Wie heeft/herkent het? De drang om alles 10.000 te controleren, de drang om tien minuten lang naar het gasfornuis te staren om jezelf er echt van te overtuigen of dit wel uit is.
Ik heb het helaas ook. Het is begonnen toen we het in de klas (Groep acht) hadden over brand. Er werd ons verteld dat er vanwege de kleinste dingetjes brand kon ontstaan. Dat heeft me toen zo angstig gemaakt, dat ik dwanggedachten begon te ontwikkelen. Voor ik het doorhad bleef ik tien minuten naar het gas staren, zeven minuten naar de droger en enkele minuten naar de frietpan. Het werd steeds erger en ik kon mezelf er niet van overtuigen dat alles uit was. Ik begon het op andere plaatsen ook te doen en bij steeds meer dingen.
Toen besefte ik dat dit niet door kon gaan. Vriendinnen die bleven slapen keken mij heel raar aan en ik durfde ze het niet uit te leggen. Ik vroeg aan mijn moeder of zij alles wilde controleren nadat ik voor het laatst die avond in die ruimte was geweest. Ze zou het doen. En zo vroeg ik haar iedere avond of dit uit was, of dat uit was etc. Maar ik heb doorgezet en ik ben nu heel langzaam aan het afbouwen. Ik ben nu vijftien jaar.
Gelukkig is het nu zo ver dat ik één blik op de machine werp en ik weet dat hij uit is. Er zijn nog steeds heel veel dingen die ik in de avond moet 'checken', maar het gaat steeds beter, en ik ben blij dat ik deze stap gezet heb.
Zijn er nog meer bokkers die hier last van hebben en hebben jullie nog tips?
Citaat:De obsessieve-compulsieve stoornis (OCS) is een psychische aandoening die in het DSM-IV is gecategoriseerd als angststoornis. De oude naam van de aandoening is dwangneurose. OCS komt in verschillende vormen voor, maar het meest voorkomende kenmerk is een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren, die rituelen worden genoemd. De OCS-patiënt voert deze handelingen (compulsies) uit als reactie op dwangmatige gedachten (obsessies). Voor anderen lijken deze handelingen overbodig en zij hebben ook geen oog voor de details, maar voor de patiënt zijn deze handelingen van vitaal belang en moeten volgens een bepaald patroon worden uitgevoerd om vermeende nadelige gevolgen te voorkomen. Voorbeelden zijn het zeer vaak controleren of een deur gesloten is of het overmatig vaak wassen van de handen (niet te verwarren met de specifieke smetvrees of mysofobie).
Bron: Wikipedia
Liefs,
het is erg vervelend en heb er soms nog last van.. het begon echt met van: oh moet ik niet terugdraaien? en zo breidde het zich uit steeds verder. negeren is een goede zaak want ik ben er nu al bijna weer vanaf. je moet denken, nee hoeft niet dit en dat te doen.. gewoon negeren en er nietmeer aan denken, ga tegen die gedachte in dat helpt!! sterkte en succes!!