concerta vergeten, maar tentamen moeten leren, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

concerta vergeten, maar tentamen moeten leren, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:51

gisteren was ik tot laat bezig met de paarden, ik ben toen bij mijn ouders blijven slapen omdat ik te moe was om naar huis te fietsen. maar ik had mijn concerta niet meegenomen.
tegen de tijd dat ik daar achter kwam was het een uur of 3 en heb ik toen besloten om het niet meer in te nemen.
maar nu ben ik aan het leren voor een tentamen en ik heb echt heel erg last gekregen van het rebound effect. ik stuiter vrij letterlijk alle kanten op. ik kan me nog moeilijker concentreren dan normaal en ik ben gewoon hysterisch van de onrust. maar ik wil heel graag dit tentamen leren. en ik ga het mezelf heel erg kwalijk nemen als ik het nu opgeef, aan de andere kant is er bijna geen land met me te bezeilen nu.

ik heb op internet opgezocht of je misschien het tablet van 18mg ( of capsule, ik weet het eigenlijk niet) kan halveren, maar daar kreeg ik geen sluitend antwoord op.
en nu ben ik eigenlijk in staat om alsnog de 12 uur werkende concerta in te nemen om zo tenminste te kunnen werken.
dat zou wel betekenen dat het pas om 6 uur morgen ochtend is uitgewerkt, maar ik ben morgen gelukkig vrij dus ik hoef dan niks. en ik wilde morgen ook weer aan m'n tentamen zitten. daarnaast heb ik ook melatonine om me te helpen slapen dus ik kan vanavond mezelf eventueel in slaap krijgen als de concerta me uit slaap houdt.

ik zit heel erg te dubben, maar ik neig zelf naar alsnog het pilletje in te nemen....

monica08

Re: concerta vergeten, maar tentamen moeten leren, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:54

Kan je niet contact op nemen met de huisarts die weekend dienst heeft? Of de huisartsenpost?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:56

mijn huisarts is een dorpsarts, die is in het weekend ( en zeker op zondag) alleen voor uitzonderlijke nood beschikbaar, dit valt daar niet onder.
huisartsen post weet ik niet, maar ik zou niet weten welke post ik dan moet bellen ( ben nog nooit naar een HAP geweest )

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:10

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:54

Ik zou gewoon nog een pilletje slikken, en zorgen dat je morgen weer in je goede ritme komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:23

heb je geen ritalin meer liggen uit je afstelperiode ? Dat gebruik ik in die gevallen namelijk nog. Sowieso wel handig om achter hand te hebben, ik heb bovenstaande regelmatig namelijk.... :') Anders zou je bij de HAP daar nog een recept voor kunnen vragen. De apotheek in woerden is iig 24/7 open :P ....

Concerta nu nemen zou ik persoonlijk niet doen, dan is je ritme helemaal naar de knoppe... Ik heb er niet zulke goede ervaringen mee iig . Omdat je je lichaam op een onnatuurlijke manier wakker houdt etc. en je dus over je lichamelijke grenzen heen gaat. En dat herstelt bij mij niet binnen 1 dagje...

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:56

inderdaad voor dat soort gevallen is het handig om ritalin in huis te hebben.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:06

Bijsluiters lezen kan ook handig zijn.

Daarin staat dat bij een vergeten dosis je deze niet later mag nemen dan dezelfde ochtend, dus je kunt ze niet meer nemen nu. Grote kans als je het wel neemt de slaapmedicatie niet of minder goed werkt waardoor je een slapeloze nacht hebt en morgen helemaal uit je ritme bent.

Tablet kun je halveren, dat is geen probleem alleen de werkingsduur wordt er niet korter op, de werking is alleen minder omdat de dosis verminderd.
Capsules mag je niet halveren, capsules moet je dicht laten deze zijn bedoeld om vertraagd af te geven en in dit geval zou je dan dus alles in een keer binnenkrijgen. geen goed idee dus.

beste wat je kunt doen voor advies op maat is inderdaad een huisarts bellen

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:38

Als de bijsluiter geen uitsluitsel geeft, kun je de dienstdoende apotheek ook bellen voor advies. dan hoef je geen beroep te doen op de HAP en zij kunnen je vaak bij zulke dingen ook helpen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 20:08

helaas geen ritalin meer, ik heb mijn diagnose op 7 jarige leeftijd gekregen en toen ritalin gekregen, op mijn 13e onder begeleiding mee gestopt en pas sinds een maand of 4 weer opnieuw opzoek gegaan naar medicatie omdat ik tegen de muren opvloog. ;) toen hebben ze mij concerta gegeven hoewel ik veel liever ritalin had gehad. juist voor dit soort dingen.

ik heb uieindelijk rond 7 uur toch besloten om de concerta in te nemen. na het lezen van de bijsluiter toch maar gedaan. misschien een domme keuze maar ik ben er nu nog erg blij mee. ik voel meteen verschil ik kan mezelf weer zijn. ik begon zo'n last te krijgen van de rebound dat ik begon te piepen en te roepen en gekke geluidjes begon te maken, op alles begon te trommelen en niet lang genoeg me kon concentreren om zelf maar een halve zin van de reacties hier te lezen. ik kreeg bijna een huilbui van de machteloosheid en paniek en de woede. ja, misschien kan ik slecht slapen vanavond, maar daar werk ik me dan maar doorheen.
gelukkig HOEF ik morgen niks te doen en kan ik lekker herstellen. ook dinsdag en woensdag heb ik vrij. dinsdag heb ik wel een ADHD praatgroep, toevallig is het onderwerp deze week medicatie ;) dus dan kan ik dat mooi in de groep gooien.

ik heb het in die 4 maanden nog nooit vergeten en mooi dat ik dat nu ook nooit meer doe. ik weet wel dat ik m'n HA binnekort ga bellen om extra ritalin om dit soort foutjes op te vangen.

ik hoop dat iedereen begrijpt dat ik uit twee kwaden heb gekozen. ik begrijp de consequenties maar ik heb liever een slapeloze nacht dan dat ik op mezelf ga bijten of ga gillen tegen m'n aquarium omdat ik mezelf totaal niet meer in de hand heb. ik ben dan ook enorm geschrokken ( ik heb sinds de eerste maand nauwelijks rebound-verschijnselen gehad, ik had gehoopt dat ik dat stadium gehad had) dus ik hoop op jullie begrip. natuurlijk mag je er je eigen menig over hebben en van mijn part uit je die hier, maar let dan een beetje op je formulatie :) ik heb een wijze les geleerd en hoef geen natrap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:47

oooh, als je dinsdag en woensdag vrij hebt snap ik het nog wel.....
Maaarrrr, had je dan niet beter morgen kunnen beginnen met leren ?

En verder is het gewoon je eigen keuze hoor :P .... Denk niet dat daar iemand over valt ....

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 21:03

ik ben niet begonnen met leren, dat was ik twee weken geleden al :o . maar ik heb donderdag het tentamen en ik vind het gewoon fijn om er goed aan te zitten. en er zijn nog wat dingen die ik even op een rijtje wil hebben waar ik nog over struikel. dus ik had gepland om vandaag er even goed aan te zitten en de andere dagen ook.
ik had verder vandaag helemaal niks te doen behalve leren, en dan ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat ik mezelf dan ga opvreten als ik dat tentamen niet kan leren.

ik voel me nu dan ook zoveel fijner. ik kan mezelf tot rust brengen en mezelf ook aan het tentamen zetten ipv letterlijk door de kamer springen omdat ik niet meer stil kan zitten.

ja ach, ik weet dat het m'n eigen keuze is, maar het is ook m'n eigen fout geweest. daar heb ik nu van geleerd. :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:04

Ik zou inderdaad echt wat ritalin in huis halen voor dit soort gevallen. Leerlingen van mijn groep die ook concerta slikken hebben als hulpje altijd nog ritalin op school. Veel beter voor iedereen ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:23

ja ik ga daar zeker achteraan. gelukkig heb ik over een paar weken ook medicijnconsult bij altrecht dus dan kan het meteen goed worden vastgesteld. al denk ik dat mijn vaste HA er niet heel moeilijk over zal doen.
maar dan moet ik zorgen dat ik naar hem toe kan en niet naar die *ahum*sukkel van een*ahum* hio die ik bij mijn eerste consult had.
verschrikkelijk! ik heb bijna 3 kwartier met hem in een kamer gezeten en proberen te overtuigen dat ik het zonder medicatie niet zou redden en dat ik het liefst ritalin zou willen omdat de dosering daarvan zo prettig is. eerst weigeren, dan alternatieven aanreiken die ik al van plan was (wat ik ook had gezegd), dan komen met concerta na veel aandringen, maar niet voordat hij bij mijn vaste HA was geweest voor *overleg* . ( die ik trouwens vanuit de spreekkamer kon horen "geef haar gewoon het recept, niet zo moeilijk doen" :D
mijn vaste HA is zo'n fijne man :D

ik heb er trouwens niet al te veel last van gehad. ik ben doorgegaan tot half 2, maar dat lag meer aan mijn wens om een bepaald hoofdstuk af te hebben dan dat ik niet kon slapen. ik heb wel m'n melatonine ingenomen, maar ik was moe genoeg om diect in slaap te vallen. geen problemen gehadmet slapen en normaal wakker geworden. ook vandaag geen after-effects gevoeld. niet dat ik het ooit ga herhalen, maar ik heb er gelukkig geen last van gehad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:57

ik nam bij een vergeten dosis gewoon de pil wat later in , is ook wel eens voorgekomen dat dat smiddags pas was, of 6 a 7 uur 's avonds, maar heb er nooit direct last van gehad, wel de dag erna tablet iets later dan normaal genomen (halverwege de ochtend ipv bij ontbijt) en daarna weer gewoon bij ontbijt
geen enkel probleem, je moet dit wel alleen doen als je normaal reageert op de meds en het geen standaard praktijk word zeg maar
maar soms gebeurt het nu eenmaal en als je gewoon iets moet doen waarbij je je echt moet kunnen concentreren is het even de enige oplossing