hoe verdriet verwerken ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shaviera

hoe verdriet verwerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 10:25

Pff zit met tranen in mijn ogen dit verhaal te typen ,
Halverwege vorige maand is de man van mijn nicht (ofterwijl aangetrouwde neef)
Bij een ernstig verkeers ongeval om het leven gekomen .
Ik kan het gewoon niet beseffen dat iemand op z'n verschrikkelijk jonge leeftijd zo uit leven leven weg genomen word !
Een prachtig gezin ligt in een x helemaal over hoop,
Ik voel enorm veel frustraties bij me zelf ik heb enorm last van stemmings wisselingen en veel boosheid en huil buien !
Ook betrap ik mezelf er op dat het me echt dagelijks bezig houd ,
Als ik de muziek van de crematie ergens hoor loop ik met bibberende benen weg !
Ik kan gewoon weg niet omgaan met het verdriet het verdriet wat mijn allerliefste nicht de rest van haar leven mee draagt ,
Ik wil van jullie graag weten hoe jullie in z'n situatie de rust weer terug vonden !

Dani

Re: hoe verdriet verwerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:40

Geef het tijd. Een maand is niks bij zoiets. Het klinkt alsof je er wel mee kan omgaan, maar dat het gewoon heftiger is dan je had verwacht, of dan je eerder hebt meegemaakt. Het wordt wel beter. Er komt vanzelf een dag dat je er niet aan denkt, ookal voelt dat nu nog niet zo. Praat erover met mensen, zoek afleiding (ook als je misschien niet zo'n zin hebt), en nogmaals, geef het de tijd..

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:08

Accepteer dat die gevoelens er zijn en laat ze toe. Zoals DaniBanani zegt heeft het tijd nodig. Je voelt je rot en dat zal nog wel even duren. Hoe lang is voor iedereen weer anders. Op een gegeven moment zal je merken dat je er steeds minder aan denkt of dat het minder emotie in je losmaakt als je eraan denkt. En dan ineens heb je weer een moment dat het volop opvlamt maar dat worden er steeds minder. Sterkte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:14

Er is een boekje, geschreven door wijlen Jos Brink, Rouw op je dak.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... 0087553bn6

Ik kan je alleen maar adviseren om dat boekje aan te schaffen en eens door te nemen, het helpt je om eea een plekje te geven.
Het zou ook een leuk boekje zijn om aan je nichtje cadeau te doen...
Sterkte!

antje_vip

Re: hoe verdriet verwerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:53

Heftige situatie waar jij in zit zeg.. :(:) Veel sterkte voor jou en iedereen die erbij betrokken is.
Om nog even een heel zakelijk antwoord te geven op je vraag over hoe verwerking ongeveer eruit ziet:

De fasen volgens Kübler-Ross

1. Ontkenning
Ontkenning is een algemeen afweermechanisme. In deze fase beschermt de persoon zich door de waarheid geheel af te wijzen. Dit gedrag geeft iemand de gelegenheid om de waarheid gedoseerd tot zich te laten komen. Aan het einde van deze fase gaat de persoon op zoek naar de feiten, de waarheid, de schuldige.

2. Protest (of boosheid)
De persoon protesteert tegen de verdrietige ervaring en heeft hierbij veel woede. Men kan gaan huilen en schreeuwen. Vaak richt de woede zich ook (ten onrechte) tegen de brenger van het nieuws; degene of het communicatiemiddel dat het slechte nieuws heeft gebracht, zoals de telefoon, de tv, de arts, enzovoort. Hierbij komen gedachten naar boven als: "Waarom ik?", "waarom nu", Ook gedachten van wraak.
Soms probeert men de schuld ook iemand in de schoenen te schuiven. Men heeft niet goed gehandeld of ze hadden dingen anders moeten doen. Het is een gezond psychologisch verdedigingsmiddel om de schuld buiten zichzelf te zoeken. Door zich druk te maken over de schuldvraag ontwijkt men ook het gevoel van verlies en verdriet. Deze fase is voor de onschuldigen soms moeilijk te begrijpen en soms laat men zich ook de schuld in de schoenen schuiven en gaat men zich schuldig voelen.

3. Onderhandelen en vechten
Als de verliezer merkt dat protesteren en boosheid niet helpt kan men proberen het verlies te verwerken door zich doelen te stellen of beloften te doen. Dit kan vele vormen aannemen, bijvoorbeeld de eigen dood uit te stellen tot een kleinkind is geboren.

4. Depressie
Als het verdriet niet langer te ontkennen is en protesten, onderhandelingen, tegenaanvallen, etc. niet geholpen hebben, treedt vaak depressie op. De persoon voelt zich machteloos en sluit zich vaak af voor contact of gedraagt zich teruggetrokken. De persoon sluit zich ook af voor communicatie, bijvoorbeeld door weg te lopen, de telefoon er op te gooien, slaapmiddelen.

5. Aanvaarding
Na verloop van tijd ziet de persoon in dat de waarheid niet te bestrijden is en accepteert het verdriet.