Ik ben astmatisch en heb ook al jaren last van hooikoorts. Bij mij is de hooikoortsperiode ook net weer een beetje begonnen. Ik herken je klachten ook.
Mijn ervaring is dat hooikoorts/pollenallergie (is inderdaad hetzelfde) zich prima onder de duim laat houden met antihistaminica. Je kunt bij de drogist wel wat pilletjes krijgen zonder recept en de huisarts zou je ook wel wat voor kunnen schrijven. Het is soms een beetje uitproberen welke werkzame stof voor jou het best werkt.
VWB de slijmvorming, dat herken ik ook. Ik heb standaard bij iedere fikse verkoudheid dergelijke klachten. Zo ook wanneer ik last heb van hooikoors. Mijn ervaring daarmee is dat ik het onder de duim kan houden/kan voorkomen/kan oplossen met een stootkuur Symbicort.
Ramen dichthouden kan helpen, maar tis de vraag of je dat wil... Ik neem liever een klein tabletje als ik er last van heb.
Allergieën kunnen overigens met de jaren ontstaan en/of afzwakken, dus ja, het is zeker mogelijk dat je er dit jaar pas voor het eerst last van hebt