Angst voor de telefoon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Angst voor de telefoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:54

Hoi! :)

Ik zal er niet omheen draaien: ik gruwel van het idee om iets of iemand te moeten bellen. Ik heb het nooit fijn gevonden om te telefoneren, maar het wordt nu toch wel heel erg.. Telefoontjes stel ik zo lang mogelijk uit, ik zoek het liefst andere oplossingen (al zijn ze nog zo omstreden) en neem alleen de telefoon op als het echt niet anders kan. De angst is ook wel redelijk gegrond, want ik heb nogal eens momenten dat ik niet weet wat ik moet zeggen, of juist heel snel ga praten/over mijn woorden val. Maar hoe langer ik wacht, hoe meer ik me druk maak en hoe lastiger het wordt om dan eindelijk die telefoon te pakken.

Dus mijn vraag; hebben jullie tips om het telefoneren makkelijker te maken?

xx!

Marit

Re: Angst voor de telefoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:55

Ik durf het ook nooit :+ Al helemaal niet als er nog andere mensen bijstaan :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:56

heb je ook moeite met communiceren in het algemeen? Face to face?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:58

Ik heb ook echt een hekel aan bellen, en aan gebeld worden door nummers die ik niet ken :P
Bij onbekende nummers denk ik al gauw 'spreek maar lekker de voicemail in', en geheime nummers neem ik zowiezo niet op :=

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:02

Je haalt me de woorden uit de mond :') hier hetzelfde probleem...!
Telefoneren kan ik wel zolang ik rustig blijf... en inderdaad langzaam blijf praten.
Het komt ook deels doordat ik wat verlegen ben... hoewel ik tegenwoordig face to face prima kan communiceren.. zolang ik me op mijn gemak voel :) en ik zet mezelf steeds meer over die verlegenheid heen :D

alleen telefoneren blijft lastig... -O-

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:06

Inderdaad! Als het dan moet, dan wel in mijn eentje achter een gesloten deur. :')

@ Stef: Ik ben inderdaad niet zo'n communicatief wonder.. In groepen val ik nogal stil, en bij vreemden weet ik nooit wat ik moet zeggen en voel ik me nogal ongemakkelijk. Maar ik praat veel liever face to face met iemand, dan via de telefoon.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:11

Hier nog een fonofoob :+
Voor mij zijn email en sms geweldige uitvindingen. Maar het zou beter zijn als ze er niet waren, dan moet je wel. Nu wordt het me veel te makkelijk gemaakt om toch maar een mailtje te sturen of een sms. Zo ben ik mijn droompaardje misgelopen. Ik wilde mijn verzorgpaard heel graag kopen, maar de eigenaresse was nogal een bot persoon, dus ik durfde écht niet te bellen. Uiteindelijk een sms gestuurd, maar kreeg een telefoontje terug dat ze haar niet wilden verkopen. Terwijl ik later hoorde dat ze er best voor open stond, als ik maar even gebeld had. Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan...

Toch maar gewoon blijven doen is echt de beste tip. En gewoon denken: wat is het ergste dat kan gebeuren? Ik zeg iets stoms en sta een beetje voor l*l. So what?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:11

Als je naar instanties moet bellen kan je voor jezelf iig van tevoren de vragen opschrijven. Als je aan het begin van het gesprek aangeeft dat je moeilijk vindt om dingen telefonisch af te handelen zal degene aan de andere kant van de lijn erop anticiperen en je ook helpen.

Alleen door te doen kan je het trainen. Maak voor jezelf gewoon een spiekbriefje met standaard zinnen waar je op kan terugvallen om jezelf ook zekerder te maken in je gesprekken.

Persoonlijk neem ik in mijn werk met mensen zoals jij gewoon de tijd voor een gesprek en probeer met een beetje humor de zaak een beetje luchtiger te maken om mensen op hun gemak te stellen.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:18

Hier nog iemand die er heel veel moeite mee heeft.
Alleen goede bekende kan ik zonder probleem bellen, maar vraag alleen het hoognodige blijf niet lang aan de telefoon hangen.

Anoniem neem ik nooit op! Die spreken maar wat in.
Huistelefoon neem ik eigenlijk ook nooit op, dus als mijn moeder niet in de buurt is wordt er dus ook niet opgenomen. Op mn oude werk moest ik wel eens de telefoon opnemen en dat ging dan weer wel, gaat er een knop om ofzo. Maar als ik dan iets niet wist.. ohh dan werd ik helemaal beroerd,stotteren en alles.

Face to face ben ik ook een stuk terug houdender. Bij bekende ben ik flink aanwezig maar bij onbekende of als ik niet goed weet wat ik moet zeggen wordt ik heel zenuwachtig wat vaak uit in lacherig. Schiet ik over al bij in de lach en dat vind ik zo verschikkelijk! Weet ook nooit goed wat ik moet zeggen.

Mijn moeder zegt altijd bij instanties en dingen ze zijn er om je te helpen die vinden het echt niet raar dat je belt, ja dat begrijp ik ook wel maar doe het echt niet.

Blijf dus even dit topic in de gaten houden voor tips.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:20

Vaak heb ik wel dat als ik eenmaal aan het bellen ben dat het dan wel meevalt en het gesprek ook goed gaat.
Het rare is, dat ik werk in een call center (inkomende gesprekken) helemaal niet erg vind :=

Huistelefoon neem ik idd ook echt niet op. Die gaat gelukkig ook bijna nooit.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:21

Ik kon ook echt niet bellen, heb halfjaar in een callcenter gewerkt (outbound) bellen is soms nog wel moeilijk maar eigenlijk gaat het 100x beter nu

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:23

Ik had t ook echt verschrikkelijk... Dus heb ik een baantje bij een callcenter genomen :') Heb t maar 3 weken uitgehouden maar ben wel een stuk dapperder geworden! Al moet ik zeggen, als het even kan sms of mail ik hoor ;)
T is eigenlijk telefoon opnemen waar ik vooral moeite mee heb.. Ook wel gegrond, 3 jaar terug iets bijzonder naars meegemaakt en daarna zo'n beetje bestookt met telefoontjes van een paar mensen waarbij ik alleen maar de grond in getrapt/voor leugenaar uitgemaakt/vernederd werd... Heb ook echt bel-me-niet-momenten, dan neem ik gewoon lekker niet op en bel later terug als ik moed verzameld heb :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:25

Telefoon opnemen etc is geen probleem. Maar iemand moeten bellen die ik niet ken... Brrr :+

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:26

ik zou eens gaan kijken of je niet eens kunt beginnen met een cursus communicatie in het algemeen dan , wat ook kan helpen als je dan toch telefoon krijgt , is gewoon goed nadenken voor je antwoord geeft , de druk ligt hem er vaak in dat je zo snel mogelijk het beste antwoord denkt te moeten geven , kom je er in je hoofd echt ff niet zo snel uit , zeg je gewoon dat je er even goed over na moet denken en dat ze later terug mogen bellen en zet dan wat dingetjes op papier dat jou gesprek zal ondersteunen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:27

Liesje89 schreef:
Ik heb ook echt een hekel aan bellen, en aan gebeld worden door nummers die ik niet ken :P
Bij onbekende nummers denk ik al gauw 'spreek maar lekker de voicemail in', en geheime nummers neem ik zowiezo niet op :=

Zelfde hier :')

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:28

Email en sms zijn inderdaad mijn vriend en vijand. Het liefst zou ik alles op die manier versturen, dan kan ik nog eens rustig overlezen wat ik heb geschreven, maar tegelijkertijd is er niks zo onpersoonlijk als dat.

Anne, dat is inderdaad wat ik nu meestal doe. Van te voren schrijf ik op een briefje wat ik wil zeggen, om zo nog enigszins met vertrouwen de telefoon te pakken. :)

Anniek, jouw verhaal is heel herkenbaar! Ook dat lacherig worden bij onbekenden, verschrikkelijk vind ik dat! Jouw moeders reactie heb ik hier ook al heel vaak gehoord. ' Ze willen je alleen maar helpen', en 'mensen vinden het leuk als je hun belt'. En ergens zit daar ook wel een kern van waarheid in.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:31

Eh fuego, bestaan er cursussen communicatie in het algemeen? :=

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:37

:D Persoonlijk heb ik graag mensen zoals jij aan de lijn hoor. 100x liever dan van die blaaskaken die gelijk hoog van de toren beginnen te blazen omdat wij het lef hebben gehad om een incassobureau in te schakelen... Heel apart dat ze dan ineens gaan bellen; in de 1e en 2e herinnering staat ons nummer, in de 3e die van het debiteurenteam en pas daarna wordt het incassotraject gestart. Zulke mensen ben ik overigens wel gauw klaar mee. Dat compenseert mooi de tijd die ik extra besteed aan mensen met een beetje telefoonangst. :D

Telefonisch communiceren kan je leren, zeker weten. Als je wilt oefenen wil ik je mijn nummer wel geven. Ik klets iedereen over zijn telefoonangst heen. :+

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:40

Wat leuk dat je dat aanbiedt! Mijn buik maakt wel meteen een salto bij het idee, maar ik zal het onthouden. Misschien ontvang je binnenkort een berichtje van me. :D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:44

xIrlijn schreef:

nou in het algemeen ? in communicatie op zich ?

http://www.isbw.nl/communicatie/?gclid= ... 3godXiuGdw

wat mijn voorganger zegt , je kunt het leren , je mag ook wel eens met mij bellen hoor als dat je er door heen zou helpen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:49

xIrlijn schreef:
Wat leuk dat je dat aanbiedt! Mijn buik maakt wel meteen een salto bij het idee, maar ik zal het onthouden. Misschien ontvang je binnenkort een berichtje van me. :D

Geen probleem hoor. Ik bel graag. Heb er zelfs mijn werk van gemaakt. :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:55

fuego3 schreef:
xIrlijn schreef:

nou in het algemeen ? in communicatie op zich ?

http://www.isbw.nl/communicatie/?gclid= ... 3godXiuGdw

Oei, ik dacht dat het cursussen zouden zijn van drie keer een uur minuten oid, in plaats van een hele studie. Dat gaat helaas niet lukken. Maar ook jij bedankt voor je aanbod! Ik zal het onthouden. :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 06:17

Herkenbaar, ik heb dit ook gehad.
Tot ik een baan als receptioniste aannam en ja, dan moet je ineens veel bellen := Door vaak te doen raak je echt over je angst heen, het is echt te leren :j Inmiddels maakt het me geen bal meer uit wier ik moet bellen, ben echt over mijn angst heen geraakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 06:24

Dit heb ik ook gehad en ik hou er nog steeds niet van, maar het is echt een kwestie van bellen bellen bellen en dan gaat het steeds makkelijker.
Het zal nooit m'n hobby worden, maar ik vind het ook niet eng meer.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 06:39

Ik had ook altijd een hekel aan bellen, het is ook zo'n geforceerd gedoe soms!
Maar nu werk ik als administratief assistent, dus tja dan hoor bellen er gewoon bij... :+
Soms heb ik er nog last van, en zelfs bij een broodjeszaak bestellen gaat me dan niet goed af.

Mijn tips:
- bedenk je op voorhand wat je wilt vragen/zeggen, en schrijf dit desnoods op in stappen
- realiseer je dat JIJ diegene bent die niet graag telefoneert, die andere persoon weet dat zelfs helemaal niet
- adem, echt, enkele keren diep in en uit
- een keertje stotteren, de draad kwijt zijn of iets niet goed begrepen? dat is écht het einde niet, adem diep in en uit en herpak je

Good luck! +:)+