automutilatie-littekens weg laten halen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

automutilatie-littekens weg laten halen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:22

Tja, toen ik een jaar of 11 was en ' onbezonnen ' ... En nog niet in staat om langere termijn consequenties in te zien...

Toen had ik nog wel eens de neiging me op mezelf ' uit te leven ' .... Heel oppervlakkig allemaal, geen diepe sneeen of wat dan ook. En ik was er ook van overtuigd dat er geen blijvende littekens van zouden komen.... Maar

Helaas voor mij :P Inmiddels ben ik bijna 19 .... En heb ik nog steeds, keurig evenredig op een rijtje, een stuk of 60 witte strepen op mijn arm. Echt opvallen doet het niet, omdat het kleurverschil niet gigantisch is.. maar toch heb ik nog altijd het idee dat het me achtervolgd. Zo werd ik ooit aangesproken door een familielid van ' omg, jij hebt toch niet zo'n enge ziekte dat je in jezelf snijd :oo ' .... En vorig jaar moest er zogenaamd ook een heel traject bij een psycholoog starten omdat een pedagogisch 'begeleider' het zag. Gelukkig hoefde het niet van de kinderarts... Maargoed, daar heb je dan ook wel even iets uit te leggen :P .. En ook tijdens sollicitatie gesprekken ben ik als de dood dat het opvalt. Nouja, logisch eigenlijk. Ik probeer altijd armbanden te dragen / niet bruin te worden zodat het kleurverschil niet opvalt. En eigenlijk.... Beheerst het in bepaald opzicht nog best wel veel van mijn doen en laten.. En staat er best veel in het teken van het verbergen van mijn linkerarm.

Nu heb ik wel ooit gelezen dat ze er iets aan kunnen doen, dat het een wat ' netter ' litteken wordt. Nou dat lijkt me prima.... Zolang het maar niet meer te herkennen is als automutilatie-littekens... Aangezien iedere leek nu ziet dat dit het resultaat van zelfbeschadiging is :+

De littekens zijn overigens wel 100% geheeld, maar er is spraken van pigment verschil tov mijn eigen huid. Dus zalfjes ed. zullen geen effect hebben

Ik vroeg me af of iemand hier op bokt ervaring heeft / weet wat de mogelijkheden zijn. Via google word ik niet heel veel wijzer. En ik zie me hier ook nog niet zo 1,2,3 mee naar de huisarts gaan. Bij die kinderarts ben ik niet meer onder behandeling... Hoewel ik er natuurlijk eens een mailtje aan zou kunnen wagen.... :)

Thanks alvast.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:31

Ik zit dus met het zelfde probleem, jammer genoeg zit heel mijn arm onder met ook diepere grotere littekens. Ik heb al veel moeten pikken vanwege mijn arm zelfs van huisartsen en fysiotherapeuten.. Ondanks het warme weer durf ik in mijn klas mijn mouwen niet omhoog te doen. Het is een hel, en als ik dit toch van te voren had geweten ;(
De huisarts is samen met mij gaan zoeken naar mogelijkheden om het weg te krijgen/minder zichtbaar te maken, maar niets lijkt te helpen. De laatste optie voor mij is om naar een plastisch chirurg te gaan en het eigenlijk 'erger' te laten maken. Erger in de zin dat het niet meer om automutilatie lijkt te gaan.
Jammer genoeg is mijn aanvraag bij de verzekering verworpen, dat ik moeite heb met contact maken en moeite met solliciteren ed. waren niet genoeg aan psychische problemen.
Ik loop nu bij een psycholoog en ik hoop dat zij me kan helpen om gedekt te worden door de verzekering. Als dit niet zo is, gaan mijn vriend en ik er zelf maar voor sparen zodat ik zonder zorgen een eigen bedrijf kan openen, zonder aan alle klanten uit te moeten leggen wat dat is..
Succes

RubyRed

Re: automutilatie-littekens weg laten halen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:44

Kijk hier maar eens, een stukje naar beneden scrollen en dan bij 'wat is de behandeling'.
Succes!!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:46

Balen zeg.. Ik snap dat je ermee zit!
Misschien een mooie tattoo? :j Maar dan heb je hetzelfde probleem met sollicitaties...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:47

RubyRed schreef:
Kijk hier maar eens, een stukje naar beneden scrollen en dan bij 'wat is de behandeling'.
Succes!!

Ligt het aan mij? Want ik snap het niet helemaal? :o

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:49

Dit zou ik ook wel willen weten.
Niet omdat ik dit gedaan heb maar ik heb wel een mega litteken op mijn pols.
Ik ben namelijk door het glas gevlogen. Ik dacht dat ik dood ging bloeden maar dat viel wel mee.
Echter dankzij mijn gekleurde huid valt het heel erg op. Echt heel vervelend vind ik zelf.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:50

ninajojo schreef:
Balen zeg.. Ik snap dat je ermee zit!
Misschien een mooie tattoo? :j Maar dan heb je hetzelfde probleem met sollicitaties...

Kleurt een tathoo ook niet anders op huid waar een litteken zit dan op de 'gewone' huid?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:55

Vriendin van mij heeft jarenlang geautomutileerd. Hierdoor waren haar armen bedekt met zeer stigmatiserende littekens. Uiteindelijk heeft zij het besluit genomen om een skingraft uit te laten voeren op beiden onderarmen. Hierbij is de huid met de littekens verwijderd en heeft men grafts van haar eigen huid op de armen laten groeien. Het gevolg hiervan is dat zij nog altijd met vreselijke littekens op haar armen rondloopt, maar dat deze niet meer te herkennen zijn als zijnde automutilatie littekens. Nu zien haar armen er uit alsof ze 3de graads verbrandingen heeft opgelopen aan haar onderarmen.

Zij is hier gelukkig mee, de littekens door automutilatie waren zeer groot, diep en lelijk. Maar het is zeker een drastische stap.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:55

Jessicajoann schreef:
Ik ben namelijk door het glas gevlogen. Ik dacht dat ik dood ging bloeden maar dat viel wel mee.
Echter dankzij mijn gekleurde huid valt het heel erg op. Echt heel vervelend vind ik zelf.

Dit heb ik ook. Toen ik 6 was ben ik met één arm/hand vol door een glazen raampje gevallen en ik heb nu aan de binnenkant van mijn arm een redelijk dik en lang litteken, iets van een 10cm, met nog een paar kleinere maar ook dikkere littekens er omheen. Maar eigenlijk heeft het me nog nooit gestoord, ik heb het al zo lang dat het een deel van me is en ik merk het al niet meer. Vroeger kreeg ik wel eens nare opmerkingen over dat ik mezelf zou snijden, wat absoluut niet waar was, maar dat was ook snel weer over.

Dat even achterwege gelaten: volgens mij zijn er wel zalfjes voor, maar ik geloof dat die alleen werken of toch bedoeld zijn om te gebruiken meteen nadat de wonde is ontstaan. Heb je al aan je huisarts gevraagd of hij hier een oplossing voor kent?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:56

Vervelend zeg.. Toch eens vragen bij je ha? Ik bedoel.. Ze kunnen tegenwoordig zo veel...

Verder, probeer je er tot je een oplossing hebt, niet al te veel op te focussen. Als je iets uit alle macht probeert te verbergen valt het vaak nog meer op.
Ik heb ook zo'n periode gehad.. Zat rustig met korte mouwtjes in de klas, niemand die er ooit aandacht aan besteed heeft (ook niet best overigens). Heb nu ook nog steeds van die strepen op mn arm, maar niemand valt t ooit op..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:58

lastig zeg

voor de ts.. je kan je ook bruin laten spuiten.. als het geen grote littekens zijn.. zou jehet dan niet meer zien?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:02

ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar heb zelf fikse littekens overgehouden aan een borstverkleining , en die zijn dus ook lichter van kleur dan de rest van mijn huid.
tot ik me dus een keer had ingesmeerd met bruin zonder zon, de littekens waren amper nog zichtbaar!
wat ik ook wel eens hoor is dat men littekens in laat tattoeren , om ze zo minder op te laten vallen, maar heb geen idee of dat in dit geval ook werkt.
heb het persoonlijk ook nog nooit gezien , dus stel het me voor als een soort zebrastreepjes op je arm ?

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:16

Yasmine schreef:
Jessicajoann schreef:

Dit heb ik ook. Toen ik 6 was ben ik met één arm/hand vol door een glazen raampje gevallen en ik heb nu aan de binnenkant van mijn arm een redelijk dik en lang litteken, iets van een 10cm, met nog een paar kleinere maar ook dikkere littekens er omheen. Maar eigenlijk heeft het me nog nooit gestoord, ik heb het al zo lang dat het een deel van me is en ik merk het al niet meer. Vroeger kreeg ik wel eens nare opmerkingen over dat ik mezelf zou snijden, wat absoluut niet waar was, maar dat was ook snel weer over.

Dat even achterwege gelaten: volgens mij zijn er wel zalfjes voor, maar ik geloof dat die alleen werken of toch bedoeld zijn om te gebruiken meteen nadat de wonde is ontstaan. Heb je al aan je huisarts gevraagd of hij hier een oplossing voor kent?

Ik geloof nooit zo in cremetjes :o
Het is bij mij om het litteken donkerder en het litteken zelf is weer veel lichter dan mijn eigen huid.
Zo zijn al mijn littekens of donkerder of lichter. Lang leve de gekleurde huid -O-

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:31

IggyPop schreef:
De huisarts is samen met mij gaan zoeken naar mogelijkheden om het weg te krijgen/minder zichtbaar te maken, maar niets lijkt te helpen. De laatste optie voor mij is om naar een plastisch chirurg te gaan en het eigenlijk 'erger' te laten maken. Erger in de zin dat het niet meer om automutilatie lijkt te gaan.
Jammer genoeg is mijn aanvraag bij de verzekering verworpen, dat ik moeite heb met contact maken en moeite met solliciteren ed. waren niet genoeg aan psychische problemen.
Ik loop nu bij een psycholoog en ik hoop dat zij me kan helpen om gedekt te worden door de verzekering. Als dit niet zo is, gaan mijn vriend en ik er zelf maar voor sparen zodat ik zonder zorgen een eigen bedrijf kan openen, zonder aan alle klanten uit te moeten leggen wat dat is..
Succes

Heb jullie berichjes zitten lezen en vind het vervelend dat jullie er zoveel nare gevolgen van ondervinden.
Een kennis van mij heeft ook de nodige littekens en ik heb veel respect voor haar hoe ze hier mee omgaat.
Zij draagt gewoon wat ze leuk vindt en is er heel open over.
Toen ik ernaar vroeg, heeft ze me erover verteld en dan is het dus gewoon duidelijk en klaar!
Tuurlijk kijk je er in het begin naar, maar als je een leuke spontane meid ziet, vallen die littekens in het niet.
Hopelijk kunnen jullie er uiteindelijk net zo mee om gaan als zij en zal het jullie zelf niet belemmeren in jullie verdere leven.
Wees trots op jezelf dat je het overwonnen hebt en schaam je niet langer voor iets wat geweest is!

Go girls!!!! *\o/*

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:47

Ik zit te denken, je hebt toch ook van die dagcremetjes met pigment erin... Dus geen foundation ofzo of iets wat de huid zou moeten bruinen, maar echt dagcreme wat je gezicht bruiner doet lijken? Zou dat niet helpen om erop te smeren?

Het lijkt me 'eng' om de littekens erger te maken om het minder te maken, zegmaar... Ik hoop dat er een oplossing voor kan komen, want het lijkt me heel vervelend als je er zoveel hinder van ondervindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:03

hmm, ja dat skingrafting is denk ik alleen voor hele ernstige littekens. Die van mij zijn echt heel oppervlakkig, 't waren ook echt minikrasjes :') Maargoed, het pigment herstelt niet meer.... Ik loop ook wel gewoon met korte mouwen, omdat ik idd denk dat het meer opvalt om met lange mouwen te lopen in de zomer ... En je moet wel 2x keer kijken voor je het ziet. Maar als men dan 2x kijkt denken mensen wel meteen dat ik psycho ben ofzo :') .... Bij die tante die denkt dat ik ' een enge ziekte heb ' durf ik echt niet meer zonder mouwen rond te lopen :)) Mensen denken niet zo genuanceerd helaas.

Bruin zonder zon is mss wel dé briljante oplossing +:)+ Dat ga ik eens proberen :))

@ dutchy, Dagcremetje met pigment zijn een soort van foundation gemengd met dagcreme waardoor het transparanter is.... En een superdekkende foundation, dekt al niet goed genoeg helaas. Dus dat gaat hem niet worden... Maar bedankt voor 't meedenken :j

@rachel J, ja een soort van zebrastrepen, of ook wel 'streepjes-code' genoemd. Zitten ook wat raar gevormde littekens tussen, maar door de ' streepjescode' zie je wel meteen dat het door AM komt. Een tattoo in de gehele lente van mijn onderarm zie ik nog niet snel gebeuren :P

@Iggypop, oeh sterkte, dat klinkt nog wel wat ernstige dan mijn situatie :(:) Hoop dat je er snel uit komt met je psycholoog en het rond krijgt met je verzekering. Want helemaal als het zo opvalt lijkt het me echt niet niets :n

Zalfjes helpen bij een gezond herstel van de wond, en het zorgt dat de kleuring sneller weggaat, waardoor het 'wit' wordt. Bij striae helpt dat bv. wel, omdat witte striae bijna niet meer opvalt, en rode wel. Maar mijn littekens zijn al wit. De huisarts heeft ook gezegd dat ze geen mogelijkheid ziet dat deze littekens nog verder uit zichzelf verdwijnen. Ze zitten er ookal 8 jaar, en mijn huid is gewoon permanent beschadigd. Dus daar kunnen geen helende zalfjes meer tegenop.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:19

Gisteren toevallig gezien, dan prikken ze gaatjes in de littekens (met verdoving) en dan komen er weer bloedvaatjes terug waardoor de 'dode' huid weer gaat leven en dus weer normaal word.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:22

Ik heb zelf een half jaar laserbehandelingen gehad. Nu waren mijn littekens destijds wel echt opvallend. Bij mij zien ze er nu ongeveer uit zoals jij beschrijft. Allemaal lichtere streepjes, over mijn gehele onderarm.

Nu zeg jij zelf dat het destijds (qua fysieke gevolgen) niet zoveel voorstelde, redelijk oppervlakkig was. En dan vraag ik me af in hoeverre mensen het écht zien. Ik dacht ook altijd dat iedereen dat wel zou zien, maar vriendinnen hadden het in een 2 jaar nooit gemerkt, pas toen ik het vertelde ("huh? welke littekens bedoel je?")

Dus zou het ook kunnen dat het eigenlijk wel meevalt en dat de meeste mensen het niet zien?
Overigens zou je sowieso kunnen informeren naar die laserbehandeling, want het werkte dus wel. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:37

ik wilde ook zeggen laserbehandeling. Duur grapje, maar werkt wel :) Je kunt er vanalles op een hele mooie manier mee weghalen. :j

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:18

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:19

Vrees dat de meeste oplossingen heel erg duur uit gaan vallen....
Een tatoeage is nog het meest betaalbare van allemaal denk ik, want ik geloof niet zo in de werking van allerlei crèmes. Heb er al genoeg geprobeerd, maar als littekens al jaren oud zijn werkt dat (bij mij in ieder geval) niet meer.

Hoop dat je een goede oplossing vind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:22

DaniBanani schreef:
Ik heb zelf een half jaar laserbehandelingen gehad. Nu waren mijn littekens destijds wel echt opvallend. Bij mij zien ze er nu ongeveer uit zoals jij beschrijft. Allemaal lichtere streepjes, over mijn gehele onderarm.

Nu zeg jij zelf dat het destijds (qua fysieke gevolgen) niet zoveel voorstelde, redelijk oppervlakkig was. En dan vraag ik me af in hoeverre mensen het écht zien. Ik dacht ook altijd dat iedereen dat wel zou zien, maar vriendinnen hadden het in een 2 jaar nooit gemerkt, pas toen ik het vertelde ("huh? welke littekens bedoel je?")

Dus zou het ook kunnen dat het eigenlijk wel meevalt en dat de meeste mensen het niet zien?
Overigens zou je sowieso kunnen informeren naar die laserbehandeling, want het werkte dus wel. :j

nouja, er zijn genoeg mensen die het niet zien. Dat moet ik er bij zeggen hoor. Het is niet extreem drastisch, en het beheerst ook niet mijn hele leven ofzo. Maar toch ben ik er wel veel mee bezig.
En, ik heb er toch wel diverse opmerkingen over gekregen. Vooral dat ' je hebt toch niet zo'n enge ziekte dat je in jezelf snijdt? ' door een tante is best pijnlijk. Leg dan maar eens uit dat je gewoon wat ' onstuimig ' was toen je 11 was. Het maakt me ook niet echt uit als mensen (die ik een beetje ken) het weten, ivm de situatie. Maar er zijn genoeg (niet zulke ontwikkelde :') ) mensen die meteen denken dat je gek bent ofzo, of dus ' een ziekte' hebt. Mensen maken het erger dan het in mijn geval is.

Er zijn ook genoeg mensen die het niet opvalt, ik denk niet dat iemand het in mijn vriendengroep ooit opgevallen is. Maar als je met kennismakingsdagen/ selectieprocedures dan in een keer een bandje ofzoiets omgedaan krijgt.... Tja, dat zijn dan toch wel even de pijnlijke momenten zegmaar.... En tegen dat soort dingen loop ik wel regelmatig aan.

Maargoed, er is verder ook wel weer mee te leven.... Alleen als ik het door één of ander ingreep zou kunnen verhelpen zou ik het doen. En ik had ooit gehoord dat je er zogenaamd ' 1 mooi litteken ' van zou kunnen maken... Maar ik heb even gegoogled... En gatver :P Daar had ik me iets anders ( veel minder ergs ) bij voorgesteld. Zo erg is het dus bij mij overduidelijk niet :P ...

Maar thanks iedereen voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-11 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:22

Cremers werken vaak niet, dit helpt de kleuring een heel klein beetje en zorgt er voor de de littekens vlak worden.
Laseren werkt ook niet tot nauwelijks op oude littekens, lazeren vlak ook de littekens af. Ik heb een tijdje proefbehandelingen gehad maar dit haalde echt 0,0 uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:24

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:24

Ik had er ook last van, moest ook altijd lange mouwen en lange broeken dragen. Op een dag was ik het beu en ik droeg gewoon kort. Ik wilde niet langer verbergen wie ik ben en ik schaamde me er niet voor. Toen raakte mijn huid het zonlicht en na wat tijd zijn ze nu gewoon weg. Mijn huid is bruiner en je ziet ze niet meer zitten.
Misschien heb ik geluk gehad, ik weet het niet. Je kan eens proberen :)