet ontslaan!

Neem de rust die je echt nodig hebt en dat is veel meer dan je denkt. En ga dan rustig kijken naar een andere baan.
Ga je nu te snel dan jojo je een flinke tijd van ziek naar gezond en ben je 3x zo lang bezig.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:58

Hoe lang zit je nu al thuis als ik vragen mag? En weet je al precies waar je precies mee in de problemen bent gekomen?

Zoals je zelf laat doorschemeren zie je alle oorzaken in je werk.. Maar zou stiekem best wel eens kunnen dat je werk niet hét probleem is, alleen het probleem dat je al had naar de voorgrond heeft doen komen. ;)

Stiekem vermoed ik dat je huidige werk verlaten en aan iets nieuws beginnen ook niet de oplossing is zoals je denkt. Je zit nu in een burn out, dat is een proces om mee om te gaan en van te leren. En het klinkt eerlijk gezegd ook behoorlijk alsof je het zelf nog niet wilt geloven/ accepteren. Probeer deze periode even dag bij dag te bekijken en probeer juist (evt. met hulp) naar boven te krijgen waar het mis is gegaan. Alleen dan kun je ervan leren en kom je uit het dal waar je nu in zit en voorkom je later in je leven denk ik ook beter te sturen dat het je niet nog eens overkomt.

Sterkte in ieder geval, het is niet mis als het je overkomt :(:) Maar probeer ook inderdaad om je heen te kijken en zoek mensen (vrienden of idd. zorghulp) die je mee kunnen helpen zoeken naar waar het probleem echt zit. Succes in ieder geval!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:59

tja dat is makkelijker gezegd dan gedaan, baas doet alles om me zonder kosten zsm eruit te werken en speelt onder 1 hoedje met de arbo arts, die ook vind dat ik gewoon kan werken.

bienotje ik ga je even een pb sturen met antwoorden

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:01

Heel moeilijk maar ik wens je heeeeel veeeeel sterkte!
Neem alle tijd om hieruit te komen, het is niet niks wat je nu doormaakt!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:06

Ik ben jaren geleden ook ziek geworden van mijn werk, toen werd ook gezegd dat ik geen overhaaste beslissingen moest nemen. Maar ik ben toen na een paar weken thuis toch weer geen werken en ondertussen iets nieuws gaan zoeken. Ik heb heel veel geluk gehad, want snel een andere leuke baan gevonden. En geloof me: dan ben je heel opgelucht. Ik ben daarna ook weer langzaamaan beter geworden. Het is nooit meer teruggekomen gelukkig.

Het is wel zo dat als je al een half jaar aan het tobben bent, dat het dan ook een half jaar duurt voordat je beter bent. Dat gaat langzaam helaas.

Tijdens het opkrabbelen is het belangrijk om je ritme te houden, dus op tijd opstaan en gewoon dingen doen. Thuis zitten lost niets op, natuurlijk wel je rust nemen! Ik heb veel aan de paarden gehad, daar kan je lekker ontspannen.

Sterkte!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:15

tilmar hoe heb jij dat opgelost met je opzegtermijn?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:27

3 weken thuis geweest en daarna parttime de opzegtermijn volgemaakt. Alleen had ik een arbo arts die wel meewerkte gelukkig. Van haar mocht ik zelfs helemaal thuisblijven. Maar ik wilde liever solliciteren terwijl ik werkte, dan hoef je ook niks uit te leggen.
Ben je al bij je huisarts geweest? Misschien kan die helpen.
Mijn werksituatie was gewoon vreselijk, toen ik een andere baan had en wist dat ik weg kon ging het gelijk al een stuk beter. Je ziet de uitweg dan. Natuurlijk is je burn out niet ineens over, maar je kan weer gaan opbouwen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:44

Ik zou contact opnemen nogmaals met je huisarts, die heeft toch gezegd dat je een burn out hebt? Misschien kan die wat voor je doen.
Moet je van je baas/arboarts meteen weer fulltime aan het werk, of mag je met heel weinig uren opbouwen?

Ik zou je ook adviseren goed uit te rusten, en alles goed op een rijtje te zetten. Komt het echt van je werk, of speelt er meer?

Neem niet zomaar ontslag, maar wacht tot je alles op een rijtje hebt. Praat er met anderen over.

Ik heb net bijna 6 weken thuis gezeten, dacht ook dat het door mijn werk kwam. Inmiddels weet ik dat mijn werk meespeelt, maar ook dat er meer aan de hand is.. En dat er ook wel een stuk bij mezelf lag, hoe ik met dingen/situaties omga.
Ik krijg van mijn baas de tijd om weer rustig op te bouwen, wat erg fijn is. Hoe het afloopt weet ik nog niet natuurlijk, maar ik weet wel dat voor mij de oplossing niet ligt in het meteen zoeken naar een andere baan, als ik mijzelf niet goed voel, niet uitgerust ben, en ook mijn eigen aandeel niet heb aangepakt.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:11

huisarts kan niet veel voor me doen dan verklaren dat ik een burn out heb, de arbo overtreft wat dat betreft de huisarts helaas.
er speelt inderdaad meer, maar dat is eigenlijk inmiddels opgelost, hooguit nog wat na verwerken, maar situatie die speelde heb ik goed opgelost.
Het is nu puur dit werk waar ik tegen op zie, wil graag omscholen maar tot wat is nog een vraagteken.
Arbo en werk blijven helaas bellen en lastig vallen, lieten ze me nou maar eens 2 weken met rust dat zou al veel schelen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:21

Tja, je bent een overeenkomst met je huidige werkgever aangegaan en die verwacht toch wel enigszins inzet van je om wel weer aan het werk te willen. Is er al een reïntegratieplan betreft uren opgesteld e.d.?

En nogmaals, het lijkt van wel maar thuiszitten is niet dé definitieve oplossing van je probleem.. ook al wil je niet, je zit er nu middenin met je huidige werkgever en dat moet eerst afgesloten worden voordat je verder kan. Dat kun je niet zomaar 'ontvluchten', vroeg of laat zul je daar waarschijnlijk dan weer tegenaan lopen.

Edit: kunst is om idd weer aan het werk te willen/ durven en daarbij op tijd je grenzen aan te geven en dat is zo makkelijk niet helaas ;)
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 27-05-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:27

Als jij een burn out hebt en de ha verklaart dat, en volgens je arbo arts moet je aan het werk en jij bent er niet mee eens, kan je altijd een second opinion aanvragen bij het UWV.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 06:55

Even ter verdediging van jouw werkgever en arboarts;

Als werkgever is er namelijk een andere kant
wettelijk zijn ze verplicht met jou een reintegratieplan op te stellen en jou te stimuleren zo snel mogelijk weer (gedeeltelijk) aan het werk te gaan. Doet de werkgever dat niet, dan volgen forse boetes voor de werkgever. Verder is een zieke werknemer voor een bedrijf duur. Je moet niet alleen de zieke werknemer betalen, maar ook de vervangende werknemer. Ik vind het dus vanuit werkgevers oogpunt 'normaal' dat ze jou niet met 'rust laten' zoals jij stelt. Zeker in deze economische tijd drukt een zieke werknemer zwaar op de resultaten.

Neemt niet weg dat het voor jou vervelend is. Het lijkt uit jouw verhaal dat hier eigenlijk meer een arbeidsconflict speelt.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 07:21

Hallo,

Hoe lang ben jij al in dienst van deze werkgever? Dan zie het antwoord van degene boven mij, jou werkgever doet gewoon wat de wet verteld. Mensen met een Burn out willen ze graag gedeeltelijk terug op het werk zien, omdat de stap om terug te komen makkelijker is.
Wat je kan doen is eventueel met jou werkgever om de tafel gaan zitten en aangeven dat je uit dienst wil. Hoeveel vakantie uren heb je nog? deze kan je inzetten om uitwerktermijn te overbruggen.
In die periode heb je de tijd om op je gemak verder te zoeken naar iets anders.

suc6 ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:07

ik weet natuurlijk niet wat voor werk je doet...maar wellicht is het mogelijk dat je wat minder/andere taken op je kunt nemen?
en rustig mag opbouwen in de uren?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:57

Indien je lid bent van een vakbond hen inschakelen.Verder ook checken of je qua rechtsbijstand verzekerd bent voor deze situatie.Zorg dat je juridisch goed wordt voorgelicht!