Gebroken ribben, duurt de pijn altijd zo lang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

m8eld

Gebroken ribben, duurt de pijn altijd zo lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:31

Hallo, ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ook 1 of meerdere ribben gebroken hebben ( gehad )
Ik ben zelf in november heel hard van een paard gevallen en had daarbij 2 ribbben, schouderblad gebroken
en een scheurtje in het kraakbeen van mn schouder waar ik binnenkort nog voor geopereerd moet worden.
Harde klap dus maar aangezien het al mei is en ik nog steeds mijn ribben vaak nog erg voel vroeg ik mij af of dit
normaal is. Volgens de artsen kon het herstel lang duren dus ik was al voorbereid, maar vind het nou wel heel lang duren ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:39

het schijnt dat gebroken ribben minder pijnlijk zijn dan gekneusde ribben. Mijn vader had door een val met zijn trialbike een aantal ribben gekneusd en kon een aantal maanden niet normaal lopen en kon geen trappen lopen, niet goed opstaan etc :+ echt heel sneu. Hij zei dat hij liever gebroken ribben had omdat dat minder pijnlijk zou zijn... maar of het waar is weet ik niet :P

Maar dit was dus al gebeurd in november :oo wow dat is wel heel pittig.... en duurt idd wel heel erg lang

happyjoyce

Re: Gebroken ribben, duurt de pijn altijd zo lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 07:39

Ik ben in september van mijn paard gevallen. Op de foto's was niet duidelijk of het ging om gekneusde of gebroken ribben, maar ik heb er nu af en toe ook nog last van.
Volgens mij is het dus wel 'normaal' dat je er soms nog last van hebt..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 07:43

Ik heb een gebroken incl. Gekneusde rip gehad en ja het was toch wel erg pijnlijk, als ik moest lachen rolden de tranen over m'n ogen net als wanneer ik moest hoesten of niezen of diep ademhalen of als ik een verkeerde beweging maakte. En en en.. Nooit meer! Bij mij was het na een aantal maanden ver over maar af en toe kan het nog steken hoor.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 07:48

Ik heb een aantal jaren geleden als gevolg van een ongeluk 25 ribfracturen aan de linkerkant gehad. Is allemaal weer in orde gekomen maar dat heeft wel nog lange tijd pijn gedaan hoor. Na een jaar was dat nog niet weg :n

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 07:56

Ja hoor, is normaal ,-) (helaas)
Volhouden..
Drukpuntmassage kan overigens wel helpen om verkramping van de spieren die over je ribben liggen weg te werken. Ik had pijn door een oude breuk en kneuzing, ging dan anders bewegen en ademen om minder pijn te voelen, en toen werd het pas echt erg..spierontsteking. Voor je het weet zit je zo wat in een vicieuze cirkel. Die massage heeft me daar uit geholpen.

m8eld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 08:12

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik snap ook niet echt dat veel mensen zeggen dat gekneusde ribben pijnlijker zijn dan gebroken ribben. Had een paar jaar geleden ook 2 gekneusde ribben na een val van een paard maar de pijn was niet te vergelijken met mn gebroken ribben. Ik kon toen na 2 weken alweer paardrijden terwijl ik 5 maanden geleden rondliep als een bejaarde ;) ( en nu steken ze dus nog best wel vaak )
Remy, 25?! :oo Wat erg, ik vond 2 ribben al een ramp. Kan me wel voorstellen dat je daar lang last van hebt gehad.
Bedankt voor de tip Bandida, ga ik onthouden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:15

Gekneusd duurt vaak langer misschien dat ze dat bedoelen met de pijn is erger?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:23

een lichte kneuzing is ook een kneuzing, zwaar gekneusde ribben doen automatisch meer pijn he ;-)
en hou er rekening mee, als je je ribben gebroken hebt, zal er omheen wel een en al kneuzing zijn.
opzich doet een breuk, als je het voor elkaar krijgt dit met hele lokale kracht te breken niet zo veel pijn, de kneuzingen eromheen veroorzaken meestal de meeste pijn.
daarbij komt dat een breuk meestal het gips in gaat, dat kan alleen met je ribben dan weer niet zo he :P
vandaar dus het verhaal, kneuzen doet meer pijn dan bereken.

aan je rib zitten zoveel aanhechtingen die je heel veel gebruikt.
je kunt je ademhaling of niesen enzo niet even omhoog leggen en rust geven zoals een gebroken enkel.
Dus ik denk dat je nog wel eve last zult hebben.

sterkte!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:29

Zo moet een flinke klap zijn geweest idd. Mijn zus heeft nu ong 8 jaar geleden haar ribben zwaar gekneusd (paard ging op haar rug staan), maar heeft er nu nog regelmatig last van.
Sterkte er mee

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:39

lejo schreef:
of niezen

Ja dat was pas echt horror.. kreeg ook nog eens griep, afgezien!

http://www.triggerpointbook.com/sidestit.htm

Dit heeft mij enorm geholpen met mijn uit de hand gelopen rib-serratus (gekneusde en ontstoken spier) toestand.
Ik had constant pijn alsof er iemand een priem in mijn ribben drukte, ook liggend bijvoorbeeld, gewoon continu. Bij niezen of hoesten nog erger, gewoon ondraaglijk. Kwam door de pijnstillers heen en zo, echt een hele zielig toestand :Y) Vervolgens lees ik dat boek, zoek het juiste drukpunt bij mezelf en masseer dat los: pijn weg! voor het eerst in weken.. dat was een opluchting, dat kan je je niet voorstellen.

Ik lees hier al een paar keer dat mensen er blijvend last van hebben, maar dat is dus inderdaad iets waar je rekening mee moet houden. Ik kan je alvast een tip meegeven waar je misschien niet gelijk aan denkt volgende herfst of winter. als je verkouden wordt en het ziet er naar uit dat je een hoest gaat ontwikkelen: gelijk stevig actie, naar de dokter voor een paardenmiddel! iedere hoestbui is er eentje te veel voor je reeds beschadigde ribben. Dus gewoon zo veel mogelijk vermijden dat je moet hoesten, want dat is dikwijls de aanleiding voor opnieuw wekenlang problemen.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:02

* Steekt vinger op! *

Ik heb afgelopen augustus 2 ribben gebroken. Wat een vreselijkheid was het begin zeg. Echt niet normaal. Nu had ik daarnaast ook nog mijn schouder uit de kom (natuurlijk weer terug gezet :') ) en mijn sleutelbeen gebroken. Maar dat viel toch echt in het niet bij mijn gebroken ribjes. De eerste 5-6-7 weken heb ik er echt onwijs veel last van gehad, waarvan ik de eerste weken ook echt totaal niks kon. Toen werd ik ook nog gezegend met een flinke verkoudheid, dus dat was helemaal dolletjes. Not. :+

Ik moet zeggen dat het na die plus minus 2 maanden heel snel beter ging. Ik had nog wel wat last, maar prima te doen. Vooral bij het niezen, hoesten en lachen bleef ik nog lang last houden. Maar al een behoorlijk poosje heb ik helemaal nergens last meer van hoor. :D

Overigens moet ik zeggen dat ik mijn ribben een keer flink gekneusd heb, maar dat haalde het qua pijn echt niet bij de gebroken ribben hoor. Ja, het deed zeer. Maar minder heftig en minder lang. Dus doe mij dan toch echt maar gekneusde ribben. Nou ja, liever natuurlijk helemaal niets. Hahaha. :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:04

Om je niet gerust te stellen, mijn vader zijn gebroken ribben zijn verkeerd geheeld en klemmen nu een zenuw in.
Erg pijnlijk, al een jaar of 3 denk ik.

m8eld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:18

Oh lekker dan :+ , wat vervelend voor je vader. Ik zou ook best wel een contole foto willen voor alle zekerheid. Ik ga de volgende keer als ik weer naar de orthopeed moet maar even vragen/ overleggen.
Ik snap ook wel dat als je je ribben zwaar kneusd dat je daar meer last van hebt dan dat je een lichte kneuzing hebt. Maar toch denk ik dat wanneer je ze breekt dat je er langer last van houdt.
Sannevdm, das ook niet niks maar jij hebt nergens meer last van dus? Miss duurt het bij mij wel wat langer, had gister een verkeerde beweging gemaakt en voel nu constant mn ene rib zeuren. Ook als ik mijn arm wat probeer omhoog te doen ( blessure, wil nog niet ) voel ik die rib heel erg. Zal wel met spieren te maken hebben. Verder kan ik goed hoesten, niezen enz. Slechts heel af en toe doet het nog wat pijn als ik diep inadem.