Haha voor iedereen die geen dieet kan volhouden, er is hoop!
Altijd gedacht dat je "gezond" moet eten om slank en fit te worden? Grote onzin, bewijst voedingswetenschapper Mark Haub. Zijn snackdieet maakte hem gezonder. Marsen, Nutsen, Milky Ways, donuts, marshmellows en Twinkies... 10 weken lang at Mark Haub, hoogleraar humane voeding aan de Kansas State University, elke 3 uur een tankstationsnack. Haub had bij aanvang zo'n 20 kilogram overgewicht. Bij het afvallen tellen alleen calorieën, redeneerde hij. Door zelf een snackdieet te volgen zou hij dat mooi aan zijn studenten kunnen demonstreren. Maar hij wilde ook uitzoeken of een snackdieet, een Twinkie Diet noemt hij het, echt zo ongezond is als iedereen denkt. Antwoord: Helemaal niet!
Normaal gesproken eet Haub ongeveer 2600 kcal per dag. Hij doet een paar uur per week aan sport. Maar in de loop der jaren verzamelde hij toch de nodige vetrolletjes. Zijn Twinkie Diet bestond uit minder dan 1800 kcal per dag. 2/3e daarvan kwam uit repen en cakes, de rest uit magere melk en doperwten. Ook nam hij elke dag een vitamine pil. Na 10 weken was Haub 13 kilogram afgevallen. Het snoepdieet beviel hem prima. "Ik had geen hongeraanvallen.", zei hij. "Het is een extreem gemakkelijk dieet, want je hoeft nooit iets te bereiden. Het is spotgoedkoop."
Dat Haub afviel verbaasde hem niet. Waar hij wel van stond te kijken, was dat al zijn gezondheidwaarden verbeterden. Zijn slechte cholesterol daalde, zijn goede cholesterol steeg, zijn bloeddruk zakte en zelfs zijn bloedsuikerspiegel verbeterde. "Dit was maar een heel klein experiment, maar het maakt aannemelijk dat caloriebeperking de sleutel tot gezondheidsverbetering is." zegt hij. "Het kan zijn dat we onze ideeën over gezond en ongezond eten moeten bijstellen."
Bron: Quest Magazine
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 11-05-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik blijf toch maar gewoon normaal eten zoals ik altijd doe
Cerilene_
Geplaatst: 11-05-11 15:39
Ben benieuwd hoe het met zijn tanden gesteld was na zoveel suiker... En ik kan me toch nog steeds moeilijk voorstellen dat je zo op lange termijn alles binnenkrijgt. Wel een aantrekkelijk dieet, haha.
Imre
Geplaatst: 11-05-11 15:40
Is hij ook getest op vitaminedeficientie? En het gehalte van verschillende mineralen in zijn bloed? Lijkt me echt niet gezond te noemen, dit dieet. Helaas.
Suzanne F.
Geplaatst: 11-05-11 15:41
Hahaha ja dat wist ik wel. Ik ben een tijd ook zo afgevallen omdat ik elke dag alleen een croissant en een broodje kroket of frikandel at. Het is simpelweg een optelsom van calorieen. Ik kon eten wat ik graag lustte, hoefde niet aan het rauwvoer en de wortels en viel toch af. Je moet gewoon maat houden. Van elke dag een gebakje kan je ook afvallen, het ligt eraan wat je ernaast eet.
En een fijne Diabetes type 2 als bonusgeschenk zeker?
secricible
Geplaatst: 11-05-11 16:32
Er staat toch: zijn bloedsuikers verbeterde? m.a.w. zijn kans op diabetes nam zelfs af.
Dat is echt de meest hardnekkige fabel die er bestaat rondom diabetes type 2, namelijk dat je het krijgt van suiker eten. Diabetes (type 2 dus) ontstaat door overgewicht, ongeacht hoe dat overgewicht is ontstaan. Iemand die geen suiker meer zou gaan eten, maar wel bij wijze van spreke dagelijks 3000 kcal aan vloeibaar vet zou wegwerken als enige voedingsbron krijgt net zo snel diabetes als iemand die die 3000 kcal eet door suikerpotten leeg te werken.
Het ontstaan van overgewicht blijft een simpele rekensom: de hoeveelheid energie die binnen komt moet net zo hoog zijn als de hoeveelheid energie die je verbruikt. Zo niet kom je aan of val je af. En dat heeft deze man prima bewezen
Cholesterol heeft niets te maken met wat je eet maar met de hoeveelheid vet die je op je lichaam draagt, dus het is logisch dat dat omlaag is gegaan toen hij afviel. Bloeddruk en suikerspiegel zakken ook als je minder weegt Ik denk echter wel dat je uiteindelijk met dit dieet een hoop hart en vaatziektes kunt krijgen: de hoeveelheid verzadigd vet in deze maaltijden is echt gigantische en hoewel in het begin het afvallen hier tegenop weegt, zul je na een tijdje toch echt slechtere bloedwaardes hebben als iemand die gezond eet en die hetzelfde BMI heeft als jij hebt.
Ik zie niet echt nieuwe informatie in dit stukje staan om eerlijk te zijn, volgens mij was al deze informatie allang bekend bij iedereen. Alleen is het met alleen maar dit soort dingen eten een stuk moeilijker om mate te houden. De meeste mensen eten deze dingen NAAST 3 normale maaltijden en dan bevatten de tankstationssnacks vaak toch wel erg veel kcal...
Ik dacht dat dat type diabetes juist ook kwam doordat die pancreas elke keer een optater kreeg door alle suikers.
Talishe
Geplaatst: 11-05-11 16:38
Wat ik in mijn opleiding heb geleerd is dat diabetes type 2 waarschijnlijk door teveel vet in bepaalde cellen in je lichaam komt. Dus afvallen=minder vet=minder diabetes type 2. Wel vraag ik me af of dit voor je darmen wel goed is, zo weinig vezels. En het lijkt me dat een dieet van alleen suikers je honger niet echt stilt.
secricible
Geplaatst: 11-05-11 16:43
@Sonja: nee hoor, dat is echt een heel hardnekkige fabel, die ik tijdens mijn stage (ben bijna afgestudeerd dietiste) echt 100.000x heb moeten ontkrachten. Het wordt heel vaak gedacht, en vaak ook gebruikt als argument om geen suiker meer te eten, maar is niet waar.
Bij diabetes type 2 wordt het lichaam minder gevoelig voor insuline. Vaak wordt er ook wel minder aangemaakt, maar juist typisch voor type 2 is dat het lichaam niet meer goed reageert op de insuline die aangemaakt wordt. Het probleem zit dan ook niet in de pancreas (alvleesklier), maar in de rest van de cellen van het lichaam. Dit is ook de reden dat veel mensen met type 2 alleen tabletten krijgen. Deze zorgen er namelijk voor dat de lichaamscellen weer meer gevoelig worden voor de insuline die het lichaam nog wel aanmaakt.
Veel wetenschappers willen ook dat de naam suikerziekte niet meer gebruikt wordt, omdat dit verkeerde associaties oproept.
@Talishe: de wetenschapper geeft aan geen last te hebben gehad van hongergevoelens, dus blijkbaar stilt het de honger wel. Bovendien bevatten deze repen echt reusachtige hoevelheden vet en eiwitten, dus niet alleen suikers. Ooit gekeken wat er in een snicker zit aan vet? Voor de darmen lijkt dit dieet me echt niet zo heel erg geweldig, obstipatie zal wel veel voorkomen als we dit dieet gaan volgen mt z'n allen nieuwsgierig: welke opleiding heb je gedaan?
Ik heb biologie gedaan. weet dus van alles een beetje
Ben wel benieuwd wie zich wil wagen aan dit dieet. En als je het doet, hoe andere mensen op je zouden reageren. Lijkt mij dat je wel wat opmerkingen kan verwachten als je als dik persoon de hele dag marsen en snickers zit weg te kanen.
Anoniem
Geplaatst: 11-05-11 16:54
Ik vraag me af wat deze meneer at voor zijn dieet. Als hij toen net zoveel snacks at en daarnaast ook nog ongezonde maaltijden dan is het logisch dat hij er nu op vooruit is gegaan.
secricible
Geplaatst: 11-05-11 17:00
Hij at eerst 2600 kcal. Dat is wat aan de hoge kant, maar niet schokkend veel opzich. Er staat ook dat hij in de loop van de jaren wat overgewicht heeft opgebouwd, 20 kilo om precies te zijn. Dus hij zal geen gezondheidsgoeroe zijn geweest voor die tijd. Maar als ik dit dieet zou volgen met nog wat minder kcal (ben ten slotte een vrouw en dagelijks voor 1500 kcal aan chocolade- of candyrepen zou gaan eten zou ik ook af gaan vallen hoor en zouden mijn bloedwaardes ook verbeteren als deze nu niet goed zijn. Interessant onderzoek overigens om eens op grote schaal uit te proberen. Vrees dat je niet heel veel mensen zult kunnen vinden die mee willen werken, dat is jammer...
Tja zo kan ik het ook . Wat mag je dan hebben ....... 3 marsjes, beker melk en een blikje doperwten. No way dat ik het daar een dag op ga redden.
Monchou
Geplaatst: 11-05-11 17:07
Zoiets wil dus alleen als je heel veel calorieen normaal binnenkrijgt. Dan is het logisch dat je afvalt als je (op welke manier dan ook) minder calorieen binnenkrijgt.
Optiwolk
Geplaatst: 11-05-11 17:11
Juliette86 schreef:
Tja zo kan ik het ook . Wat mag je dan hebben ....... 3 marsjes, beker melk en een blikje doperwten. No way dat ik het daar een dag op ga redden.
Nou nee, meer, want hij at elke drie uur iets. Stel dat je wakker bent van acht tot middernacht, is dat zestien uur. Dan mag je een vijftal snacks eten.
En dat vulde hij aan. (ik denk erwten voor de vezels en melk voor de botontkalking, maar dat denk ik)