ervaringen beugel (op latere leeftijd) voor zgn overbeet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

ervaringen beugel (op latere leeftijd) voor zgn overbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:43

Ik ben eens benieuwd.. Ik heb als kind nooit een beugel gehad, omdat mijn gebit volgens mn toenmalige tandarts perfect was. Heel leuk en fijn, mijn gebit mag dan wel vrij recht staan, maar ik heb een flinke overbeet (terugstaande onderkaak), waardoor ik mijn tanden niet goed op elkaar kan zetten, mijn mond niet goed dicht kan doen en werd vroeger regelmatig uitgemaakt voor de zgn "paardenbek" door leeftijdsgenootjes :o .

Nu ben ik inmiddels natuurlijk wel op een leeftijd dat mij deze dingen niet zoveel kunnen schelen, alleen heb ik er ook wel ongemak van. Mijn kaken vliegen regelmatig op slot doordat het gebit niet goed aansluit.

Ik vraag me af of er hier misschien mensen zijn die om deze reden een beugel hebben gehad? Ik weet niet precies hoe ze zoiets corrigeren, maar het lijkt me toch dat er wel iets aan te doen is.

Ik moet volgende week naar de tandarts en wil het eens aan hem voorleggen. Eerst wou ik graag eens vragen of hier meer mernsen zijn die dit (her)kennen en mensen die ervaringen hebben met het dragen van een beugel op oudere leeftijd (ik ben 30 nu)?

Roadracer

Re: ervaringen beugel (op latere leeftijd) voor zgn overbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:53

Ik lees even mee, heb hier ook wel eens over na zitten te denken, maar ik zie een beetje op tegen de kosten. Ik heb vroeger dus wel een beugel gehad, maar mijn tanden zijn na een paar jaar beugelloos langzaam teruggegaan naar de oude stand - was niet echt een succes dus... ben dus ook erg benieuwd naar succesverhalen van beugels bij latere leeftijd :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:58

Ik heb daar een activator voor gehad, het is echt een rotding maar het werkt wel!

Dat teruggaan naar de oude stand, daar krijg je een spalkje voor. Maar ik weet niet in hoeverre dit ook werkt voor volwassen mensen, aangezien ik die 'activator' op mijn 14e kreeg.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:01

Ik heb zelf een overbeet van 1,5cm gehad en heb hier ook een beugel voor gehad.

Eerst kreeg ik een groot blok in me mond waardoor me boven -en ondertanden recht op elkaar stonden zegmaar. Vervolgens heb ik een buitenboord beugel gehad en daarna nog elastiekjes. Heb er in totaal 4 jaar mee gelopen (rest van me gebit was ook vreselijk, ik was het zgn konijn ;) ).

Maar wat jij zegt over het op slot schieten, dat heb ik ook nog altijd. Ze hebben bij mij toen ook zitten twijfelen om een kaakoperatie te doen.

En ik dacht zelf (weet het niet zeker hoor) maar dat dit op latere leeftijd niet makkelijk gecorrigeerd kan worden.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:04

Volgens mij kunnen ze op latere leeftijd (lees volwassen) niet zo veel meer corrigeren aan een overbeet dmv een beugel . Je kaken zijn uitgegroeid en er kan dan niet veel meer aan de stand gedaan worden . Waarschijnlijk wel operatief.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:04

Ik heb zo'n aktivator ding gehad
Das een blokbeugel die je onderkaak naar voren haalt
Liep te kwijlen als een verliefde krokodil :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:38

klinkt allemaal heel aantrekkelijk ahumm :D
'
Zouden ze dan op latere leeftijd niet dmv het trekken van kiezen ruimte in de kaak creëren waardoor er toch nog iets aan de stand kan worden gecorrigeerd joss?

Een kaak-operatie zie ik eerlijk gezegd niet zitten :#

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:17

Kiezen trekken doen ze alleen om ruimte te creeeren in je mond om je tanden weer netjes in een rij te krijgen . Je zegt dat je een terugstaande onderkaak heb ....als je 14 was geweest had je idd een activator gekregen , die bevordert de groei van je onderkaak , maar jij bent allang uitgegroeid dus is een activator niet meer op jouw van toepassing . Maar je mag volgende week naar de tandarts? die zal vast op al je vragen een antwoord hebben . Mischien zit ik er wel helemaal naast .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:21

corientjuhh schreef:

Tis maar net hoe die is afgesteld, ik had em juist om mn bovenkaak naar voren te halen/onderkaak naar achter te halen.
Ik had een onderbeet (dus varkens bekkie)

Maar ook bij mij schiet mn kaak zo nu en dan vast of ontwricht.
En bij elke hap eten die ik kauw knakt mn kaak

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:55

Voor zover ik weet kunnen ze bij volwassenen met beugels niet meer je kaken veranderen. Dat kan wel operatief. Wel kunnen ze je tanden netjes op een rijtje zetten met een plaatjesbeugel.
Succes!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 05:31

Mri schreef:
corientjuhh schreef:

Tis maar net hoe die is afgesteld, ik had em juist om mn bovenkaak naar voren te halen/onderkaak naar achter te halen.
Ik had een onderbeet (dus varkens bekkie)

Maar ook bij mij schiet mn kaak zo nu en dan vast of ontwricht.
En bij elke hap eten die ik kauw knakt mn kaak

Oef dat lijkt me irritant doet het niet zeer?