Dwangneurose, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Dwangneurose, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:39

Hoi hoi,
Wie heeft/herkent het? De drang om alles 10.000 te controleren, de drang om tien minuten lang naar het gasfornuis te staren om jezelf er echt van te overtuigen of dit wel uit is.

Ik heb het helaas ook. Het is begonnen toen we het in de klas (Groep acht) hadden over brand. Er werd ons verteld dat er vanwege de kleinste dingetjes brand kon ontstaan. Dat heeft me toen zo angstig gemaakt, dat ik dwanggedachten begon te ontwikkelen. Voor ik het doorhad bleef ik tien minuten naar het gas staren, zeven minuten naar de droger en enkele minuten naar de frietpan. Het werd steeds erger en ik kon mezelf er niet van overtuigen dat alles uit was. Ik begon het op andere plaatsen ook te doen en bij steeds meer dingen.
Toen besefte ik dat dit niet door kon gaan. Vriendinnen die bleven slapen keken mij heel raar aan en ik durfde ze het niet uit te leggen. Ik vroeg aan mijn moeder of zij alles wilde controleren nadat ik voor het laatst die avond in die ruimte was geweest. Ze zou het doen. En zo vroeg ik haar iedere avond of dit uit was, of dat uit was etc. Maar ik heb doorgezet en ik ben nu heel langzaam aan het afbouwen. Ik ben nu vijftien jaar.
Gelukkig is het nu zo ver dat ik één blik op de machine werp en ik weet dat hij uit is. Er zijn nog steeds heel veel dingen die ik in de avond moet 'checken', maar het gaat steeds beter, en ik ben blij dat ik deze stap gezet heb.

Zijn er nog meer bokkers die hier last van hebben en hebben jullie nog tips?

Citaat:
De obsessieve-compulsieve stoornis (OCS) is een psychische aandoening die in het DSM-IV is gecategoriseerd als angststoornis. De oude naam van de aandoening is dwangneurose. OCS komt in verschillende vormen voor, maar het meest voorkomende kenmerk is een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren, die rituelen worden genoemd. De OCS-patiënt voert deze handelingen (compulsies) uit als reactie op dwangmatige gedachten (obsessies). Voor anderen lijken deze handelingen overbodig en zij hebben ook geen oog voor de details, maar voor de patiënt zijn deze handelingen van vitaal belang en moeten volgens een bepaald patroon worden uitgevoerd om vermeende nadelige gevolgen te voorkomen. Voorbeelden zijn het zeer vaak controleren of een deur gesloten is of het overmatig vaak wassen van de handen (niet te verwarren met de specifieke smetvrees of mysofobie).

Bron: Wikipedia

Liefs,

oOoKellyoOo

Re: Dwangneurose, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:46

Ik heb heel lang smetvrees gehad, het is gekomen omdat een voorbijganger (ik was nog heel klein) op een terras alles onder spuugde met mij erbij, het werd alsmaar erger, uiteindelijk ben ik in therapie gegaan, het heefd zo goed geholpen dat ik nu zelf de bloempjes in de potten doe . Ik loop nog veel met vochtige doekjes en anti bacti rond maar geen handschoentjes en geen doekjes om eerst alles af te poetsen hihi, maak nu gewoon een deur open, voelt ie naar mijn mening vies dan poets ik mijn handen, maar lang niet meer zo uitgebreid als vroeger.
Het is werkelijk een genot en een hoop rust dat nu niet meer alles vies is
Volgende stap is de doekjes thuis laten,

Je moet er zelf achter staat dat je van je dwangneurose af wilt anders is het onbegonnen werk
Waar een wil is is een weg, en heb vooral vertrouwen in je mede mens maar vooral ook in jezelf

LauraKiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:47

hee, ik heb hier ook last van, het begon vroeger bij mij, toen draaide ik een rondje en moest ik perse alles terugdraaien omdat ik anders in een ''andere wereld'' zou zijn, het begon in 2004 geloof ik, ik ben nu 14 dus ga maar na :P het is erg vervelend en heb er soms nog last van.. het begon echt met van: oh moet ik niet terugdraaien? en zo breidde het zich uit steeds verder. negeren is een goede zaak want ik ben er nu al bijna weer vanaf. je moet denken, nee hoeft niet dit en dat te doen.. gewoon negeren en er nietmeer aan denken, ga tegen die gedachte in dat helpt!! sterkte en succes!!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:50

Ik heb het ook, maar niet zo sterk.
Alles moet een even nummer hebben, en ben een ontzettende controle freak!
Vroeger kon ik ook geen minuut te laat zijn, dat gaat tegenwoordig wel beter.
Ik moet áltijd iet bewegen, is het mijn vinger niet, dan mijn hand, zoniet? Dan mijn voet misschien zelf wel teen..
Ongelofelijk vervelend want merk dat ik er zelf last van heb!

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:15

elke dag worstel(de) ik met controle dwang,
ik denk de hele dag aan opruimen,ik stel doelen die niet of nauwelijks te behalen zijn
zo erg dat ik soms de hele dag aan niks anders denk,
mijn hele huis moet netjes, mijn boeken recht alles kleur bij kleur in mijn kledingkast!!
als ik weet dat er in een bv keukenkastje iets niet goed staat...
heel stom maar daar kan ik dus wakker van liggen,

papieren netjes wc moet blinken en het verschrikkelijk vinden als er een kopje op tafel staat,

omdat ik het zonde vind om mijn hele dag aan opruimen te denken check ik alles 1x per dag of alles netjes is
derest van de dag geniet ik van al het andere,en maak ik ook weleens rommel die ik de volgende dag weer direct op hun eigen plek leg
al is het erg moeilijk is dit voor mij de enige redelijk goede oplossing,en kan ik weer genieten van dingen die veel belangrijker zijn

ts heb je weleens een checklist gebruikt??? wel 1 die je aan kan vinken

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:58

Ook ik heb een dwangneurose, begonnen na mijn bevalling. Hiervoor krijg ik therapie. Ik moet dus bepaalde handelingen verrichten of dingen aanraken, als ik dit niet doe kan er wat ergs gebeuren. Nou weet ik wel dat het de grootse onzin is maar toch doe ik het voor de zekerheid. Ik controleer het gas meerdere keren per dag, buiten als ik met de hond loop en er liggen blaadjes op straat dan moet ik op bepaalde blaadjes gaan staan. Doe ik dit niet dan kan het wezen dat mijn hond weer kreupel gaat lopen. Wil ik bv een vork uit de la pakken en heb ik er een in me handen dan kan het wezen dat ik de onderste uit de la moet pakken, doe ik dat niet dan kan er iets met mijn familie gebeuren. Het is echt heel hinderlijk, zo heb ik nog veel meer handelingen. Gelukkig heb ik dan nog wel het besef dat het onzin is of ik dat nou wel of niet doe. Maar toch durf ik dingen niet te negeren.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:05

Ook ik heb er last van.. Sommige tijden erger en soms weer minder. Soms word je er zo moe van in je hoofd.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:12

Ik heb er ook last van, controleer weet ik hoe vaak de deuren voordat ik bij huis wegga. En niet alleen de achterdeuren maar ook van de garage. Ook controleer ik heel vaak mijn tas inhoud, als mijn tas open is geweest of ik er wat uit heb gehaald. Ik vind het zelf heel storend dat ik het doe, maar als ik het niet doe word ik heel onzeker of ik alles op slot heb en al mijn spulletjes wel bij me heb.