Ingrijpen of niet mee bemoeien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Ingrijpen of niet mee bemoeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:17

Mijn kennisje/vriendinnetje [bijna 20 jaar] heeft het heel moeilijk thuis,ook haar moeder en broertje.
Hun vader is waarschijnlijk manisch depressief en het word alleen maar erger.
Ze worden allemaal geestelijk 'mishandeld' gekleineerd en uit gescholden.
Soms gaat het goed,dan is hij 'normaal' zeg maar en dan opeens draait hij om als een blad aan de boom.
Hij gaat rare dingen doen,treiterd ze,scheld ze uit.Nu zit hij al 3 dagen op de slaapkamer en heeft aan de binnenkant de klink uit de deur gehaald zodat er niemand binnen kan komen.Zijn vrouw moest nood gedwongen op de bank slapen,ze mocht niet op de slaapkamer komen.Hij heeft die 3 dagen ook niet gegeten en gedronken zover ze weten.Gister heeft hij alle kabels in huis kapot getrokken van t.v. telefoon en internet.Moeder durft weinig tot niets te doen,kinderen al helemaal niet.
Pas nog stond vader op,pakte een foto van moeder en vader samen,scheurde de ene helft eraf en gooit zijn deel weg en zet het andere deel terug.Zegt tegen zijn vrouw,geef me je trouwring dan verkoop ik die en delen we,ieder de helft.En zo heel veel meer rare dingen.
Ik heb al heel vaak gezegd: ga hulp zoeken! dit kan zo niet langer,straks escaleert het.
Hij gebruikt n.l. ook geweld tegen de kinderen,schopt ze,gooit spullen naar ze [tijdje terug een tafel].
Moeder heeft er wel over gehad tegen vader om hulp te zoeken maar vader weigert pertinent.

Toen ik gister hoorde dat hij alle kabels kapot had getrokken,knapte er bij mij iets.
Hier moet nú wat aan gedaan worden voor het te laat is.
Wat als hij de gaskraan open zet? of kortsluiting veroorzaakt?
Je leest vaak berichten in de media: vader dood moeder en kinderen.of vader steekt huis in brand,enz.
Ook allemaal vaders die kortsluiting hebben in hun hersens.

Ik wil er nú wat aan doen en dit melden,maar waar moet ik zijn?
Politie zal weinig tot niets doen,zolang er niets ernstigs gebeurt grijpen ze toch niet in.
De dochter durft niets te doen,dus mijn vraag is eigenlijk:

Moet IK er wat aan doen? of moet ik me er niet mee bemoeien?
Ik kom daar best vaak en wil niet dat ze mij straks boos aankijken,snap je.
Ik wil vanmiddag ook aan mijn psychologe vragen wat ik kan doen.Maar ben bang dat ze zegt dat ik er buiten moet blijven.Maar ik kan toch niet blijven toekijken,net zolang tot het fout loopt?
Best moeilijk en lastig allemaal,vind het zo erg voor die moeder en kinderen.

kleinvosje

Re: Ingrijpen of niet mee bemoeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:19

Dat is inderdaad lastig, zo'n situatie. Mocht het kunnen, bied dan je vrinedin aan naar jou toe te komen, al is het voor een nachtje, zodat ze even tot rust kan komen en om weer helder na te kunnen denken. Eventueel kun je aanbieden samen met haar naar de huisarts te gaan, en daar haar verhaal laten vertellen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:22

Kan hier geen melding van worden gemaakt?

Het lijkt me enorm zwaar om dit aan te zien, en vind het heel erg knap van je dat je je kennis/vriendinnetje wilt helpen.
Laat haar weten dat je er voor haar bent.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:22

Zo iemand kan alleen verplicht geholpen worden als hij een gevaar voor zichzelf of voor zijn omgeving is.
Je zou de huisarts kunnen bellen met dit verhaal (eventueel anoniem), zodat je in ieder geval melding hebt gedaan.

Lastig zeg, kan me voorstellen dat je niet weet wat je moet doen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:23

hoe oud zijn de kinderen? als er 1 kind onder de 16 in kan je een melding maken bij het AMK (Advies&Meldpund kindermishandeling) dan start jeugdzorg een onderzoek en zoekt hulp voor de mensen die het nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:24

Ik sluit me volledig aan bij de reactie van Kleinvosje. Meer kun je niet doen denk ik...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:26

Ik denk dat je hier wel de politie voor kunt bellen. Hoe oud zijn de kinderen, nog minderjarigen daar in huis? Dan kun je ook de kinderbescherming waarschuwen. Vader is zo te horen al zover heen dat hij inderdaad een gevaar voor zowel zichzelf als z'n omgeving is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:37

De 2 kinderen zijn 16 jaar [een jongen met ADHD] en bijna 20 jaar [meisje].Het meisje weet dat ze hier terecht kan,ze kan hier komen inwonen zelfs,maar wil haar moeder en broertje niet achter laten.
Ik heb haar gezegd:we gaan vandaag samen dit melden bij de HA,het is dezelfde HA die ik ook heb,hij kent mij dus heel goed.
Ikzelf vind dat hij een gevaar is voor zichzelf en vooral voor anderen!
Dit speelt trouwens al heel wat jaren.Voorheen mishandelde hij de kinderen,ik heb toen zelfs aangifte gedaan.Hij trok de kinderen aan hun haren omhoog,enz.
De man die ik aan de lijn had zei tegen mij: of ik niet met ze kon gaan praten!!
Ik kon het niet geloven,IK moest gaan praten met die mensen?daar zijn hun toch voor.
Ik heb ze ook nooit meer gebelt en heb toen maar lijdzaam moeten aanzien hoe ze werden mishandeld.
Ik ben er toen minder heen gegaan,ik dacht wat ik niet zie,weet ik ook niet.
Jeugdzorg is al bekend met dit gezin,dochter is een poosje uit huis geplaatst geweest.Want alles lag aan haar dat vader zo was,tja das lekker makkelijk he.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:40

laat iemand van het gezin naar de HA en alles uitleggen die kan goed vertellen wat eventuele volgende stappen kunnen zijn

edit; zie dat je dat vabn plan bent... heel goed
Laatst bijgewerkt door pitbullgup op 23-05-11 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:41

Nog een keer contact opnemen met jeugdzorg dan, zeker als ze al bekend zijn daar. Dit kan niet lang doorgaan zo.Wel goed dat je al gezegd hebt mee te gaan naar de huisarts, nu moet ze het nog doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:42

Wat ontzettend vervelend dat je zo machteloos staat en ze zelf niets durven te doen. De beste optie lijkt me om de crisisdienst te bellen (die moeder of de kinderen) de situatie uit te leggen en dan kunnen zij kijken wat er met hem aan de hand is en wat er moet gebeuren. Lijkt me dat die man ernstige psychishe problemen heeft.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:42

Je zou het AMK om advies kunnen vragen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:44

Van Jeugdzorg ben ik niet zo van,sorry maar ik vind dat helemaal nix.
Als ik zie hoe ze zijn om gegaan met het meisje? ook hun zeiden dat alles aan haar lag.
Belachelijk gewoon,de vader werd gewoon beschermd door ze.
Dat de vader psychisch niet in orde is,is overduidelijk.
Moeder en broertje zullen zelf niet bellen denk ik,anders had ze dit allang gedaan.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:50

Goed dat je actie wilt ondernemen.
Teveel mensen steken hun kop in het zand omdat ze nergens bij betrokken willen raken.
De HA is een goede keus.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:51

Ga naar je huisarts, of naar hun huisarts en overleg of er voldoende voldaan wordt aan de criteria voor een gewongen opnameprocedure. Deze kunnen je dan ook helpen om dit in gang te zetten als het nodig is

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:52

Volgens mij is hier absoluut sprake van een crisis en gevaar voor eigen en voor anderen. Een gedwongen opname moet dan toch ook realistisch zijn. Ik zou zeker contact opnemen met de HA en het eens goed met hem er over hebben hoe je zo iets in werking kunt zetten.

Helaas heb ik het ook een keer meegemaakt met mijn moeder. Zij draaide volledig door. HA gebeld door mijn vader, die is langs gekomen en constateerde dat hier sprake was van een crisis. Toen in de tijd moest de burgermeester toestemming geven voor crisisopvang. Mijn moeder werd vasgebonden om een brancard afgevoerd. Verder weet ik er niet meer heel veel van, ik was toen een jaar of 12 en heb het allemaal erg verdrongen....
Maar ik weet nog wel dat ik erg dankbaar was voor de rust die kwam na deze opnamen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:56

Krijg net een smsje van het meisje dat moeder [alweer] aan het praten is met vader.
Ze zegt ook: het helpt toch niet,gaat effe goed en dan krijgt hij weer een aanval.
Het zijn idd. ook echt aanvallen,soms is hij aardig,lief,vriendelijk en opeens is hij gemeen,vijandig,agressief en doet hele rare dingen.
Ook weet vader heel goed op moeder in te praten als hij weer normaal is en moeder trapt er steeds weer in!

XLeandrosX
Jeetje,das ook erg zeg wat jij hebt mee gemaakt.
Maar goed dat je het niet zo goed meer weet allemaal,dat je het hebt verdrongen.
Laatst bijgewerkt door gohya op 23-05-11 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:57

Ik zou het melden bij het meldpunt huiselijk geweld : http://shginfo.nl/
bij de politie, gewoon zeggen wat er aan de hand is en waar je ermee naartoe kan. Aan deze situatie MOET iemand van GGZ te pas komen. Dit is gevaarlijk voor de man (zijn gezondheid) en de familie.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:57

Kun je hier jeugdzorg niet voor bellen?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:59

Zo'n iemand kan via de rechter een machtelijke dwangopame krijg om een behandeling te ondergaan. Deze moet wel aangevraagd worden via de HA dus in dit geval kan jou vriendin omdat ze 20 is dit in gang zetten!

Het is natuurlijk voor haar wel heel moeilijk want je dwingt je vader tot een opname, maar deze man is gewoon een gevaar voor hem en voor zijn samenleving, dus een andere oplossing is er imo niet :n

Jeugdzorg zal waarschijnlijk het bovenstaande proces ook in gang zetten :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 12:00

Ik zal straks eerst aan mijn psychologe vragen wat zij vind dat er moet gebeuren.
Kijk als het balletje eenmaal rolt?
Ook de HA [we hebben toch dezelfde] zal ik hierover aanspreken,maar dan wel samen met het meisje.

@Inney

Jeugdzorg wil ik niets mee te doen hebben.Heb er veel slechte ervaringen mee.
Dus mijn vertrouwen in Jeugdzorg is weg.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:02

Waarschijnlijk zegt jou psychologe hetzelfde, maar buiten dat weet ik niet of je dit zomaar openbaar mag brengen aan een derde persoon (dus eigenlijk ook bokt niet.. ( want het gaat natuurlijk om een prive kwestie van dat meisje en niet jou eigen priveleven..

edit: buiten dat vind ik het super goed dat je probeert haar te helpen en er ook serieus mee bezig bent, dus daar zul je mij niet over horen :j
Ik denk dat jou psychologe ook aan zal geven dat dit gewoon gevaarlijk is (deze man dan .. )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 12:10

Ik breng het ook niet zomaar openbaar naar buiten,dit is in overleg gedaan met het meisje.
Zij durft niet alleen wat te doen,maar wil er wél wat aan doen.
Ik weet niet welke wegen ik moet begaan,vandaar mijn vraag op bokt.
Ik wil advies van mensen die hetzelfde hebben mee gemaakt en hebben gedaan.
De vader zie ik niet als boeman,maar hij moet echt geholpen worden voor zijn eigen bestwil.

Het meisje ziet mij ook als haar 2de moeder,ik ga overal met haar mee naar toe.
Haar eigen moeder gaat nooit mee,ze werkt ook heel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:20

Ook ik ben mis handelt door mijn vaer aangifte gedaan bij politie, jeugzorg gemeld, huisarts ingelicht ik was toen 13 jaar... En niemand dee er wat aan & over al werd er maar een melding van gemaakt & werd het alleen maar op geschreven! Dus ik snap wat je beoelt (ik ken die mensen ook waar Goyha het over heeft) Ik schik hier echt van voor al omdat je kan zegge wat je wil maar er toch niks aan gedaan kan worden... Is een blijft van me lijf huis niks voor hun? Moeders moet uit eindelijk toch gaan zien dat het niet goed is voor haar & zeker niet voor haar kinderen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 12:29

Waarom zou moeder met kinderen uit huis moeten? nee vader zal uit huis moeten vind ik,hij heeft de hulp nodig.Ik denk ook dat hij dan later wel zal inzien dat hij fout bezig was.