koortslip, zo besmettelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rensje101

koortslip, zo besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:56

is een koortslip alleen maar besmettelijk bij direct contact? Dus moet zoenen bijvoorbeeld, of kun je ook een koortslip krijgen doordat iemand aan zijn koortslip zit, zijn handen niet wast en dan jou eten bijv klaarmaakt of diegene zijn koortstlip aanraakt en jou een hand geeft waardoor jij vervolgens zelf weer aan je lippen/mond zit....of is het dus echt alleen maar direct mond op mond contact?
een vriendinnetje van mij heeft een koortslip gekregen en heeft geen mond op mond contact gehad met iemand die een koortslip had, nog beter gezegd, ze heeft helemaal de afgelopen week(en) geen mond op mond contact gehad.
vandaar dus mijn vraag...of is dit zelden? Ik wist niet dat het namelijk kon zonder direct contact!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:58

via een drinkglas of iets kan ook..Ik heb het ooit gekregen van een slecht gespoeld glas in de kroeg.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:00

mensen met een koortslip moeten wel uit de buurt van kleine baby`s blijven.
Als een kleine baby besmet raakt kan het hersenvliesontsteking oplopen via de koortslip van iemand anders.

Dus nee.....ik geloof niet dat het alleen besmettelijk is bij een mond op mond aanraking.
Ik dacht dat het een virus was en dan dus net zo besmettelijk als ieder ander virus.

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:00

randie schreef:
via een drinkglas of iets kan ook..Ik heb het ooit gekregen van een slecht gespoeld glas in de kroeg.

wow dat is al helemaal vervelend..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:05

De koortslip is heel besmettelijk en kan je ook heel goed verder smetten zoals hier boven al genoemd door slecht gespoelt glas, aanraking enz. Maar de koortslip is alleen besmettelijk als je blaasjes hebt en daarna als het korst wordt is het virus alweer teruggetrokken. Helaas kom je er nooit meer vanaf. En inderdaad oppassen met Babies voor hen kan het dodelijk zijn.

Je kunt tegenwoordig van die leuke plakkers kopen die je erover doet die werken goed. Maar koortslip creme helpt ook mits je meteen bij de eerste prikkels aan lip gaat smeren dan breekt hij vaak niet helemaal door. Maar soms kom je er niet onderuit.

En pas op je kunt het zelf ook smetten naar ogen en neustussenschotje. Alles wat maar wat vochtig kan worden;)
Laatst bijgewerkt door Almighty op 18-05-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:06

ik heb het vroeger als klein kind van mijn tante gekregen.
Heb er elk jaar 2 keer last van.
En zoen dan ook echt niet en blijf uit de buurt van andere mensen

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:06

Inderdaad door drinken uit niet goed schoongemaakte glazen kan je een koortslip krijgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:08

ik heb ideaal spul ervoor gevonden na ALLES getest te hebben. Man bij de natuur winkel zwoor dat hij zo verdwenen zou zijn en dat was ook zo..! word er mee wakker, heel dag gesmeerd savonds koortslip vrij. En als hij doorzet dan is het nog maar minimaal

Ik heb er nu zelf last van bij veel zon of stress dan komt hij weer aanzetten.

rensje101

Re: koortslip, zo besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:13

blijkbaar is het ook zo dat wanneer je aan je koortslip komt en daarna met je handen in je ogen wrijgt of die aanraakt dit ernstige schade voor het hoornvlies kan betekenen, zo lijkt een koortslip schuldiger dan hij is ofniet?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:15

Je kunt een koortslip ook op andere plekken dan je lip krijgen..! ik heb hem ooit eens op het puntje van mijn neus gehad. waarschijnlijk inderdaad door wrijven. Dus heel onschuldig is het niet nee.

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:18

randie schreef:
ik heb ideaal spul ervoor gevonden na ALLES getest te hebben. Man bij de natuur winkel zwoor dat hij zo verdwenen zou zijn en dat was ook zo..! word er mee wakker, heel dag gesmeerd savonds koortslip vrij. En als hij doorzet dan is het nog maar minimaal

Ik heb er nu zelf last van bij veel zon of stress dan komt hij weer aanzetten.

Mag ik vragen wat je hebt ontdekt? Ik ben nog op zoek naar een wondermiddel.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:20

het heet : X-erpastick met daaronder Sore-lip stick en is op natuurlijke basis. Gekocht bij bouwman van berger. ( heb in ieder tas- jas er nu een zitten ) Doordat er een metale rollertje op zit besmet je jezelf ook niet opnieuw.

zie dat ze hem ook online hebben http://www.deonlinedrogist.nl/xerpastic ... p-549.html

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:23

Heel irritant dat herpes [simplex?]virus,ik krijg ze ook altijd op mijn oogleden.Ik loop dan met een dik oog [ogen] rond.Het is nog nooit in mijn ogen zelf gekomen,gelukkig.
Als ik het op mijn mond krijg smeer ik er altijd zinkzalf op,dan drogen ze uit.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:56

Als mijn moeder 'n koortslip heeft gebruikt ze aparte handdoeken, glazen etc.
Het kan inderdaad ook op andere plekken ontstaan, vriendin van mij had het 'n keer op haar kin.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:59

Ik heb ze regelmatig en mijn vriend krijgt dan ook gewoon net zoveel zoenen als ander en heeft het nog nooit gehad.
Mijn mama heeft ze ook vaak, rest van de familie nooit gehad.
Ze zijn besmettelijk, maar denk dat je al een heel slechte weerstand moet hebben om ze op een andere manier op te lopen dan via rechtstreeks contact. Bij mij steken ze de kop op bij stress, ziekte, vermoeidheid,...
Die plakkertjes zijn trouwens een ideale manier om besmetting te voorkomen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:01

Koortslip is zo vervelend.
Ik heb het minstens 1x per 2 maanden, maar heb wel is een periode gehad dat ik het bijna 3x per maand had...
Ik heb nog nooit gehad dat ik er zalf op deed en dat ik toen mn neus aanraaktte en dat het toen op mn neus zat!
Maarja het is igg wel besmettelijk en vooral erg voor baby's!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:05

Koortslip daar kan ik over mee praten. :+

Het is besmettelijk ja :j Maar naar mijn weten heb ik nooit iemand besmet :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:05

Laatst bijgewerkt door Brainless op 18-05-11 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:06

Een koorstlip is een herpes infectie simplex 1. Het is alleen besmettelijk als het een blaasje is, als het blaasje open knapt dan kan je iemand besmetten. Wanneer er al een korstje op gekomen is, is het niet meer besmettelijk.
Als je besmet bent, dan blijf je het levenslang bij je dragen en kan het af en toe zich openbaren op de lippen of het gelaat. De eerste besmetting geeft meestal geen zichtbare koortslip.
Hier een uitgebreide link met info http://www.huidziekten.nl/folders/neder ... implex.htm

Het kan dus zijn dat je vriendinnetje al lang al besmet is en dat het nu voor het eerst naar buiten komt. Dat het niets met die ander te maken heeft.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:19

Volgens mij ben ik immuun voor die bacterien, mijn vader heeft heel vaak een koortslip, en geef hem dan gewoon een kus...
Maar ik heb hem nog nooit gekregen van hem.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:29

Hier nog iemand met een koortslip....
Ik gebruik idd altijd de compeed pleisters, baal er altijd zo van als ik er een heb...
Ik ga dat middeltje ook eens bestellen van die link :j
Ik krijg ze altijd als ik stress heb... word ik 's ochtends wakker, en ja hoor!
Daar zit er een...

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:35

Hier nog 1, ik gruwel van die dingen.
Leuk hoe je wordt aangekeken op straat...
Heb nu compeed pleisters en idd niet zoenen en kussen, geen drankjes delen of andere contacten...
Gelukkig heb ik nooit iemand besmet, kijk erg goed uit, ik wens niemand een koortslip toe...
Vooral die eeuwige jeuk :@
Ik heb ook een mooie plek boven mn lip zitten, daar heb ik hem zo vaak gehad dat het nu een chronische rode vlek is hihi :P

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:35

Met compeet pleisters onderdruk je de koorstlip waardoor de kans bestaat dat hij op een andere plek of een poos later meteen weer opduikt..! Ik maakte ook altijd veel gebruik van deze plakkers maar had niet helemaal het effect dat ik wilde :)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:39

Ik heb hem ook niet omdat hij geneest, maar meer om het te verbergen hihi.

Wat ik altijd doe, en daar zijn de meningen over verdeeld: naald verhitten, watje met teatree... blaasjes doorprikken, schoonmaken met teetree, nogmaals deppen met nieuw watje met teetree en dan de sticker.... Hoppa, dag later issie weg...