Conditietraining; hoe werk jij aan je conditie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Conditietraining; hoe werk jij aan je conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:53

Zoals de titel zegt; hoe werken jullie nou aan je conditie? Wat is het beste om te doen om een goede conditie op te bouwen in een redelijk snelle tijd? En wat is tevens ook het beste voor je lichaam?

Ik heb me aangemeld voor de politie opleiding, en als ik door de sollicitatie heen ben, moet ik de sport test afleggen. Mijn conditie is niet compleet belabberd, maar mag toch wel opgeschroefd worden. :j

Wat ik nu doe: 1 tot 2 keer per dag zo'n 2 tot 5 KM hardlopen (met snelwandelen tussendoor)
Bijna elke dag paardrijden
Zo'n 6 tot 8 keer per dag met de hond een eind lopen

En ik ben van plan om 1 keer in de week een uur baantjes te gaan trekken. (Ivm mijn werktijden en de tijden voor baantjes trekken is het niet veel vaker haalbaar helaas.)

Iemand nog tips, om mijn conditie vlot en verantwoord op te bouwen??

benangelique

Re: Conditietraining; hoe werk jij aan je conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:56

2x per dag hardlopen werkt niet direct conditieverbeterend, maar is eerder een aanslag op je lijf.
je kan beter kiezen voor duurlopen ivm verbrandingslopen zoals de 2 km.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:57

Elke dag een half uurtje op de WII Fit. Althans, dat was mijn goede voornemen van 2010....heb het toch zeker een paar maanden volgehouden.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:58

Helaas heb ik geen WII..
@Benangelique; Een aanslag op mijn lijf? Wat bedoel je daarmee?
Edit; Ik heb even gegoogled op duurloop, maar begrijp niet wat het nou precies inhoud?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:06

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:11

idd dammie. iedere dag hardlopen is voor een korte periode niet zo erg, maar 2x per dag is echt te belastend (tenzij je het onder begeleiding doet, maar zelfs hier wordt het door de pro's niet gedaan).

Bij het opbouwen van je conditie is het belangrijk dat je begint met duurtraining.
Dit houdt in: langere afstanden en rustig tempo.
Naarmate de conditie toeneemt, moet de snelheid van de duurlopen worden opgevoerd.
Tijdens de duurlopen versnellingen aanbrengen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:12

Ah, oke! Bedankt voor de informatie. :) Daar zal ik dan aan werken!
Zijn de afstanden van 2 tot 5 km een goed begin?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:14

je kan het beste met een loopschema gaan werken. het gata niet om afstand, maar om effectieve looptijd namelijk.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:15

Oke, heb je misschien een website waar ik een goed schema vanaf kan halen? :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:28

google :+

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:30

Op runinfo.nl staan een aantal schema's, en kijk ook eens bij dutchrunners.nl .
Begin met deze: http://www.runinfo.nl/schemabeginners.htm . Dan beperk je het risico om je gewrichten of pezen naar de vernieling te lopen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:31

Dammie; Dankje :)

Ik heb gegoogled, maar aangezien ik er niet veel van weet, weet ik ook niet welk schema juist is, en welke niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:32

Ik ben Zumba gaan doen, ik merkte binnen 2 weken verbetering op mijn conditie. Je pakt alleen wel in een keer het hoge tempo op van de lessen. Even rustig opbouwen zit er niet in, het is opwarmen, knallen, cooling down. Maar het werkt wel *\o/*

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:59

Hardlopen :j Al was ik laatst 2 weken niet geweest :=

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:18

Je conditie heeft veel met uithoudingsvermogen te maken. Dus je kunt het beste veel dingen langer doen dan even kort en krachtig, dat is meer voor spieropbouw.

Een uur zwemmen is een hele goeie, fietsen is ook een aanrader. En dan wel af en toe heuveltjes erbij pakken om ook je spieren goed aan het werk te zetten. (Zo kan ik uren lang zonder moeite fietsen op rechte stukken zonder tegenwind, maar zodra ik lange stukken tegen de wind in moet én dan nog een heuvel ben ik sneller buiten adem) In een lage versnelling sneller trappen is beter voor je conditie dan rustig trappen op een hoge versnelling.

Intervaltraining kan ook een hele goeie zijn bij het hardlopen. Dus ipv 20 min. rustig hardlopen 1 min. sprinten, halve minuut wandelen, 2 minuten sprinten, 1 minuut wandelen, 3 min. hardlopen en weer 1 minuut sprinten. Etc. etc. (Dus het sprinten, hardlopen en wandelen afwisselen)

Bij zwemmen zou ik hetzelfde doen. Paar baantjes rustig zwemmen, paar baantjes zo snel mogelijk, paar baantjes tussen die snelheden in etc.

Als je met de hond gaat wandelen zou ik je dan ook aanraden om stukken te snelwandelen en verder grote passen te nemen zodat er meer beweging in je lichaam zit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:34

Een actievere levensstijl aannemen, dus veel bewegen in je dagelijks leven (alle standaarddingen, je kent ze wel: de trap nemen, fietsen, enz.) en daarbij minstens drie keer in de week een half uur trainen. Dat is echt het minimum. Dan doe je dus al.
Ik zou als ik jou was kijken naar de sporttest, en gaan trainen met wat ze daar doen. Dus als je daar moet fietsen, nu gaan fietsen, en als je daar moet rennen, nu gaan rennen. Dan train je je spieren al voor datgene waar ze voor moeten gaan presteren.

Als je op duur (volhouden) traint, dan kun je beter in rustiger tempo steeds langer volhouden, in tijdsduur dus. Ook intervaltraining kan een optie zijn; ik weet jouw precieze einddoel niet.
Voer tijdsduur en snelheid/intensiteit niet tegelijk op.

En stop met twee keer per dag hard te lopen, da's echt niet zo goed voor je. Je lijf heeft rust nodig om te herstellen van een inspanning, en hardlopen is relatief belastend. Je kunt in dat opzicht beter fietsen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:50

Wii fit? Kom op, gewoon écht wat doen.

Zoek een sportschool waar ze RPM geven, of ga buiten mountainbiken. Daar heb je veel meer aan dan 2x op een dag hardlopen. Want je max. met hardlopen bereik je best snel, tenzij je je echt gaat focussen op duurloop. Maar ook daar kun je op een bepaald punt haast oneindig blijven lopen met steeds je hartslag vrij laag. En dat is nou juist wat je niet wilt. Wil je je conditie opschroeven; dan moet die hartslag meerdere keren achter elkaar flink pieken. Naast PRM of mountainbiken kun je dan nog bijvoorbeeld zware krachttraining gaan doen (zoek eens oefeningen op youtube met een Kettlebell) of zoek een mogelijkheid om deel te nemen aan bootcamp. Dat is veel effectiever dan 2x per dag hardlopen en je spaart je knieën en je enkels (mits juist getraind natuurlijk).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:06

Hartslag, die had ik wel in mijn hoofd maar niet getypt...
Wellicht is trainen aan de hand van een hartslagmeter wel iets voor je. :)

Ik ben het alleen niet eens met Mireille; je hartslag moet niet een aantal keer pieken, maar juist binnen een bepaalde marge zitten. (Mits je puur op conditie wilt trainen.)
Je moet op zo een niveau zitten dat je er wel moe van wordt, maar niet het gevoel hebben echt te willen stoppen; je moet nog net kunnen praten onder het trainen. :)
Uiteraard kun je er wel intervallen in bouwen.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:08

Jeetje, ik vind dat je al heel goed bezig bent :j
Maar een vriendin van mij heeft ook gesolliciteerd daar en moet ook nog de sporttest afleggen.
Daar is ze al een halfjaartje hard voor aan het trainen maar ze denkt dat ze het niet gaat halen..

Wat moet je precies doen in die test? :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:09

Zo ziet hij er ongeveer uit. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:33

Ik zou inderdaad ook zeggen hardlopen :j.

Mijn conditie was echt zwaaaaaaaaar onder het nulpunt :=, ben nu sinds half maart bezig en kan nu zo'n 3-3.5 km achter elkaar (in een rustig tempo, 7 km/uur) hardlopen. Bouw je echt heel snel conditie mee op :j!
Schema wat erg handig is is die van Evy ( www.start-to-run.be ), maar denk dat jij ergens halverwege kunt instromen, gezien je al aardig sportief bent :).

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:04

Mireille schreef:
Wii fit? Kom op, gewoon écht wat doen.

Zoek een sportschool waar ze RPM geven, of ga buiten mountainbiken. .

Wat is RPM?
De Wii Fit zie ik trouwens meer als aanvulling, dan als vervanging van sport: alle beetjes helpen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:46

Ik ben sinds kort aan het trainen bij een sportschool en doe daar onder begeleiding 3 x per week aan spinning en doe daarnaast dan nog yoga en zumba. Voor mij is het de bedoeling om na ziekte mijn conditie weer op te krikken en ik moet zeggen dat ik in 3 weken tijd al heel veel resultaat zie.
Zeker spinning is voor mij heel goed. Het zijn elke week 3 verschillende lessen: 1 x interval, 1 x uithoudingsvermogen en 1 x krachttraining.
Daarnaast ook veel wandelen met de hond en natuurlijk ook paardrijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:54

Hardlopen duurtraining en daarnaast ook intervaltraining. Ik doe dit 1x per week (of deed nu is mijn sportmaatje even geblesseerd) onder leiding van de verzorger van de voetbalclub. Eerst 2 rondes om het veld om de spieren rustig om te warmen, daarna nog eens 2 rondes maar dan om de van iedere zijkant van het veld een halve lengte springen. Dan weer een stukje rustig en dan weer sprinten. Verder veel beenspieroefeningen, dus een verhoging en daar om de beurt een voet op zetten. Dan zet hij pionnen neer. Dan sprint je tot de pion, remt ervoor af, 2 voeten naast elkaar en dan spring je eroverheen, weer wegsprinten naar de volgende en dit herhalen. Daarnaast heb ik dan nog een gewone voetbaltraining en een wedstrijd. Als ik serieus train dan gaat mijn conditie iedere keer iets vooruit.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:28

TurdusMerula schreef:
Hartslag, die had ik wel in mijn hoofd maar niet getypt...
Wellicht is trainen aan de hand van een hartslagmeter wel iets voor je. :)

Ik ben het alleen niet eens met Mireille; je hartslag moet niet een aantal keer pieken, maar juist binnen een bepaalde marge zitten. (Mits je puur op conditie wilt trainen.)
Je moet op zo een niveau zitten dat je er wel moe van wordt, maar niet het gevoel hebben echt te willen stoppen; je moet nog net kunnen praten onder het trainen. :)
Uiteraard kun je er wel intervallen in bouwen.

Een belangrijk onderdeel van (het opbouwen van) conditie is ook na het pieken vlug terug gaan naar je gewone hartslag. Als je enkel en alleen je hardloop rondje maakt dan ga je daar niet zoveel op vooruit, omdat je tegen je kunnen aan blijft zitten. Er zijn twee varianten van conditie en je zult ze beide moeten toepassen om in z'n algemeenheid vooruit te kunnen. En vandaar mijn post. De TS doet het betreft de lange afstanden training gewoon prima. :)

RPM: http://www.lesmills.com/netherlands/rpm ... class.aspx