Op controle (kanker)..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Op controle (kanker)..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:41

Een paar dagen terug heb ik te horen gekregen dat de moeder van een goede vriend van mij ongeneselijk is verklaard. Deze man had huidkanker en is een jaar geleden genezen verklaard. Hij is sindsdien wel keurig nog op controle geweest. Bleek allemaal prima in orde. Totdat hij twee weken terug (geloof ik) last kreeg van zijn buik. Aangezien een ander familielid een bacterie had opgelopen, dachten doktoren dat hij dat nou ook had. Toch voor de zekerheid even een scan gemaakt en bloed afgenomen. Totdat hij afgelopen week met koorts naar de dokter ging en werd doorverwezen naar het ziekenhuis wegens een mogelijke blindedarmontsteking. In het ziekenhuis hebben ze toen meteen even de uitslag van de scan etc. gehaald en bleek dus dat hij in z'n hele buik uitzaaiing had en er niks meer aan te doen is...
;(

Ik besprak dit met mijn moeder en vroeg haar hoe zo'n controle bij de dokter dan eigenlijk gaat (want waarom wisten ze dit niet al eerder?) aangezien mijn moeder ook (borst)kanker heeft gehad en dus regelmatig op controle gaat. Hoor ik van haar dus dat het een beetje aan een bureau zitten is met een "Hoe gaat het? Klachten over de gezondheid?" en even voelen.. :\
Maar soms weet je toch helemaal niet dat je kanker hebt? Soms kun je daar toch pas later klachten van krijgen en kan het te laat zijn?

Waarom onderzoeken ze mensen die dus een verleden met kanker hebben gehad niet beter dmv bloedtesten en scans bij elke controle? Heb genoeg verhalen gehoord/gelezen zoals wat er bij de vader van die vriend van me is gebeurd :\ Dat ze het hebben gehad en het dan opeens terug is gekomen en niet meer te genezen is..
Het maakt me echt aan het schrikken dat een controle maar zo weinig voorstelt..

Moest dit echt even kwijt..

Ook het omgekeerde meegemaakt in de familie. Iemand ongeneselijk ziek verklaard, twee jaar alles uit het leven proberen te halen & er vervolgens achter gekomen dat deze persoon helemaal geen kanker bleek te hebben..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:48

Mijn moeder komt ook nog op controle omdat ze borstkanker heeft gehad, maar dat is bij haar niet elke keer alleen een gesprekje en even voelen... Om de zoveel tijd krijgt ze ook weer een scan.

De reden dat er niet altijd volledig grondig gecontroleerd wordt, ligt in het geld lijkt mij. Daarnaast kan het zijn dat als kanker terugkomt, het op een moeilijkere plek zit. Niet alle delen van het lichaam zijn even 'makkelijk' te behandelen.

_Tara_

Re: Op controle (kanker)..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:04

Hmmm vind 't wel vreemd dat 't bij jouw moeder alleen maar een gesprekje en voelen is. Word er niet ook iedere keer een foto gemaakt?

Daarnaast kan kanker zich ontzettend snel ontwikkelen. Dan kan 't bij wijze van spreken zijn dat je bij de ene controle helemaal nergens last van hebt en bij de volgende controle is 't al uitgezaaid.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:08

Ik denk dat het voor een grotendeel een geldkwestie is.
Mijn schoonmoeder had 2 jaar geleden eierstokkanker en dat is nu weer terug. Wel altijd iedere 3 maanden bloedprikken en controle. Het rare daarvan vind ik dat ze dus net testen op tumormarkers, maar alleen kijken of het eiwit en andere stoffen in het bloed veranderd zijn.

Als de tumor onder een bepaald aantal mm zit is die ook niet meer te zien op de scan. De scan geeft dan bijv aan dat je schoon bent, terwijl er dus nog best wel wat kan zitten, wat dus na een jaar of paar jaar weer een grote tumor kan zijn.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:11

Een kennis van ons ging het ook heel snel bij. Die had 1 maand geleden de eerste keer de diagnose van kanker. Hij had 1 gezwel in zijn hoofd. Nu een maand later zitten er 8 :=

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:26

_Tara_ schreef:
Hmmm vind 't wel vreemd dat 't bij jouw moeder alleen maar een gesprekje en voelen is. Word er niet ook iedere keer een foto gemaakt?

Daarnaast kan kanker zich ontzettend snel ontwikkelen. Dan kan 't bij wijze van spreken zijn dat je bij de ene controle helemaal nergens last van hebt en bij de volgende controle is 't al uitgezaaid.

Nee.. ook niet. :n
Ja, geldkwestie snap ik wel. Maar vind het zo eng :o ben nu echt bang dat mijn moeder het straks ook weer kan hebben. :o Word gewoon een beetje bang van dat soort verhalen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:29

_Tara_ schreef:

:j klopt... bij mijn vader was er tijdens de controles (voll. MRI) niets en twee maanden later was hij opgegeven.
Maar dat is ook een vrij agressieve vorm van kanker.

Controles zijn goed en je kan ergens op tijd bij zijn :j Maar je bent niet 100% veilig.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:13

Bij mijn moeder werd er eens in de zoveel tijd een scan gemaakt. De eerste 5 jaar werd er 2x per jaar een scan gemaakt, de laatste 5 jaar werd er 1x per jaar een scan gemaakt. Daarnaast de 'gewone' controle afspraken.
Mijn moeder is bijna 1½ jaar geleden 10 jaar kankervrij verklaard en hoeft dus niet meer terug voor controle.

Dat er met bloedprikken niet geprikt wordt op tumormarkers en wel op verandering van eiwitten en andere stoffen is omdat tumormarkers later 'op gang' komen. Verandering van eiwitten bv gebeurd bij tumoren veel sneller, dan dat tumormarkers stijgen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:57

Knoffer schreef:
Mijn moeder komt ook nog op controle omdat ze borstkanker heeft gehad, maar dat is bij haar niet elke keer alleen een gesprekje en even voelen... Om de zoveel tijd krijgt ze ook weer een scan.

De reden dat er niet altijd volledig grondig gecontroleerd wordt, ligt in het geld lijkt mij. Daarnaast kan het zijn dat als kanker terugkomt, het op een moeilijkere plek zit. Niet alle delen van het lichaam zijn even 'makkelijk' te behandelen.

Beetje kort door de bocht vind ik. Als uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat er significant meer recidieven van kanker werden opgespoord met frequenter beeldvormend onderzoek werd dat echt wel gedaan.
Qua beeldvorming speelt denk ik eerder mee dat het herhaaldelijk ondergaan van X-ray en CT zorgt voor een toegenomen stralingsbelasting, waardoor je meer kans loop op andere primaire vormen van kanker.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:49

Tuurlijk, maar geld speelt wel degelijk een belangrijke rol. Het zal betaalbaar moeten blijven. In de kapitalistische samenleving is geld belangrijker dan mensenlevens.

Je zou kunnen zoeken naar het break-even point van hoeveel preventieve onderzoeken uit te voeren en wanneer de kosten van die preventieve onderzoeken opwegen tegen de hogere kosten die gemaakt zouden worden voor de behandelingen tegen laat ontdekte recidiven van kanker.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:45

De belangrijkste reden voor het niet telkens maken van scans, is dat hiermee door de stralingsbelasting, nieuwe tumoren geinduceert kunnen worden. Daarnaast is niet bewezen dat het nut heeft. Heel cru gezegd: als de uitzaaiing eenmaal zichtbaar is op dat beeld, is het al te laat.
Bloedprikken daarentegen wordt meestal wel gedaan bij routinecontroles, maar ook alleen als het om het soort tumor gaat waarbij er veranderingen in het bloed snel genoeg waarneembaar zijn.
Geld speelt een minder belangrijke rol dan je zal denken: een ats vraagt liever te veel dan te weinig onderzoeken aan, aangezien de patient dan ook meer oplevert voor eigen portemonnee. Degene die moeten betalen zijn de verzekeringsmaatschappijen, maar die bepalen niet welke onderzoeken er aangevraagd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:50

maar bij verdenking of controle na borstkanker krijg je toch elke keer een mammografie?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:55

De eerste paar controles geloof ik wel, daarna nog maar een keer in de zoveel tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:56

Bij mijn ma wel in ieder geval... of een MRI..

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:00

sundance11 schreef:
Ik denk dat het voor een grotendeel een geldkwestie is.
Mijn schoonmoeder had 2 jaar geleden eierstokkanker en dat is nu weer terug. Wel altijd iedere 3 maanden bloedprikken en controle. Het rare daarvan vind ik dat ze dus net testen op tumormarkers, maar alleen kijken of het eiwit en andere stoffen in het bloed veranderd zijn.

Als de tumor onder een bepaald aantal mm zit is die ook niet meer te zien op de scan. De scan geeft dan bijv aan dat je schoon bent, terwijl er dus nog best wel wat kan zitten, wat dus na een jaar of paar jaar weer een grote tumor kan zijn.

Dat eiwit is de tumormarker, dus daar testen ze wel op.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:14

Ik kreeg voor er borstkanker werd ontdekt elk half jaar een consult met bloed- en urineonderzoek en 1x per jaar mri etc.
Maar dat was omdat ik in 1985 ook al kanker heb gehad en er familiaire én erfelijke aspecten meespelen.
Ik zal dan ook m'n hele leven onder controle blijven staan, maakt niet uit hoe lang ik schoon/genezen ben.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:16

Laura82 schreef:
De belangrijkste reden voor het niet telkens maken van scans, is dat hiermee door de stralingsbelasting, nieuwe tumoren geinduceert kunnen worden. Daarnaast is niet bewezen dat het nut heeft. Heel cru gezegd: als de uitzaaiing eenmaal zichtbaar is op dat beeld, is het al te laat.
Bloedprikken daarentegen wordt meestal wel gedaan bij routinecontroles, maar ook alleen als het om het soort tumor gaat waarbij er veranderingen in het bloed snel genoeg waarneembaar zijn.
Geld speelt een minder belangrijke rol dan je zal denken: een ats vraagt liever te veel dan te weinig onderzoeken aan, aangezien de patient dan ook meer oplevert voor eigen portemonnee. Degene die moeten betalen zijn de verzekeringsmaatschappijen, maar die bepalen niet welke onderzoeken er aangevraagd worden.

Maar die verzekeringsmaatschappijen bepalen wel wat zij vergoeden en wat niet.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:01

Knoffer schreef:
Laura82 schreef:

Maar die verzekeringsmaatschappijen bepalen wel wat zij vergoeden en wat niet.

De reguliere controles, en daaronder vallen ook scans en bloedonderzoek, worden allemaal vergoed door elke verzekering. Dat valt namelijk gewoon onder het basispakket :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:04

Klopt, maar ik heb het over het grotere plaatje. Verzekeringen (met winstoogmerk) bepalen welke dingen er in de paketten komen, met eventueel invloed van buitenaf (zoals overheid of lobbygroepen). En ook ziekenhuizen moeten een sluitend financieel beleid voeren.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:21

Ik heb het in deze meer over het kleinere plaatje, om aan te geven wat gebruikelijk is bij controles. Het is niet allemaal door de financien dat niet alles uit de kast getrokken wordt :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:14

Mijn moeder kreeg vorig jaar de vraag of ze nog elke controle ook bloedgeprikt wilde worden. Haar gyn was op een conferentie geweest en daar was een presentatie over een onderzoek dat er was gedaan over mensen die wel elke keer op tumormarkers werden geprikt en mensen waarbij dat alleen werd gedaan wanneer er het vermoeden was dat er iets niet goed zou zijn.
Het bleek dat de mensen die niet geprikt werden veel minder ''zorgelijk'' door het leven gingen en er heus niet eerder bij waren.
Tumormarkers kunnen ook verhoogd zijn wanneer je een gewone griep onder de leden hebt of andere infectie. Mensen die elke controle geprikt worden richtte zich heel erg op die markers en werden soms onnodig ongerust, en nog erger dachten zichzeld vaak zieker dan dat ze misschien wel in werkelijkheid waren.

Dus ik denk dat het daar ook deels mee te maken heeft