vaak plas ophouden is dat erg schadelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rensje101

vaak plas ophouden is dat erg schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:06

ik hou de laatste tijd best vaak mijn plas op, ik weet niet zo goed precies waarom. Op school vind ik die toiletten soms vies en dan denk ik ach ik ga thuis wel maar moet ik nog wel minstens 40 minuten reizen. Nu heb ik tentames en ook daar durf ik niet echt goed naar de toilet te gaan, meer om het feit dat ik de rest dan verstoor en je in je eentje door heel de zaal moet, allemaal gedoe. Soms hou ik het daarom wel 1.5 uur op, verschrikkelijk wat ik krijg er hoofdpijn, buikpijn door en soms word ik er gewoon zelfs een beetje onwel van.....ik weet dat het onwijs dom is maar ik doe het toch. Nu was ik even op internet naar de gevolgen aan het speuren maar kom ik zelfs gewoon harstikke enge verhalen tegen, dus ben lekker gestopt. aangezien hier toch meestal wat meer nuchtere mensen zitten vraag ik me af of dit echt gevaarlijk is??
Laatst bijgewerkt door rensje101 op 19-05-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Truf

Re: vaak plas ophouden is dat erg schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:09

Het is zeker ongezond als je het zo lang op houdt, dat je er zelfs echt flink last van krijgt. Je heb de kans dat de urine terug loopt naar de nieren, wat idd best schadelijk kan zijn.
Je zal je er dus echt overheen moeten zetten dat de wc's vies zijn en als dat echt zo'n probleem is, neem je een schoonmaakdoekje mee, kan je iig de bril even afvegen.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:46

Ik ga nooit naar het toilet op het werk of op school. Ik houdt het gewoon op en ga thuis meteen.
Hoor inderdaad weleens mensen zeggen dat het schadelijk is, maar ik heb nergens last van :P

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:51

Jenny21 schreef:
Ik ga nooit naar het toilet op het werk of op school. Ik houdt het gewoon op en ga thuis meteen.
Hoor inderdaad weleens mensen zeggen dat het schadelijk is, maar ik heb nergens last van :P

Maak daar maar van NOG nergens last van. Door het lang op te houden vergiftig je, je lichaam en het is ook zeer slecht voor je nieren. Dat kan gewoon niet goed gaan als je het altijd doet.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:53

Je kunt er ook een blaasontsteking van krijgen en daar wordt je echt niet blij van.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:56

Je blaasspier wordt uitgerokken en zal op den duur niet goed meer kunnen samentrekken. Gevolg er blijft urine achter waar bacterieen makkelijker in kunnen kweken, onsteking kan opstijgen naar je nieren. Verder zal je sneller kracht zetten met plassen waardoor je je sluitspieren forceeert. Kans op incontinentie groeit met de jaren...

M.a.w. het beste is om iedere 4 uur te gaan plassen en snachts om de 8 uur en gewoon als je moet ook.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:57

absoluut niet gezond!! als klein kindje hield ik mn plas een hele dag op omdat ik niet naar de wc's op school wou. hierdoor heb ik nierproblemen gekregen en geloof me.. dat wil je niet!

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:58

Oh, dan moet ik ook maar eens naar de wc gaan :')

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:01

_Judith schreef:

Ja ik ook. :=

Ik ga soms op dagen dat ik 8 uur school heb helemaal niet naar de wc. Ik hou het niet op maar ik moet gewoon niet.. M'n moeder zei vroeger altijd dat ik te weinig dronk maar ik drink nu best veel.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:02

Ik zit nu thuis met ontstoken nieren en beschadiging eraan omdat ik dit soort dingen dus ook altijd doe en daardoor ontstoken blaas heb gehad en die weer niet behandeld heb dus daarom ontstoken nieren
ben blij dat mijn beschadiging aan mijn nieren niet zo erg was dat ik moest blijven
Maar moet nu wel veel drinken antibiotica slikken over 6 dagen weer op controle en weer bloedprikken (mits mijn urine goed is dan hoef ik niks meer te doen)
en nu met pijn thuis zitten gister was het zo erg dat ik 3 uur lang huilde van alleen de pijn

doet pijn voelt naar en moet continu voor mijn gevoel naar de wc dus ik zou als ik jou was de vieze wc's voor lief nemen en gewoon plassen :)
Laatst bijgewerkt door Libje123 op 19-05-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:05

marjolein_el schreef:
Ik ga soms op dagen dat ik 8 uur school heb helemaal niet naar de wc. Ik hou het niet op maar ik moet gewoon niet.. M'n moeder zei vroeger altijd dat ik te weinig dronk maar ik drink nu best veel.

Min het stuk "school" en "moeder": ik drink ook best veel, maar hoef gewoon niet zo vaak...

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:08

marjolein_el schreef:
_Judith schreef:

Ik heb nu ook weleens dat ik van 's ochtends 7 uur tot 's avonds 9 uur niet naar de wc ga... heel slecht dus blijkbaar.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:11

marjolein_el schreef:
_Judith schreef:

ik ging op school ook bijna nooit, meestal voor ik wegging thuis en zodra ik terug kwam

Maar echt heel lang je plas ophouden kan nierstenen veroorzaken geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:31

Ik heb mezelf er over heen gezet, als ik moet dan moet ik. Het is nou eenmaal niet gezond het heel lang op te houden, maar soms dan kan het niet anders, en dan is een uurtje ophouden niet heel erg.

Dames die op school niet naar het toilet gaan, hoe doen jullie dat dan in geval van menstruatie? Lijkt me ook niet gezond om dat de hele dag "in te houden" := net als met plassen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:36

Helemaal niet gezond! Het kan inderdaad opstijgen naar de nieren, ik heb in februari nog maar een nierbekkenontsteking gehad en ik heb 3 dagen in de kliniek kunnen blijven. Erg veel pijn & hoge koorts. Helemaal niet fijn!
Veel drinken en op tijd naar het toilet gaan is belangrijk. Zelfs een vieze wc kan eigenlijk weinig kwaad zei mijn dokter, bacteriën die eventueel op de bril zouden zitten kunnen echt niet naar binnen springen ;) Terwijl als je je plas ophoudt, krijg je juist wel last van de bacteriën in je urine.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:42

Het valt allemaal best wel mee met vieze toiletten. Weten jullie dat een gemiddeld winkelwagentje of mandje (en dan natuurlijk het deel dat je vasthoudt) smeriger is dan de gemiddelde toiletbril? Dus: gewoon gaan! Ik ga altijd zitten (maakt me niet uit waar ik ben - onderweg bij een tankstation, wegrestaurants, kroegen, etc. etc.) en ik heb er nog nooit één of andere enge ziekte aan overgehouden.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:08

hier nog een lotgenoot. ik hou t ook altijd op..
doe ik al sinds ik heel klein ben en tot nu toe nog nooit wat aan overgehouden. (ja, 1x een blaasontsteking).
maar ik word er dan ook niet onwel van als ik t nog even 1.5 uur moet ophouden.
bij mij komen de buikkrampen ed pas als ik t echt lang (> 8 uur oid) moet ophouden. (en ja, dat is wel eens voorgekomen)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:11

Het is ook slecht om bij elk wisjewasje te gaan plassen...Wordt je blaas niet sterker van.
Je maakt je blaas er juist sterker mee, dat als je ''moet'' je nog net even dat halve uurtje/uurtje wacht tot je echt gewoon moet.
Hier heb je op latere leeftijd profijt mee!
Maar wel gaan voordat het onprettig wordt.

Ik krijg ook pas buikkrampen als ik het langer dan 2/3 uur ophou...Soms wel langer hoor.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:51

Het is wel slecht om je blaas niet te legen. Ik heb dat gedaan toen ik voor een ct-scan moest, en de arts kwam met de uitslagen. Zegt je blaas zit helemaal vol, dus ik denk dat we een katheter in moeten brengen, terwijl ik nodig moest. Het is dus niet heel erg gezond voor je :n Ik vind het ook niet prettig om overal naar het toilet te gaan. Maar wat misschien helpt voor je gevoel is om de toiletbril schoon te maken met wc papier voordat je gaat?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:57

Ik hoef niet eens naar het toilet op het werk. Ik ga 's morgens voor het werk naar het toilet en hoef pas thuis weer. Soms zelf pas 's avonds, mits ik niet te veel drink natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:53

Ah joh, ik ben nu 18 en ik ben in al die tijd nog niet 1 keer naar de wc gegaan op school. :')

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:00

Ik ben ontzettend blaasontsteking-gevoelig, als ik het te lang ophoud, kan ik rekenen op een blaasontsteking.
Eén keer een nierbekkenonsteking gehad, ik heb mijn lesje wel geleerd. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:01

een blaasontsteking komt door een bacterie van buiten.... dus kan niet komen door het ophouden van je plas. of je moet je vinger erin stoppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:02

-O-

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:15

Oh god hier nog zo één...Vroeger durfde ik ook nooit bij vriendinnetjes te gaan, waardoor ik als ik ging logerne echt heel lang moest ophouden. Nu heb ik dat nog steeds, ik kan het 24 uur ophouden :') Ik ga ook bijna nooit, maar ik probeer nu wel steeds te gaan. Maar ik moet ook gewoon ehct niet! Erg is dat he :P Schrik wel een beetje van al die verhalen hier :=