De pil, kanker/ziekte verwekkend?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

De pil, kanker/ziekte verwekkend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 14:39

hallo,

Ik zit al een tijdje aan de pil, ivm onregelmatigheid. Maar ik keek dus gisteren voor het eerst (ja ik weet het, lekker laat)
op de bijsluiter, en daar stond het volgende in:

Citaat:
De pil en trombose
Uit onderzoek is gebleken dat het risico van het ontwikkelen van diverse stoornissen in de bloedsomloop iets hoger is bij
vrouwen de die pil gebruiken. Dit kan leiden tot trombose.
en zo staat er nog een heel verhaal hoe gevaarlijk trombose wel niet is...

De pil en kanker
Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat u een grotere kans kunt hebben op baarmoederhalskanker wanneer u de pil
langdurige tijd gebruikt. Dit verhoogde risico word mogelijk niet veroorzaakt door de pil, maar kan het gevolg zijn van
seksxueel gedrag en andere omstandigheden.

Elke vrouw heeft kans op borstkanker ongeacht of ze de pil gebruikt. Borstkanker komt zelden voor bij vrouwen onder de 40.
Borstkanker is iets vaker geconstateerd bij vrouwen die de pil gebruiken dan bij vrouwen van dezelfde leeftijd die de pil niet
gebruiken. Wanneer u stopt met de pil neemt het risico geleidelijk af.
In zeldzame gevallen heeft het gebruik van de pil geleid tot goedaardige en kwaadaardige levertumoren (kanker).

Het heeft me nogal angstig gemaakt, is er dus echt een kans dat je daar dus trombose/kanker van kunt krijgen?
Ik denk er aan om hierdoor toch maar van de pil af te stappen, alleen is die onregelmatigheid niet zo ideaal... :o

Dus mijn vraag, is het dus beter om de pil niet te nemen ivm de ziektes?
Hoe denken jullie hier over?

xDramaQueen

Re: De pil, kanker/ziekte verwekkend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:41

dit is al jaren bekend, maar het is net zoiets dat je de straat op gaat en je been kan breken, dan moet je maar binnen blijven maar dat is zo makkelijk nog niet :D

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:42

Nou ik slik de pil al bijna 3 jaar, en heb er nog niks van gehad hoor. En aan ieder medicijn zit wel een nadeel ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:43

Op elke bijsluiter staan zulke dingen.
Het is voor mij geen reden om de pil maar niet te slikken. Dan kunnen er erg minder leuke dingen gebeuren. De kans op trombose of kanker is heel klein en idd is alle sexuele contact een verhoogde kans op baarmoederhalskanker. Dus in plaats van de pil niet meer te slikken kan je beter stoppen met onbeschermde sex als je kanker wilt voorkomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:44

Misschien moet je deze eventjes lezen:
http://www.dickhoffdesign.com/patienten ... luiter.pdf

Citaat:
Stel dat er een bijsluiter bij een fles wijn zit. De lijst met bijwerkingen zou heel lang zijn. Hoofdpijn natuurlijk, en misselijkheid. Maar ook ernstige bijwerkingen, zoals verslaving, vergiftiging en zelfs leverproblemen met de dood tot gevolg. Uiteraard mag u geen auto besturen of gevaarlijke machines bedienen. Bij zwangerschap zou de wijn sterk ontraden worden. Toch zult u dat glas wijn waarschijnlijk niet laten staan. Want u weet dat u - als u met mate drinkt tenminste - nooit last zult krijgen van álle ijwerkingen. Misschien moet u ook eens zo naar de lijst met bijwerkingen in de bijsluiter van een geneesmiddel kijken?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:45

Lomp gezegd: je lijkt tegenwoordig overal kanker van te kunnen krijgen. Cola, pepernoten, noem maar op. Alleen moet je er dan doorgaans zo idioot veel van nemen, en is die kans zo verwaarloosbaar klein, dat ik ervoor kies me daar niet druk om te maken. Imo geld dit ook min of meer voor de pil. De kans is vast verhoogd, maar dit gaat doorgaans om een percentage waarvoor ik het nooit zou laten.

Van de andere kant kan ik me voorstellen dat je wel alles wilt doen om zo gezond mogelijk te leven, en in dat geval is het misschien het overwegen waard om wel te stoppen. Maar dan meer om alles bij elkaar opgeteld lijkt me, dus omdat je geen hormonen wilt slikken + de andere risico's.

Wat Suzanne ook al een beetje zegt, sommige bijwerkingen vind je ook op vrijwel iedere bijsluiter. Dat moet er gewoon opstaan volgens mij...soort safetyclausule voor de fabrikant lijkt het wel.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:45

Suzanne F. schreef:
Op elke bijsluiter staan zulke dingen.
Het is voor mij geen reden om de pil maar niet te slikken. Dan kunnen er erg minder leuke dingen gebeuren. De kans op trombose of kanker is heel klein en idd is alle sexuele contact een verhoogde kans op baarmoederhalskanker. Dus in plaats van de pil niet meer te slikken kan je beter stoppen met onbeschermde sex als je kanker wilt voorkomen.

of geen deo meer spuiten of uhm frituren en zo zijn er nog een aantal dingen die kankerverwekkende stoffen zouden opleveren..

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:46

Wat Esther al zegt, als je alles laat staan wat kankerverwekkend is dan kun je niet meer leven. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:07

aan de andere kant, de pil is echt wel 'rotzooi' en je pompt jezelf vol met allemaal vage hormonen enzo.
Kijk, als je nergens last van hebt zou ik het niet laten om wat kleine risico's..... (die kanker en trombose... Tja als je dat krijgt kun je je altijd afvragen in hoeverre dat et de pil te maken heeft)
Maar 't is wel een feit dat al die hormonen naar binnen pompen ook niet alles is :o ... Dat vind ik toch wel iets waar je bij stil zou moeten staan, dat je je wel je lichaam in feite kunstmatig 'ontregelt'

Ik slik de pil zelf wel overigens :') Maar toch vind ik het wel behoorlijke rotzooi, als ik zie in hoeverre mijn hele karakter verandert door een paar pilletjes. Helemaal zaligmakend vind ik het niet iig.
Maarja de pil niet slikken is ook niet alles..... Dus dat moet je gewoon afwegen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:09

Liever de pil met alle risico's van dien, dan een kind :+

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:12

Tegenwoordig is alles wat je doet slecht. In de lucht zitten ook genoeg kankerverwekkende stoffen, op elk kruispunt kan je aangereden worden, als je overal rekening mee zou moeten houden...

Daarin tegen is het percentage dat je iets oploopt volgens mij niet zo zorgwekkend hoog..

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:13

Ik zou me er niet te druk om maken. Ze zijn gewoon verplicht om dit in de bijsluiter te vermelden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:17

Is er ook bekend door welke stoffen dit komt?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:43

Ja het komt door de hormonen zelf. Door het innemen van die extra hormonen wordt je borstweefsel meer gestimuleerd dan wanneer je de pil niet neemt. Stimulatie van het borstweefsel betekend dat er extra celaanmaak is, bij iedere celdeling zijn er kans op mutaties. Omdat er dus bij pilgebruikers meer celdeling in de borsten is, is de kans dat er meer schadelijke mutaties in de cellen zijn groter. Echter de kans dat een mutatie in 1 van de kankergenen in de cel is, is al klein. Zelfs als er een mutatie is in 1 van die genen is er nog geen risico, want als er geen borstweefselspecifieke promoter voor het gen zit zal het nooit tot expressie komen in de cel (een promoter zet een gen aan of uit, beetje kort door de bocht, maar zo werkt het wel). Er kan ook een mutatie in de promoter komen, daardoor kunnen er niet borstweefselspecifieke kankergenen wel aan worden gezet, de kans hierop is nog zeldzamer. De meeste mutaties vinden echter plaats in DNA dat niet codeert voor een gen of een promoter, in de zogenaamde non-coding region. Mutaties daarin hebben hoogst waarschijnlijk geen enkel effect.

Ik heb laatst nog een studie gelezen over hoe het precies zat met de vergrote kans op borstkanker. Zo uit mijn hoofd was de p waarde tussen de twee groepen 0,056 ofzo. Dit betekend dat er statistisch gezien inderdaad een verschil zit tussen niet pilgebruikers die borstkanker krijgen en de groep pilgebruikers die borstkanker zijn. Echter, de p waarde is dusdanig laag dat het verschil tussen de twee groepen minimaal zal zijn geweest. Zo klein dat het amper in percentages uit te drukken is.

De kans op baarmoederhalskanker is statistisch gezien wel een stuk hoger, maar dit heeft meer te maken met het seksuele gedrag van de gemiddelde pilgebruiker en haar blootstelling aan mogelijk kankerverwekkende bacteriën en virussen. De gemiddelde pilgebruiker is immers eerder seksueel actief en heeft gemiddeld gezien vaker onveilige seks met meer partners.

Dus gewoon de pil blijven gebruiken en niet bang worden voor die risico's. De kans is immers zo klein, met een zwangerschap doe je je lichaam veel meer schade aan dan met pilgebruik :P. Zolang je de pil ook goed gebruikt en dus niet in de eerste week pillen vergeet zodat je de MAP moet gebruiken kan het echt geen kwaad. De MAP doet namelijk vele malen meer schade aan je lichaam dan de pil.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:48

Ik gebruik gewoon de pil. Anders ben ik drie dagen écht ziek, en ben ik 9 dagen lang ongesteld. En de risico's, ik heb er nog nooit van gehoord, terwijl ik wel zo'n beetje de hele bijsluiter gelezen heb, dus ik kan me niet voorstellen dat ze erg groot zijn.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:08

De pil verlaagt dan weer sterk het risico op eierstokkanker..
Trouwens, er is nog steeds geen echte duidelijkheid of het risico op borstkanker nu verhoogd is of niet. Maak je niet zo druk. Er lopen ook onderzoeken over het feit dat brood kanker zou veroorzaken..

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:40

Ik vind de pil eigenlijk ook niks, het doet een hoop vreemde dingen met je lichaam.
Denk er ook aan dat roken tijdens pilgebruik ook risico verhogend is (w.b.t. hart en vaatziekten dacht ik.) Ik vraag me wel eens af of dat wel duidelijk verteld wordt aan al die jonge meisjes.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 18:35

RoseK schreef:
Ik vind de pil eigenlijk ook niks, het doet een hoop vreemde dingen met je lichaam.
Denk er ook aan dat roken tijdens pilgebruik ook risico verhogend is (w.b.t. hart en vaatziekten dacht ik.) Ik vraag me wel eens af of dat wel duidelijk verteld wordt aan al die jonge meisjes.

klopt, dat staat er ook bij, maar vond het te veel om er bij te zetten :+
en gelukkig ben ik niet zo gek om te roken :D

mensen die extra kans maken op mutaties/trombose etc. zijn:
*leeftijd, het risico neemt toe naarmate u ouder word.
*roken inderdaad, vooral mensen boven de 35 moeten stoppen met roken als ze de pil willen gebruiken, omdat
de kans op trombose toeneemt.
*als er in de familie trombose/kanker voor komt.
*als je overgewicht hebt, obees.
*een aandoening hebben aan bloedvet (wat dat nou weer is?)
*te hoge bloedruk
*hartklepaandoening
*kortgeleden bevallen zijn
*als je diabetes hebt.
*migraine pasienten zullen sneller last krijgen van migraine
*en zo nog veel meer dingen ....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:35

Oh ja en geen komkommers meer eten.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 18:36

Suzanne F. schreef:

waarom niet? ook kankerverwekkend? }:0

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:38

en niet in een stoffige binnenbak rijden :))
van alles krijg je tegenwoordig kanker ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 18:39

themuisje schreef:
en niet in een stoffige binnenbak rijden :))
van alles krijg je tegenwoordig kanker ;)

ships, vandaag nog gedaan :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:41

hmmm, nouja dan kun je de pil ook wel blijven slikken :D

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:44

_Bitje_ schreef:
Suzanne F. schreef:

waarom niet? ook kankerverwekkend? }:0

Darmbacterie :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 18:45

Tjuppie schreef:
Darmbacterie :+

dan ben ik ondertussen 1 en al darmbacterie, want ik doe haast niet anders dan in een stofbak rijden :+