Wie heeft er gluten allergie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Wie heeft er gluten allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 11:07

Ik heb al een tijdje last van vage klachten.
Jaren lang heb ik al last van me darmen, moets eigenlijk al zo lang ik me herinner mimimaal twee keer perdag voor de grote boodschap naar de wc. En het is ook nooit hele maal goed geweest, had nooit normale ontlasting.

Een paar jaar geleden kreeg ik last van de gewrichten in me handen, heb me laten testen op reuma maar alles was goed.
Zins een paar weken is mijn eczeem wat ik altijd al wel een beetje had, flink ver ergerd, op me gezicht heb ik het nu armen en handen voorheen alleen beetje op me handen.

En vanaf een week of twee geleden ben ik eigenlijk continu aan de diarree, even gaat het goed maar zodra ik heb gegeten begint het gelijk al te borrelen in de buik en kan ik tig keren naar de wc.
Soms heb ik juist het gevoel verstopt te zitten, me buik staat helemaal bol, ben winderig en heb steken in me buik.

Heb last van afte in de mond en ben met periodes vreselijk moe.

Nu was ik gisteren bij de apotheek omdat ik iets zocht om me darmen te kalmeren, toen ik haar vertelde over mijn darm klachten vroeg ze zicht af of er niet iets meer aan de hand is, misschien gluten allergie of zo.
Ik zoek en nu even op en herken allerlei vage klachten die ik al heel lang hen maar niet kan plaatsen in eens.

Nu heb ik al last van lactose intolerantie, dus melk producten vermijd ik al zo veel mogelijk, maar op het moent kan ik beter helemaal niks eten.

Wie herkent mijn klachten en heeft ook gluten allergie.

Ik ga overingens donder dag naar me huisarts.

Grapjasjes12

Re: Wie heeft er gluten allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:07

Een glutenallergie gaat best wel vaak gepaard met een lactose intolerantie/allergie :j

Ik ben nooit getest, maar ik vermijd melkproducten en granen als de pest. Als ik dat niet doe heb ik heel veel darmproblemen en ben ik net een olifantje :')

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:06

je kunt je heel simpel laten testen dmw elektro-acupunctuur.
kost je een half uurtje tijd ongeveer, misschien komt er wel meer uit. het hoeft niet gluten te zijn, maar kan ook een tarweallergie zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:15

schoonvader heeft een gluten allergie en die had als kind en puber ook veel last van aften en later vnl nood aan dagelijks yoghurt met extra lactobacillen en extra tabletjes met actieve kool en "bacteriën en gisten" om de darmflora te herstellen om ook maar op z'n werk te geraken zonder accidentjes onderweg. Ook altijd een opgeblazen buik...
na jaren getest voor ziekte van Crone en na verschillende test bleek het toch een gluten allergie te zijn.
Met zijn dieet is hij al veel beter, maar zijn darmen zijn ondertussen zo geteisterd (hij is nu 61 en pas 3 jaar op "dieet") dat er permanente aantasting is. Maar nu is het vrij goed leefbaar. de potjes met pillen etc, zijn behoorlijk geminderd...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:18

even een kanttekening voor sommigen: Glutenallergie is wat anders dan glutenintolerantie (Coeliakie).
Zo te zien worden deze twee dingen hier heel erg door elkaar gebruikt... TS bedoelt volgens mij een allergie, geen intolerantie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:23

secricible schreef:
even een kanttekening voor sommigen: Glutenallergie is wat anders dan glutenintolerantie (Coeliakie).
Zo te zien worden deze twee dingen hier heel erg door elkaar gebruikt... TS bedoelt volgens mij een allergie, geen intolerantie.

die bedenking was ik mij daarnet ook aan het maken, maar bij een echte allergie zou de reactie toch nog uitgesprokener moeten zijn en al veel eerder opgemerkt geweest zijn, niet?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:49

Gluten allergie en Coeliakie worden heel vaak verwisseld en volgens mij is een gluten allergie ook redelijk zeldzaam.

Mijn problemen voor t dieet waren lactose intolerantie, vermoeidheid, opgezwollen buik, verstopping, overloop diarree. Aften had ik ook vaak, maar weet niet of dat echt van de coeliakie kwam.

Let op dat coeliakie alleen door een dunne darm bioptie kan worden aangetoond.

Overigens is het as. vrijdag internationale coeliakiedag!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:12

petitparis, wat jij net omschrijft klinkt meer als Coeliakie, omdat je het hebt over permanente aantasting. Dat kan bij een allergie niet.
Bij een allergie reageert het immuumsysteem op de gluten, je kunt daardoor verschillende reacties krijgen
Bij coeliakie beschadigen je darmen door de gluten, daardoor ontstaan darmproblemen. Deze kunnen blijvend zijn.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:28

Ben ik weer even, weet niet wat het bij mij kan zijn allergie of intolerantie.
Of mischien is het wle geen van beide en is het heel iets anders waar ik flink op reageer.
Nou ja morgen naar de huisarts en dan zorg ik gewoon dat ik wordt door verwezen, ben zo moe zo moe.
Is niet te beschrijven.

iMyrable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:51

Ik ben allergisch voor gluten en caseïne (melkeiwit). En nog wat dingen maar die zijn niet belangrijk. _O-