ES, hoe nu verder?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PINK

ES, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:20

Ik zit een beetje met iets, met dingen. Het kan zijn dat mijn verhaal chaotische is/word..
Excuses daarvoor.

Het gaat al een jaar/anderhalf jaar niet echt goed met me en de moed begint me echt steeds meer in de schoenen te zakken.
De hulp die ik heb, ja heb niet het gevoel dat het me echt helpt. Ik heb 2 soorten hulp, de 1 helpt wel maar komt eigenlijk gewoon door de pillen, maar met de andere hulp die alsnog nu pas net een tijdje is begonnen en nog geen eens een echte behandeling is heb ik als nog niet het gevoel dat er echt word geluisterd en of word geholpen.
Ik heb 4 maanden moeten wachten voor ik eindelijk is hulp kreeg voor mijn Eetprobleem/stoornis en nu het er is maakt het me alleen maar bang.
Zodra ik bij het terrein ben wil ik het liefste omdraaien en weer naar huis, maar ik weet dat het beter is en ik moet. Aan de ene kant wil ik beter worden maar, aan de andere kant maakt het me zo bang. Ik.. ik heb het gevoel dat dit het enige is waar ik momenteel controle over heb ook al wordt er gezegd dat je dat eigenlijk niet hebt. Zo voel ik het niet..
Ik vergelijk me met iedereen en daar wordt ik echt gek van. Als ik fiets en mensen zie kijken (zo voel ik het) dan wordt ik zenuwachtig/gestrest waardoor ik me minder ga voelen en dat ook in een boodschappen winkel.. ik kan daar niet lopen en doe ik het wel kost het me veel moeite niet de winkel uit te lopen.. Als ik bij de pshyg vertel hoe ik het voel klopt het volgens haar nooit dan zit het altijd anders/zoals het ziet. Ik snap best dat zij een pshyg is maar als nog. Het schiet maar niet op, duurt veel te lang en er word maar niet in gezien dat ik echt kapot ben. Alles kost zoveel moeite/energie en dan als nog maar zeggen dat ik het nog wel vol hou en door moet blijven gaan en vechten.
Thuis is er geen begrip voor m’n eetprobleem al snap ik dat wel.. maar er wordt gedacht dat ik zo even die knop om kan zetten en het dan pats-boem over is, maar zo simpel ligt het niet (meer). Ik zou willen dat ik mezelf beter kon verwoorden, thuis en bij de behandelaars.
Want heb gewoon totaal niet het gevoel dat ze me begrijpen al proberen ze het wel.
Want ik heb last van m’n problemen voor me eetstoornis volgens 1 van de behandelaars maar dat is echt niet zo en luisteren doet ze niet..

Hoe kan ik nou vertellen dat ik niet meer trek? Dat ik er echt geen last meer van heb, van die oude problemen?

Ik wil hier mee niet zielig gevonden worden, absoluut niet! Of aandacht, maar moest gewoon echt even mijn verhaal/gevoel kwijt. Hou de reacties netjes alsjeblieft.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:42

Liefje, ik weet hoe je je voelt en hoe zwaar jij het nu hebt.
Ik kan alleen zeggen, probeer geen dingen te vermijden zoals boodschappen doen, in de stad lopen etc. Als je dat namelijk gaat vermijden durf je binnekort niets meer.
Over de kliniek, geef aan wat jij wil. Willen ze er niet naar luisteren zou ik vragen of je naar een andere kliniek mag.
Over je oude problemen weet je hoe ik denk.
Als je deze problemen niet had gehad, dan had je ook geen eetstoornis.
Het is een combinatie van. Waarschijnlijk heb je ze wel verwerkt, maar dan op de verkeerde manier.
Wat ik inderdaad niet vind kloppen is dat je bij de kliniek niet ook voor dat behandeld kan worden.
meestal is namelijk dat wel geval en dat snap ik niet helemaal.
Nou mop, je weet dat ik er altijd voor je ben! Je kan altijd bij me terecht!
één zinnetje speciaal voor Suus;

geef me één wens en alles veranderd

PINK

Re: ES, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:10

lieverd, dankjewel voor al je steun en begrip ookal heb je het zelf ook niet makkelijk.
Ja ik probeer wel naar de winkel te gaan als boodschappen gedaan moeten worden maar ik stress zo, idee dat iedereen over me praat, naar me kijkt, me uitlacht etc.
Ik geef zo vaak aan wat ik wil, maar luisteren ho maar.. ja daar zit ik wel over na te denken wil het zo doorgaan en die hulp niet is opschieten.
Ja over me oude problemen klopt wel maar bedoel alleen dat ik er nu geen last meer van heb.. en zij beweert van wel terwijl dat echt niet zo is. Ja het is allemaal zo heen en weer de hele tijd had liever daar ook de andere behandeling daar gehad..
dankjewel, je weet ik ook voor jou!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:09

Kost jaren om langzaam beter te worden, maar je moet wel willen.
Ik werd zwanger en zette de knop in 1x om voor het kindje in mijn buik, na de bevalling had ik een enorme terugval omdat ik zelf op dat moment mijn veilig 'leuning' niet wilde loslaten.
Pas toen ik er zelf achter stond (icm. Antidepr.), doordat ik iets anders had gevonden waar ik me fijn bij voelde (intensief bezig zijn met mijn paard), lukte het.
Maar zelfs nu, terwijl ik al bijna een jaar es vrij ben met antidepr. heb ik nog steeds het gevoel dat het op de loer ligt, ik ben er zeker nog lang niet vanaf.

Ik heb wel therapie gehad, maar therapie doet nou eenmaal niks als je de onderliggende oorzaak niet aanpakt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:57

Ik heb nooit zoiets gehad als jij TS, nooit bij een psuch geweest of zoiets. Mijn moeder wel, die loopt daar omdat ze overspannen en depressief is. Volgens haar zei de psych ook altijd dat iets anders was dan zij zelf dacht. En vaak is dat ook zo ;) Jij zult een bepaald beeld hebben van jezelf en je omgeving, en dat beïnvloed je denkwijze. Iemand als een psycholoog staat volledig buiten jouw persoonlijke ervaring en kijkt er dus heel anders (objectief) tegenaan.

Het is vast moeilijk, maar je moet echt proberen om mee te denken met die psych, die heeft hiervoor geleerd, heeft ervaring met situaties als de jouwe en kan je heel nuttige tips geven om anders over jezelf en je omgeving te denken.

Heel veel sterkte iig en ik hoop echt dat het je gaat lukken om weer helemaal beter te worden.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 17:32

Pentax schreef:
Kost jaren om langzaam beter te worden, maar je moet wel willen.
Ik werd zwanger en zette de knop in 1x om voor het kindje in mijn buik, na de bevalling had ik een enorme terugval omdat ik zelf op dat moment mijn veilig 'leuning' niet wilde loslaten.
Pas toen ik er zelf achter stond (icm. Antidepr.), doordat ik iets anders had gevonden waar ik me fijn bij voelde (intensief bezig zijn met mijn paard), lukte het.
Maar zelfs nu, terwijl ik al bijna een jaar es vrij ben met antidepr. heb ik nog steeds het gevoel dat het op de loer ligt, ik ben er zeker nog lang niet vanaf.

Ik heb wel therapie gehad, maar therapie doet nou eenmaal niks als je de onderliggende oorzaak niet aanpakt.

Ja dat het jaren (kan) kosten dat weet/begrijp ik zeker en ik wil het ook echt, maar dat om het zo even te noemen 'stemmetje' die wil het niet en die gaat er sterk tegenin..
Heel veel sterkte en succes in ieder geval alvast! :)

de onderliggende oorzaak word ook aangepakt maar dat gaat moeilijk omdat ik er momenteel geen last van heb..

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 17:33

Dilan1993 schreef:
Ik heb nooit zoiets gehad als jij TS, nooit bij een psuch geweest of zoiets. Mijn moeder wel, die loopt daar omdat ze overspannen en depressief is. Volgens haar zei de psych ook altijd dat iets anders was dan zij zelf dacht. En vaak is dat ook zo ;) Jij zult een bepaald beeld hebben van jezelf en je omgeving, en dat beïnvloed je denkwijze. Iemand als een psycholoog staat volledig buiten jouw persoonlijke ervaring en kijkt er dus heel anders (objectief) tegenaan.

Het is vast moeilijk, maar je moet echt proberen om mee te denken met die psych, die heeft hiervoor geleerd, heeft ervaring met situaties als de jouwe en kan je heel nuttige tips geven om anders over jezelf en je omgeving te denken.

Heel veel sterkte iig en ik hoop echt dat het je gaat lukken om weer helemaal beter te worden.

Ja daar heb je gelijk in wat je zegt, die kijkt er anders tegen aan en dat is voor mij toch wel moeilijk.
Ik probeer ook zeker mee te denken met de pshych maar dat is wel moeilijk voor me.

dankjewel! :) dat hoop ik ook zeker.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:42

Wat verwacht je dat er veranderd als mensen dat weten?

Bedenk wel dat mensen je willen helpen, en dat is ook moeilijk, maar ja bedenk wel dat je een stoornis hebt. Dat is nou eenmaal niet makkelijk (vertel mij wat, ik heb er helaas ook één...), en je moet na mijn idee ongelovelijk blij zijn dat mensen je willen helpen. Ik mocht willen dat er mensen waren die mij konden helpen...

Wees alsjeblieft blij met de hulp die je geboden wordt, want zoals je zelf al zegt: het is goed voor je.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 17:44

JuliaMaria schreef:
Wat verwacht je dat er veranderd als mensen dat weten?

Bedenk wel dat mensen je willen helpen, en dat is ook moeilijk, maar ja bedenk wel dat je een stoornis hebt. Dat is nou eenmaal niet makkelijk (vertel mij wat, ik heb er helaas ook één...), en je moet na mijn idee ongelovelijk blij zijn dat mensen je willen helpen. Ik mocht willen dat er mensen waren die mij konden helpen...

Wees alsjeblieft blij met de hulp die je geboden wordt, want zoals je zelf al zegt: het is goed voor je.

sorry misschien dom maar als mensen wat weten?

ik ben er ook blij mee! dat is het echt niet maar ik ja weet niet, heb niet het gevoel dat er geluisterd word..
wat voor stoornis heb je als ik vragen mag?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:53

''Hoe kan ik nou vertellen dat ik niet meer trek? Dat ik er echt geen last meer van heb, van die oude problemen?''

Waarom zou een psycholoog niet naar jou luisteren? Daar zijn ze voor. Ze delen waarschijnlijk niet jouw mening, maar dat is ook niet vreemd want je hebt een stoornis waarmee je niet kunt zien wat daadwerkelijk goed voor je is..

Wat ik heb vertel ik liever niet, maar het gaat richting een dwanghandeling, dus ik doe iets zonder dat ik het wil. Ik kan tegenstribbelen wat ik wil maar alsnog gebeurt het. Niet helemaal vergelijkbaar met wat jij hebt dus.. Maar het zijn wel allebei stoornissen. :)

Sterkte ermee, het komt wel goed als de tijd er rijp voor is. :(:)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 18:25

JuliaMaria schreef:
''Hoe kan ik nou vertellen dat ik niet meer trek? Dat ik er echt geen last meer van heb, van die oude problemen?''

Waarom zou een psycholoog niet naar jou luisteren? Daar zijn ze voor. Ze delen waarschijnlijk niet jouw mening, maar dat is ook niet vreemd want je hebt een stoornis waarmee je niet kunt zien wat daadwerkelijk goed voor je is..

Wat ik heb vertel ik liever niet, maar het gaat richting een dwanghandeling, dus ik doe iets zonder dat ik het wil. Ik kan tegenstribbelen wat ik wil maar alsnog gebeurt het. Niet helemaal vergelijkbaar met wat jij hebt dus.. Maar het zijn wel allebei stoornissen. :)

Sterkte ermee, het komt wel goed als de tijd er rijp voor is. :(:)

aah dat bedoel je. :)
Ze luistert niet naar voor mijn gevoel omdat ik niet het idee hebt dat ze snapt hoe ik erin zit/sta. ik weet niet hoe ik het anders uit moet/kan leggen..
Nee is niet helemaal vergelijkbaar maar dat tegenstribbelen herken ik wel echt, want vaak gebeurt het alsnog.

dankjewel, geld ook voor jou! :(:)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:48

Momenteel zit ik in gevecht in mijn hoofd.. Mijn moeder denkt dat ik weer normaal eet en zei vandaag aan eten ga je nu de vakantie is geregeld weer ineens minder eten? (ik zou me best doen had ik beloofd langzamerhand beter te gaan eten zodat ik op vakantie beter zal eten en een doel heb om beter te worden) maar ik vind zo moeilijk me nu vol te moeten stoppen/stouwen en geen kans heb om het weer kwijt te raken..

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:15

Je moet jezelf niet gaan volstouwen... rustig opbouwen en anders gewoon zo laten voorlopig...

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:15

XmissdaphX schreef:
Je moet jezelf niet gaan volstouwen... rustig opbouwen en anders gewoon zo laten voorlopig...

hoe wat laten?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:25

Schrijf je ook je gevoelens op?
Wat zegt het stemmetje allemaal?
Krijg je ook de kans om te genieten van dingen die je blij maken?
Durf je te realiseren, dat je ook mag genieten, én ook nare momenten mee maakt.

Gevoelens zijn enorm ingewikkeld, moeilijk (ik bedoel, te verwoorden, te begrijpen, te onderscheiden) en kunnen je enorm in de war maken.
Schrijven is daarom een manier om 'de gevoelens' te kunnen herkennen.

Ik lees met je mee, en snap heel goed hoe je je kan voelen. Helemaal als je je niet begrepen voelt...

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:27

Ja probeer het soms wel maar schiet er niet veel mee op eerlijk gezegd..
Dat ik dik ben, lelijk, dat iedereen naar me kijkt, over me praat, me uitlacht om hoe ik eruit zie, dat ik niks waard ben en zo kan ik nog wel even een hele tijd door gaan echt om gek van te worden.
Ja ik probeer te genieten van dingen, zoals naar me vzpaard gaan dat laat me echt even genieten/doet me goed en voel me daarna al beter en met vriendinnen leuke dingen doen als maar niks met eten is.

EngeltjeS schreef:

Gevoelens zijn enorm ingewikkeld, moeilijk (ik bedoel, te verwoorden, te begrijpen, te onderscheiden) en kunnen je enorm in de war maken.

Ik lees met je mee, en snap heel goed hoe je je kan voelen. Helemaal als je je niet begrepen voelt...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:33

susannex schreef:
Ja probeer het soms wel maar schiet er niet veel mee op eerlijk gezegd..
Dat ik dik ben, lelijk, dat iedereen naar me kijkt, over me praat, me uitlacht om hoe ik eruit zie, dat ik niks waard ben en zo kan ik nog wel even een hele tijd door gaan echt om gek van te worden.
Ja ik probeer te genieten van dingen, zoals naar me vzpaard gaan dat laat me echt even genieten/doet me goed en voel me daarna al beter en met vriendinnen leuke dingen doen als maar niks met eten is.

EngeltjeS schreef:

En waarom denk je dat? Waar komen die gedachten vandaan? Probeer energie te halen uit de complimenten die je krijgt, en sluit je ook hier voor niet af. Probeer niet te denken: Dit zeggen ze omdat ze me zielig vinden.
Neem deze informatie goed in je op, schrijf het ook op (zo kan je het terug lezen op moeilijke momenten)
Iedereen draagt een masker, iedereen heeft zijn moeilijke punten. Probeer jezelf positief te bekijken. Er zijn mensen die je een enorm mooie meid vinden (en ja, ik ben er een van) en zie dit ook in. Mensen nemen je zoals je bent. Je bent een lieve, rustige, onzekere meid, maar wel enorm sterk!
Geloof in jezelf, durf de realiteit onder ogen te komen (het verslaan van het vreselijk irriterende stemmetje in je hoofd), en durf jezelf te 'veranderen'. Je leert jezelf zoveel beter kennen op deze manier.
Praat ook wanneer je praten wil. (nog een tip: bekijk de wereld niet van de negatieve manier, maar van de positieve kant. Denk niet negatief over wat ze van jou denken.)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:38

Te vaak gehoord, door dingen die ik heb meegemaakt in m'n verleden, pesten. Is er zo in gestampt/ingeboord dat ik het zo moeilijk nog kan stoppen om niet zo te denken. Ik probeer het maar het is zo moeilijk.
Ja ik probeer het aan te nemen en niet te denken dat het gezegd word omdat ze me zielig vinden maar dan denk het toch ook weer wel.
Ja positief kijken lukt me niet meer, heb ik nu ook behandeling voor omdat ik dingen vaak alleen nog maar negatief kan zien.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:42

Pesters pesten om zich zelf meer te verbloemen. Om emoties te kunnen uiten, waar zij mee zitten. Hun verdriet proberen ze door te geven, en voelen zich stoer als ze iemand pesten. Totaal geen idee, wat het met iemand anders doet... Degene die gepest werd/word, is sterker dan de pester. Je slikt het eerst allemaal, dan verwerk je het, en dan sta je sterker in het leven. Je overleefd de lelijke woorden, de zwaarste dagen op school of in de speeltuin. Je wordt sterker, echt waar :j
Durf jezelf ook te vergeven, durf te huilen om verdriet. Je hoeft niet 24/7 het leuke meisje te zijn. Iedereen heeft zijn mindere momenten.
Negatief kijken, lijkt zoveel makkelijker, en dat is het ook. Alleen: je wordt er niet beter van.
Wat ik vaak doe, is juist te denken: Ik hou van een moeilijke weg, ik laat zien dat ik het kan, ookal denkt iemand dat het onmogelijk is. Ik laat zien wie ik ben, hoe sterk ik ben, en ik laat me door niemand tegenhouden.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:45

Ja ik weet het, hun willen hun eigen plekje veilig stellen. Ik merk er weinig van dat ik sterker word maar ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt.
Voor mijn gevoel moet ik 24/7 een masker dragen want zodra ik het niet doe is het op school meteen zoals van de week; je ziet er slecht uit meisje, alsof je ziek bent. Ze keek me met van die doordringende ogen aan en zei ineens; dit is niet de gezonde manier hé, je moet goede hulp hebben.
ik stond versteld hoe ze iets kon weten?