Mensen met hooikoorts/pollenallergie? Ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mensen met hooikoorts/pollenallergie? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:26

Ik heb al jaren COPD maar waarschijnlijk is het dit jaar dankzij de droogte net even teveel geweest voor m'n longen,
waardoor ik er waarschijnlijk ook nog een pollenallergie of hooikoorts bij heb gekregen (is dat eigenlijk hetzelfde?)
Ik heb het stervensbenauwd (vooral wanneer ik in bed lig), hoest m'n longen uit m'n lijf, heb heel veel last van slijmvorming en mijn conditie is in korte tijd ontzettend achteruit gegaan.
Mijn oren zaten ook dicht en dat is volgens de dokter ook een teken van mogelijke pollenallergie.

Zijn er hier op bokt mensen die hier ervaring mee hebben (en de symptomen herkennen die ik heb?) en hoe gaan jullie ermee om?
Moet je nou juist zoveel mogelijk frisse lucht naar binnen laten of de ramen etc dicht?
Ik heb graag veel frisse lucht in huis dus ik baal als een stekker want ik wil me niet gaan opsluiten. Ik snap er uberhaupt niets van want ik ben nu 30 en heb hier nooit eerder zo verschrikkelijk veel last van gehad. COPD is vervelend maar dat gaat al jaren redelijk goed. Kun je dan zomaar een pollenallergie ontwikkelen?

Twaalf

Re: Mensen met hooikoorts/pollenallergie? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:35

Allergie kun je ineens last van krijgen :j
Weet niet meer hoe het precies zit, maar ik heb ook 'ineens' last gekregen, toen ik ongeveer tien was.
Mijn tip is vooral om je kleding niet in je slaapkamer te wisselen, pollen kunnen aan je kleding blijven plakken en ook aan je lichaam als je gezweet hebt.
Dus voordat je in bed stapt, even afspoelen.
Ik heb een filterapparaat op mijn slaapkamer. Die zet ik een paar uur aan als ik veel last heb en dan hou ik mijn kamer ook potdicht qua deur en ramen. Of dat ding echt helpt, ik ben er nog niet van overtuigd :+
Het benauwde heb ik ook heel erg (vooral de laatste dagen). Ik krijg verder vooral last van jeuk in mijn keel en oren :j Soms jeuk op mijn huid, prikkende of jeukende ogen en heel veel niezen en hoesten.

Heb je een allergietest gehad? Of gebruik je medicijnen voor de hooikoorts?
In het begin was mijn hooikoorts heel goed onder controle te houden met medicijnen.
Maar nu is zo'n pilletje (van de HA) al na twee uur uitgewerkt, dus ik heb mooi een afspraak staan met de allergoloog :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:42

Ik ben astmatisch en heb ook al jaren last van hooikoorts. Bij mij is de hooikoortsperiode ook net weer een beetje begonnen. Ik herken je klachten ook.

Mijn ervaring is dat hooikoorts/pollenallergie (is inderdaad hetzelfde) zich prima onder de duim laat houden met antihistaminica. Je kunt bij de drogist wel wat pilletjes krijgen zonder recept en de huisarts zou je ook wel wat voor kunnen schrijven. Het is soms een beetje uitproberen welke werkzame stof voor jou het best werkt.

VWB de slijmvorming, dat herken ik ook. Ik heb standaard bij iedere fikse verkoudheid dergelijke klachten. Zo ook wanneer ik last heb van hooikoors. Mijn ervaring daarmee is dat ik het onder de duim kan houden/kan voorkomen/kan oplossen met een stootkuur Symbicort.

Ramen dichthouden kan helpen, maar tis de vraag of je dat wil... Ik neem liever een klein tabletje als ik er last van heb.

Allergieën kunnen overigens met de jaren ontstaan en/of afzwakken, dus ja, het is zeker mogelijk dat je er dit jaar pas voor het eerst last van hebt :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:20

Bedankt voor jullie reacties!

Nee, ik heb nog geen allergietest gehad, maar de dokter dacht er wel sterk aan.
Ik had de afgelopen weken ook lichte koorts, dus ze vond het niet handig om dan al een allergietest te doen. Ik heb wel antibiotica gehad en een diskus (Flixotide) maar dat heeft voor mijn gevoel heel weinig geholpen. Ik heb vandaag wel pilletjes bij de drogist gehaald. Baat het niet dan schaad het niet en als ik er wel op reageer, dan weet ik in ieder geval in welke hoek ik het moet zoeken. Ik ga van de week ook even opnieuw bellen met de dokter .
Vooral het slijm is het ergste! Dat irriteert ook waardoor ik heel veel moet hoesten.
Jeuk heb ik gelukkig geen last van, heb soms wel een gevoel alsof ik een zwaar hoofd heb en ben een stuk eerder moe, maar slaap nu ook een stuk slechter door alle benauwdheid.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:03

een allergie kan ineens opduiken, je kunt jaaaaaaren bezig zijn met opbouwen en dan ineens een uitbarsting krijgen.
Ik heb al vanaf kleins af aan hooikoorts, en de bijbehorende klachten. hoesten, jeuk in mijn oren, bloedneus, loopneus en ga zo maar door.
Ik heb een graspollen allergie, dus nu de grassen in bloei staan is voor mij een hel! pilletje hier, oogdruppels daar, er is geen beginnen aan.
En mijn huisarts zei al, het is nu al zo lang droog dat mensen meer last hebben dan anders...
ramen open zou ik niet doen, hoe lastig het ook is, want die pollen komen overal! dan heb je straks buiten EN binnen last.
Ik zou als ik jou was overleg plegen met je huisarts of desnoods met je long arts, die kunnen je het beste helpen.

Waar ik veel baat bij heb is prevalin neusspray, earius pillen en oogdruppels....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:28

Ik heb al jaren een pollenallergie, bij mij is het ook pas op iets latere leeftijd op komen zetten, vanaf dat ik een jaar of 18 ben. Op het moment doe ik het het beste op een combi van neusspray met cortisonen en een anti-allergie pilletje (xyzal) beide voorgeschreven door de huisarts. Mijn ervaring is dat pilletjes en neusspray die je zelf in de winkel kan kopen veel minder goed werken.

Ik snap niet zo goed waarom je een AB voorgeschreven hebt gekregen? Had je niet beter naast de flixotide een andere ontstekingsremmer erbij kunnen krijgen zoals prednisolon, of een anti histaminicum? Dat lijkt mij beter helpen om de ontsteking (want een allergische reactie is een ontstekingsreactie) weg te krijgen dan AB, er komt namelijk als het echt alleen een pollenallergie is geen bacterie aan te pas. Koorts kan trouwens ook prima voorkomen bij een heftige allergische reactie hoor, vorig jaar mocht ik mijn pillen niet innemen omdat ik borstvoeding gaf, toen heb ik echt een paar dagen ziek in bed gelegen van de pollenallergie.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:39

ik heb ook al vanaf kinds af aan last van hooikoorts. Heb het altijd een beetje genegeerd.. laatste jaren gebruik ik suplement van chinese kruiden (jade screen) dat werkt wel, maar nu heb ik sinds zondag weer verschrikkelijke last! Ik weet niet welke pol er nu actief is, maar ik kan er neit tegen! Ik overweeg nu ook om een ander middel te gaan proberen, want dit is niet leuk! Ik was zondag op buitenrit en daarna was mn hele hoofd volgelopen, snotter de snotter en niesaanvallen pff....
Ik zit nu zoveel mogelijk binnen met ramen dicht, dan gaat het goed. Een zonnebril dragen buiten helpt ook wat. Iedere ochtend voor je ontbijt een theelepetje honing uit je regio op je tong laten smelten schijnt ook te helpen.