Wortelkanaalbehandeling ik maar me zelf helemaal gek.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leinearthur

Wortelkanaalbehandeling ik maar me zelf helemaal gek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:40

Hallo bokkers :wave:

Om 4 uur heb ik een afspraak bij de tandarts voor een wortelkanaal behandeling.
Nu zie ik hier natuurlijk onwijs tegen op. ;(

Want je hoort geen goede verhalen, wat bij eigenlijk nog zenuwachtiger maakt.

ik wil niet, ik wil niet, ik wil niet......

Daphx93

Re: Wortelkanaalbehandeling ik maar me zelf helemaal gek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:41

Het stelt echt niets voor hoor ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:42

Ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad twee jaar geleden en heb zelfs de verdovingsspuit niet eens gevoeld, deed echt absoluut geen pijn! Daarna heb je wel wat napijn maar die was met paracetamol goed op te vangen. Dus het valt mee!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:43

Dat is in ieder geval gerust stellend! :o

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:45

Ik heb niet eens napijn gehad..
Idd je voeld er echt helemaal niets van.. neem wel een ipod mee ofzo want het duurt wel lang :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:46

Paar jaar terug gehad, het enige wat "vervelend" was, was de verdoving. Bij mij spoten ze direct in de zenuw waardoor ik een stroomschok door mijn kaak kreeg. Behandeling zelf heb ik niks van gevoeld :n

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:46

ohw brrr ik moet ook 6 juni ;( het probleem ligt bij mij dat ik afgelopen zaterdag bij de noodtandarts geweest. en een stukje van een kanaal behandeling heb gehad. maar heb er nu nog steeds iets last van :?

toen ze zaterdag bezig waren geweest heb ik nix gevoeld, idd ook de verdoving niet eens gevoeld.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:47

Komt goed!
Ik heb er eens 2 gehad zonder verdoving (wilde ik zelf :') ) en dat is niet echt aan te raden, maar gewoon met verdoving voel je er niks van hoor. :)

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:48

Het valt heeeeeeel erg mee!
Heb er ook niks van gevoelt alleen een heel klein beetje van het vijltje.
Maar wat ik voelde waren gewoon steekjes dus niet zo'n knijpende pijn zeg maar. :)

Afbeelding

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:50

Bedankt voor jullie ervaringen! +:)+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:51

Ik heb wel wat gevoeld maar het deed geen pijn. Was meer het idee van der zit iets geks in me mond.
Spuitje deed ook geen pijn, TA zei dat het een vervelend spuit kon zijn maar heb geen pijn gehad.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:51

En als het pijn doet vraag gewoon om extra verdoving, want als je extra erbij krijgt voel je dat niet omdat je al verdoofd bent. ;)

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:46

Ik vind gaatjes vullen vele male pijnlijker. Heb heul wat wortelkanaalbehandelingen achter de rug, zowel met als zonder verdoving en het was absoluut niet pijnlijk. Vond alleen dat gerag in je mond wat vermoeiend.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:49

Ik heb het ook al een aantal keren moeten doen. Meest vervelende van alles vond ik heel die camping in mijn mond, had achteraf wat kaakpijn van het zolang openhouden. En ik voelde wel eens als de zenuw verwijdert werd. Voelen, als in de zin van dat ik het gewaar werd, maar niet in de zin van dat het mij zo'n pijn deed.

Neem het maar van mij aan, in vergelijking met de verhalen die je soms hoort stelt het niet zoveel voor. En dat zeg ik, de eersteklasmiep die al eens de tandartsstoel is uitgevlucht :D .

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:50

Heb 'noodbehandeling' gehad, en de echte wortelkanaalbehandeling.
Ik doe alles met verdoving, maar daar geen verdoving gehad, en niets gevoelt.. Vond het minder erg dan echt gaatjes vullen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:50

Ik hoor ook vaak verhalen dat het ongelofelijk pijn doet enzo. Maaaarr mijn broer heeft laatst ook een wortelkanaalbehandeling gehad en die heeft er zowat niets van gevoeld. En dat wil wat zeggen, want mijn broer is een ongelofelijke miemel haha. Moet je horen hoe hij het uitschreeuwt als hij alleen al een nieuwe oorbel in doet bijvoorbeeld.. Dus het zal allemaal best meevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:53

Ik ben een ontzettende angsthaas als het om tandartsen gaat en het is mij meegevallen. Heb er inmiddels 3 gehad. Afspraak met mijn tandarts is dat ik mijn hand opsteek als ik ook maar iets voel, en dan spuit hij meteen verdoving bij. Nog niet een keer gebruik van hoeven maken. En ik heb er drie gehad.
Bij thuiskomst meteen even een dikke ibuprofen en een paracetamol erin, en vanavond voor je naar bed gaat nog een keer. Dan heb je ook nauwelijks of geen napijn.
Succes straks!

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:54

Ik herken je angst TS, voelde me ook zo voordat ik een wortelkanaal behandeling onderging, ben echt een angsthaas voor de tandarts.
Ik had ook nog nooit een gaatje gehad (nog steeds niet), dus had geen idee van wat me te wachten stond.
Vond het doodeng, was erg bang dat het veel pijn zou gaan doen en ik wilde ook niet gaan maar ja de pijn in m'n mond of tand werd alleen maar erger.
Toen de behandeling eenmaal achter de rug was dacht ik, waar was ik nou eigenlijk zo bang voor.
Het viel allemaal wel mee, de verdoving vond ik het engste en ook dat viel mee en ben best wel gevoelig, lage pijngrens e.d.
Als het eenmaal verdoofd is voel je nergens wat van, geen pijn niks. Althans dat is mijn ervaring ;)
Als de verdoving is uitgewerkt voelt het wel wat ongemakkelijk maar dat is minder erg als bij de tandarts in de stoel liggen en niet weten wat je te wachten staat :j
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 11-05-11 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 13:55

Super bedankt allemaal meiden! :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:56

Ik heb 2 weken geleden een wortelkanaalbehandeling gehad. Het verdoven was ietwat vervelend, maar dat vind ik altijd. Verder niets van gevoeld, totdat ze bij een ontstoken stukje kwam en daar deed het behoorlijk pijn, maar de TA ging toen gelijk bijverdoven en daarna geen last meer gehad :D Wel heb ik 2-3 dagen napijn gehad maar met ibuprofen viel het best mee. Merkte alleen dat als de ibu begon uit te werken dat het wat pijnlijker werd. Verder heb ik nadien meer last gehad van het lang open houden van mijn kaken dan van de behandeling zelf.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:59

ik heb het ook al eens gehad en je voelt geen ijn alleen dat ze bezig zijn in je mond, en mocht het wel pijn doen laat het dan meteen weten zodat de TA kan bijverdoven.

sucses gewenst

p.s. misschien kan je je mp3 speler meenemen met je eigen muziek waar je van ontspant,of een cd die ze in de cdspeler doen. helpt bij mij vaak wel

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:01

Ik ben gruwelijk bang voor de tandarts en heb echt liggen huilen van angst in de stoel toen hij zij dat ik kon kiezen tussen een wortelkanaal of trekken van de kies :=
Hij weet hoe bang ik ben en verdooft mij ook altijd extra goed.

Hij had de verdoving gezet en ik mocht even wachten in de wachtkamer, ik moet eerlijk zeggen dat ik nog maar net op mijn benen kon staan en echt stond te trillen. Toen ik terug kwam voelde ik niks meer, behalve die ene kies dus... :\
Toen heeft hij me een aantal keer bijverdoofd en getest met die zuiger (die doet altijd erg veel zeer bij mij, gevoelig gebit) en toen ik echt echt écht niks meer voelde is hij pas verder gegaan.
Uiteindelijk heb ik me gedurende de behandeling steeds iets meer kunnen ontspannen, want ik voelde idd helemaal niks! Het viel me echt ontzettend mee.

Morgen moet ik weer terug en dan gaat hij het afmaken, ik had de eerste keer een noodvulling gekregen en morgen gaat hij het afmaken door de kanaaltjes op te vullen en de vaste vulling er in te zetten.
Ik zie nog wel wat op tegen de verdoving, maar de behandeling durf ik nu wel aan :j

Wat ik altijd doe is muziek meenemen. MP3 op standje extra hard en ogen dicht! Dan komt het wel goed ;)
Ook spreken wij van tevoren altijd af wat voor teken we gebruiken om te stoppen, dan stopt hij direct. Ik zou ook afspreken dat hij bijverdoofd als jij daarom vraagt. Geen discussie, jij betaald, dus hij voert uit :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:03

Voor degenen die de verdovingsspuitjes zo naar vinden: weten jullie dat er een verdovende PASTA bestaat die ze eerst op je tandvlees kunnen smeren, zodat je de verdovingsspuit ook niet meer voelt?
Ik vraag er zelf niet om omdat ik de verdovingsspuitjes wel kan hebben, maar ik weet dat het bestaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:10

Niobe schreef:
Ik hoor ook vaak verhalen dat het ongelofelijk pijn doet enzo. Maaaarr mijn broer heeft laatst ook een wortelkanaalbehandeling gehad en die heeft er zowat niets van gevoeld. En dat wil wat zeggen, want mijn broer is een ongelofelijke miemel haha. Moet je horen hoe hij het uitschreeuwt als hij alleen al een nieuwe oorbel in doet bijvoorbeeld.. Dus het zal allemaal best meevallen!

Dan is de zenuw al dood.

Ik heb een tweede behandeling gehad in dezelfde kies, en de tweede keer ging ook zonder verdoving omdat ze de eerste x al de zenuw hadden verwijderd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:36

Sonja schreef:
Voor degenen die de verdovingsspuitjes zo naar vinden: weten jullie dat er een verdovende PASTA bestaat die ze eerst op je tandvlees kunnen smeren, zodat je de verdovingsspuit ook niet meer voelt?
Ik vraag er zelf niet om omdat ik de verdovingsspuitjes wel kan hebben, maar ik weet dat het bestaat.

Klopt, heeft hij bij mij een paar x toegepast toen hij helemaal achterin mijn gehemelte moest verdoven. Elke keer zodra hij wilde prikken begon ik te kokhalzen, en met een spuit is dat gewoon link.